Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Gorgane - 06.06.2011, 20:41:06
-
Eli mitenkäs tuo Volvon mittaristo lähtee taiteen sääntöjen mukaan irti? Kyseessä siis tämä vanhempi malli, jossa nopeusmittari vasemmalla ja paikka pienelle rundikellolle keskellä. Tähän mennessä purkanut vain japanilaisten mittaristoja ja ne menee yleensä samalla suht järjellisellä logiikalla, ruuvit näkyvissä jne., mutta jouduttuani lasinpyyhkimiä korjatessa Volvon kojelautaa purkamaan, niin totesin, että en rupea ilman neuvoja yrittämään. Eli montako ruuvia ja missä, pitääkö ratti ottaa irti?
Mittaristo tarttisi saada irti, koska matkamittari on jumissa ja kaikki polttimot pimeinä.
Onko kukaan muuten onnistunut korjaamaan 200-sarjalaisesta jumittunutta matkamittaria? Kaverilta oli 700-sarjalaisesta onnistunut, mutta ei enää muistanut, että mitä sille varsinaisesti teki.
-
Rattia ei tarvitse irrottaa vanhaa eikä uutta mittaria irroittaessa. Jos irrotat, niin tilaa sitten enemmälti. Vanhaa mittaria irrottaissa muistaakseni se rattiakselin päällä oleva muovi irti ja paljastuvat kaksi ruuvia irti mittarista alhaalta. Mittari sitten vaan vetämällä pois. Tuo vanhan mallin mittari ollut tiukemmassa kun nuo uudet itsellä. Uutta irrottaessa valo katkasin ja himmennin muistaakseni irrotettava.
Vanhoissa mittareissa mittarin valot mittarin yläpuolella kojelaudassa. Uusissa 2 kpl mittariston taustassa. Kuullut olen, että pojat rattaita vaihtamalla korjanneet matka- ja trippimittarit. Suht edukkaasti löytyy vielä toimivia koko mittaristoja markkinapaikalta.
-
Ok, täytyypä ensi viikolla yrittää.
-
Ok, täytyypä ensi viikolla yrittää.
Ota valokuvia ja tee sellanen how to- juttu?
-
Ota valokuvia ja tee sellanen how to- juttu?
Joo, vois melkein koittaa. Kattoo nyt onko yhtä paskamainen homma, kuin tuuletussuuttimen irroitus ratin vasemmalta puolelta, kun lasinpyyhkijöitä korjasin. Ruuvit oli vielä hyvin käsillä, mutta sitten pehmustepaneeli oli jo mielenkiintoinen eli piti vetää suoraan alaspäin, jolloin irtosi kiinnityksistään. Sitten muoviosa, johon ilmaputki tulee kiinni oli vielä ns. paperiniitillä niitattu kiinni putkeen. Niittiä ei tietenkään näkynyt mistään suunnasta, joten ei meinannut uskaltaa repiä muovitötsää pois, kun tuintui, että kohta hajoaa isosti jotain.
-
nopmittarin vaijeri on muistaakseni kii sellasella muoviklipsulla minkä saa helposti rikki, vai oliko peräti sellanen et menee rikki kun ottaa irti. Olikohan mittarin yläpuolella sitten jotain klipsuja kans, ei voi muistaa kaikkee ::)
-
nopmittarin vaijeri on muistaakseni kii sellasella muoviklipsulla minkä saa helposti rikki, vai oliko peräti sellanen et menee rikki kun ottaa irti. Olikohan mittarin yläpuolella sitten jotain klipsuja kans, ei voi muistaa kaikkee ::)
Vaijerin näkee kuskin jalkatilan kautta. Mielestäni siellä oli jonkinlainen kierrelukitus, täytyy perehtyä tarkemmin, että saa ehjänä irti.
-
Heh, tuli nyt vähän lykkäystä tälle remontille, kun valot lähtivät ittellään toimimaan. Osui käsi vahingossa himmentimen rullaan ja mittaristo rupesi loistamaan, kuin joulukuusi. Eli himmentimen potikka paskana/paskainen. Mutta kysytääs nyt vielä, että kuuluisiko seuraavissa paikoissa palaa myös valot:
-Lämmönsäätöpaneeli
-Kello
-Valokytkin
Pimeinä ovat kaikki.
-
Tuo vanhanmallin himmennin on vähän ongelmallinen. Yleensä löytyy juuri tietty asento, missä valot palaa. Pikkasenkin liikauttaa puoleen tai toiseen, niin kaikki sammuu. Valoja löytyy tosiaan sieltä mittariston päältä, kellossa siinä raitisilmakanavien välissä löytyy valo, keskipaneelissa on kolme valoa. Samoja polttimoita löytyy myös takaa tuhkakupin päältä sekä keskipaneelin painikenapeista sekä sumuvalojen ja penkinlämmittimien painikkeista.
Juho
-
Pelkkien mittarivalojen vaihtoa varten ei muutenkaan kannata irrottaa mittaristoa ollenkaan(ainakaan uudemman mallisissa kojelaudoissa). Mittariston taakse pystyy kyllä pujottamaan käden jalkatilan kautta niihin paikkoihin, joissa mittarivalojen kannat sijaitsee.
Siitä matkamittarin jumittamisesta en osaa sanoa. Toki mittarin perään tulevaan vaijerinpäähänkin pääsee kyllä käsiksi alakautta, jos jumitus johtuu vaijerista. Vaijerin päässähän on sitten se sinetti.