Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: -Nummela- - 14.04.2015, 13:18:53
-
Eli 2,5D koneella olevaa S80 volvoa piinannut jo pitkään ihan törkeä savutus, laiskuus ja jäätävät kulutuslukemat, mittari näyttää jatkuvasti n.10L hetkellistä kulutusta. Moottorin kuva möllöttää mittaristossa ja vähän väliä lyö tuon moottorisysteemi seur. huollossa näyttöön. Melkeinpä joka toinen kerta menee myös oikeen vikatilaan eikä nosta kierroksia mutta toisinaan vain teksti lukee näytössä mutta kulku palaa normaaliksi, ei savuta, kulutus laskee normaaliin ja kierroksiakin ottaa.
Vikakoodit on luettu ja herjasi EGR ventiiliä ja EGR ohjaus/magneettiventiiliä. Molemmat on vaihdettu uusiin eikä apua. Volvolla epäilivät ahtovuotoa kun kuulemma suhauttaa mekaanikon korvaan kiihdyttäessä. Kaikki ahtoputket tarkastettu ja kuuleriin päästetty painetta ja se myös pitää ilman sisällään. Kaikki mehupilliletkut olen käynyt EGR:n ja magneettiventiilien välillä läpi ja ne ovat ehjät. Moottorin tukikumityynyäkin joku ehdotteli ja tulppasin niille menevät letkut mutta ei apua siitäkään. Ilmansuodatin uusittu ja ilmamassamittari puhdistettu.
Tulisiko jonkulla vielä mieleen jotain mikä saattaisi tuohon vikaan vaikuttaa ja pystyisi ihan kotikonstein yrittää reerata ennen kuin kiikutan vehkeen takaisin volvolle?
-
Tarkista ensimmäisenä map-anturin nippa. Löytyy imusarjan vänkärin puolen päädystä, ainoa letku joka lähtee. Jos et oo ite letkua vielä vaihtanu niin vaihda. 2mm poranterällä kairaa nippa puhtaaksi. Kannattaa tehä aina välillä uudestaan.
-
Tehty kyllä tuokin jo. Putsasin itse jo jokin aika sitten ja viimeksi kun volvolla kävin niin letku oli vähän murteella ja mekaanikko vaihtoi uuden letkun. kylläkin pirusti pienemmän kuin mitä vanha oli, sai juuri ja juuri väkisin sullottua sen paikalleen kun ei löytänyt kaapistaan oikean kokoista. Voisipas senkin silti vielä tarkistaa ja vaihtaa oikean kokoiseksi.
-
Ajotuksen kanssa kattoisin, et on kohallaan
-
Sekin katsottu volvolla ja kunnossa on.
-
Jonkulla muulla oli ollut huohottimen kanssa ongelmia ja ollut vähän samankaltaiset viat kuin omassa. Pitäisiköhän tarkastaa senkin toiminta samalla kun seuraavaksi autoa lähtee katsomaan. Menee myös vissiin ainakin saman sulakkeen kautta kuin EGR ja ahtopaineensäädin.
-
Tämä vika selvisi vihdostaviimein. Ahtoletkussa oli kuin olikin reikä jota ei olla huomattu vaikka letkut ja putket on usean ihmisen toimesta käyty moneen otteeseen läpi. Pala pois ja rautaputkea väliin näin ainakin ensihätään ja auto käyttäytyy taas normaalisti :) Vielä olisi raidetangonpäiden vaihto edessä ja sen jälkeen leimalle jännäämään minkä vian se iki-ihana leimasetä taas löytää hylkäämisen perusteeksi >:(