Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: virkpe - 09.04.2015, 08:56:25
-
Volvon takapään stefa, menikö ja asennettu oikein?
Eli stefa on muuttunut alkuperäisestä, ja luin ettei asennuksessa tule käyttää rasvaa.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/gaskets/radial-oil-seals/radial-oil-seal-crankshaft-clutch-side/1051832/
osa numero 31339213
(http://i214.photobucket.com/albums/cc258/virkpe/stefa%20rajattu.jpg)
-
Väärinpäin näyttäis olevan mitä nyt kuvasta näkee ja kyllä minä olen aina stefat rasvannut.
-
Stefassa oli nuoli, jonka oletin näyttävän pyörimissuunnan. Olen minäkin stefat rasvannut, mutta kun kyseessä ei ole perinteinen niin sen vuoksi ei saisi rasvata.
täälläkin käsiteltiin samaa ettei kaikkia stefoja tule rasvata. Huomio nimim. JuKu vastaus
http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?p=71542&sid=cf456935f07468f5f88efc46afc2f964
-
Stefassa oli nuoli, jonka oletin näyttävän pyörimissuunnan. Olen minäkin stefat rasvannut, mutta kun kyseessä ei ole perinteinen niin sen vuoksi ei saisi rasvata.
täälläkin käsiteltiin samaa ettei kaikkia stefoja tule rasvata. Huomio nimim. JuKu vastaus
http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?p=71542&sid=cf456935f07468f5f88efc46afc2f964
No siis joo rasvata oli ehkä vähän huono termi. Stefa tulee kuitenkin voidella esim moottoriöljyllä asennusvaiheessa.
Sit tinakoneen stefassa on se "huopa" toisella puolen ja se pitää osoittaa vauhtipyörään päin.
-
No siis joo rasvata oli ehkä vähän huono termi. Stefa tulee kuitenkin voidella esim moottoriöljyllä asennusvaiheessa.
Sit tinakoneen stefassa on se "huopa" toisella puolen ja se pitää osoittaa vauhtipyörään päin.
ei ole enää sitä huopaa, tämä on haettu Volvolta. Se vanhempi malli olisi ollut selkeämpi tapaus.
-
ei ole enää sitä huopaa, tämä on haettu Volvolta. Se vanhempi malli olisi ollut selkeämpi tapaus.
Semmosta sitten.
-
http://www.elring.de/fileadmin/Dateiablage_DE/TSI_VSI/2011/TSI09-2011_englisch.pdf
täälläkin on ohje jossa öljyäminen kielletään.
-
Sulla on nyt hyvät ohjeet jo skandixin linkissä niin ei kai se sitten väärin menny jos olet niitä noudattanut
-
Annetaampa pitkä aika asettumiselle. Parempi vissiin pysyä perinteisissä stefoissa, ettei ei tarvii ootella kahdeksaa tuntia kuten esim. Skandixin ohjeessa sanotaan :buck2:
-
Sulla on nyt hyvät ohjeet jo skandixin linkissä niin ei kai se sitten väärin menny jos olet niitä noudattanut
Näihin ohjeisiin linkki löytyi toiselta keskustelu foorumilta, sai jonkin verran hakea tietoa ja muu perhe tulkata.Annetaampa pitkä aika asettumiselle. Parempi vissiin pysyä perinteisissä stefoissa, ettei ei tarvii ootella kahdeksaa tuntia kuten esim. Skandixin ohjeessa sanotaan :buck2:
Perinteisissä olisin pysynyt jos olisi ollut vaihtoehtona, aika ei tässä minun tapauksessa ole ongelma.
Saa nähdä kuinka toimiva ratkaisu tuo stefa on?
-
Noita "jähmeitä" stefoja on tullu uudemmissa koneissa useasti vastaan, ainakin vag ja fordin rojuissa. Ja nuo ohjeet kantsii ottaa vakavasti, se huuli asettuu ilmeisen hitaasti paikalleen ja ennenaikainen pyörittely tai käynnistys saattaa pilata sen tiiveyden kertalaakilla.
-
Äsken sain koneen käyntiin, ei ainakaan vielä moottoriöljyä alkanut tiputtamaan alleen, ilmeisesti stefa toimii.
Ainoastaan sylkäsi vaihteisto öljyt pihalle kun klemmari petti.
Muuten on vielä sellainen tunne että remontti onnistui.
