Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Jktku - 10.04.2015, 20:03:33

Otsikko: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 10.04.2015, 20:03:33
Kaikilla todellisilla GT-miehillä on kuulemma poikittaistuki konehuoneessa. Sellainen piti siis saada.

(https://lh3.googleusercontent.com/-TVkGcaoLX2U/VSfpRqpx9dI/AAAAAAAAAS4/KT-sH1N_HnY/s640/IMG_0673.JPG)

Homma alkoi sillä, että ensin mittailin konehuonetta ja iskunvaimentimen tolppien yläpäitä. Poikittaistukea ei siis tällä kerralla tehdä puusta, vaan tuo lauta on tuossa vaan tarjoamassa referenssipisteitä mittauksia varten. Camber-kulmien ollessa säädettynä ääriäpäihin niissä rajoissa, joita Volvon tehdas on meille suonut ilman muutoksia, on iskareiden yläpäiden väli 99,5 cm. Tässä autossa siis. Kun vanhimmilla yksilöillä on  ikää 40 vuotta ja nuorimmatkin ovat jo 22 vuotta vanhoja eivät nämä mitat välttämättä ole ihan vakioita eri yksilöiden välillä.

Tässä vaiheessa näytti siltä, että konehuoneeseen saisi suoran tangon mahtumaan tuon korkean imusarjan ja 1986+ konepellin väliin. Ylettömästi tilaa ei ole, mutta riittävästi.

(https://lh5.googleusercontent.com/-KwMp116JcRg/VSfpSNEhZ0I/AAAAAAAAATE/q3QxNLgsz9o/s640/IMG_0674.JPG)

(https://lh5.googleusercontent.com/-j2vWDt5iQZQ/VSfpSuyvKGI/AAAAAAAAAUY/XhBrM8zbUFo/s640/IMG_0675.JPG)

Seuraavaksi piti määrittää, että minkälaisessa kulmassa tasopinta on suhteessa tasojen väliseen suoraan. 12,7 astetta sain tulokseksi. Tämän jälkeen vielä mittailin tolpan yläpäätä ja tein siitä piirroksen itselleni:

(https://lh6.googleusercontent.com/-6aN9EgU_6dg/VSfystWsB7I/AAAAAAAAAV4/AV4fMTk52sc/s640/tolppa_yl%25C3%25A4osa.jpg)

Selkeää. Sillä eteenpäin ja mitat tietokoneen ruudulle:

(https://lh5.googleusercontent.com/-OGpZa_zvE14/VSfpGMTdaOI/AAAAAAAAAP8/YToACVuBz8Y/s640/01.jpg)

Tästä oli helppo jatkaa. Halusin poikkitangon olevan irrotettavissa, joten kiinnikkeet piti suunnitella niin, että tanko pultataan kiinni hitsaamisen sijaan.

(https://lh3.googleusercontent.com/-_4E87f-sqGo/VSfpGQ4mbaI/AAAAAAAAAQE/dmxTfqclL-c/s640/02.jpg)

Päädyin siihen, että putkeen tehdään jonkinlainen kiinnikepala, joka pultataan kahden levyn väliin. Tässä vaiheessa oleellista oli tarkat mitat konehuoneesta ja erityisesti iskaritolpan ja konepellin välisestä tilasta. Tämän mallisen palan pitäisi mahtua, ja toteutus olisi yksinkertainen. Yksinkertainen on hyvä, tällä polulla jatkettiin.

(https://lh5.googleusercontent.com/-5A5xs_TDfKQ/VSfpG4z6VBI/AAAAAAAAAQI/_Bx-KBPeNQo/s640/03.jpg)

Putken kiinnikkeiden osalta sama yksinkertaisuus jatkuu. Päätin ylimitoittaa kiinnitysreikien määrän, ja pultteja tulisi kaksi molemmille puolille.  Pulttikooksi tuli 10mm. Reiät saisivat olla hieman soikiot, jotta kiinnityksessä on hieman pelivaraa.

(https://lh3.googleusercontent.com/-pmyWdGSW36U/VSfpH35Ef5I/AAAAAAAAAQU/uDR7pBu5zno/s640/04.jpg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-PXah5twjxV4/VSfpHwUGV8I/AAAAAAAAASY/6hT1ft41QyQ/s640/05.jpg)

Poikkituki on nyt valmis. Sitä vaan ei vielä tässä vaiheessa ollut olemassa.

Muotojen monimutkaisuuden tähden päädyin laserleikkauttamaan osat. Käsipelilläkin ne voinee tehdä, mutta tuntipalkoille siinä hommassa ei pääse. Plasmaleikkuri hieman helpottaisi, jos käsipelillä pitäisi ruveta tekemään, mutta sellaista ei tämän oman vauhtiputkan työkaluhyllystä löydy.

Laserleikkausta varten piti saada kaksiulotteisia CAD-kuvia. Lopulta osat muotoituivat tämän näköisiksi:

(https://lh6.googleusercontent.com/-3N27BZO96Z8/VSfrzh8Y0AI/AAAAAAAAAVk/0vhm5hhMBow/s512/kaikki_osat.jpg)

Todellisille tee-se-itse -miehelle pistän tähän vielä mitatkin esille:

(https://lh4.googleusercontent.com/-uDwggb0TTkA/VSfrzgEmt3I/AAAAAAAAAUw/KkSatjMfW_Q/s640/kiinnikeosa.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-b5vS_FRh2hM/VSfr0XASytI/AAAAAAAAAVY/q1agedp0WyA/s512/mittakuva_yl%25C3%25A4levy.JPG)

(https://lh3.googleusercontent.com/-AhRQg03jlQ4/VSfr0gNVo7I/AAAAAAAAAVU/-JS2RG4zmFc/s512/mittakuva_yl%25C3%25A4levy2.jpg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-4I7LdG5Psyg/VSfr061xytI/AAAAAAAAAVE/rY392esipsA/s640/sivutuki1.JPG)

(https://lh4.googleusercontent.com/-lQ1Pc3z8xyg/VSfr1QrbvvI/AAAAAAAAAVM/Mq7ENK5Fg9Q/s640/sivutuki2.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-wVQfAdtMWLM/VSfr19mou6I/AAAAAAAAAVQ/DnlIBUBigVA/s300/tulppa.jpg)

Materiaalin osalta alumiini olisi tässä varmaan todella rock, mutta omat vajaavaiset kyvyt alumiinin hitsauksessa ohjasivat toiseen suuntaan. Terästä hitsaa melkein kuka vaan ja melkein millä vaan hitsikoneella, joten teräs olisi tässä omalla kohdalla paras materiaali. Rosterikin olisi varmaan ollut OK, mutta koska joka tapauksessa haluan maalata poikkitukikokonaisuuden, niin katsoin turhaksi maksaa rosterista lisähintaa. Hetken odottelun jälkeen osat olivat olemassa:

(https://lh6.googleusercontent.com/-I6-t-39-cK8/VSfpTspgfDI/AAAAAAAAATc/y42ujwNuQ0M/s640/Img_0643.jpg)

Pahempia mittavirheitä ei ainakaan vielä tässä vaiheessa tullut vastaan. Palikat mahtuivat paikoilleen ja mikään ei vielä näytä ottavan konepeltiinkään kiinni.

(https://lh4.googleusercontent.com/-rJDTFtNH464/VSfpS6Flk4I/AAAAAAAAATg/7CmPRDfK2ro/s640/Img_0639.jpg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-o9ykhhZ-2IY/VSfpTfcAEsI/AAAAAAAAATU/MQ_jKU6dG50/s640/Img_0640.jpg)

Poikittaistuki alkaa hahmottua todellisuuteen. Tässä määritetään poikkituen putken lopullista pituutta:

(https://lh5.googleusercontent.com/-LQI3OEZu4XM/VSfpJFn9nsI/AAAAAAAAAQk/GtyQpf7mKbo/s640/IMG_0647.JPG)

(https://lh5.googleusercontent.com/-ZI0wYgrpK2M/VSfpJkYjXRI/AAAAAAAAAQs/plZzhKVgi6E/s640/IMG_0648.JPG)

Putken mitaksi sopii 88,5 cm. Putki siis viilapenkkiin kiinni ja poikki oikeasta kohdasta:

(https://lh5.googleusercontent.com/-ixulh4CeAxY/VSfpKU5oEII/AAAAAAAAAQ4/fMT4hgXY9wg/s640/IMG_0650.JPG)

(https://lh3.googleusercontent.com/-uwWDWsyg_MM/VSfpLI1nc3I/AAAAAAAAARI/OazvIdEdgnY/s640/IMG_0652.JPG)

Seuraavaksi pitää valmistella putken tulppapalat. Leikkautin tulpat yhtenä kappaleena, jolloin ne pitää ensin erottaa toisistaan ja viilata ylimääräiset väkäset tasaisiksi:

(https://lh4.googleusercontent.com/-Qq8xaNO7Wlo/VSfpLgn6tpI/AAAAAAAAARg/jACNL9pP9E0/s640/IMG_0653.JPG)

(https://lh3.googleusercontent.com/-V2x_dOOt64U/VSfpMKnLc7I/AAAAAAAAARU/Ko8OXQJkirI/s640/IMG_0654.JPG)

Katsoin helpoimmaksi hitsata tulpan ensin putken päätykiinnikkeeseen kiinni takapuolelta. Tästä syystä kiinnikkeessä on uloke ja tulpassa on neliö reikä.

(https://lh5.googleusercontent.com/-VGpAjhxV2nk/VSfpUG9t_RI/AAAAAAAAAUQ/zw2r7SzpmZk/s512/Img_0655.jpg)

Kun tulppa on kiinni kiinnikekappaleessa, ja kun putki on sujautettu paikalleen, jää tulppa sopivasti vähän reilun millin putken päätä korkeammalle.

