Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Machigo - 15.04.2015, 09:19:31
-
Terve,
Tuli eilen osteltua uudet vanteet, joissa oli päällä suhteellisen huonot renkaat. Minulta löytyy tosin jo ennestään toiset kesärenkaat, jotka ovat toisten vanteiden päällä.
Onko kenelläkään tietoa Espoon läheisyydessä sijaitsevasta paikasta, jossa saisi sopuhintaan vaihdeltua renkaat päittäin vanteilta vanteille? :)
Ja sitten toinen kysymys, vanteiden mukana ei tullut pultteja ja nämä Volvon orkkikset eivät jostain syystä kiristyneet kunnolla paikalleen (liian pitkät pultit? vai johtuuko tosta muodosta?)
Kun tietty pultti tuntui kiristyvän, niin toinen löystyi jostain suunnalta.
(http://static1.motonet.fi/img/4/402056/300/402056.jpg)
Mistä hitosta pultin oikean pituuden tietää vannekohtaisesti, vai onko se aina vakiona 28mm / 30mm? Saattaa olla hölmö kysymys, mutta kysyn varmuudeksi. :D
Kiitokset avusta jo näin etukäteen.
-
Jos toinen pultti löystyy, niin silloin se ei ole ollut pohjassa. Koitas kiristää kaikki pultit pohjaan saakka, onnistuuko vaiko eikö.
-
Onko vanteet Volvon OEM-vanteet?
Onko navassa kiinni se ohjuritappi?
Tai onko sen tilalle ruuvattu pultti, sen pultin kantakin saattaa jäädä kannattamaan vannetta ettei vanne ole tiiviisti napaa vasten.
OEM-vanteissa on reikä ohjurille, vanne asettuu kunnolla vain yhdessä asennossa.
-
Onko vanteet Volvon OEM-vanteet?
Onko navassa kiinni se ohjuritappi?
Tai onko sen tilalle ruuvattu pultti, sen pultin kantakin saattaa jäädä kannattamaan vannetta ettei vanne ole tiiviisti napaa vasten.
OEM-vanteissa on reikä ohjurille, vanne asettuu kunnolla vain yhdessä asennossa.
Ei ole OEM-vanteet, kyseessä Frankenräder Selbitz 18" tuplajaolla olevat vanteet.
Täytyy tutkia tuo ohjuritappi, en huomioinutkaan sitä ollenkaan.
Jos toinen pultti löystyy, niin silloin se ei ole ollut pohjassa. Koitas kiristää kaikki pultit pohjaan saakka, onnistuuko vaiko eikö.
Kiristin mielestäni kaikki järjestyksessä mahd. kireälle. Silti aina joku löystyi lopulta ja sai taas vedellä kireämmälle.
En viitsinyt tätä kovin montaa kertaa toistaa, jotten riko mitään.
-
Onko vanteen keskireikä sopiva?
-
Onko vanteen keskireikä sopiva?
Keskireiässä on 65.1 sovitteet, joten pitäisi ainakin olla.
Hyvin se vanne siihen kyllä asettui, eli ei pitäisi tästä olla kiinni.
Täytyy palata tähän asiaan, kunhan saan vaihdettua nuo renkaat päittäin vanteilta toisille.
Jospa uudet Bilteman alumiinivannepultit pelaa paremmin kun nuo Volvon orkkikset...
-
Jos pultti kiertyy paikoilleen ja kiristyy mutta vanne jää irti niin eip tuoaa muuta vaihtoehtoa taida olla kuin että pultit ovat liian pitkät.
Se ohjuritappi/tapin paikalle laitettu pultti jättää väärässä asennossa laitetun vanteen vinoon, tuntuu ajossa (ja näkyy kyllä asennettunakin ilman ajamista).
Pallokantavanteita/pultteja ei taida olla kuin VAG-peräisissä vanteissa joissa on erilaiset pulttijaotkin (ja keskireiät jotka sovitteellisisssa tietysti voi olla mitä vaan).
Vanteesta näkee speksit.
Viestiketjusta ei selviä mikä on auto niin en osaa sanoa mitkä merkinnät pitäisi vanteista löytyä.
Tuolta voi luntata:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=65.0
-
Jeps, eli ongelma ratkaistu.
Liian pitkät pultit sekä ohjuritappi aiheuttivat sen, ettei vanne kiristynyt tietenkään paikalleen.
Joskus se on pienestä kiinni... :2funny: