Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: jusanse - 06.04.2015, 18:50:46
-
V70 2.0D ei tahdo käynnistyä ensimmäisellä starttauksella, varsinkaan jos on seissyt pihassa hetken aikaa tai yön yli. Parin kolmen starttauksen jälkeen käynnistyy.
Ekalla startilla konehuoneesta kuuluu vain äänekästä "pumpun ääntä". Paha sanoa tarkkaan mistä tulee. Sellainen kumea voimakas ääni joka hieman vaihtelee taajuuttaan.
Kun auton saa käymään, se yleensä starttaa heti uudelleen ihan hyvin. Ihan kuin mitään ongelmaa ei olisikaan.
Ajon aikana auto saattaa silloin tällöin rykäistä voimakkaasti, mutta ei ihan kuitenkaan sammu.
Katselin läpinäkyvää polttoaineletkua joka menee korkeapainepumpun suuntaan ja siinä liikkui huomattavan paljon ja isoja herneen kokoisia ilmakuplia. Ei kai tuo ole normaalia?
Saako polttoaineputkisto jostain ilmaa?? Vai onko joku pumppu rikki? Onko tässä mallissa siirtopumppu tankissa?
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia, ja mistä vika on lopulta löytynyt?
-
koko polttoainesuodin koteloineen uus.
-
Vika ei ole vielä selvinnyt, mutta nyt tutkitaan sähköpuolen ongelmana.
Autosta saatiin dataa ajon aikana kun se teki tuota nykimistä. Polttoainepuolella paineet näyttivät ihan normaalilta.
Kuulemma ilmakuplatkaan eivät ole mitenkään epätavallisia, eivätkä selitä tätä ongelmaa.
Kun auto nyki ajon aikana, CEM:n releet naksuivat äänekkäästi, eli jotain häikkää sähköissä.
Autossa oli hieman aiemmin (muutama viikko sitten) selkeä maadoitusongelma, jonka takia teki samantyyppistä oiretta, mutta paljon rajummin. Sammui kesken ajon eikä käynyt paikallaankaan kuin muutaman sekunnin, kunnes sammui itsestään. Samalla kaikki releet raksuivat ja naksuivat äänekkäästi. Selkeä maadoitusvika korjattiin, mutta auto ei koskaan tullut aivan täysin kuntoon.
Nyt on siis edelleen arvoitus, että onko siellä vieläkin jotain maadoitusongelmaa, vai joku temppuileva komponentti, joka sekoittaa väylän. Vai hajosiko joku komponentti maadoitusongelman takia? Vikakoodien mukaan yhteys ECM:lle pätkii :(
Mahtaakohan olla koko ohjainyksikkö, tai siis joku niistä, rikki? Vai edelleen joku rele hieman kärvähtänyt tai huono maadoitus jossain? Iso osa releistä jo vaihdettiinkin.
-
Olisko joku johtosarja rikki? Varmaan ensin kannataa se tsekata ennen kuin alkaa bokseja vaihdella.
-
Johtosarjat on käyty läpi ja mittailtu, ei löydy vikaa sieltä. Mikä ei tietenkään tarkoita etteikö vika voisi kuitenkin olla johtosarjoissa.
CEM vaihdetaan ja katsotaan kuinka käy. Jollei vika ole siinä, aloitetaan taas nollatilanteesta.
Toisaalta toivon että vika olisi siinä, mutta rahallisesti en välttämättä tuota toivo.
No, pääasia että vika lopultakin löytyisi ja autoon voisi taas luottaa. Jos osa saapuu tällä viikolla, niin eiköhän ensiviikolla jo ole selvää puriko korjaus vai ei, ja kuinka paljon köyhempi olen.
-
Johtosarjat on käyty läpi ja mittailtu, ei löydy vikaa sieltä. Mikä ei tietenkään tarkoita etteikö vika voisi kuitenkin olla johtosarjoissa.
CEM vaihdetaan ja katsotaan kuinka käy. Jollei vika ole siinä, aloitetaan taas nollatilanteesta.
