Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: donidee - 09.04.2015, 10:37:43

Otsikko: 850 B5254S jakopää vammanen
Kirjoitti: donidee - 09.04.2015, 10:37:43
Ostin tuommosen projekti 850. Jakopää kilkannu, ei sen enempää vielä tutkittu.

Mitkä kannet sopii tuohon 20v vapariin jos löisi suoraan uuden kannen, tai millanen homma jos suoraa T5 mylly tilalle? Autoa tehdään harjotus/kokemus mielessä. Kiitos etukäteen.
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: Timo_R - 09.04.2015, 10:57:36
Ostin tuommosen projekti 850. Jakopää kilkannu, ei sen enempää vielä tutkittu.

Mitkä kannet sopii tuohon 20v vapariin jos löisi suoraan uuden kannen, tai millanen homma jos suoraa T5 mylly tilalle? Autoa tehdään harjotus/kokemus mielessä. Kiitos etukäteen.


Minkä ikänen 850? Ensimmäiset (93-94) 20v:t on eri jakopäällä kun myöhäisemmät. Lopuissa kansi onkin sitten sama aina vuoteen 98/99 asti. Nokkapyörät vaihtamalla vanhasta kannesta menee kyllä uudempikin.
Helpoimmalla ja järkevimmällä pääset kun hankit suoraan paikalleen sopivan kannen. En usko, että vanhaa kantta kannattaa lähteä kunnostamaan. Sieltä on äkkiä useita venttiileitä ja ohjureita rikki.

T5 sopii kyllä paikalleen, mutta lähes kaikki koneen ympäriltä menee vaihtoon, joten en usko että maksaa vaivaa.

MUOKS: Mulla pitäisi olla hyllyssä yksi 20v-vaparin kansi. Ilman nokka-akseleita kylläkin. Lähtee edullisesti  ^-^
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: donidee - 09.04.2015, 11:24:53
Tais olla iha perus vm92 Bensa, manuaali 2.5 20V. Kyllä tuo kansi kiinnostais ellei kovin tyyris ole. Harmittaa ku oli yks tommonen automaatti, kaikilla herkuilla josta jakopää meni. Myin pois 200e vaikka oli vajaa vuosi leimaaki. Nyt sain tämän ns. ilmaiseksi niin ajattelin harjotuksena niputtaa. Meen lauantaina kuskaa ton auton tonteille nii tarkkailen lisää. Mites iso homma tuo kannen purku? En oo koskaan sitä tehny?

EDIT: Kone on B5254S
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: Timo_R - 09.04.2015, 12:50:06
Tais olla iha perus vm92 Bensa, manuaali 2.5 20V. Kyllä tuo kansi kiinnostais ellei kovin tyyris ole. Harmittaa ku oli yks tommonen automaatti, kaikilla herkuilla josta jakopää meni. Myin pois 200e vaikka oli vajaa vuosi leimaaki. Nyt sain tämän ns. ilmaiseksi niin ajattelin harjotuksena niputtaa. Meen lauantaina kuskaa ton auton tonteille nii tarkkailen lisää. Mites iso homma tuo kannen purku? En oo koskaan sitä tehny?

EDIT: Kone on B5254S
Kannen irrottaminen vaparissa ei mikään mahdottoman iso työ ole. Pakoputki irti, tai pakosarja kannesta. Imusarja varmaankin kannattaa ottaa irti, siellä alla on vesi ja alipaineletkuja. Jakopää auki. Nokkapyörissä on ajoituksen säätö, joten niitä ei kannata avata, ellei ole työkalua säätöön. Tai sitten merkitsee oikean kohdan huolellisesti.

Uusi tiivistesarja taitaa olla n.150€ , tiivisteliima n. 40€, Jakohihna 35€ kannen pultit 30€
 Pitääkö muuta uusia, tulpat? Jakajankansi? Pyörijä? Tulpanjohdot? Jakopään muut osat?

Työkaluja tarvii, muttei välttämättä mitään spesiaalia.

Jos koko kannen pistää nippeleiksi, niin lisäksi ainakin venttiilinjousen puristin. Yleismallinen ei sinällään oikein toimi "tinakoneessa "

Tuossa nyt hivenen pohdittavaa, että innostaako / kannattaako.
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: donidee - 09.04.2015, 13:06:57
Kannen irrottaminen vaparissa ei mikään mahdottoman iso työ ole. Pakoputki irti, tai pakosarja kannesta. Imusarja varmaankin kannattaa ottaa irti, siellä alla on vesi ja alipaineletkuja. Jakopää auki. Nokkapyörissä on ajoituksen säätö, joten niitä ei kannata avata, ellei ole työkalua säätöön. Tai sitten merkitsee oikean kohdan huolellisesti.