(https://lh4.googleusercontent.com/-2uDeJYsZCVc/VSfpUjyGuxI/AAAAAAAAATs/tgbeSV-85a8/s512/Img_0656.jpg)

Siitä osat on helppo sulattaa yhteen.

(https://lh4.googleusercontent.com/-NfbV4ShKX9s/VSfpM481fkI/AAAAAAAAARk/NgDdLxE_0Yc/s640/IMG_0658.JPG)

Samat temput pitää tehdä myös putken toisessa päässä. Nyt oli kuitenkin oleellista, että putken päätykiinnikkeet tulevat samaan linjaan keskenään. Se oli helposti varmistettavissa niin, että nosti putken ylös pöydän pinnasta palikoiden varaan, jolloin päätykiinnikkeet asettuvat samaan tasoon suhteessa toisiinsa.

(https://lh5.googleusercontent.com/-LoMFxrTpg2s/VSfpMRKYrqI/AAAAAAAAARc/zGUMt_PWhfA/s640/IMG_0657.JPG)

Vielä pistehitsit kiinnikkeisiin, ja väliputkea pääsee sovittamaan autoon.

(https://lh3.googleusercontent.com/-hYk-tT4Qzsg/VSfpU2S46CI/AAAAAAAAATw/3mveQo7QBIg/s640/Img_0660.jpg)

Vilken tusenmarks fiba! Kun 2m pitkästä putkesta katkaisee tarvittavan 88,5cm palan, niin jäljelle jää 111,5 cm ylimääräinen kappale. Koska mahdollisuuksien rajoissa on se, että hitsaukseen ryhtyy väärän putken pätkän kanssa, on lähes varmaa että niin myös käy. Onneksi osat oli vasta pistehitsattu kasaan. Hitsit auki ja pari askelta tulosuuntaan. Muutaman ylimääräisen voimasanan ja parin kahvikupin jälkeen putki oli oikeassa mitassa:

(https://lh3.googleusercontent.com/-KJaZasgg0fU/VSfpVU0O4FI/AAAAAAAAAUE/FCfY4FaUKo8/s640/Img_0661.jpg)

Tässä vaiheessa pääsee jo varmistumaan, että tuliko suunniteltua sopimatonta kuraa vai paikalleen istuvaa priimaa:

(https://lh5.googleusercontent.com/-ihLKjdG2uHQ/VSfpVm9T5RI/AAAAAAAAAUA/fnJ5UbcOCmY/s640/Img_0662b.jpg)

Imusarjan ja tangon väliin jäi vähän alle 1 cm tilaa. Aivan riittävästi.

(https://lh4.googleusercontent.com/-1RqH8UAihxo/VSfpVymVpiI/AAAAAAAAAUM/7CKEHlv3J_8/s640/Img_0664.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-3nxpI1zYFKU/VSfpNysMorI/AAAAAAAAAR8/kRkbsM7S3-0/s640/IMG_0663.JPG)

Samoin konepelti mahtuu kiinni, eikä putki tai mikään muukaan osa ota siihen kiinni. Tässä vaiheessa vaikuttaa vahvasti siltä, että kyllä tästä poikkituki syntyy. Putki kylläkin menee osittain öljyn täyttöaukon yli, mutta sen kanssa on vaan elettävä, koska halusin putken olevan suora ilman mutkaosia. Putken ja öljykorkin väliin jää kuitenkin niin reippaasti tilaa, että poikkitukea ei tarvitse poistaa öljyä lisättäessä.

Kaikki vaikuttaa siis toimivan, joten kiinnikkeiden paikat voi merkitä levyihin:

(https://lh6.googleusercontent.com/-5BrsRzfJyNo/VSfpOHh-WVI/AAAAAAAAASI/qAcYRcFiV_A/s640/IMG_0665.JPG)

(https://lh5.googleusercontent.com/-oWMJupayRGU/VSfpO1giSsI/AAAAAAAAASM/s_sfTjrYvuc/s640/IMG_0667.JPG)

Ja kiinnikkeet pistehitseillä levyyn kiinni. Hitsasin ensin vain toisen kiinnikkeen levyyn.

(https://lh6.googleusercontent.com/-1QJU8WE39kA/VSfpPGuS0XI/AAAAAAAAASU/HgX8k6NxtqI/s640/IMG_0668.JPG)

Varsinaisen hitsauksen päätin tehdä puikkokoneella. MIG-hitsainta ei tällä hetkellä ole, ja tuo 5mm tavara menee ihan hyvin puikollakin. Ei ehkä kauneinta hitsisaumaa, mutta riittävän hyvää ja toimivaa tähän käyttötarkoitukseen.

(https://lh4.googleusercontent.com/-3LDVERMmTpo/VSfpPvHuQ9I/AAAAAAAAAUg/AdYbNzKGWOU/s640/IMG_0669.JPG)

Kun ensimmäinen tuki oli kiinni, pulttasin 8mm paksuisen kiinnikepalan telineiden väliin ja hitsasin toisen kiinni. Telineiden väli jää niin kapeaksi, että tuo toinen palikka oli helpointa hitsata kokonaan ulkopuolelta. Sen ehkä saisi puikolla tuosta välistäkin, mutta toimii näinkin. Tätä varten viistin telineekappaleen alapinnan rälläkällä ennen hitsausta, jotta sain hitsin tunkeutumaan läpi asti.

(https://lh5.googleusercontent.com/-Uz7oBLhblLU/VSfpQmFz5SI/AAAAAAAAAUc/opdXDNmb_nc/s640/IMG_0670.JPG)

Sen jälkeen pääsikin jo pinnoitushommiin. Pohjamaali päälle. Pintaan oli tarkoitus vetää VHT:n ryppyisen pinnan muodostava maali, jota olen ennen ostanut Stirwellin verkkokaupsta. Siellä oli kuitenkin seuraava tyly ilmoitus: VHT tuotteiden maahatuonti on toistaiseksi keskeytetty niiden sisältämän tolueenin takia.

Paha takaisku. Olin jo päässyt mieltymään tuohon tekstuuripintaan.

(https://lh3.googleusercontent.com/-YHRCkhCb7Ow/VSfpWmOd5jI/AAAAAAAAAUU/zgaYPmrJ7w4/s640/Img_0676.jpg)

Paremman puutteessa siis "tavallista" satiinipintaiseksi kuivuvaa mustaa maalia päälle. Muut osat odottavat vielä maalausta ja lopullista asennusta.

Seuraavaksi pitäisi keksiä jotain vastaavaa Volvon 700-sarjan merikonttiin. Siinä vaan on vähän hankalammat iskaritolpan yläpäät tällaista projektia ajatellen, kun Volvon insinöörit ovat halunneet tehdä siitä pinnasta kaarevan ja epätasaisen. Samoin suunnittelupöydällä on muhimassa 200-sarjaan ne alemmat tuet, joilla moottorin alla oleva pokittaispalkki sidotaan koriin pituussuunnassa.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: napo - 10.04.2015, 22:06:13
Se on hienoa että asioita tehdään perusteellisesti. Näitä lukee mielellään
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: TVS - 10.04.2015, 22:10:31
Suuri plussa työnjäljestä, mutta pahoiteluni skeptisyydestä: meinaatko että oikeesti tuo mitta piisaa ettei kone heilu senttiä imusarjan kohdalta? Mietin vaan kun vakiotuennalla se heiluu ehkä 3-4cm jo startilla...
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: JuHaU - 10.04.2015, 22:16:31
Suuri plussa työnjäljestä, mutta pahoiteluni skeptisyydestä: meinaatko että oikeesti tuo mitta piisaa ettei kone heilu senttiä imusarjan kohdalta? Mietin vaan kun vakiotuennalla se heiluu ehkä 3-4cm jo startilla...
Tämä varmaan rajoittaa suurimmat heilumiset.

(https://lh4.googleusercontent.com/-rJDTFtNH464/VSfpS6Flk4I/AAAAAAAAATg/7CmPRDfK2ro/s640/Img_0639.jpg)

Aika perusteellinen projektin aloitus :juhau:
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 10.04.2015, 22:48:29
Pienet kolinat vaan lisää sitä aidon motorsportin tunnelmaa  ;D.

Joo, se on kyllä totta, että kakkosnelosen moottorin tuenta tehtaan asussa on koko lailla hanurista. Tuo kolmas lisätuki hieman parantaa tilannetta.

Moottorin tuentaa saisi kokolailla paremmaksi, kun siirtäisi moottorin kiinnityspisteet koriin runkopalkkien päälle uusilla tukivarsilla. Saisi tukipisteet siirrettyä kauemmas, niin heilunta vähenisi. 700- ja 900-sarjassa on tässä suhteessa menty oikeaan suuntaan, kun tuenta on kauempana moottorilohkosta. En vaan tiedä mitä katsastusinsinööri sellaiseen tuennan muutokseen mahtaisi meinata. Ilmeisesti moottorin kiinnikkeitä saa muuttaa, jos uudet kiinnikkeet ovat "riittävän vahvat" tai niistä on muuten esittää riittävän luotettava selvitys.

Siellä on tällä hetkellä uudet Volvo-merkkiset Turbo-mallin kiinnityskumit paikalla. Vaikka ei ne tarvikemalliset kumitkaan kovin huonoja ole, parhimmillan ne kestää jopa useita viikkoja. Ajatuksissa on ollut muokata tuota vakiotuentaa sellaisilla matalilla ja kovilla kiinnityskumeilla, mutta ne tarvitsee vielä jonkinnäköisen alumiinisen välikappaleen vielä väliin, joten se on vielä jäänyt taka-alalle. Ihan jääkiekkoasteelle en ajatellut kuitenkaan mennä.