-
Piti ihan varoiksi käydä tarkistamassa muutamasta volvon lohkosta tuon stefan suunta. Kaikki olivat toisin päin, eli vieteri moottorin puolella. Niin olen ne aina asentanut.
Rasvauskiellolla ymmärrän stefan ulkopinnan rasvaamista. Ulkopintaan olen toisinaan laittanut vaikka "hylomar" tasotiivistettä (sitä, millä piirrellään vaikka venttiilikannen reunat uudemmissa moottoreissa).
Stefan sisäpintaan joka siis tiivistyy kampiakseliin olen laittanut öljyä. Tuossa paikassa sen stefan takapuolella on kampikammio, joten kyllä siellä on jonkinlaista öljynsumua moottorin käydessä.
V-muoto kosketuspintaan on aikalailla symmetrinen molempiin suuntiin joten sen puolesta suunnalla ei ole väliä. Suunnalla on ehkä enempi väliä sen takia että tuo reuna on näkyvillä jousen puolella ja se tulee helpommin voideltua.
-
Piti ihan varoiksi käydä tarkistamassa muutamasta volvon lohkosta tuon stefan suunta. Kaikki olivat toisin päin, eli vieteri moottorin puolella. Niin olen ne aina asentanut.
Rasvauskiellolla ymmärrän stefan ulkopinnan rasvaamista. Ulkopintaan olen toisinaan laittanut vaikka "hylomar" tasotiivistettä (sitä, millä piirrellään vaikka venttiilikannen reunat uudemmissa moottoreissa).
Stefan sisäpintaan joka siis tiivistyy kampiakseliin olen laittanut öljyä. Tuossa paikassa sen stefan takapuolella on kampikammio, joten kyllä siellä on jonkinlaista öljynsumua moottorin käydessä.
V-muoto kosketuspintaan on aikalailla symmetrinen molempiin suuntiin joten sen puolesta suunnalla ei ole väliä. Suunnalla on ehkä enempi väliä sen takia että tuo reuna on näkyvillä jousen puolella ja se tulee helpommin voideltua.
Tässä stefassa ei ole sitä vieteriä, mikä oli siinä alkuperäisessä stefassa.
-
Oikeinpäin se siellä on kun vertaa tuota kuvaa vs. skandixin sivun kuvaa. Jos Ulospäin näkyy siis se "tasainen" pinta missä ennenmuinoin olisi ollut huopa, heijastaa senverta tuo kiiltävä pinta.
-
Oikeinpäin se siellä on kun vertaa tuota kuvaa vs. skandixin sivun kuvaa. Jos Ulospäin näkyy siis se "tasainen" pinta missä ennenmuinoin olisi ollut huopa, heijastaa senverta tuo kiiltävä pinta.
Tasainen puoli on ulospäin, eli kuten yleensä olen stefat asentanut moottorissa. Skandixin kuvassa voi katsoa miltä stefa näyttää toiselta puolelta, kun klikkaa pientä kuvaa alla.
Kännykän salama teki tuon heijastuksen kuvaan.
-
Tässä stefassa ei ole sitä vieteriä, mikä oli siinä alkuperäisessä stefassa.
Minulla on varmaan vanhaa varastoa kun tuossa hyllyssä olevassa alkuperäisvaraosassa on vieteri ja se on muutenkin perinteistä mallia :).
-
Minulla on varmaan vanhaa varastoa kun tuossa hyllyssä olevassa alkuperäisvaraosassa on vieteri ja se on muutenkin perinteistä mallia :).
Mielestäni vanhempi malli on parempi, jos olisi ollut vaihtoehtona olisin sen ottanut.
Eikä olisi täällä tarvinnut pohtia menikö stefan asennus oikein.
-
nostetaanpa aihetta.
Nyt reilu 20tkm takana stefan asennuksesta, ja tänään tarkistin onko merkkejä öljyvuodosta tai tihkumisesta.
Stefa näyttää toimivan oikein. Olen putsannut vaihteiston ja moottorin liitoskohdan alhaalta ja se on pysynyt täysin puhtaana.
Pitää jatkossakin tarkkailla...
-
Kyseessä näyttäisi olevan kaksihuulinen akselitiiviste, jolloin tämän ulospäin näyttävän huulen on tarkoitus pitää pöly ym. moska moottorista pois.