Uusi tiivistesarja taitaa olla n.150€ , tiivisteliima n. 40€, Jakohihna 35€ kannen pultit 30€
 Pitääkö muuta uusia, tulpat? Jakajankansi? Pyörijä? Tulpanjohdot? Jakopään muut osat?

Työkaluja tarvii, muttei välttämättä mitään spesiaalia.

Jos koko kannen pistää nippeleiksi, niin lisäksi ainakin venttiilinjousen puristin. Yleismallinen ei sinällään oikein toimi "tinakoneessa "

Tuossa nyt hivenen pohdittavaa, että innostaako / kannattaako.

Kyllähän tuo kiinnostaa :) mites jos vaihtaa koko kannen. Vanha pois ja uus kiinni. Sama menetelmä kun tuossa ylhäällä? Tietysti uusin samalla sytkäosat jne, mutta se on hallussa :)
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: Timo_R - 09.04.2015, 13:17:41
Kyllähän tuo kiinnostaa :) mites jos vaihtaa koko kannen. Vanha pois ja uus kiinni. Sama menetelmä kun tuossa ylhäällä? Tietysti uusin samalla sytkäosat jne, mutta se on hallussa :)


No periaatteessa kyllä. Venttiilikopan kansi kiristää myös nokka-akselit paikalleen ja samassa kannessa kulkee öljykanavat nostimille. Väliin ei tule tiivistettä, vaan joko Volvon omaa liimaa tai Loctite 510. Mitään perus moottorisilikonia ei voi käyttää.
Googlesta voisi jostain löytyä ohjeet myös kuvallisesti. Turbokoneeseen muistaakseni ainakin joskus löytyi....siinä erona vaan, että työtä on enemmän. Itse perusmoottorihan on sama.
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: donidee - 09.04.2015, 13:32:29

No periaatteessa kyllä. Venttiilikopan kansi kiristää myös nokka-akselit paikalleen ja samassa kannessa kulkee öljykanavat nostimille. Väliin ei tule tiivistettä, vaan joko Volvon omaa liimaa tai Loctite 510. Mitään perus moottorisilikonia ei voi käyttää.
Googlesta voisi jostain löytyä ohjeet myös kuvallisesti. Turbokoneeseen muistaakseni ainakin joskus löytyi....siinä erona vaan, että työtä on enemmän. Itse perusmoottorihan on sama.

Mä tuossa lauantaina vähän alan purkaa tuota rotiskoa, niin katsotaan miten homma etenee. Varmaan tulee tuonne projektipäiväkirjaa sunnuntain aikana, niin siellä voi sitten tyhmiä kysellä, kuvien kera! :)
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: Vivaldo - 09.04.2015, 14:05:46
Tossahan noi pirun hyvät ohjeet on: http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html (http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html). Itsekin tehnyt noiden ohjeiden mukaan kannenvaihto-operaation.
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: donidee - 09.04.2015, 14:08:42
Tossahan noi pirun hyvät ohjeet on: http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html (http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html). Itsekin tehnyt noiden ohjeiden mukaan kannenvaihto-operaation.

Kiitos! Kyllä luulis noilla ohjeilla selviävän melko pitkälle :) sunnuntaina sitten vähän juttua projekti puolelle.
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: donidee - 19.04.2015, 19:07:44
Kyssärii kyssärii. Istuuko V70 mk1 kansi hilppeineen suoraan tähän allekirjotuksen vm92 volvo 850 B5254S koneeseen? V70:ssa on kanssa 20 tappinen.
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: Rusakko - 19.04.2015, 19:30:35
Kuhan ei ole -99 tai -00 autosta. Vanhemmat on ihan bolt on.
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: donidee - 19.04.2015, 19:44:32
Kuhan ei ole -99 tai -00 autosta. Vanhemmat on ihan bolt on.

kenonit tarjos ilmeisesti vm98-99  kantta, eli ei vissii uskalla ottaa? Saako sen jotenki selville, vaikka auto ei olis tallessa.
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: Rusakko - 19.04.2015, 19:55:51
Jos kansi on vaijerikaasu koneesta niin sopii ja jos sähkökaasuläpällisestä niin ei
Otsikko: Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
Kirjoitti: donidee - 19.04.2015, 20:13:44
Jos kansi on vaijerikaasu koneesta niin sopii ja jos sähkökaasuläpällisestä niin ei

