Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Amazon1969 - 15.04.2015, 10:19:13

Otsikko: B20 + M41 öljyt?
Kirjoitti: Amazon1969 - 15.04.2015, 10:19:13
Terve,

Haulla ei löytynyt helposti ohjeita, joten kysymykset kuuluu:


Mitä öljyä tulisi laittaa B20 moottoriin? 5W40??

M41 D-type loikkarilaatikkoon? Täyttömäärä?



Amazonista on kone laatikkoineen poissa joten nyt olisi hyvä aika vaihtaa öljyt..

Otsikko: Vs: B20 + M41 öljyt?
Kirjoitti: Automasentaja - 15.04.2015, 16:36:18
Koneessa 10W40 toimii, 5W40 varmaan ihan ok myös. Lodjuun SAE30 ja täyttöreikään asti öljyä.
Otsikko: Vs: B20 + M41 öljyt?
Kirjoitti: Kojontti - 15.04.2015, 19:11:42
Itselläni ei ainakaan meinanneet koneen huopatiivisteet pitää noilla 5W öljyillä. Sitten jos on enemmän ajettu kone niin saattaa syödä nykyaikaisia synteettisiä aika reippaasti mutta perinteiset mineraaliöljyt pysyy.
Otsikko: Vs: B20 + M41 öljyt?
Kirjoitti: volmi - 16.04.2015, 10:40:26
Sama täällä, että 5w täyssynteettiset öljyt tulivat tiivisteiden välistä. 10W40 osasynteettiset (esim. Tebskan Silver) pysyy hyvin sisällä.
Otsikko: Vs: B20 + M41 öljyt?
Kirjoitti: AtAi - 16.04.2015, 11:01:33
20w-50 wanhojen autojen öljyä kesäkäytössä käyttäisin jos huopatiivisteillä...
Otsikko: Vs: B20 + M41 öljyt?
Kirjoitti: tuomee - 16.04.2015, 16:03:17
Eipä tuo 20W-50(esim.Comma) mineraali lämpösenä(siis moottorin ollessa normaalissa käyttölämmössään) oo kyllä yhtään sen jäykempää kuin vaikka esim.5W-50 synteettinen ;)
Tokihan noihin on voitu lisätä jotain lisäaineita jotka muka vuotoa vähentää(ite en kyllä mitään eroa huomannu kun vuodon takia tuota Commaa yhdessä vanhuksessa kokeilin),mutta itessään tuo korkea kylmäviskositeetti ja mineraaliöljy ei siihen vaikuta(mineeraalia tosin rupee vanhetessaan kuluun enempi kuin synteetistä kun se ei yleensä säilytä viskositeettiaan yhtä pitkään),eroja jos on vuodon ja syönnin puoleen niin ne johtuu lisäaineistuksista sillä onko se synteettistä vai mineraalia ei oo vaikutusta ;)
Ite käytän vaan synteettisiä tai osasynteettisiä nykyöljyjä niiden kehittyneempien ominaisuuksien vuoksi olkoon kyseessä minkä ikäinen kone tahansa,ja ainakin mulla ne on pysyny jopa paremmin sisässä,tietysti jossain oikein väljässä sohlossa voi olla toisin mutta ne on jo varmaankin remontin tarpeessa ;).
 
Otsikko: Vs: B20 + M41 öljyt?
Kirjoitti: Ville K - 16.04.2015, 20:04:37
Itse käyttäisin vaan sinkillä lisäaineistettua öljyä vanhuksessa jossa laahaava nokka. Noissa nykyluokituksien synteettisissä ei sinkkiä ole, koska se tuhoaa katalysaattoria. Jokainen tavallaan, mutta itse en näe mitään syytä käyttää synteettistä öljyä vanhuksessa, kukaan tuskin näillä ajelee mitään kymppitonnia samoilla öljyillä. Itse laittaisin kesäkäyttöön kendallin 20w50 mineraalia, sisältää sitä sinkkiä.
Otsikko: Vs: B20 + M41 öljyt?
Kirjoitti: leka - 16.04.2015, 20:46:44
Mä ajelin 18 vuotta samalla B20:llä vuoden ympäri ja käytin aina synteettistä mobil1:stä kymppitonnein välein vaihto.
Stefakopat oli eikä syönyt öljyä.
Otsikko: Vs: B20 + M41 öljyt?
Kirjoitti: Kojontti - 16.04.2015, 23:18:08
Eipä tuo 20W-50(esim.Comma) mineraali lämpösenä(siis moottorin ollessa normaalissa käyttölämmössään) oo kyllä yhtään sen jäykempää kuin vaikka esim.5W-50 synteettinen ;)
Tokihan noihin on voitu lisätä jotain lisäaineita jotka muka vuotoa vähentää(ite en kyllä mitään eroa huomannu kun vuodon takia tuota Commaa yhdessä vanhuksessa kokeilin),mutta itessään tuo korkea kylmäviskositeetti ja mineraaliöljy ei siihen vaikuta(mineeraalia tosin rupee vanhetessaan kuluun enempi kuin synteetistä kun se ei yleensä säilytä viskositeettiaan yhtä pitkään),eroja jos on vuodon ja syönnin puoleen niin ne johtuu lisäaineistuksista sillä onko se synteettistä vai mineraalia ei oo vaikutusta ;)
Ite käytän vaan synteettisiä tai osasynteettisiä nykyöljyjä niiden kehittyneempien ominaisuuksien vuoksi olkoon kyseessä minkä ikäinen kone tahansa,ja ainakin mulla ne on pysyny jopa paremmin sisässä,tietysti jossain oikein väljässä sohlossa voi olla toisin mutta ne on jo varmaankin remontin tarpeessa ;).