Toisaalta toivon että vika olisi siinä, mutta rahallisesti en välttämättä tuota toivo.
No, pääasia että vika lopultakin löytyisi ja autoon voisi taas luottaa. Jos osa saapuu tällä viikolla, niin eiköhän ensiviikolla jo ole selvää puriko korjaus vai ei, ja kuinka paljon köyhempi olen.
Ei se mittaaminen mitään kerro vaan johdot pitää kuormittaa, koska jos vaikka johdossa on yksi johdin ehjänä niin mittaus kertoo kaiken olevan ok, mutta kuormitettaessa tuo ei olekaan ok.
-
Koitappa ensikerralla kun tekee sitä ettei starttaa, niin joku menee starttailemaan ja toinen kolauttelee vasaralla (saa lyödä kovaa) samaan aikaan tankkiin. Jos lähtee samantien käyntiin niin se on silloin polttoaineen siirtopumppu kun on lopussa.
-
Lisään nyt vielä sen verran tietoa, että startti ei edes pyörähdä. Voiko siis sen takia olla se siirtopumppu? Ymmärtäisin jos startti pyörittäisi, mutta ei silti starttaisi.
Vai onko tässä mallissa nyt edes koko siirtopumppua. Joku väitti ettei olisi.
-
Lisään nyt vielä sen verran tietoa, että startti ei edes pyörähdä. Voiko siis sen takia olla se siirtopumppu? Ymmärtäisin jos startti pyörittäisi, mutta ei silti starttaisi.
Vai onko tässä mallissa nyt edes koko siirtopumppua. Joku väitti ettei olisi.
Siis täh? Jos pumppu olisi sökö niin miksi starttikin olisi? Eli ei keskustele startti eikä pumput keskenään (älytön idea ylipäätään). Unohda tuo pumppuvika. Jos startti ei pyöri niin johtovika, CEM vika, virtalukko (tuosta antaa mittaristoon herjaa).
-
Lisään nyt vielä sen verran tietoa, että startti ei edes pyörähdä. Voiko siis sen takia olla se siirtopumppu? Ymmärtäisin jos startti pyörittäisi, mutta ei silti starttaisi.
Vai onko tässä mallissa nyt edes koko siirtopumppua. Joku väitti ettei olisi.
Hyvä tarkennus. Tosiaan jos startti ei pyöri niin ei se silloin liity siirtopumppuun.
-
CEM on vaihdettu, ja toistaiseksi on käynnistynyt normaalisti. Mutta, nykiminen ei ole hävinnyt, vaan suorastaan voimistunut. Kylmänä tuntuisi toimivan ihan normaalisti, mutta auton hieman lämmetessä alkaa nykimään voimakkaasti. Mikä ihme tuossa vielä on??? Joku anturivika??? Korkeapainepumppu??
-
CEM on vaihdettu, ja toistaiseksi on käynnistynyt normaalisti. Mutta, nykiminen ei ole hävinnyt, vaan suorastaan voimistunut. Kylmänä tuntuisi toimivan ihan normaalisti, mutta auton hieman lämmetessä alkaa nykimään voimakkaasti. Mikä ihme tuossa vielä on??? Joku anturivika??? Korkeapainepumppu??
EGR??
-
Nykiminen on siis aivan mielettömän voimakasta, rykii niin että meinaa penkiltä tippua. Voiko egr vika tuollaista tehdä?
-
Nykiminen on siis aivan mielettömän voimakasta, rykii niin että meinaa penkiltä tippua. Voiko egr vika tuollaista tehdä?
No ei se yleensä noin rajua ole. Mitä tapahtuu kaasu pohjassa? Tällöin EGR on kiinni tai ainakin pitäisi olla. Entä savuttaako kaasu pohjassa?
-
Nykimisen syy selvisi, sähköongelma sekin. Piuhoja edelleen rikki, hankautuneet puhki. Nyt on nekin korjattu, ja auto toimii normaalisti. Sitkeitä nuo sähköviat.