Noissa levyyn hitsatuissa kappaleissa nuo poikittaistuen kiinnikereiät on sillä tavalla ovaalit, että tuota tankoa on varaa nostaa vielä ainakin 7mm nykyasennosta. Poissuljettu ajatus ei ole sekään, että pistää kumia tuohon imusarjan ja tangon väliin. Tuli aikanaan sitouduttua tuohon k-jetin imusarjaan, ja siitä ei ole sen jälkeen ollut mitään muuta kuin lisätyötä joka vaiheessa. Normi F-mallin imusarja olisi tässä projektissa ollut ihan paikallaan. Tuo on vaan niin paljon kivamman näköinen.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: The_OttoB - 10.04.2015, 22:49:12
Jävla poijken!

Onko tuossa suuttimet asennettu imukanavaan?
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 10.04.2015, 22:51:36
Jävla poijken!

Onko tuossa suuttimet asennettu imukanavaan?

Javistt gamla gossen, där har du rätt! Vaihdoin erilaiset o-renkaat ja pistin kanteen kiinni. Ja vähän toisenlainen suutintukki. Tuollainen k-jettiläinen kansi kun sattui olemaan sopivasti, niin ei niitä reikiä voinut käyttämättä jättää.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 25.11.2015, 22:24:23
Jaahas, uutta palapeliä kasaamaan...

(https://lh3.googleusercontent.com/-7SOsBQbkq5k/VlYS1ywq49I/AAAAAAAAAdI/LJ70c1bCyxU/s600-Ic42/palapeli1.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-R05DDiBaFIo/VlYS2HkCQZI/AAAAAAAAAdM/2boqxbY0KaI/s600-Ic42/palapeli2.jpg)

Kuvassa punainen paperiprototyyppi, josta lähdettiin liikkeelle ja teräksinen valmis tuotos hakee muotoaan. Saas nähdä, mitä Turkulainen näistä saa aikaan.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Clayman - 26.11.2015, 08:09:21
Tuota työpisteen siisteyttä kun ihailee niin ei enää ihmettele priimaa työn jälkeä. Hienoa!
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: o_j - 26.11.2015, 08:49:52
Eikö kukaan muu pettynyt kun sitä poikkitukea ei tehtykään tuosta listanpätkästä?
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: L4NDe - 26.11.2015, 16:10:56
Ei voi kuin ihailla. Saatoin ottaa kuvia talteen jos joskus hamassa tulevaisuudessa tulee haviteltua tehoja pellin alle ja moiselle raudalle tulee käyttöä.  8)
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.11.2015, 16:20:51
Tuota työpisteen siisteyttä kun ihailee niin ei enää ihmettele priimaa työn jälkeä. Hienoa!

Mä olen töissä pitänyt hitsaamon pöydän vastaavalla tavalla puhtaana. Kiva ruveta tekemään jotain, kun ei ensimmäisenä tarvitse raivata pöydälle tilaa. Joka ikinen päivä, kun lopetan hommat, puhallan hitsauspöydän ja pylväsporakoneen pöydän puhtaaksi ja lakaisen lattian.  :)



Valehteleeko silmä, vai onko nyt materiaalina ruostumaton teräs? ???
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: razori - 26.11.2015, 17:21:25
Valehteleeko silmä, vai onko nyt materiaalina ruostumaton teräs? ???

Jos valehtelee, niin mennään molemmat käymään silmälääkärissä, sillä kyllä tuo ruostumattomalta näyttää  :idiot2:

Hienoa jälkeä tulee O0
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.11.2015, 19:54:28
Jos valehtelee, niin mennään molemmat käymään silmälääkärissä, sillä kyllä tuo ruostumattomalta näyttää  :idiot2:

Hienoa jälkeä tulee O0

No kun ei aina voi olla ihan varma, niin täytyy kysyä.  :D

Tässä rojektissa on kyllä asiallista tekemistä. Osat on kyllä viimesen päälle. O0
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 28.01.2016, 22:10:42
Itse asiassa tavallista mustaa rautaa, eli normi rakenneterästä nuo osat on. Ja työpöydän siisteys on kameran aikaansaamaa silmänlumetta  ;D.

Tuosta palapelistä rakentui tuki jarrupääsylinterille. Tuo yksi lappu tulee niiden pulttien alle, jolla moottorin poikkitukipalkki on korissa kiinni, ja siitä lähtee tukitanko jarrupääsylinterin kiinnityspultteihin. Syy moiselle löytyy tästä:

https://youtu.be/1Z7y1Bt2cRM

Eli ilman tukea tulipelti joustaa 0,56mm, ja tuen kanssa 0,3mm. Eli jos asian haluaa positiivisesti ilmaista, niin ilman tukea se joustaa melkein 85% enemmän kuin tuen kanssa.

Nyt on vaan yksi huono kuva tuosta tuesta:

(https://lh3.googleusercontent.com/-upY5Z8wG-aU/VqpQ153z0lI/AAAAAAAAA1o/CquhrIasAYc/s800-Ic42/firewall3.jpg)
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 03.02.2016, 22:35:21
Muutama parempi kuva tuosta tulipellin/jarrupääsylinterin tuesta:

(https://lh3.googleusercontent.com/-jN5E4-p8lbE/VrJi_B33MdI/AAAAAAAAA2Q/JCoD_ICarfg/s912-Ic42/brake_support1.jpg)

Tuki asennettuna.


(https://lh3.googleusercontent.com/-GKWo_lX0FUY/VrJjB3iHTMI/AAAAAAAAA2U/URRSwDCZt64/s912-Ic42/brake_support3.jpg)

Jarrupääsylinerin pää.


(https://lh3.googleusercontent.com/-nksMB7vV-9s/VrJjCZ2Y0AI/AAAAAAAAA2Y/ZjOOcraFf8E/s912-Ic42/brake_support2.png)

Ja osat. Samalla vaivalla kun teki yhden setin, teki muutaman. Osa C siis pultatataan jarrupääsylinerin kiinnitysmutterien alle kiinni. Osa B tulee runkoon niiden pulttien alle, jolla moottorin alla oleva poikittaispalkki pultataan kiinni koriin. Pistin lisäksi Sikaflex-liimaa väliin. Ja tanko A tulee niiden väliin.

Tarkoituksena tässä on parantaa jarrupolkimen tuntumaa. Tuollainen tulipellin joustaminen heikentää tuntumaa jonkun verran, ja joustamisen ja käytetyn poljinvoiman suhde ei ole lineaarinen, joka edelleen heikentää jarrutuntumaa. Auto ei ole vielä ollut liikkeellä tämän tuen kanssa, joten tässä vaiheessa ainoat tuokset ovat tuolla videolla näkyvä jouston pieni väheneminen.

Rallimiehet joskus virittelee paksuja alumiinilevyjä samassa tarkoituksessa jarrupääsylinterin kiinnityskohdan alle tulipeltiä jäykistämään.

EDIT: jos auto on enemmän osissa ja viitsii irrottaa koko jarrupääsylinterin ja jarruputket, niin helppo ratkaisu on hitsailla jonkinlainen kiinnityskohta tuohon iskunvaimennintornin kylkeen, johon sitten jarrupääsylinterin saisi pultattua kiinni. Tämä ratkaisu on tällainen bulta-på -tyyppinen, joka ei edellytä hitsauksia autoon, ja joka ei edellytä myöskään jarrujärjestelmän avaamista tai ilmaamista.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 08.12.2016, 20:22:00
Aika laittaa M90-vaihteisto tähänkin Volvoon.

Tähän mennessä hankittu:

Hankin ensimmäisenä nuo kytkimen hydrauliikkasylinterit. Letkua ei vielä ole. Volvo halusi uudesta letkusta yli 70 euroa, ja siihen tarvitaan lisäksi vielä se putki alkupäähän. Kokonaishinta yli 100 euroa. Tuo hinta kuulosti niin järjettömältä, että päätin ruuvata sylintereihin JIC-nipat ja laittaa hydrauliikkaletkun sylintereiden väliin.

No juu. Ei mennyt kuten Strömsössä. Molemmissa sylintereissä on 12-millin ultratiheä kierre. Normi hydrauliikkanipoissa oleva M12 * 1.5 -kierre on liian karkea. Soitin yli kymmeneen hydrauliikka-alan liikkeeseen ja kyselin sopivaa lähtöliitintä. Missään ei ollut sopivaa. Tunnelma alkoi olla seuraava:

(https://lh3.googleusercontent.com/iwLsG5Z92r0JaNQDZWgUSL2WvbDU05lmLvteaZxLwq7haIaLF0hPBk0OpQa43nRf1GBTj6KEZFs2G6cOdAp4VrWqCT_b3luG948BTWHPK-Box74-kwEm8lq1H0wOySlZoc8LxwnJGF9DMt7NQVXFzaQFqdfDrBMCmro6Jjqg8fazccEOK8p8o7Qc7EEAkJPMzAu8OkpL2CPkVrebqn5d4dhLbDESTwfSlmYbygv_GhFl42f4jbWhVba9SgXlbqvcPkyWRb_0qvMxEApvC8is2t5bNm09DdlDg8PefVXiWZDHjujF5cmHVRDHjk25S8Bu_fDCqKSiF19kc0lTokO-YaAZEShHzkERifQWeY64dBwSeJ1R4etgHc9W-lv5zu3DfUtUo1bhiWlcNwp9yTzSRdYRqpbVwJ2IthD6VZQaFN3hIdUk7CUSyC17OTbNfddgsKKTIBSrz6a1D7az95B9ZVHLYTY_y0-oIj7huj2eKLllp4M3Z3VJksd1H4kYwLItrbFE0jqmPR_X_jRTDb5PBx_l9XTrFL0ePqw4zZVv5evfMGyPDlH7-m29ffh8lnv8OnSRh_P1U5hF0jLQgNKzyt-E9VYfA0jMQGg0KwE4G6vPdnFV5tfKd7QHewIcE99NSAh7js8gWCevKvFMGte0abOSFmmG8PtR2YTPl_Nzng=w720-h406-no)

