Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: arimikko - 08.04.2015, 13:46:15
-
Onko kyseiseen automalliin mahdollisuus saada moottorin jäähdytysnesteen lämpömittaria?
Tuntuu jotenkin oudolta kun on vuodesta -75 lähtien ajellut jos jonkinlaisella härpäkkeellä, kaikissa moottorin lämpömittari, mutta tästä nykyisestä se puuttuu.
-
OBD pistokkeen kautta vaikka puhelimeen ;)
http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikakoodinlukijat/6032-mini-elm327-bluetooth.html
-
ja OBD mokkulan kaveriksi Torque niminen ohjelma android puhelimeen. Pari viikkoa itse jaksoin tätä seurailla jonka jälkeen tyydyin siihen että tällä tiedolla mitään tee :P
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque&hl=fi
(http://i5.photobucket.com/albums/y152/zmansoon/CoolantandBoostatStartup.png)
-
Ei nuo puhelinviritykset minun mielestä sitä perinteistä mittaria autossa voita, typerässä paikassa säästetty.
-
Ei nuo puhelinviritykset minun mielestä sitä perinteistä mittaria autossa voita, typerässä paikassa säästetty.
Hus siitä omalle takavetoisten/ viime vuosikymmenen autojen puolelle ;) Volvon insinööri on käyttänyt mittarista säästyneen rahan turvallisuuteen ja laatuun 8)
-
Ei nuo puhelinviritykset minun mielestä sitä perinteistä mittaria autossa voita, typerässä paikassa säästetty.
Sillä jäähdytysveden lämpötilalla ei ole normaalikäyttössä mitään merkitystä. En ole kyseistä mittaria koskaan kaivannut. Jos autossa on vikaa sitten voidaan lämpötilaa seurata soveltuvilla laitteilla, muuten käyttäjälle tällä tiedolla ei ole mitään merkitystä.
Mikäli moottori ylikuumenee tästä ilmoitetaan erikseen tekstinä. Ymmärrän kyllä, että on niitä ihmisiä jotka haluavat ladaansa jalopuuratin ja volttimittarin lämpömittarin lisäksi.
-
Sillä jäähdytysveden lämpötilalla ei ole normaalikäyttössä mitään merkitystä. En ole kyseistä mittaria koskaan kaivannut. Jos autossa on vikaa sitten voidaan lämpötilaa seurata soveltuvilla laitteilla, muuten käyttäjälle tällä tiedolla ei ole mitään merkitystä.
Mikäli moottori ylikuumenee tästä ilmoitetaan erikseen tekstinä. Ymmärrän kyllä, että on niitä ihmisiä jotka haluavat ladaansa jalopuuratin ja volttimittarin lämpömittarin lisäksi.
Itse pitää sitä tärkeänä. Monta asiaa voi päätellä lämpömittarin käytöksestä.
Hus siitä omalle takavetoisten/ viime vuosikymmenen autojen puolelle ;) Volvon insinööri on käyttänyt mittarista säästyneen rahan turvallisuuteen ja laatuun 8)
Unohtaen samalla perusasioita? Ei siinä silmäniskut ja kalenteri auta. Pienestä säästöstä ollut homma kiinni...
-
Hyvä huomio.Itse kaipaan myös lämpömittaria,sillä moottori voi käydä myös alilämpöisenä esim.termostaattivian vuoksi,vai
ilmoitetaanko sekin tekstilmoituksella?
Autona Volvo s 60 T3 vm.2012
-
Vaihtaisin vaikkapa hetkellisen kulutuksen tiedon ajotietokoneen näytöllä moottorin lämmön näyttöön. Kukaan kun ei tarvitse kristallipalloa arvatakseen että kun nilkkaa kaasupolkimella oikaisee niin menovettä kuluu enemmän.
Talvella taas kun ei kabiini lämpiä niin moottorin lämmöistä voisi päätellä onko moottori alilämpöinen vaikoo lämppärissä/ lisälämmittimessä vikaa.
Anyway, tilasin tuollaisen OBD mokkulan e-villestä. Saas nähdä toimiiko Lumiassa.
-
Vaihtaisin vaikkapa hetkellisen kulutuksen tiedon ajotietokoneen näytöllä moottorin lämmön näyttöön. Kukaan kun ei tarvitse kristallipalloa arvatakseen että kun nilkkaa kaasupolkimella oikaisee niin menovettä kuluu enemmän.
+1! Todellakin olennainen tieto tuo moottorinlämpö!
-
2007 loppuvuodesta pärjännyt ilman tuota informaatiota, eikä sitä enää edes kaipaa.
