Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: 745 TIC - 14.04.2015, 23:10:34

Otsikko: T-5R haisee valopetrolille.
Kirjoitti: 745 TIC - 14.04.2015, 23:10:34
Elikkä moottorin lämmettyä, kun kaasuttelee siten, että kierrokset eivät nouse yli 2000rpm,  haisee pakokaasut valopetroolille. Autossa on 3" putkisto race katilla. Vetoja on todella huonosti siihen nähden, että autossa pitäisi tällä hetkellä olla 270hp. Mooottori herää hitaasti. Rauhallisesti kiihdyttäessä 3000rpm huomaa selvästi kuinka vetoon tulee selvästi jokin notkahdus ja kaasua joutuu lisäämään, jotta sama kiihtyvys säilyisi. Autossa on muinoin laitettu digituningin lastu, johon on muokattu 0.9 bar maksimi paine, koska bleedillä ahdot karkasi yli 1.4 bar. Tämä siis jonkin edellisen omistajan aikana. Nykyisin käytössä on alkuperäinen ptc venttiili.

Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia siitä, että onko vastaavaa ollut muilla.
Otsikko: Vs: T-5R haisee valopetrolille.
Kirjoitti: rocktie - 15.04.2015, 13:58:41
Sulla menee bensaa jostain syystä liikaa ja menee raakana katista. Jäiskö rikastus päälle ruiskussa, lämpöanturin kunto??
Tai sitten se lastu on kökkö.
Otsikko: Vs: T-5R haisee valopetrolille.
Kirjoitti: 745 TIC - 15.04.2015, 17:12:15
Sulla menee bensaa jostain syystä liikaa ja menee raakana katista. Jäiskö rikastus päälle ruiskussa, lämpöanturin kunto??
Tai sitten se lastu on kökkö.

Eikös lambdavalon pitäis syttyä jos raakana menee? Turbon vihellys kuulu myös selvästi kun paikallaan kierrättää. Voiko sytytys ennakko vaikuttaa noin pienillä(2000) kierroksilla ilman kuormaa?  Mitään vikakoodeja en saanut ulos, vilkkuu siis 1-1-1.
Otsikko: Vs: T-5R haisee valopetrolille.
Kirjoitti: aprilli - 15.04.2015, 20:21:51
Ei ole kyllä vastaavia ongelmia itellä, samantapanen lähtökohtakin on (3" putki kisakatilla ja 1.1 bar ahdot). Ei tuokaan normaalia, että kaasua joutuu lisäämään kiihdyttäessä.

Kyllä se vikakoodia pitäis heittää jos seos on pielessä. Onko vika hiljan vasta ilmennyt vai ollu jo pitkän aikaa?
Otsikko: Vs: T-5R haisee valopetrolille.
Kirjoitti: 745 TIC - 15.04.2015, 21:50:06
Se on ollut jo pidemmän aikaa. Sytytyspuolelle on vaihdettu kaikki muut puolaa lukuunottamatta. Suuttimet on huollettu. Lambda on vaihdettu boschilaiseen. Tässä täytyy seuraavaksi vaihtaa ilmamassamittari ja sen jälkeen kaasuläpänasennontunnistin. Millaisia oireita tulee, jos nakutuksentunnistin ei ole kiristetty oikeaan momenttiin tai alkaa olla tiensä päässä? kuinka tuossa ruiskussa lambda ja IMM toimii 3000rpm jälkeen. Onko molemmat vielä sen jälkeen mukana vai tippuuko esim. IMM pois pelistä? Millä kierroksilla tcv alkaa säätämään ahtoja.