Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jen - 13.04.2015, 08:22:49
-
mihin asennetaan 940 b230ft automaatin vm-98 lisä öljynjäähdytin?autossa on myös ilmastointi.240 sarjalaisessa mulla on jäähdyttimen edessä mutta tässä on kyllä ahdasta.
-
Olen nähnyt toteutuksia kylmäkennon etupuolelle keskelle kylmäkennoa (veikkaan omavalmisteeksi) ja sitten eri kennopaketilla olevissa eli pikkusyylärillisissä kylmäkennon ja coolerin tai coolerin ja syylärin välissä. Tuolla uudella ilmastoidun paketilla se ei taida mihinkään väliin mahtua, joten joutunee asentamaan etupuolelle, oikeasti tehdastekoisen näköistä asennusta en sellaisessa ole nähnyt.
-
ookkei,yritetään jotenkin se sinne saada eikä varmaan väliä mitenpäin se siellä on. ;)
-
Ei sitä kiinnosta, kyllä lootan kierto ilman sieltä pois puhaltaa.
-
Eipä sillä asennolla ole mitään merkitystä, virtausjäähdytinhän tuo on.
Hävisin niukasti :D
-
kiitos tvs/orlov tasapeli :2funny:
-
Onko tuo miten tarpeellinen näin Suomen olosuhteissa? Mulla 760:ssa on tuollainen lisävaruste löytyy mutta se on ostettu USA:an uutena.. 945:stä sitä ei löydy.. Toki jos paljon kärryä vedetään niin varmaankin asiansa ajaa..
-
Onko tuo miten tarpeellinen näin Suomen olosuhteissa? Mulla 760:ssa on tuollainen lisävaruste löytyy mutta se on ostettu USA:an uutena.. 945:stä sitä ei löydy.. Toki jos paljon kärryä vedetään niin varmaankin asiansa ajaa..
kyllä se kesäkelissä vaan tuppaa, etenki kovemmassa ajossa, se öljy kuumenemmaan vähän liikaakii jopa täällä suomessa.
-
niin en tiedä mutta yritän kumminkin maximoida varmuuden,kyllä sen muuten saakin siihen ilmastoinnin lauhduttimen eteen keskelle,muuten oisin jo laittanut mutta toinen letku ei riitä,eli täytyy käydä teettämässä se lyhkäsemmän letkun tilalle pidempi jossain.
-
tuollahan ei mikään hirveä paine ole,jos laittas putkenpätkät väliin ja jatkais itse?mitä mestarit on mieltä?
-
Hydrauliliikkeestä sopivat jatkokappaleet tai uudet pitemmät letkut.
-
Hydrauliliikkeestä sopivat jatkokappaleet tai uudet pitemmät letkut.
tämä selvä,toisessa riittää pituus toisessa ei,eka ajattelin ostaa letkua itse ja ottaa vanhat päät ja tehdä jatkokset automaatin öljyputkella mitä löytyy itseltä,mutta kysytään jos tekisivät pidemmän uuden letkun mallin mukaan,siitähän saa vanhat päät mikäli haluavat.
-
Painetta linjassa ei ole, ihan tavallinen bensaletku tai muuten laadukas letku vaikka ihan klemmareilla kiinni, pysyy silläkin.
-
Painetta linjassa ei ole, ihan tavallinen bensaletku tai muuten laadukas letku vaikka ihan klemmareilla kiinni, pysyy silläkin.
Pysyyhän se, mutta voi alkaa vuotamaan jos sinne ei ole laittanut mitään holkkia. Meinaan sen putken ja letkun väliin. On nimittäin kokemusta. Vuotaa molemmat öljylinjat letkuliitoksistaan pikkusen kun jouduin omaani laittamaan letkulla vähän matkaa, kun putket eivät käyneet.
-
nyt se on siellä,eipä kai tosta haittaakaan ole,otin vanhoista letkuista päät, jäähdyttimen päästä jakotukin letkut jatkoin kupariputkenpätkillä(noin 5cm) ja siitä sitten letkut vaan suoraan öljynjäähdyttäjän päihin,ainakaan nyt ei yksikään liitos vuoda,letkut tein polttoaineletkusta,yhdessä kuvassa näkyy miten varmistettu ettei jäähdyttimen tulppa lennä huitsin vi..uun!,niinkin on kerran käynyt,onneksi ampui sen parkissa kun olin kaupparetkellä,ihmiset luuli että auto palaa mutta se oli jäähdytysnestehöyryä kun kone oli kuuma. :2funny:
(http://i11.aijaa.com/t/00732/13798458.t.jpg) (http://aijaa.com/8Ht5pp)
(http://i6.aijaa.com/t/00012/13798460.t.jpg) (http://aijaa.com/OYmYh0)
(http://i7.aijaa.com/t/00548/13798463.t.jpg) (http://aijaa.com/5jQdcs)
(http://i10.aijaa.com/t/00350/13798464.t.jpg) (http://aijaa.com/ALcJSz)
-
Onko tuo palikka mihin lisäjäähyn letkut tulee nii suoraan läpi virtaava ??? vai ohjaako öljyn kennon kautta ???
-
Tuo syylärin päädyssä oleva kannattaa poistaa kokonaan seillä voi olla pelkkä pätkä putkea tai pieni kenno. Itsellä vain 30rivinen kenno keulilla ja hyvin on pelannut. Tuo lisäjäähy on käsittääkseni asennettu tehtaalla sellaisiin malleihin mitkä on tilattu tehtaalta vetokoukulla.