(https://lh3.googleusercontent.com/GmvftvG4BiO5cMTkdBuJgzf-zbQwT7SBR2d-KTjDqn8iSl9fBdnksNksDsxF1A0Pc-zcsBdYhEZny6XO3T4LmH8BBMO1joU8ab_ZGsvLmQO1SyiS4ckKJTPWaHetxhAmXzlEidVP8zR6JXb4VAOhaa0TdVMsWpRPv_LdTMnguv52jaT-YDBxHbiX-UdWYrnnj5szNMTV3GxlhQtF_sGFlHWn9k6B1DEX3o9IxaSKPWwRoMgLFPc8Lzocncv6ySI8TEWtL2MWYvck0WnF3BY2HRPIa8Pgvq-ADV7oE_al_dmMkZC6WYsaSPb1IumFDOi3kFC4UWcpSKWR4Eko8wmW2AgucCVqPQEeGmVkO2H4gDb4QT4zAdhMmY7zMwHhaL3CNEU8b2HyP1a1cUUz0kd5FH7VcXuxxTEq_C_7dRgk1sLLn5gVokx4SBmSFKaHJHEsMroOJb-2HHG76NTj8dm_kQuo5gvJta-ZAu_K_3FNU-df4yJCT-4wXft-Ejy-ZEKBd3q_QchOmEWyVmu17PbnAGg61EUFmfemKhOogrLh31F9LRqDXof22sikj5zZGC6-17NvEoP8EJ7m8fKqKE5hWW0IROFIsSO_oZfbLab9t0RvImuIdsQUY_l6BFgeuH_DM79awadbS4am_6_rcDQPDwVSR0M-UEsdFwoId3HrqA=w720-h402-no)

Tässä vaiheessa suunnitelmaksi muodostui, että leikkaan sekä työsylinteriin että pääsylinteriin 1/4 NPT -kierteen ja laitan ihan normi NPT -> AN -liittimen. AN-liittimet ovat käytännössä sama asia kuin JIC-liittimet. Juuri synkimmällä hetkellä EU:sta pakenevat Iso-Britannialaiset kuitenkin onnistuivat pelastamaan tilanteen, ja sain siellä yhdellä toimittajalla teetettyä oikealla 12 millimetrin lähtökierteellä olevan ja AN6-päällä varustetun liittimen. AN6 on siis käytännössä sama liitin kuin 9/16 JIC-liitin, joten nyt sopivan letkun teettäminen on helppoa ja halpaa.

(https://lh3.googleusercontent.com/V8Cv_JyGisrpdP_-pQofDtJ4nUOGWrGcdhxx7oSVFnjdzL87a-tAslyOCTUKQxedvUvtIXYMhE6yHH_NdAnerHF_SgOvWMevbeEbpSQlaiarHfzpdxh5S0heVbdR91vpLhjnTSP1v0WbwceOWkVXixuENlnJ2P7-YiEnc4lsuFY8j7zaSZMByC8DzGP3-01LjkCOBW_ocwKK0BHJJAenxX437O8Ou7hUloNidcS_R_zXJm_TaW54GYVpgRlvuUocs9q6xdUPYkGlbktUn7t7yzalm_y2qu0pQiv-8ssNMd8upiHHDyLUwivgXCqTM-MfLyr-6YDow6EgmJ6B97NO-JtyOMYub6fMa1SpqS3fbNJk_kVkUqXmOFzSXvw9XK9klmiETbaRjWiV9EwLTlYhhkzZ8j3X1M65hXWnBHgyMoCR669rIM7-BdZSA7GjPF4a37I0TWkdkosb9lb_KPcEkmc5i02p8yWDHjaw1c6GuNPmzPqnKfaz5Ok5WVJNoUsUpM3v-WBA6gunXXmjnMsIQiljyf1sV_UA8dmWZfy2ZoXk-7LsWSazLNNTifZmwidHsoY2B185U6U4gxsRHHKrMOAQ6y71JUHeE3nBKVO9LHE0CMozcN5KeIVg1PSOkUQTM_OOkz3Af2J32cfNLD63zRPyBnfZAntSJCzyZzEh-w=w826-h465-no)

Ja tämä nippa siis sopii suoraan kytkimen sylinteriin:

(https://lh3.googleusercontent.com/k3AIuELC7PS8jJTHdcNNJVuyVKkHnf09Nbtp-gRTDoNGngda4XAVvVLzHTejfCQ0JgPJChKKNlZWZ4e38of_Il_GB-TSrXyfTWDNxrZuMYTCnISk1iwczFFa0VGQRY-jR6gB_vMfNTWubKIVFbaf6GCKM-a1oiQVSNXbIdS0D4o9hYgtxjiyiOAvCAbimcpYXFk5F3Tp0bOUMjmSWEPpNO4zH6Rgisf8eoTJkvOX2jiw1ylvaF3u5gBkCY0lE6Xs1KQSTZk7MYdsFFZ-YHboT4AqLHhLr7V2qxHRKymEZ6ViwNLhKeEIaS3YdyC9R8k1RIMGjH4GndZMLbmfVqepX-7c0fJZo0b2G8TIkkSCHO4nqPBXxDC8uCF0DZJTuKfHi2ZCzFV_R32Sj_eIeGYX8ICiswF4X0hHE5A0WQnwYdqlkUfXg9YsgD7JF5T4ZbeE5qG1QiPzy-uxrEW3JICj0FVNrLp4XPO9fUAdQIYZYK1Ucr8jvH-N0dtuGTZlsklLZIsM20U_-o2qxYo5rYGQet9aZMNhH7Exqd9ly4dkzifa7YyhULKOeAXrejmMk-Jytk7UVR1fqaIHG3tV-DoESXUsLYRx0s5ZDbymhmCL7pNGf-bM-k9LZfj78MTpJCPdInWVSVZA_1Bp7XIJG_DUZ0qXbXiwc19WjrnIA399dg=w826-h465-no)

Tiivistys tapahtuu alumiinitiivisteellä ja lisäksi kierteissä on hydrauliikkaliima. Älytön soppa koko vaihteistokonversion näennäisesti yksinkertaisimmasta asiasta. Ihmeellinen kierrevalinta Volvolta tai alihankkijalta.

Seuraavaksi työn alle tuli vaihteiston sovittaminen autoon. Mietin useita eri vaihtoehtoja ja olin jo aikeissa tehdä kokonaan uudeen vaihteistopalkin, ja kokonaan uuden kiinnikkeen vaihteistoon. Tässä mitoituksessa pitää huomioida vaihteiston paikka suhteessa vaihteiston palkkiin. Kardaanin kulma ja asento pitää saada oikeaksi. Käytettävä kumityyny/vaihteston kiinnityskumi vakuttaa mitoitukseen.

Näitä aikani funtsittua tuli mieleen, että kaikki tämä tieto on jo Volvon toimesta kertaalleen selvitetty, ja se on saatavilla suoraan M-47 -vaihteistosta.

(https://lh3.googleusercontent.com/JdmVz05AtxRFYLtcZB9GcY80S4Sd2TermlWgwUwBlICPM98ZeieZNO6uLxfCV4J-N5DTkuA2AKsSR8lRdGT1H5UcM67_HJn-Gv_7lYyTHEPKNbfgHRp-mXocFzZeM9BcjmtlxnWc7X5h_FfHaHKmKV-s9MA_EP-35UXE_jj5m-45woTqoKdNfPVxeM-_PIGXwgZqK8tYiy2br0oo98P36FTGvejmRU_BMaLy4kSStfSZxTIMllNEV0p5fmlKmFbdO1kVzH9mPLmSihKrPPg85xdNa4ticDpSt2VcC7mop0G4ZnIb0mG29qWvqV29Jf5-5o1INVwnQk010oLFjSZB59R0GHlZqpRBWShnsD-QRAE4izugO0g5IAC0GgKtlB4pyNTv_VXtphL7yz9yqgyHVMf-OBbgOHhGXHd8dirga-KGExqt-RYsBqEmqsOpqGAuQNXCVnWrhN48J2LQytAae9G9-s4-ZkgamEmhOMGIZQyvdHRK6qoQiR7dCHUB2GXb4D77QbpOdbXJSWjk6YOaNCxlQRXb107fFj1zLGE9HXGkX149Zk1Pb4JokRToVywzaGEkNZi6z2BVXSElwf9XamI0snItmqGlPixyYgyWW81ZeGQC85ji3tDxrTcncI0AGwRXQHxiFpQXzAoF_PyTjwCimSc09DI_kPwgKNvdcA=w450-h800-no)

M-47:ssa oleva tukikumin kiinnityspaikan reikä on oikeassa paikassa, jos käyttää M-47 kiinnityskumia ja M-47 vaihteistopalkkia (joka on sama kuin M-45 ja M46 -vaihteistopalkki).

Tämä paikkatieto suhteessa vaihteiston kiinnityspintaan piti vain saada jollain tavalla siirrettyä M-90 -vaihteistoon.

