Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: 9neliskantti - 13.04.2015, 21:49:10
-
Pystyykös tuohon 240 vakio öljynpaineanturiin laittamaan mittaria? Eli antaako se tiedon mittarille? Kyseessä bilteman mittari. :D
-
Ja kyseessähän on se sähköinen mittari
-
vakio anturi ei sovi kuin öljynpainevalon ohjaamiseen. öljynpainemittarin mukana tulee sille oma anturi.
-
ite ostin kans pariviikkoa sitten biltemasta öljynpainemittarin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Auton-mittauslaitteet/Oljynpainemittari-2000028456/ ja ajattelin laittaa mittarin anturin öljynpainevalon anturin paikalle y-haaralla niin, että saa sen öljynpainevalon anturin myös toimimaan. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Auton-mittauslaitteet/Oljypainemittarin-asennussarja-2000034117/ Kokeilin öljynpainemittarin anturia tuohon y-haaraan nii ei mee ihan pohjaan, kun anturissa on kartio kierreosa, mutta ajattelin laittaa tarpeeksi kuparirikkoja väliin. Pitäisi tietää, että minkä kokoinen on tuo öljynpainevalon anturin kanta, kun 22 pitkällähylsyllä kokeilin nii oli liian pieni.
-
Juurikin räpläsin tallilla, sanoisin että on 24mm. Kierre taitaa olla 14/1,5.
-
Juurikin räpläsin tallilla, sanoisin että on 24mm. Kierre taitaa olla 14/1,5.
ok. kiitos :) juu kierre on m14x1.5 satasarjan lohkossa ja tuossa bilteman öljynpainemittarin anturissa 1/8 niin sillä aattelin laittaa tuon y-haaran, olisi ollut myös niitä supisteholkkejakin lohkoon biltemassa, mutta haluan kuitenkin sen valonkin toimimaan.
-
Itellä kans mittari odottaa asennusta niin siihen vissiin tarvii semmonen pitempi liitin jotta sopii tuleen ohi öljynsuodattimen. Näin joku viisas mulle joskus kerto.
-
Itellä kans mittari odottaa asennusta niin siihen vissiin tarvii semmonen pitempi liitin jotta sopii tuleen ohi öljynsuodattimen. Näin joku viisas mulle joskus kerto.
Muistelen, kun oli linkki alkuperäisiin asennusohjeisiin, että 10 sarjan koneisiin oli semmonen mutkapätkä mikä ruuvattiin lohkon ja anturin väliin ja b200k koneeseen oli ohjeessa ruksi sen palikan kohdalla. Harmi vaan ei aukene enää linkit :/ http://www.volvofinns.com/index.php?topic=911.0
(http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20240/IMG_4038.JPG?img=smaller)
Luulisin, että öljynpaineanturi mahtuisi tuohon väliin, mutta ahdasta saattaa tulla.
(http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20240/IMG_4041.JPG?img=smaller)
Näin ajattelin toteuttaa tuon anturin kiinnityksen.
-
mulla ei onnistunut asennus tuolla bilteman y-haaralla, kun on pikkusen liian lyhyt niin jää väärään asentoon. Löysin jostain ruotsalaiselta sivulta alkuperäisen öljynpainemittarin asennusohjeen niin siinä alkuperäisessä oli otettu signaali mittarille öljynpainemittarin anturin navasta g ja öljynpainevalon johto on liitetty napaan wk. Mietin, että onnistuisikohan tarvikeanturilla sama homma niin ei tarvisi erikseen laittaa t tai y-haaraa, kun tarvikemittarin asennusohjeessa on g ja sitten vaan maan harakanvarvas.
http://www.240.se/litteratur/3-38-15.pdf
http://www.240.se/litteratur/3-38-15a.pdf tämä oli mielestäni kattavampi ja oli käsitelty b200k
-
Ööö, miksi kartiotiivisteiseen liitokseen nipullinen kuparirikkoja?
-
Ööö, miksi kartiotiivisteiseen liitokseen nipullinen kuparirikkoja?
Korotukseen?
-
740 GLE malleissa <-89 oli öljynpainemittaria tarjolla, siltä pohjalta vois olettaa, että myös osat löytys tiskiltä?
-
Ööö, miksi kartiotiivisteiseen liitokseen nipullinen kuparirikkoja?
Y-haara on biltemasta jossa näyttää olevan aikalailla suora kierreosuus ja tarvike anturi jossa kierreosuus on kartio ja kierreosuuden päässä olisi kartio jonka pitäisi tiivistää.. ei mee tuon enempää y-haaran kierteille tuo anturi niin kuparirikat on tiivisteenä/varmisteena.
740 GLE malleissa <-89 oli öljynpainemittaria tarjolla, siltä pohjalta vois olettaa, että myös osat löytys tiskiltä?
Juu saa 2.7.900-sarjaan vielä siniseltä öljynpainemittarin tai osia, mutta alkuviikosta kävin kyselemässä niin pelkkä 5bar öljynpaineanturi lohkon kylkeen maksaa 188€ ja kulmanippa 50€ ja soviteholkki lohkoon 7€. Koko mittari paketin hintaa en kysellyt tällä kertaa, mutta viime kesänä ainakin sai vielä koko öljynpainemittari-sarjan volvolta. Nämä oli siis B200k koneeseen olevia anturi osia, kun kyselin oman auton alustanumerolla wetteriltä.
-
Y-haara on biltemasta jossa näyttää olevan aikalailla suora kierreosuus ja tarvike anturi jossa kierreosuus on kartio ja kierreosuuden päässä olisi kartio jonka pitäisi tiivistää.. ei mee tuon enempää y-haaran kierteille tuo anturi niin kuparirikat on tiivisteenä/varmisteena.
