Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: tepa3 - 08.04.2015, 16:00:40
-
Oiskohan kellään kokemusta yli vedettävästä vetonivelen suojakumista.Kannattaisko laiskan ostaa sellainen vai perinteinen?
-
Tai vielä laiskemmalle http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Voimansiirto/Vetonivel/Vetoakselin-suojus/Vetonivelen-suojakumi-liimattava-2000022701/
-
Itse olen laittanut ylivedettäviä ja hyvin ovat kestäneet. Tosin kaverilla löytyy työkalu, jolla se kumi vedetään siitä nivelen yli. Voi olla aika työlästä ilman sitä.
EDIT.
Tuollainen:
(http://www.autoalati.rs/sites/default/files/imagecache/product_full/termekek/4806.jpg)
-
Kiitti vastauksista.Taidan kokeilla sitä yli vedettävää.Siihenhän on saatavana kympillä sellainen kartiokin,minkä avulla se asennetaan.En oikein luota noihin liima juttuihin kun se pitäs varmaan olla aika puhdaskin liimatessa.
-
Se kympin kartio ei sitten riitä turbomallien niveliin eikä varmaan dieselinkään? Liian iso halkaisija.
Vapariin menee justjajust.
Tuo paineilmakäyttöinen on omalla hankintalistalla seuraavana..
-
Vie vetoakseli pajalle laitettavaksi.
-
Jos tuo kunnon työkalu maksaa halvimmillaan jotain 70€ ja kumi 15€ niin pajalle vietynä maksaa vähintään saman yhden kumin laitto. Jos aikoo pitää näitä autoja ja uskaltaa liata kätensä niin jatkossa on pelkkää voittoa kun tekee itse.
Otaksun että et kyselisi jos vain vaihtoehtona on korjaamolle vienti?
Muokkaus. Halvin löytämäni työkalu on Biltemassa 89€.
-
Kiitti vastauksista.Taidan kokeilla sitä yli vedettävää.Siihenhän on saatavana kympillä sellainen kartiokin,minkä avulla se asennetaan.En oikein luota noihin liima juttuihin kun se pitäs varmaan olla aika puhdaskin liimatessa.
Jos ylivedettävään päädyt ei siinä periteiseen suojakumiin paljoa voita, irti vetarin pään joudut ottamaan silloinkin.
-
Jos ylivedettävään päädyt ei siinä periteiseen suojakumiin paljoa voita, irti vetarin pään joudut ottamaan silloinkin.
Eipä tarvi niveltä purkaa ja mun kokemuksella nämä ylivedettävät on kestävämpiä kuin perinteiset.
-
Vetoakselin irroitus navasta on helppoa.
Se on pieni vaiva verrattuna nivelen irroittamisen niin että akseli on autossa kiinni, on melko hankala toimenpide volvossa, ei toki mahdoton. Tuo repsikanpuoli on työläämpi jos ei ole nosturia, siis se akselin irroitus. Kuskinpuolen akselin ottaa irti nopeammin kuin silmä näkee.
Itsellänikin on vuosien hyvä kokemus noista ylivedettävistä verrattuna tarvike normaalikumiin, 2 vuotta ja poikki.
-
Eipä tarvi niveltä purkaa ja mun kokemuksella nämä ylivedettävät on kestävämpiä kuin perinteiset.
Hyvä tietää tuo että kestää, hyllyssä sellainen on varalla, 5v olleet perinteiset kiinni eikä tarvetta vaihtoon vieläkään ;)
-
Pariin kertaan suojakumin vaihtaneena sanoisin että vetonivelen irroittaminen akselista on pikkujuttu verrattuna muuhun hommaan.
Jos nivel on kiinni navassa isolla mutterilla saattaa se olla todella lujassa, omassa vollessa navan mutterin avaaminen vaati noin metrin varren ja 100kg pomppimaan jatkovarren päälle.. eli reippaasti yli 1000nm ennen kuin aukesi ja suht järeän ulosvetimen ja ison lekan että sai akselin irti navasta. Toinen kerta eri auto kyseinen mutteri aukesi lähes käsivoimin eikä akseli ollut ollenkaan lujassa..
-
Volvon vetoakseli lähtee 15 minuutissa pöydälle kummaltakin puolelta, jos on pulttipyssy.
Ulompi vetonivel on ollut joskus tosi tiukassa saada irtoamaan, mutta on irronnut. Ylivedettävä kumi voisi olla OK, jos on useampi Volvo huollettavana.
-
Pariin kertaan suojakumin vaihtaneena sanoisin että vetonivelen irroittaminen akselista on pikkujuttu verrattuna muuhun hommaan.
Jos nivel on kiinni navassa isolla mutterilla saattaa se olla todella lujassa, omassa vollessa navan mutterin avaaminen vaati noin metrin varren ja 100kg pomppimaan jatkovarren päälle.. eli reippaasti yli 1000nm ennen kuin aukesi ja suht järeän ulosvetimen ja ison lekan että sai akselin irti navasta. Toinen kerta eri auto kyseinen mutteri aukesi lähes käsivoimin eikä akseli ollut ollenkaan lujassa..
Jos nyt vähän viisastellaan niin metrin varrella 100 kg on n. 100Nm (98,1 jos ollaan tarkkoja)
-
Jos nyt vähän viisastellaan niin metrin varrella 100 kg on n. 100Nm (98,1 jos ollaan tarkkoja)
Kyllä se lähempänä 1000 Nm on....
-
Volvon vetoakseli lähtee 15 minuutissa pöydälle kummaltakin puolelta, jos on pulttipyssy.
Ei lähde jos tunkilla pelataan maantasossa. Minä en ainakaan mahdu alle vaikka tunkilla nostaa ylös asti, koskee lähinnä pitkää vetaria. Nosturilla eri juttu.
Se sata kiloa metrin varrella on tosiaan n. 1000Nm. 1000Nm on 102 kpm
-
Ei lähde jos tunkilla pelataan maantasossa. Minä en ainakaan mahdu alle vaikka tunkilla nostaa ylös asti, koskee lähinnä pitkää vetaria. Nosturilla eri juttu.
Se sata kiloa metrin varrella on tosiaan n. 1000Nm. 1000Nm on 102 kpm
Tunnustan virheeni, sotkin kpm ja nm keskenään. :idiot2:
-
No niin,nyt sitten vaihdoin sen ylivedettävän kumin apukuskin puolelle.Täytyy sanoa,että oli aika simppeli homma. EI kauaa tarvinnut tuhertaa kun irrotti napamutterin pulttipyssyllä ja alatukivarren pultin.Sitten vain vanhan kumin rippeet pois ja putsaus sekä uudet rasvat tilalle.Uusi kumi meni helposti kartion kanssa paikalleen.