(https://lh3.googleusercontent.com/SqbxK_VqtkkmrV5jzwjIzuhuOHYAoFAy_ploKklI7BZf1HIyD_rhiJm_YN8RDwN8OjR2dAH1pSSlLxzSJb7BT98SVXkj_s4ix5JJZOKMMLyrn9pTEVcpGLzRt2ce1bkFC6G8YrYQQ8vUPwjsUuTZbOTGBTurYHoqEMeZ3B6GfMcEOaZpJ1yi4ySprBFbCa82dVSXIOy3emdQ2n0zMZ4ynBO1521-aQWnZKHndIif742K7gGD0jTQZS1ol5EmVKgyAugIU9nnRMSbW90zCPprLwCqGGCuXJ3rRPtlNpYZpD02H0COlvE59fkug9ugdVUjUDoQkzES8FBUWMbhRJ2sBpOZuaSBJE4lh765tTfYprwvG01h5oZ2dm6SLBrPJ7ercavJ-2AU67ziT1cMSJ59XWOPauKUc_k8EaQ3TLdZIRvHKakyRXaY1haYFJiJ_6Y08T4UYAJBdlrPr5vNhEiXJ0IdSdT6u-aYBXgkLCMbHxXTlsPm7lPh3SCUWkgXIuTKK4nt4GueIBmMoN20R0QWsA01q9a-6pB4meBDrjsgTMFaJ8kZo51suT7GOSehdnNRDog6N7_IOva46hQsC8rMmk9JYFqMNfjw4RJNcm21-tD9tWwnVUSjA6MLzpxKqHGUbEUHm34dpxlvXSNME3awcj0cJoBmgddrW7A4q5vpFg=w826-h465-no)

Jälleen tehtiin puisia osia.

(https://lh3.googleusercontent.com/qTigQRwPv4KP78u5_97tUGFEGULrK0b6J8skve5RiZTWbrC8L6l7jwYeUk1U636gztTne3c7DnRdheBefrO5Y66lvHouT6IP0JSebhCEMMo9HPqES_AULEgHoO7aQqWFD5QnsR-WrGilK7agUdjXQIsO8WTe4OUSylCgMUGxMaJHFhdzzYic6mcFzIbmkUxr7aciHkX8G9eGU6wmNwvDM6YUOU15IAWxgQ0205RP428p0mNctVNXqiTLWjFjQ9yK9cJNi0Np-Yb9uUKjGol2vVHvLXlGITWEbmGiyAi_A9v_8qU8BM0akgNid-IvXMAPbAetF3qFVHYim6rTw2AWiheqxydIwIm8pdotgLXXOf4AFX3jUnTxDV1uQFU13_PCdyPe2i7brGwFITqUII3pvPgXjR_0TEQHlnZjIyniEXd6HA2o2JDxc3BKEx7mYk83d5mtbY1bsSAHEjaHiGOK58V1cuW8nvEUkKVDV28wx70ug1QcGhCNT_I-3-r8pPZJuKx-Nbc-xQllQ5_87FlDkhLcD338GEvR-lRHIfxzRtGNZgSbOVhKx-arZrAjCZcafR4Gs7ItfacwDXK27nCv004nO1TOoy35-fC7_LjHWuad06co8eBII27M5WhxOTgtG90XKfX9L3Zwql_Q5iUeUujD9wBlfPdVhf27qnX-Nw=w800-h450-no)

Ja mittailtiin kulmia.

Koska puinen vaihteiston kiinnitysosa tuskin kelpaa katsastusinsinöörille, on sen rooli tässä toimia ainoastaan mitoituspalikkana. Kun mitat oli tiedossa, siirryin tietokoneen ääreen.

(https://lh3.googleusercontent.com/gbdJAeYnx6m6sChhcw7HAJAgmxAz-QCVmU83Dmf3PYMqzF-FPWZN_9rjH-_iPk5U-vRslJiJrCrD9PwSHo_KaojJUhvSyx98lre3DOv3GNE1pZ0tVS2nSTsJo5NkWbHS14GmZycxBpZjEOcN258Wos2MifZNpPyKSeQjLaZfzHVARYK_tFYyPjxaiQerwb8xHgJTQd72zz_yVlKbFaWkbtFw6AtapxV3mgU-vXvUXov4Z7vtR94ChJCE_SAEGNgAlXEMGQ6LNqtyVknxbXK063L7jOCG16fqJPmYTrCrdSGA7Q-R1R6TrkWziEqKamyR9y1ijuwsinst1SWHyIcImiIqfHBkGIplmbuia9t6HjWi0kNPIZiBqpNp-tpdssJLwTWNrVEJFFdmVqd0OeKCRVCB8OxSdMrL2bmlpbmwXPOPHz_PeUDtuIF-bR5Wf8JtctFn0cNomajnxmSnzaNJgv-Zr36FE_wHqiTgKPvxfdCd2FOamv840LDz2Y-C7uX8LcMa2mm0TTLsVRENsn0F0dYtUvF1CDdUUkyZ8TEJM27_K_3DE14HIVuRmNxz5jE9NNNhoYKpny04KjGMxg_KArMYCaaqHVz_5VBOL0bEf9dPd--4Q7FcE5ynVCK-4Fw6ggyhVqfp6kmkEj-7B2CBV2gL847DA4qwQEfn72nd5w=w1000-h692-no)

(https://lh3.googleusercontent.com/itm3ZJSY33RHCvUXSB2KunRlTwXAo8NUaCNlRUGFElPYtP9mZUfVf7vI-FcBHSR7YJZA-Wr-HgFCLGba0LCxFoWFv3YweKZDhgi56-PaM2WIojlvnGBttc6U1jfEU8rv_BSAieq0Hk4OlSd16-cjkf-JurWA6apPTIb4zLfVC3WX_dHfptnJbgUO_RGgRfcH6B2cFv9hAaskC2TX-P0pPpOIEPFWFde2Ou_hsiHWXmY-RxyPQG9xbKn1M8sHPfP7GmjNIi44qgxcEoBDusglyde_Xo_CkUtTXYXaQc9s7CmC1nu02fX-y8d262jNUMBAwgN2f8IdaEn-_d-lDC4Hd3DfuRtt4gknCEmc3uP1jl7QVc6OFFWyG2UOB9kCNcztq5K9SX2-1yvDbuX8aajSbj6bF705lVvVZvcqJQbe0KwWzKGqs7_TTYgmp1-IboWgV9hDuzGIetA7odzc5CXNCAp3aTp-_i0IVph2BvCEkI5GDTSAEZ6BPeJYYOhNI9c0YcSIRT1YDZVwaa1DQvtFWgPJki1O_KErKvDLz4T5mqirwizqOlKIRDTcjjws56AiuX6-VB-Wz_aIsD14TigI2OvFvPMRBN0gnot63_VnOypqAzATUDdWhs_SLO2aXQtjcwOKmDJZLRkYkvmv7Jb7YcSiRKJT9K7R3KqImL_qDQ=w1000-h692-no)

Tuo palikka siis sopii M90-vaihteiston perään, ja palikkaan sopii M-47 -vaihteiston kiinnityskumi. Lisäksi kiinnityskumin paikka suhteessa moottoriin ja muuhun autoon on sama kuin M-47 -vaihteiston kanssa. Tämä tarkoittaa, että tämän osan avulla voi M-47 -vaihteiston poistaa autosta ja nostaa M-90 -vaihteiston sen tilalle sen kummempia väsäämättä.

Protokappaletta ei ole vielä valmiina.

Vaihdekepin telineen suunnittelua ei ole vielä aloitettu. Samoin pitää miettiä, että mitä teen kardaaniakselin kanssa. Spacer-palikka vai uusi kardaani? Kardaanit Suomessa tuntuu maksavan ihan hulluja summia, jos omien mittojen mukaan haluaa teettää.

Kardaanin vaihteiston pään kiinnityskumiksi olen jo ostanut E34-korimallin BMW M5 -auton vastaavan. Siinä on sama pulttijako kuin Volvon omassa, mutta se on 5mm paksumpi ja ilmeisesti muutenkin vahvempi. Niitä nyt on ainakin alun perin ja BMW:n toimesta käytetty yli 300-hevosvoimaisissa autoissa, joten varmaan ihan hyvä upgrade.

M-47 ja M-90 -vaihteistojen korkeusero on 50mm. Koska kardaanin kiinnityskumi on 5mm vakiota paksumpi, pitää kardaanin etukappaleen olla 45mm vakiota pidempi.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: TVS - 08.12.2016, 20:42:58
Jos hitusenkin antaa kumit myöten taka-akseliston tyköä tai muuten on hulluttelua suunnitteilla, niin kannattaa suosiolla tehdä vaikkapa 25mm spaceri. Kokeiles huvikses niin vakiorakenteessa auto normaalisti pyörillään kardaanissa on "puristuma"varaa ehkä justjust 10mm, madalletussa ei sitäkään.

M47 kardaania on käytetty sekä 2 että 7-sarjasissa ihan semmosenaan m90 kanssa, poorit tulee reilusti ulommas mutta ihan ei tule se sisäosan poori edes ulos jotenka ei lie vaikuta mitenkään mihinkään. Paitsi tukikumin kannakointiin.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 08.12.2016, 20:46:28
Nyt en ole koskaan Volvon kardaanin liikeratoja ihmetellyt tai mittaillut, mutta ihan tosiko meinaat, että vakiota kardaania sellaisenaan käytetty?

EDIT: joskus viimeksi kun olen M-90:sen 240:iin sovittanut, niin teetätin etupätkän uusiksi, ja muistaakseni juuri vaihteistojen korkeuseron verran pidemmäksi.