-
Onko tuo palikka mihin lisäjäähyn letkut tulee nii suoraan läpi virtaava ??? vai ohjaako öljyn kennon kautta ???
ohjaa kennon kautta.
-
On muuten paluulinjaan asennettu, sinulla se on nyt tulolinjassa :)
-
Tuo syylärin päädyssä oleva kannattaa poistaa kokonaan seillä voi olla pelkkä pätkä putkea tai pieni kenno. Itsellä vain 30rivinen kenno keulilla ja hyvin on pelannut. Tuo lisäjäähy on käsittääkseni asennettu tehtaalla sellaisiin malleihin mitkä on tilattu tehtaalta vetokoukulla.
ok,viimiseen juttuun sanon senverran että silloinkun näitä lisäjäähdyttimiä laitettiin niin tehtaalla ei asennettu yhtäkään vetokoukkua/lisäjäähyä vaan ne asennettiin täällä suomessa varustelussa samalla kuin koukku,suositus oli laittaa lisäjäähdytin,kaikkiin niitä ei laitettu mutta moneen ne lisättiin jälkeenpäin kun ongelmat ilmeni,sitä en tiedä asennetaanko koukkuja jo tänäpäivänä tehtaalla kyllä varmaan mutta silloin ei, tämä kyseinen volvon oma lauhdutin menee suoraan 240/740ja940 alkupään autoihin mihin alunperin tarkoitettukin ihan suoraan ja letkut riittää semmosenaan(15minuutin homma)mutta tää mun viritys tohon 940vm-98 ei letkut riitä ja pitää tehdä reikä mistä letkut jäähylle,kennolle ei ole paikkaa ennenkuin sille tekee paikan koska sitä ei ole siihen alunperin tarkoitettu,mutta nyt ainakin tossa omassa on ja ei siitä mitään haittaakaan ole,sen verran sitä katsellu nyt paripäivää että letkut ei vuoda ja samalla kokeillut jäähdytintä,kyllä se kuuma on ja sitäkautta vapauttaa lämpöä vex ;) joskus kyselin 940 vm-98 b230ft malliin valmista lisäjäähysarjaa niin sanottiin ettei ole olemassa,mutta näin se on helppo tehdä,eli sama sarja kuin noihin vanhempiikin mutta jatkaa vaan letkuja.
-
On muuten paluulinjaan asennettu, sinulla se on nyt tulolinjassa :)
VÄÄRIN!
-
VÄÄRIN!
Eri linjassa kuitenkin :D
(http://i386.photobucket.com/albums/oo307/cxt2/2e40ac9712960c91bdc7cd1e6eaf12dd_zpsj7o4dzu4.jpg)
-
Tuo syylärin päädyssä oleva kannattaa poistaa kokonaan seillä voi olla pelkkä pätkä putkea tai pieni kenno. Itsellä vain 30rivinen kenno keulilla ja hyvin on pelannut. Tuo lisäjäähy on käsittääkseni asennettu tehtaalla sellaisiin malleihin mitkä on tilattu tehtaalta vetokoukulla.
Joissakin on joo sitä pelkkää putkea syylärin läpi, mutta eipä siitäkään silti haittaa ole eli miksi poistaa toimiva lämmönvaihdin? Se kuitenkin lämmittääkin öljyjä talvella, mikä ei ole huono juttu.
-
Eri linjassa kuitenkin :D
(http://i386.photobucket.com/albums/oo307/cxt2/2e40ac9712960c91bdc7cd1e6eaf12dd_zpsj7o4dzu4.jpg)
se on totta kyllä,mites muilla onko jollain laitettu alemman putken väliin?,tuo kuva on aika outo jos ajatellaan tota läpivientikumia nro 17 ja letkut lähtis alhaalta niin läpivienti tulisi aika outoon kohtaan ja letkut lähtis ylöspäin,kun putket lähtee ylhäältä niin läpivienti tulee just siihen mihin kuuluukin.
-
Mullon sillai et kiertää syylärin putken ensin ja menee lisäjäähylle josta lootaan takasin.
Öljyt vaihdan ottamalla lauhduttimen paluun liitoksen auki ja letkulla purkkiin.
Kuvassa oleva liitin nro 5 ei olla ollenkaan.
-
Mullon sillai et kiertää syylärin putken ensin ja menee lisäjäähylle josta lootaan takasin.
Öljyt vaihdan ottamalla lauhduttimen paluun liitoksen auki ja letkulla purkkiin.
Kuvassa oleva liitin nro 5 ei olla ollenkaan.
ok,tähän mun 240seen se on asennettu volvon asennusohjeen mukaan ja sen mukaan tein myös ton 940sen virityksen,minä kun vaihdan öljyt niin otan tosta jakotukista putken irti ja letku jakokappaleen päähän kiinni.
(http://i2.aijaa.com/t/00279/13801626.t.jpg) (http://aijaa.com/n9CV8Z)
(http://i2.aijaa.com/t/00878/13801628.t.jpg) (http://aijaa.com/9TqO7Z)
(http://i4.aijaa.com/t/00996/13801629.t.jpg) (http://aijaa.com/Hx5pjt)