Suurimmassa osassa kärryjä antureiden tuottamaa informaatiota on kuohittu - neula on yhdessä asennossa, vaikka moottorin lämpötila todellisuudessa vaihtelee. Miksi - you can't handle the truth ;D Ihmisille tulee hätä, kun kone ei lämpenekään talvipakkasilla samoihin lukemiin kuin kesällä ja kesällä ollaan huolissaan, kun lämmöt nouseekin selkeästi. On parempi hivenen "oikaista" totuutta.
-
Kierroslukumittari kuitenkin on oikein erikseen? Ja dieselin määrä?? Eikös tuon polttoainemittarinkin voisi korvata vaan ilmoituksella 'fuel tank empty'? Tietäähän sen muutenkin että nyt loppu menovesi.
-
2007 loppuvuodesta pärjännyt ilman tuota informaatiota, eikä sitä enää edes kaipaa.
Suurimmassa osassa kärryjä antureiden tuottamaa informaatiota on kuohittu - neula on yhdessä asennossa, vaikka moottorin lämpötila todellisuudessa vaihtelee. Miksi - you can't handle the truth ;D Ihmisille tulee hätä, kun kone ei lämpenekään talvipakkasilla samoihin lukemiin kuin kesällä ja kesällä ollaan huolissaan, kun lämmöt nouseekin selkeästi. On parempi hivenen "oikaista" totuutta.
Ja kuinka monta Mersua, Bemaria ja Volvoa olisi säästynyt DPF ongelmilta jos olisi ollut lämpömittari. Nuo kun ei polttele pönttöä puhtaaksi alle 76C moottorilämmöillä ja pääsääntöisesti porukka hakeutuu korjaamolle jos neula ei näytä puoltaväliä, joka on moottorin normaali toimintalämpötila. Alle 76c kaikki merkit eivät anna täysiä ahtoja eikä rail-paineita jos moottori ei ole normaalilämpöinen. Eli ilman tuota pärjää, mutta pirun kätevä ja hyödyllinen vekotin.
-
Enpä ole autoa ajanut lämpömittarilla ;D
Eikä mun kärryt ole suuttuneet suoranaisesta rääkistä, pätkäajoa tulee erityisesti talvella. Ei ole ardic, webasto tai edes dpf suuttuneet lämpömittarinkaan puuttumisesta. Kaikki tuntuvat olevan yleispäteviä syntipukkeja. Vaikea uskoa, että kovin moni edes tietää missä asennossa viisarin pitäisi olla, että poltto alkaa. Jos tuolla tiedolla olisi merkitystä, se varmasti kerrottaisiin erikseen.
Stingerin heittoon jengamittarista, eipä sitäkään tule tuijotettua. Tomaatti ja keinoäly huolehtii, että kierrokset on tekniikalle siedettävissä rajoissa. Senkin funktio on pelkästään mielikuvissa.
-
OBD koodinlukija sitten oli ilmestynyt postilaatikkoon kaukaa Geelymaasta asti. Nyt tässä pohdinkin että mihinkähän sen tökkäisin.
Elikkä missähän mahtaa tuo OBD pistoke olla Vollessani?
-
OBD koodinlukija sitten oli ilmestynyt postilaatikkoon kaukaa Geelymaasta asti. Nyt tässä pohdinkin että mihinkähän sen tökkäisin.
Elikkä missähän mahtaa tuo OBD pistoke olla Vollessani?
Eikös se löydy konepellin aukaisu kahvan yläpuolella, n30cm etäisyydellä?
-
OK! Kiitos vastauksesta. Huomenna sitten sinne kurkistelemaan :)
-
Kyllä minäkin tuon n. 30e sijoitin ja sillä obd- lukija ja softa Androidiin. Tämä juurikin siksi, että haluan talviaikaan ajaa moottorin lämpimäksi. Samalla tuolla näkee vikakoodit (tai näkisi,jos niitä tulisi).
-
Varmaan väärässä ketjussa, mutta laitoin tuon OBD-palikan, niin kysyisin että onko väliä minkä torque-softan lataa androidiin? Niitä näkyy olevan ilmaisia ja maksullisia.
-
Kuljettajan jalkatila / konepellin avauskahvan yläpuolella / vieressä?
-
Varmaan väärässä ketjussa, mutta laitoin tuon OBD-palikan, niin kysyisin että onko väliä minkä torque-softan lataa androidiin? Niitä näkyy olevan ilmaisia ja maksullisia.
Mä laitoin sen maksullisen, ensin kokeilin niitä ilmaisia mutta aina niissä jokin tökki tai puuttui.
-
Mä laitoin sen maksullisen, ensin kokeilin niitä ilmaisia mutta aina niissä jokin tökki tai puuttui.
Mie kokeilin sillä ilmaisella ja kyllä kohtuuella toimi, en vain tiedä miten saisi useamman mittarin yhtäaikaa näyttöön.
Muuten kyllä fiksu systeemi, kunhan osais hyödyntää kaikkea dataa.