EDITEDIT: ja että siis vaikka sitä ottaa ulospäin tuon tässä tapauksessa 45mm, niin poorit olisivat silti vielä 100% matkaltaan kosketuksissa toisiinsa?
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: TVS - 08.12.2016, 22:16:59
Nyt en ole koskaan Volvon kardaanin liikeratoja ihmetellyt tai mittaillut, mutta ihan tosiko meinaat, että vakiota kardaania sellaisenaan käytetty?

EDIT: joskus viimeksi kun olen M-90:sen 240:iin sovittanut, niin teetätin etupätkän uusiksi, ja muistaakseni juuri vaihteistojen korkeuseron verran pidemmäksi.

EDITEDIT: ja että siis vaikka sitä ottaa ulospäin tuon tässä tapauksessa 45mm, niin poorit olisivat silti vielä 100% matkaltaan kosketuksissa toisiinsa?
Ihan tosissani, useassa autossa näin on tehty, ja useilla niistä myös ajettu sen jälkeen useita kymmeniä tkm vailla mitään oireita mistään.

Kyllä, ota kardaani irti ja se poorin suojagummi sivuun niin hoksaat mitä siellä tapahtuu. Itse jos tekisin vimpanpäälle niin tekisin varmaankin just jonkun 20mm limpun vaan M47 kardaanin kanssa ja sillä hyvä.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Kisko - 09.12.2016, 00:56:32
Mä tein 242:een kytkimen nestelinjan niinkin eksoottisista osista kuin jarruputkesta ja jonkin Volvon jarruletkusta :juhau:

Toki vaatii kiepin putkea, liittimiä ja kaksoiskartiopuristimen, mutta aika etuisasti oon ne haalinut Motonetistä ja Biltemasta. Ja vastaisuuden varalle on vehkeet jarruputkien tekoon...
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Volvomies89 - 09.12.2016, 09:03:45
Itellä on 242 nestekytkin otettu kokonaan 940 joka kävi suoraan paikalleen kun vähän taivutti nesteputkea.
Polkimen muokkasin 242 omasta vaijerikytkimen polkimesta.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 09.12.2016, 15:33:17
Juu, jos purkuosia käyttää, niin ehdottomasti kannattaa kytkinsylinterien kanssa ottaa ne hyd.linjat myös. Uutena hävyttömän hintaisia.

Joskus viime vuosikymmenen puolella ostin silloin Volvofoorumeilla pyörineeltä Sebbeltä Volvon hattuhyllyn ja jotain muuta. Sebbe esitteli samalla kiihkeäkulkuista 242:sta ja mainitsi tehneensä kytkinlinjan jarruputkesta. Hän totesi silloin, että välillä tuntuisi jarruputken pienen halkaisijan aiheuttavan virtausvastusta.

Se vakio metallilinja, joka omassa 740:ssä lähtee kytkimen pääsylinteriltä on tosiaan halkaisijaltaan suurempaa kuin vakio 3/16 -kokoinen jarruputki.

Niin tai näin, nyt ainakin saa riittävän kokoisen letkun helposti.

Vinkkinä tosiaan, että Motonetin sivuilta näyttää löytyvän oikean kokoinen jarruputkiliitin. En tiedä minkä kokoiselle putkelle, mutta normi 3/16 kokoista putkea suurempaa putkea taas näyttää löytyvän Fixus-varaosaliikkeistä. Että muitakin vaihtoehtoja on juu kyllä olemassa. Ja siis en edes varmaksi tiedä, että onko se normikokoinen putki käytännössä edes ongelma.

Ajatuksen tasolla, jos vertaa sylinterien halkaisijaa ja männän iskun pituutta putken halkaisijaan, ei se välttämättä ihan mahdoton ajatus ole, etteikö pieni putki voisi jonkinlaista pientä vastusta aikaansaada.

EDIT: Ilmeisesti sylintereitä on olemassa myös 10mm kierteillä, johon löytää huomattavasti helpommin osia ja letkuja.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 09.12.2016, 15:34:46
Ja tuo kardaanijuttu olisi kyllä iloinen ylläri. Pitää vähän mittailla kun seuraavaksi pääsee auton äärelle.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 09.12.2016, 21:53:58
Mullakin on 242:ssa M90 ja tais olla justiin TVS:n tai jonkun muun vihjeestä ihan vakiolla M47 kardaanilla. Ei ole ollut mitään ongelmaa sen suhteen. Eihän se ihan optimaalinen ratkaisu ole, mutta toimiva. Luokkaa jotain 3cm kardaanin booria jää hyödyntämättä ja mulla on rättinivelkin vielä vakio.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: The_OttoB - 10.12.2016, 10:58:56
Näin käytännön näkökulmasta niin Volvostahan särkyy ekana vetoakseli, jonka spoorit on "puolet" hentosemmat kuin kardaanin. Lisäksi perävälitys suurintapiirtein nelinkertaistaa momentin. Eli keston kannalta voi nukkua yönsä rauhassa, kunhan kardaanin liu'ussa ei ole liikaa klappia.

Hyvä neuvo!
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 10.12.2016, 17:16:41
Näin käytännön näkökulmasta niin Volvostahan särkyy ekana vetoakseli, jonka spoorit on "puolet" hentosemmat kuin kardaanin. Lisäksi perävälitys suurintapiirtein nelinkertaistaa momentin. Eli keston kannalta voi nukkua yönsä rauhassa, kunhan kardaanin liu'ussa ei ole liikaa klappia.

Hyvä neuvo!

Näinhän se taitaa olla. On niitä pienempiä 1030 -välityksiä tosin rikottu ennen akseleitakin, että otoskoon kasvaessa absoluuttiset totuuden ensimmäisestä hajoavasta osasta lienevät vähenemään päin.
 
Viime tallin siivouksessa heitin romukoppaan yhden halkeilleen. Tosin tähän joku esitti sellaista teoriaa, että se puristuva crush sleeve, jolla pinjonin laakerin esijännitys saadaan aikaan, puristuisi lisää käytössä, kun voimansiirrosta pistetään vääntöjä läpi, jolloin hammaskosketus ei ole enää optimi ja se ratas pääsee myös liikkumaan edes-taakse -suunnassa, jolloin seuraukset ovat arvattavat. Ei välttämättä ihan mahdoton teoria.

Niin tai näin, täytyy ihmetellä tuota kardaania tarkemmin kun pääsee sitä mittailemaan.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: b21et - 10.12.2016, 19:40:48
Itsellä myös M90 asennus edessä niin kyselin kardaanintekijöiltä ja lyhennys tietenkin helpompi/halvempi kuin pidennys eli etupätkä kannattaa ottaa 700-sarjasta ja lyhentää sopivaksi. Hinta lyhennys + tasapainotus Helsingin suunnalla muistaakseni jotain 100€ (vuosi takaperin). Turun suunnalla hinta oli 250€.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 11.12.2016, 11:11:48
(https://lh3.googleusercontent.com/8wm2kNdUVmGVa14K6hDKONLGAwUa2oQAxZotmojDVWq061h634mnf2McYSnGQb7WbBYHyTGrvKPNkrY0q2MMnucoVU_ttlbtfpu1Bl4eBpU39tIpE5_dMSSdhUDm-lfyQ3XHPYMBcgsbCgGaA2nFbJZ53xZxhLXT3B4t8yJomtqxFBvYyna-K4xSg1dVOayQTC6-biGeUBaa_mhpPoltIY5VLa2c86CA0MZ8C5rnRymdKkt3Y2VDnAMcYu7w-UFK6XYwC471uwwjbRkT1ZdRRBbSaWe9iJXo_30ZOF6_aD0oaDRYK4CCHPMuwYhbx3fbmQZh5_wVR09lfXokOr7-epJn2V-Px2JjunyaVJb_c32BBNKVLikJ36u-tGxQpGANZLHg6rc9LzwEyfO4F1jQL1Tj5pJUZnfT0BdnX2Ii-GqvfIhdAx1K67QgFGFUyFrVKJGIf6iM6t_LXe68WABeC0xGIxBVmVsA97izNd04tfXer7sy0TWH3Wt9d0MuBlXLhicMEcLdtpkjiI3ox_uqt2u3D57l4nTAQ0c80Q4WPgQopUbKF9WxuVbbPQOeBk8XUOIUbnIecjF8zN1SIgOkPuPoBl4QVggxXQ9jJeseI9gFA0oqIk3OL5pVoKRhJmm0D_EeDzIY0mIINUiLqxXvPy7lLFY1ZXmeI1moQL60Mg=w565-h318-no)

Vaihteiston mukana ei tullut minkäänlaista vaihdekepin telinettä. Tähän kuppiin sopii M-47:n vaihdekeppi sellaisenaan.

Ajatuksissa olisi nostaa kuppia noin 2cm ylemmäs suhteessa M-47:n kupin paikkaan ja samalla pidentää vaihdekepin nivelen alapuolella olevaa osaa saman verran. Saadaan synkrot kärsimään, kun vaihdoista tulee jäätävän nopeita  ;D.

Vaihteiston mukana ei tullut myöskään sitä tankoa, joka sopii vaihteiston vaihteenvalitsimen ulostulotankoon. Toivottavasti M-47:n vastaavassa on saman kokoiset tapit ja liitännät, jolloin siitä saa muokattua toimivan.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: vippe - 12.12.2016, 12:20:04
...Hankin ensimmäisenä nuo kytkimen hydrauliikkasylinterit. Letkua ei vielä ole. Volvo halusi uudesta letkusta yli 70 euroa, ja siihen tarvitaan lisäksi vielä se putki alkupäähän. Kokonaishinta yli 100 euroa. Tuo hinta kuulosti niin järjettömältä, että päätin ruuvata sylintereihin JIC-nipat ja laittaa hydrauliikkaletkun sylintereiden väliin.