Se on silloin väärä kierre, jos ei tiivisty. Ei normaalissa kartioliitoksessa se naaraskappale kuulukkaan olla kartiolla, ainoastaan uros ja nousu on sellanen että se kartio nimenomaan tiivistää sen kun kierretään naaraskappaleeseen kiinni. Jos se ei mene kuin hieman sisään, koitetaan yhdistää vääriä kierteitä eri nousuilla keskenään. BSP, NPT ja joskus jopa millisetkin lähtevät kierteelle sekoitettuna, mutta jos nousut on eri ei toimi vaikka kierteen nimellishalkaisija olisikin liki.
Helpointa on ostaa sellanen öljynpainemittari, missä on anturissa lähtö myös varoitusvalolle. VDO:lta näitä saa ainakin. Ei tarvitse haaroitella. Sianpäähän teetätin anturille hydrauliikkaliikkeessä jatkon teflon-letkun päähän, kun ahtimen öljykierto lähtee anturiliitännästä. http://koti.kapsi.fi/~fuse/images/autot/GLT/General/Engine/letkut.JPG Eipähän tule rasitusta jakokappaleisiin, noita on kovemmassa käytössä murtunut kierteen juuresta (varsinkin halpoja messinkiversioita) jos on kovin painava anturimokkula jakokappaleen päässä ja jakokappale suoraan lohkossa.
-
Ostin omaan 240 seen tuon kulmanipan siniseltä b21 kone ja anturin 2 napaisen 5 bar vdo myyvästä tarvikeliikkeestä hinta 70 ekee .sellanen 0-3 bar anturi maksoi melkein 2sataa joskusainakin ja 0-5 bar anturi sinisel noin 90 ekee .diesel kymppisarja ja satasarja tulee erilainen kulma kun eri jenkakin
-
Oliko öljynpaineanturi B230ft/fk:ssa vasemmalla puolella? Ohjaamosta katsottuna. Mahtuiko siihen pyörittämään y-haaran, vai tarvitsiko jonkun patentin?
#Tommi
-
Se on silloin väärä kierre, jos ei tiivisty. Ei normaalissa kartioliitoksessa se naaraskappale kuulukkaan olla kartiolla, ainoastaan uros ja nousu on sellanen että se kartio nimenomaan tiivistää sen kun kierretään naaraskappaleeseen kiinni. Jos se ei mene kuin hieman sisään, koitetaan yhdistää vääriä kierteitä eri nousuilla keskenään. BSP, NPT ja joskus jopa millisetkin lähtevät kierteelle sekoitettuna, mutta jos nousut on eri ei toimi vaikka kierteen nimellishalkaisija olisikin liki.
Helpointa on ostaa sellanen öljynpainemittari, missä on lähtö myös varoitusvalolle. VDO:lta näitä saa ainakin. Ei tarvitse haaroitella. Sianpäähän teetätin anturille hydrauliikkaliikkeessä jatkon letkun päähän, kun ahtimen öljykierto lähtee anturiliitännästä. http://koti.kapsi.fi/~fuse/images/autot/GLT/General/Engine/letkut.JPG
Uros ja naaras molemmissa kappaleissa 1/8, mutta tarkemmin en tähän hätään muista, kun auto ja osat on kotipaikalla. Juu kattelin vdo:nkin mittareita, mutta halusin kaikki lisämittarit ns samaa sarjaa niin jätin ostamatta sen vdo:n. Tätä t-haaraa olen miettinyt, että voisi passata paremmin mitä tuo bilteman y-haara. http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat/IMG_0763.jpg
-
Y-haara on biltemasta jossa näyttää olevan aikalailla suora kierreosuus ja tarvike anturi jossa kierreosuus on kartio ja kierreosuuden päässä olisi kartio jonka pitäisi tiivistää.. ei mee tuon enempää y-haaran kierteille tuo anturi niin kuparirikat on tiivisteenä/varmisteena.
Selvä, eli ovat siellä turhaan ja mahdollisesti jopa haitaksi kun uros ei kierry tarpeeksi syvälle tiivistyäkseen.
Pelkällä kierreosan kartiomaisuudella päästään tuossa koossa teräksisillä liittimillä satoihin bareihin.
-
Niin epäselväksi jäi, kuinka paljon se kierre jää "vajaaksi". Kartiokierrehän ei aivan kokonaan pohjaan asti yleensä menekään, sitten kun kiristysvastus tuntuu sopivalta on homma ok. Aivan raivolla niitä ei ole järkeä ruuvata. NPTF kierre tiivistyy aina ilman tiivisteainetta, NPT saattaa vaatia kierretiivisteaineen.
-
Bspt ja npt kierteissä on sitten eroa nousussa ja harjakulmissa, lähtee kierteelle vaikka eivät oikeasti toisiinsa käykään. Ihan niin kuin muistin virkistämiseksi. ;)
E: Fuse jo mainitsikin asiasta sori :-[
-
Oliko öljynpaineanturi B230ft/fk:ssa vasemmalla puolella? Ohjaamosta katsottuna. Mahtuiko siihen pyörittämään y-haaran, vai tarvitsiko jonkun patentin?
#Tommi
Anyone?
#Tommi
-
Siellä se on pakopuolella, ja kyllähän siihen vissiin jonkinlaisia haaroja saa
-
Onnistuuko tollasella bilteman öljynpainemittarin asennussarjalla ottamaan 740 b230f vakiopaikasta lukemaa?