Kiitämme neuvoista :)
Otsikko: Vs: 850 B5254S jakopää vammanen **Kasattu, ei käynnisty*
Kirjoitti: donidee - 05.05.2015, 23:23:47
Kaikki kasattu ohjeiden mukaan, suutintukin päästä pamahtaa bensaletku irti. Välillä heti ku laittaa virrat päälle, välillä antaa starttaa ja alkaa lupailee, kunnes letku taad pamahtaa irti ja bensaa lentää. Ilmausruuvista roiskuu kakkua kunnolla ku laittaa virrat ja painaa venttiiliä. Nyt viimeseks simahti kaikki virrat ku kääns avaimesta. Ei mitään eloa missään. Miten saan autoon virtaa taas, kaikki pimeenä. Ja mikä vikana kun suutintukista pamahtaa se letku irti sieltä päästä?

Toi nipukka tossa päässä missä joku vihreä tahra päällä. Se on se pamahteleva letku.



(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/538/gM294k.jpg) (http://imageshack.com/f/eygM294kj)
Otsikko: Vs: 850 B5254S jakopää vammanen **Kasattu, ei käynnisty*
Kirjoitti: Rusakko - 05.05.2015, 23:32:48
siihen tukinpäähän kuuluu haarukkamainen levy joka tulee ton paineputken liittimen ympärille ja se pultataan kiinni tukkiin ruuvilla
Otsikko: Vs: 850 B5254S jakopää vammanen **Kasattu, ei käynnisty*
Kirjoitti: donidee - 05.05.2015, 23:43:28
No just :D ei sattuis olemaan kuvaa kyseisesrä hökötyksestä jossain uumenissa :)

Edit: kattelin kookkelista b5254s engine kuvia nii ei ole kaikissa. Monessa on samalla tavalla kun tuossa mun koneessa?
Otsikko: Vs: 850 B5254S jakopää vammanen **Kasattu, ei käynnisty*
Kirjoitti: Rusakko - 05.05.2015, 23:45:46
No just :D ei sattuis olemaan kuvaa kyseisesrä hökötyksestä jossain uumenissa :)
etin parasta aikaa
Otsikko: Vs: 850 B5254S jakopää vammanen **Kasattu, ei käynnisty*
Kirjoitti: donidee - 05.05.2015, 23:54:59
Ku noissa vanhemmissa koneissa ei vissii oo muutaku painetaa vaa tuo nipukka tukkii sisään, tiivisteen kanssa. Uudemmissa on sitten se pulttihässäkkä siinä. Että mikähän sen aiheuttaa että pamahtaa irti.
Otsikko: Vs: 850 B5254S jakopää vammanen **Kasattu, ei käynnisty*
Kirjoitti: Rusakko - 05.05.2015, 23:56:26
siinä... nuoli osottaa torxi ruuvia.
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/2013-08-23-1212_zpsbweinrg0.jpg)
Otsikko: Vs: 850 B5254S jakopää vammanen **Kasattu, ei käynnisty*
Kirjoitti: donidee - 05.05.2015, 23:59:31
Prkl. Kyl siin tais olla sellanen. Kiitos :) pitää tutkia tässä viikon aikana.
Otsikko: Vs: 850 B5254S jakopää vammanen **Kasattu, ei käynnisty*
Kirjoitti: Rusakko - 05.05.2015, 23:59:49
pellistä voit tehdä siihen vastaavan.. menee siis sen paineliittimen hahloon se haarukka-osa ja si vaa pultilla kiinni kiskoon

Sähköihin en osaa sanoo muuta ku et vedä kans varuiks ne maapiuhat siitä kannesta siihen tulipeltiin.
Otsikko: Vs: 850 B5254S jakopää vammanen **Kasattu, ei käynnisty*
Kirjoitti: donidee - 06.05.2015, 00:03:17
Ne on vedetty. Täytyy vähä perehtyä ku ei ollu akkua kiinni ollenkaan, ku oli liian iso akku sinne omalle paikalle nii maasta vaa kaapelit kii volvon kenkiin. Voikoha se aiheuttaa jonku välikuoleman?
Otsikko: Vs: 850 B5254S jakopää vammanen **Kasattu, ei käynnisty*
Kirjoitti: donidee - 06.05.2015, 11:09:28
850:ssä ei siis ole missään ns. Pääsulaketta? Että vähä tietäis mistä alottais :)