No juu. Ei mennyt kuten Strömsössä. Molemmissa sylintereissä on 12-millin ultratiheä kierre. Normi hydrauliikkanipoissa oleva M12 * 1.5 -kierre on liian karkea. Soitin yli kymmeneen hydrauliikka-alan liikkeeseen ja kyselin sopivaa lähtöliitintä. Missään ei ollut sopivaa. Tunnelma alkoi olla seuraava:

(https://lh3.googleusercontent.com/iwLsG5Z92r0JaNQDZWgUSL2WvbDU05lmLvteaZxLwq7haIaLF0hPBk0OpQa43nRf1GBTj6KEZFs2G6cOdAp4VrWqCT_b3luG948BTWHPK-Box74-kwEm8lq1H0wOySlZoc8LxwnJGF9DMt7NQVXFzaQFqdfDrBMCmro6Jjqg8fazccEOK8p8o7Qc7EEAkJPMzAu8OkpL2CPkVrebqn5d4dhLbDESTwfSlmYbygv_GhFl42f4jbWhVba9SgXlbqvcPkyWRb_0qvMxEApvC8is2t5bNm09DdlDg8PefVXiWZDHjujF5cmHVRDHjk25S8Bu_fDCqKSiF19kc0lTokO-YaAZEShHzkERifQWeY64dBwSeJ1R4etgHc9W-lv5zu3DfUtUo1bhiWlcNwp9yTzSRdYRqpbVwJ2IthD6VZQaFN3hIdUk7CUSyC17OTbNfddgsKKTIBSrz6a1D7az95B9ZVHLYTY_y0-oIj7huj2eKLllp4M3Z3VJksd1H4kYwLItrbFE0jqmPR_X_jRTDb5PBx_l9XTrFL0ePqw4zZVv5evfMGyPDlH7-m29ffh8lnv8OnSRh_P1U5hF0jLQgNKzyt-E9VYfA0jMQGg0KwE4G6vPdnFV5tfKd7QHewIcE99NSAh7js8gWCevKvFMGte0abOSFmmG8PtR2YTPl_Nzng=w720-h406-no)

(https://lh3.googleusercontent.com/GmvftvG4BiO5cMTkdBuJgzf-zbQwT7SBR2d-KTjDqn8iSl9fBdnksNksDsxF1A0Pc-zcsBdYhEZny6XO3T4LmH8BBMO1joU8ab_ZGsvLmQO1SyiS4ckKJTPWaHetxhAmXzlEidVP8zR6JXb4VAOhaa0TdVMsWpRPv_LdTMnguv52jaT-YDBxHbiX-UdWYrnnj5szNMTV3GxlhQtF_sGFlHWn9k6B1DEX3o9IxaSKPWwRoMgLFPc8Lzocncv6ySI8TEWtL2MWYvck0WnF3BY2HRPIa8Pgvq-ADV7oE_al_dmMkZC6WYsaSPb1IumFDOi3kFC4UWcpSKWR4Eko8wmW2AgucCVqPQEeGmVkO2H4gDb4QT4zAdhMmY7zMwHhaL3CNEU8b2HyP1a1cUUz0kd5FH7VcXuxxTEq_C_7dRgk1sLLn5gVokx4SBmSFKaHJHEsMroOJb-2HHG76NTj8dm_kQuo5gvJta-ZAu_K_3FNU-df4yJCT-4wXft-Ejy-ZEKBd3q_QchOmEWyVmu17PbnAGg61EUFmfemKhOogrLh31F9LRqDXof22sikj5zZGC6-17NvEoP8EJ7m8fKqKE5hWW0IROFIsSO_oZfbLab9t0RvImuIdsQUY_l6BFgeuH_DM79awadbS4am_6_rcDQPDwVSR0M-UEsdFwoId3HrqA=w720-h402-no)

Tässä vaiheessa suunnitelmaksi muodostui, että leikkaan sekä työsylinteriin että pääsylinteriin 1/4 NPT -kierteen ja laitan ihan normi NPT -> AN -liittimen. AN-liittimet ovat käytännössä sama asia kuin JIC-liittimet. Juuri synkimmällä hetkellä EU:sta pakenevat Iso-Britannialaiset kuitenkin onnistuivat pelastamaan tilanteen, ja sain siellä yhdellä toimittajalla teetettyä oikealla 12 millimetrin lähtökierteellä olevan ja AN6-päällä varustetun liittimen. AN6 on siis käytännössä sama liitin kuin 9/16 JIC-liitin, joten nyt sopivan letkun teettäminen on helppoa ja halpaa.

(https://lh3.googleusercontent.com/V8Cv_JyGisrpdP_-pQofDtJ4nUOGWrGcdhxx7oSVFnjdzL87a-tAslyOCTUKQxedvUvtIXYMhE6yHH_NdAnerHF_SgOvWMevbeEbpSQlaiarHfzpdxh5S0heVbdR91vpLhjnTSP1v0WbwceOWkVXixuENlnJ2P7-YiEnc4lsuFY8j7zaSZMByC8DzGP3-01LjkCOBW_ocwKK0BHJJAenxX437O8Ou7hUloNidcS_R_zXJm_TaW54GYVpgRlvuUocs9q6xdUPYkGlbktUn7t7yzalm_y2qu0pQiv-8ssNMd8upiHHDyLUwivgXCqTM-MfLyr-6YDow6EgmJ6B97NO-JtyOMYub6fMa1SpqS3fbNJk_kVkUqXmOFzSXvw9XK9klmiETbaRjWiV9EwLTlYhhkzZ8j3X1M65hXWnBHgyMoCR669rIM7-BdZSA7GjPF4a37I0TWkdkosb9lb_KPcEkmc5i02p8yWDHjaw1c6GuNPmzPqnKfaz5Ok5WVJNoUsUpM3v-WBA6gunXXmjnMsIQiljyf1sV_UA8dmWZfy2ZoXk-7LsWSazLNNTifZmwidHsoY2B185U6U4gxsRHHKrMOAQ6y71JUHeE3nBKVO9LHE0CMozcN5KeIVg1PSOkUQTM_OOkz3Af2J32cfNLD63zRPyBnfZAntSJCzyZzEh-w=w826-h465-no)

Ja tämä nippa siis sopii suoraan kytkimen sylinteriin:

(https://lh3.googleusercontent.com/k3AIuELC7PS8jJTHdcNNJVuyVKkHnf09Nbtp-gRTDoNGngda4XAVvVLzHTejfCQ0JgPJChKKNlZWZ4e38of_Il_GB-TSrXyfTWDNxrZuMYTCnISk1iwczFFa0VGQRY-jR6gB_vMfNTWubKIVFbaf6GCKM-a1oiQVSNXbIdS0D4o9hYgtxjiyiOAvCAbimcpYXFk5F3Tp0bOUMjmSWEPpNO4zH6Rgisf8eoTJkvOX2jiw1ylvaF3u5gBkCY0lE6Xs1KQSTZk7MYdsFFZ-YHboT4AqLHhLr7V2qxHRKymEZ6ViwNLhKeEIaS3YdyC9R8k1RIMGjH4GndZMLbmfVqepX-7c0fJZo0b2G8TIkkSCHO4nqPBXxDC8uCF0DZJTuKfHi2ZCzFV_R32Sj_eIeGYX8ICiswF4X0hHE5A0WQnwYdqlkUfXg9YsgD7JF5T4ZbeE5qG1QiPzy-uxrEW3JICj0FVNrLp4XPO9fUAdQIYZYK1Ucr8jvH-N0dtuGTZlsklLZIsM20U_-o2qxYo5rYGQet9aZMNhH7Exqd9ly4dkzifa7YyhULKOeAXrejmMk-Jytk7UVR1fqaIHG3tV-DoESXUsLYRx0s5ZDbymhmCL7pNGf-bM-k9LZfj78MTpJCPdInWVSVZA_1Bp7XIJG_DUZ0qXbXiwc19WjrnIA399dg=w826-h465-no)

Tiivistys tapahtuu alumiinitiivisteellä ja lisäksi kierteissä on hydrauliikkaliima. Älytön soppa koko vaihteistokonversion näennäisesti yksinkertaisimmasta asiasta. Ihmeellinen kierrevalinta Volvolta tai alihankkijalta...

Täytyy kyllä mainita, että itse tein kesällä juurikin hakemalla paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä (dunlophiflex-edustaja) 12mm tiheäkierteiset helmijatkosnipat ja ne hydrauliikkatiivistysliimalla sylintereihin ja välille teetin letkun(toinen pää 90 kulmalla jota lyhennettiin ja toinen pää suora)
Eli suoraan sopivia on olemassa, kunhan sopivan liikkeen löytää jolla niitä on/ viitsi hankkia  ;)
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 12.12.2016, 13:11:14
Täytyy kyllä mainita, että itse tein kesällä juurikin hakemalla paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä (dunlophiflex-edustaja) 12mm tiheäkierteiset helmijatkosnipat ja ne hydrauliikkatiivistysliimalla sylintereihin ja välille teetin letkun(toinen pää 90 kulmalla jota lyhennettiin ja toinen pää suora)
Eli suoraan sopivia on olemassa, kunhan sopivan liikkeen löytää jolla niitä on/ viitsi hankkia  ;)

Okei. Itse kävin Turun Hi-Flexin tiskillä, ja tihein saatavilla oleva oli M12 * 1,25, ja se on siis vielä liian karkea. Tuossa kun on vain millin nousulla oleva kierre.

Sama tilanne jos selaa HiFlexin tuotekuvastoa. Myöskään Hydroscandilta ei löytynyt sopivaa. Lisäksi lähetin useampaan vielä s-postikyselyä, mutta vastaus oli sama: ei löydy millin nousulla.

M10-kokoisia kyllä löytyy millin nousulla helposti.

Ainoa mitä 12 * 1 -kierteellä olisi saanut, olisi ollut banjopultti.

No, nämäkään nyt ostetut eivät olleet pahan hintaisia, ja suoraan sopivia.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 12.12.2016, 13:18:01
Ja itse asiassa nyt kun asiaa Googlettelee vähän enemmän, niin Skandixilta tilaamalta saa vähän järkevämpään hintaan uutta letkua, 39,90 euroa + postikulut:


http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-hydraulics/clutch-hoses-tubes/clutch-hose/1004427/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-hydraulics/clutch-hoses-tubes/clutch-hose/1004427/)

Pelkkää alkuosan putkea siellä ei näytä olevan 200/700/900 -sarjaan, mutta joku putki/letkuyhdistelmä 700/900 -sarjaan löytyy:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-hydraulics/clutch-hoses-tubes/clutch-hose/1014225/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-hydraulics/clutch-hoses-tubes/clutch-hose/1014225/).


Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: puliukk0 - 12.12.2016, 17:04:15
Itte tilasin oikeilla kierteillä sopivan teräspunosletkun. Makso 50€ posteineen tarttenut laittaa mitään putkia.

Hel performance.fi tais olla se sivu jos kiinnostaa kattella ja suunnitella oma letku (porvoon mittaletkun sivut).
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 18.05.2017, 21:28:14
Nyt vierähtää jutut Volvoista kauneimman puolelle, eli 740:iin, vaikka otsikko lupailee jotain ihan muuta.

(https://farm5.staticflickr.com/4185/33930301923_d027413570_c.jpg)

Toisin kuin 240:ssä, 740:ssä tuo iskaritolpan yläpinta ei ole tasainen. Samanlainen poikkituen ylälevy ei siis oikein toimi 740:ssä, joka toimii 200-sarjassa. Tuohon kun laittaa vain levyn päälle, niin levyn ja tuon iskaritornin pinnan väliin jää rako. Sellainen ratkaisu, että levyn vain pulttaisi tuohon päälle, ei missään nimessä olisi hyväksyttävä vaihtoehto.

(https://farm5.staticflickr.com/4178/33930302113_7aae759eb3_c.jpg)

Näistä osista olisi kuitenkin tarkoitus yrittää tehdä kelvollinen poikkitukisysteemi 740:een.

(https://farm5.staticflickr.com/4188/33930301783_002ed82889_c.jpg)

Ajatus on, että ensin iskarin kiinnityslevyn pulttien kanssa pultataan tuota iskaritolpan yläpintaa vasten nämä kaksi nappulaa. Nuo pultit lienee aiheellista vaihtaa pidempiin, ja samalla voisi harkita käyttävänsä 10.9 -luokan pultteja, niin saisi tuolle levylle vähän lisää puristusvoimaa.

Keskireikä näissä nappuloissa on vähän ylikokoinen, sillä pultit eivät osoita suoraan ylöspäin, vaan ovat hieman vinossa. Jos pultin reikä nappulassa olisi tiukka ja vain pultin halkaisijan kokoinen, levyä ei saisi enää nostettua pois paikaltaan, kun kaikki on hitsattu kasaan. Tarvitaan siis vähän liikkumavaraa sivusuunnassa, ja siksi ylikokoinen reikä.

(https://farm5.staticflickr.com/4159/34739239095_349866f7da_c.jpg)

Levyssä taas on myös vähän ylikokoiset reiät, jotka sopivat nappuloiden ympärille. Tässä vaiheessa levy hitsataan kiinni nappulaan. Sen jälkeen levy nappuloineen irti, ja hitsisaumaa myös alapuolelle.

Kuvassa näkyy hyvin myös tuo, kuinka nämä pultit eivät ole suorassa. Takimmainen on selvästi vinossa suhteessa etummaiseen pulttiin ja myös levyn pintaan.

Koska nappula on irrallinen ennen hitsausta, tulee se väkisin oikeaan asentoon pulttiin ja iskaritolpan yläpintaan nähden. Näin pulttiin ei tule vääntäviä voimia.

(https://farm5.staticflickr.com/4188/34739238615_12888d9d2f_c.jpg)

Tämä tarjoaakin jo paremman lähtökohdan poikkituen putkiosan kiinnikkeille.

(https://farm5.staticflickr.com/4186/34739238325_85257bf6bc_c.jpg)

Kiinnikeosat hitsataan levyyn.

(https://farm5.staticflickr.com/4157/34739238935_3074928f41_c.jpg)

Toinen mutteri jää pystyyn tulevan kiinnikeosan alle, mutta kiinnikeosassa on aukko, joka mahdollistaa mutterin asentamisen. Aukko näkyy tuossa edellisessä kuvassa paremmin.

Putkimateriaali puuttuu vielä. Pitää käydä hankkimassa, niin pääsee ihmettelemään, että tuleeko tästä hyvä.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jambo - 21.05.2017, 15:52:04
Kyllä sä olet seppä  O0 Tuleeko näitäkin mahdollisesti myyntiin?
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 21.05.2017, 18:07:35
Kyllä minä näitä leikkautin useamman sarjan samalla, kun se on kustannustehokkaampaa niin.

Mutta pitää tehdä ensin yksi itselle, että näkee sen varmasti sopivan pellin alle. Vasta sen jälkeen kehtaa laittaa myyntiin.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 29.05.2017, 22:20:14
Poikkituki 740:een etenee.

(https://farm5.staticflickr.com/4223/34087648394_552096175a_c.jpg)

Nappulat siis pultattiin ensin paikalleen ja levy nostettiin sen jälkeen nappuloiden ympärille. Levy lepää iskunvaimennintornin korkeimpia kohtia vasten. Pari pistehitsiä, kun osat ovat autossa kiinni, jotta ne saadaan keskenään oikeaan asentoon.

(https://farm5.staticflickr.com/4245/34798870451_153e73150b_c.jpg)

(https://farm5.staticflickr.com/4200/34087646264_769fe1fe27_c.jpg)

Näissä kuvissa näkyy hyvin tuo, että ne pultit eivät 740:ssä suinkaan osoita suoraan ylöspäin, vaan ne ovat vinossa suhteessa toisiinsa ja suhteessa tuohon levyyn. Vaikka ne näyttävät näissä kuvissa olevan hullusti vinossa, tässä asennossa ne ovat juurikin oikeassa asennossa.

(https://farm5.staticflickr.com/4245/34087647554_d55e8d5f53_c.jpg)

Putken päätyyn tulee samanlainen kiinnityspalikka, joka oli Volvo 240:en poikkituen kanssa käytössä. Pieni rengaspalikka sulkee putken pään.
Otsikko: Vs: Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan
Kirjoitti: Jktku - 29.05.2017, 22:29:00
(https://farm5.staticflickr.com/4203/34973938165_34de0ed7e0_c.jpg)

Levyihin hitsattavien kiinnikeosien paikat on helpointa merkata niin, että osat ovat autossa kiinni ja pulttaa poikkituen osiin kiinni ja nostaa kaikki yhdessä paikalleen levyjen päälle. Sitten tussilla levyn pintaan merkit, että mihin kohtaan pystytukien kuuluu tulla. Edellyttää tietenkin, että se varsinainen poikkituki, eli se putkiosa, on jo tehty. Poikkituen putken oikea pituus 740:ssä näillä osilla on 87,4 cm. Tuo mitta tarkoittaa pelkän putken pituutta ennen kuin siihen on hitsattu mitään kiinni. Tämä toki voinee vaihdella autojen välillä, ja riippuu myös siitä, että mihin kohtaan pystykiinnikkeet hitsaa kiinni.

Kaipa ne pystytuet olisi voinut pistehitsatakin levyihin kiinni autossa paikallaan. Itse jotenkin vaan välttää viimeiseen asti konehuoneessa heilumista hitsipillin kanssa.

(https://farm5.staticflickr.com/4245/34973937785_5101e565f8_c.jpg)

(https://farm5.staticflickr.com/4276/34973937265_0f0b109486_c.jpg)

(https://farm5.staticflickr.com/4227/34973936855_7bda4003dc_c.jpg)

Näissä kuvissa konepelti on kiinni ja osat ovat paikallaan. 740:ssä vaikuttaa olevan enemmän tilaa kuin 240:ssä. Ahtain paikka suhteessa konepeltiin on heti tuossa levyyn hitsattavan kiinnikeosan päällä, ja siinäkin on helposti 20 - 25mm tilaa.

(https://farm5.staticflickr.com/4221/34131215184_7800ea0be7_c.jpg)

Ensimmäisen pystytuen saa hitsattua jokapuolelta ja ympäriinsä. Toista pystyosaa ei oikein mahdu niiden välistä hitsaamaan, kun väli on vain 8mm. Tästä syystä tuo toinen osa on reilusti alaosastaan viistetty, jotta sen saa sillä tavalla hitsattua riittävän hyvin.

(https://farm5.staticflickr.com/4226/34841923831_50d30eff2f_c.jpg)

Hitsausen ajaksi pulttasin 8mm paksua tavaraa pystytukien väliin, jotta osien väli tulee oikean suuruiseksi.

(https://farm5.staticflickr.com/4223/34841923721_c9963aecbb_c.jpg)

Kyllä teräsosa sitten osaa olla kaunis!

(https://farm5.staticflickr.com/4269/34973937455_1a21a96132_c.jpg)

Ja valmis tuotos pohjamaalattuna konehuoneessa. Ihan toimivan oloinen.