Mistäpä muuten johtuu se että 10W-30 mineraalia saa pakkasessa kaivaa lusikalla purkista ja 10W-40 synteettinen tulee ihan helposti kaatamalla vaikka sama kylmävisko? Tai se että 10W-30 mineraalilla hukkuu öljynpaineet kuumana mutta 0W-30 synteettinen pitää ne? Pari hassua esimerkkiä mitä muistui mieleen kun tuli puheeksi...
Otsikko: Vs: B20 + M41 öljyt?
Kirjoitti: tuomee - 19.04.2015, 13:08:20
Eiköhän tuo johdu siitä että synteettisillä öljyillä on laajemmat käyttölämpötila-ominaisuudet,eli ominaisuudet säilyy paremmin mentäessä yli viskositeetin mittausnormin,sekä kylmempään että kuumempaan suuntaan ;)
Se on kyllä tuo sinkki korvattu nykyöljyissä muilla aineilla jotka ajaa saman asian,vai aatteleeko joku ettei nykymoottoreissa muka oo moiselle lisä-aineistukselle tarvetta ollenkaan ???
Aikanaan ajoin remontoimallani B20:pillä 60 000km.(10tkm. vaihtovälillä) rallivermulalla ja ei syöny eikä vuotanu sitä,eikä ollu kulunu nokka eikä nostajat mikskään kun sen käytin auki toisenlaisen nokan siihen vaihtaessani ;)
Eli noita reilusti sinkkiä sisältäviä erikoisöljyjäkään ei kyllä tartte mihinkään jos ei kyseessä oo älyttömän kovilla jousipaineilla ja jyrkällä nokkaprofiililla oleva virikone ;)
Ja nää synteettiset nykyöljyt on niin paljon mm. puhtaampana pitäviksi lisä-aineistettu kun nuo kymmeniä vuosia vanhat normit täyttävät mineraaliöljyt että itse en tahallani viitti niillä männänrenkaita jumittaa ja konetta muutenkaan liata :)
Aatellaanpa vaikka jotain Opelin Ohv moottoria jotka esim. B kamelin keulalla -70 luvulla oli sen ajan öljyillä ajettuna 100tkm. ajettuna ihan sohlo mutta samainen kone esim. E kamelin keulalla 80-90 luvulla synteettisellä öljyllä ajettuna oli vielä yli 200tkm. ajettuna ihan iskussa.Mistä moinen ero?
Otsikko: Vs: B20 + M41 öljyt?
Kirjoitti: Automasentaja - 21.04.2015, 20:31:23
Ei ralli ja kiihdytys ukotkaan käytä mitään mineraaliöljy sinkki sotkua vaan täys-syntistä tavaraa. Meillä on tappikoneen nokka-akselit ym. kestäny teboilin puolisyntisillä ajoa ihan hyvin, eikä mitään sinkkiä ollut. Huoletta voi pidentää 5000km vaihtoväliä kun on nykyaikaiset öljyt koneessa, ajetaanhan esimerkiksi Ford transhiteillakin 50 000km vaihtoväleillä ja syntiset öljy koneessa. Huvittavinta tässä on se että öljynsuodatin on transitin kivimurskaimessa paljon pienempi kuin volvon tappikoneessa ja hyvin se suodattaa. Oon ottanu transiteista öljypohjia auki ja on ollut puhdasta koneen sisällä vaikka on pitkät vaihtovälit, tosin ne oli jatkuvassa ajossa eikä maitokauppa reissuja varten kilometrin päähän ja takas.