Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: kuppe - 18.04.2015, 20:29:57
-
Koneena B200k jossa cossun männät, 8.2 puristussuhde, 530 kansi turbon venttiileillä. Ahdin Holset H1C #8 pakopesällä ja ulkoisella 50mm:n hukkaportilla. Ahtoja 1,55bar.
Ensimmäisen kerran ahdin meni jarrupenkissä säätäessä, silloin bensaa öljyn seassa kun oli käynyt paksulla aiemmin.
Ahdin korjattiin uudella akselilla ja pakosiivellä FIN-Turbolla.
Nyt puoli vuotta ja joitakin kymmeniä ratakierroksia myöhemmin pöläytteli sinistä ja ahdinta tarkastettaessa pitkittäistä välystä jonkin verran+öljyä lähtevässä letkussa.
Nyt seokset olleet kohdallaan eli bensaa ei pitäisi olla öljyssä.
Öljynä VR1 10w-60, kesäksi vaihtuu 20w-50. Öljynpaineet hyvät ja lauhdutin keulalla.
Kone huohottaa aika reilusti ahdoilla. Bensana V-Power.
Olen kuullut että nykybensalla pakolämmöt nousevat ja voisiko se olla syy ahtimien rikkoutumiseen, mittaria ei VIELÄ ole.
Pakopaineet??
ATDriveboardin lokin mukaan ahdot pysyvät säädetyssä, koneen lämmöt ok jne...
Moottori toimii hienosti eikä merkkejä särkymisestä kuulu/näy.
Tekisi mieli vaihtaa kuulalaakeroituun ahtimeen mutta nykyisen rikkoutuminen täytyy selvitä ennen kun menee arvokkaampaa tilalle...
-
Onko sulla suljettu ahtosysteemi vai onko siellä joku blow off valve dumppi tai by pass. Jos ei ole mitään, niin kaasuläpän sulkeutuminen aiheuttaa aika kovan paineiskun siivelle, joka käy laakereiden päälle.
-
Blow off ennen kaasuläppää.
-
Onko paukkuja tms? Onko ilman saanti riittävä? Öljyn kierto ok?
-
Ei ole paukkua käytössä. Kunnollinen suodatin+60mm putki imupuolella. Öljy haaroitettu anturilta ja paluu porattu lohkoon. Letkuna painepuolella hydrauliletku banjoliittimellä ja joku öljynkestävä paluussa. Paksuudet muistaakseni 1/4" ja 16mm
-
Kirjoituksesta ei nyt suoraan selvinnyt onko sinulla laajakaista lambdaa, että näet seokset kokoajan ajon aikana? Eikä tuo lämpöanturi pakopuolellekkaan olisi pahitteeki.
-
Toimiiko bov varmasti?
-
Tuoksahtaisi ahtimen öljykierron ongelmalle
-
Paluuletku liian pieni. Pitäisi olla min.21mm sisähalk.
Tuolta poimittua; http://www.dnsf.org/archive/index.php/t-16324.html
Mutta siltä varalta, että laiskuus iskee niin keskustelun aiheena tuolla oli Holsetin H1 (eli sama kampe) ja johon kommentoitiin näin " Olin yhteydessä asiasta Proturboon ja sieltä sain ohjeita et min. 21mm. Että muuten tulvii ja voi jopa ahdin hajota"
-
On laajakaistamittari josta haaroitettu signaali moottorinohjaukselle. Sieltä saa tallennettua lokiin.
Dumpissa on kieltämättä outo ääni, semmoinen terävä ääni. Videossa se kuuluu: https://www.facebook.com/pete.maatta/videos/10200329799243218/?pnref=story (https://www.facebook.com/pete.maatta/videos/10200329799243218/?pnref=story)
Toivottavasti näkyy...
Mittaan huomenna paluuletkun, se on kuitenkin juuri käypänen ahtimen letkukaraan.
Täytyy tarvittaessa kasvattaa 21mm:iin.
Tuo tuntuu järkeenkäyvältä että ahdin tulvii.
Pakolämpömittari oli mutta näytti ensin höpöjä ja myöhemmin meni mykäksi. Otin anturit jo pois mutta äkkiähän uudet hankkii ja asentaa.
-
On laajakaistamittari josta haaroitettu signaali moottorinohjaukselle. Sieltä saa tallennettua lokiin.
Dumpissa on kieltämättä outo ääni, semmoinen terävä ääni. Videossa se kuuluu: https://www.facebook.com/pete.maatta/videos/10200329799243218/?pnref=story (https://www.facebook.com/pete.maatta/videos/10200329799243218/?pnref=story)
Toivottavasti näkyy...
Mittaan huomenna paluuletkun, se on kuitenkin juuri käypänen ahtimen letkukaraan.
Täytyy tarvittaessa kasvattaa 21mm:iin.
Tuo tuntuu järkeenkäyvältä että ahdin tulvii.
Pakolämpömittari oli mutta näytti ensin höpöjä ja myöhemmin meni mykäksi. Otin anturit jo pois mutta äkkiähän uudet hankkii ja asentaa.
Sivua ei voida näyttää. Se voi olla tilapäisesti poissa käytöstä, linkki on vanhentunut tai sinulla ei ole oikeuksia nähdä tätä sivua.
Jos kuuluu juurikin se sakkaamisen ääni ja dumppi toimii(Suhahtaa edes vähän), niin dumppi ei toimi oikein. Tällästä oli kaverin SX nissanissa, edellinen sankari oli laittanut 13 prikkaa jousen alle...
-
Toimiiko bov varmasti?
Ei varmaan auta alkuperäistä kysyjää mutta mulla meni uudenkarhea to4e pohjainen turbo aika äkkiä sohloksi, muuta vikaa en silloin löytänyt kuin kiinalaisen by-pass valven toiminta. Irrallaan tutkiessa jos 10 kertaa imaisi niin kerran nousi mäntä ylös. Alkuperäinen mäntä oli erittäin väljä ja o-renkaat olemattoman paksuiset, lisäksi liian pitkät. Sorvailin uuden männän ja laitoin paksummat o-renkaat ja molycotea. Toimintavarmuus kasvoi aivan uudelle tasolle.
-
Video on kaverin sivuilta, arvelinkin ettei se näy vaikka jaoin sen omalla julkisena...
bov on muistaakseni tommi´s billetin valmistama ja löysin jousi paikallaan.
Pitää tarkastaa vielä toiminta.
-
Toi 60mm imuputki särähtää mun korvaan aika pienenä, varsinkin jos on yli 5 senttiä pitkä. Noissa uudemmissa Holseteissa kun on se 4" inletti. Kaikilla tutuilla on ollut tuo iso imuputki ja isoin K&N suodatin ja ei ongelmia.
-
Holsetin H1C:ssä on 2,5" inlet.
-
Löytyy H1C myös 76mm inlettiä, jos vaihtaa H1E kotelon saa 102mm inletin.
Oliko tässä nyt paluu tehty lohkoon kierrenipalla? Ja jos on niin kierrenipan sisäreikä on minkä kokoinen?
Alunperin paluuputki menee suoraan lohkoon teräsputkella jossa tiivisteenä on silikonirengas ja tämä toimii vakioahtimissa hyvin.
-
Ahdin purettu Fin-turbolla... Pakopesä ainoa ehjä osa.
Taas bensaa öljyn seassa ja liian kuumana käynyt pakopuoli.
Kone pois ja tarkastamaan onko männänrenkaat kunnossa+ niiden vaihto. Samalla laakerointi H-veivit ja 531 kansi jossa 37/46 venttiilit.
Tilalle tulee Garretin vesijäähdytetty, kokoa/mallia en muista kun tekevät sen tuohon koneeseen. Herää hyvin ja riittää +400hp.
Öljylinjat ovat riittävät, itse asiassa syöttöletkuksi vaihtuu metallipunos joka ei ole montaa milliä sisältä mutta tarkoitettu ahtimelle.
Outo ääni kaasua nostaessa on tullut kompurasiivestä joka otti kiinni koteloon.
Dumppi tarkastettu ja paikallaan ehkä liian paksu jousi, kunhan kone on kasassa niin kokeillaan vielä sen toiminta.
ps. mistähän H-kanget joissa 24mm:n männäntappi..?
-
Taitaapi tuo iso inletti olla vain antisurge kopissa...
-
Onhan mahdollisuus laittaa 2,5" inlettiin suppilo niin isoks kun haluaa. Jos on koppaan ottanu kiinni ni päittäinen on väsynyt. Joko dumppi ei oo pelannu tai sit imupuoli kuristaa rankasti. Sitä isointa K&N suodatinta pienempää en lähtis tarjoomaan turbokoneeseen ja sit imupuoli mielellään niin isoa kun mahtuu muutenkin. Mun ja tuttujen laitteissa ollu aina se 4" imupuoli. Metallisia mutkia saa LVI puolelta..
-
Tuommonen suodatin siellä on: http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=28295&cid=1227&path=0,888,1031,1227&lang= (http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=28295&cid=1227&path=0,888,1031,1227&lang=)
Dumppi oi varmaankin liian jäykällä jousella.
-
Kellään ehdotuksia mikä mulla vikana kun ahdin ei kestä? Allekirjoituksen ysissä b230fk perässä ensin oli schwitzer s2b 54/58 siivillä, huolsin sen ite mut meni väljäks n. 500km aikana. Sitten ostin muutaman penkkivedon ajetun Master power r6164-12 ahtimen, oli siis ihan uutta vastaava. Tällä tullut kilsoja nyt noin 2000km ja tullu pitkittäistä välystä niinkuin edelliseenkin. Alkuun tarkkailin että pysyy välykset normaalina mut nyt hetken ajelun jälkeen uus tarkastus ja väljää on.
Pakopainetta liikaa isosta pakopesästä huolimatta? Ahtimen speksit siis 61/64 siivet, a/r 1.00 pakopesä. Putsarina iso KN filtteri.
Öljynpaineita ei oo mitattu vielä mut öljynpainevalo sammuu ainakin samantien kun tärähtää käymään jne. Öljynä mobilin 5w-50 peak life.
Konetta ohjataan microsquirtilla, polttoaineena re85. Kone vakio lukuunottamatta h profiilikankia ja millin laskettua kantta ja d nokkaa. Myös nokkaa mietin, jos se olisi liian myöhäisellä kannen laskun johdosta? Ei oo siis säädettävää nokkapyörää.
Sytkäennakkoo 1,6bar ahdoilla 18 astetta.
Pakopesän vetää kovemmassa ajossa äkkiä punahehkuun mutta mitään muuta oiretta en kyllä keksi.
-
Puritko vanhan turbon? Varmaan näkyis laakereissa jälkiä jos ois öljyn vähyyttä ollut? Oikeen muuta en keksi miksi laakereihin tulisi nopeasti väljää.
Miten öljynkierto toteutettu? tulolinjassa liian pieni supistaja?
Öljynpaineet? Kulunut öljypumppu?
-
Millainen pakosarja, jos vaikka olisi liikaa pakopaineita?
-
Vanha turbo lojuu vieläki purkamatta tallissa.. Öljyn painepuolella teräspunos/teflonletku, mitäköhän sillä ois sisähalkaisijaa, vajaa 5mm? Ei mitään kuristimia. Paluupuolella 21mm sisähalkaisijalla olevaa putkea.
Öljynpaineita ei tosiaan oo mitattu mut pitää kyllä käydä ostamassa mittari ja lykätä samalla pakosarjaan nippa mistä saa pakopaineet mitattua.
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20151029-WA0030_zpsccdefal8.jpeg)
Pakosarja tollanen perus lvi käyristä kyhäilty, 38mm sisähalkasijalla putket ja jaettu t3. 60mm hukkaportti,jälkeenpäin modattu vielä jaetuks hukkikselle asti kun tuli tuo uus ahdin jaetulla pesällä.
-
Mulla ainakin päittäislaakerit/renkaat paloivat pilalle kun pakopesä hehkui punaisena kovemmassa rata-ajossa tai penkissä.
Ongelma hävisi kun tilalle tuli vesijäähdytetty keskiö johon erillinen pumppu pumppaa vettä alavesiletkusta.
-
Mullakin olis vesijäähdytetty keskiö. Täytynee laittaa huollon jälkeen se käyttöön ja korjata muut mahdolliset viat.
-
Mielenkiinnosta kysyn että millä tavalla toteutit öljylähön turbolle? Tai siis ku on niin perkuleen ahdas kun toi suodattimen siirtojalka tuntuu olevan vähän edessä.
-
Mielenkiinnosta kysyn että millä tavalla toteutit öljylähön turbolle? Tai siis ku on niin perkuleen ahdas kun toi suodattimen siirtojalka tuntuu olevan vähän edessä.
Lohkon päässä on kuusiokolotulppa, jossa on 1/4" npt kierre, sieltä ainakin saa kätevästi otettua lähdön
-
Lohkon päässä on kuusiokolotulppa, jossa on 1/4" npt kierre, sieltä ainakin saa kätevästi otettua lähdön
Joo sitä aattelinki mut aattelin et hyödyntäis ton vanhan öljylähdön mistä lähti ennenkin. Jos tulppaan ton vanhan lähdön niin perus että sopivan pitusella pultilla prikalla? Eka turbotusprojekti niin pakko varmistella
-
Mikä muuten öljyntuloletkun minimi sisähalkaisija? Paluuletku tulossa päälle 20mm. Ahdin hx40 suupperi.
-
HX40 superissa 19mm sisähalkasijalla oleva öljynpaluu. Ja minimissään 19mm. Ei ikinä pienempää, mikä ahtimessa oleva reikä.
-
HX40 superissa 19mm sisähalkasijalla oleva öljynpaluu. Ja minimissään 19mm. Ei ikinä pienempää, mikä ahtimessa oleva reikä.
Joo , mites öljytulo?
-
Jostain muistelisin että holset suositteli 6.8mm sisähalkaisijalla olevaa letkua öljyntuloksi. Myös an6 kelpaa loistavasti.
-
eikös jotkut hydrauliikka liikkeet tee toiveen mukaan punosletkuja? banjot molempiin päihin ja 6mm teräspunosletkulla. Minkälainen tossa hx40 on öljytulo? onko banjon käyttö mahdollinen?
kyselen alustavasti niin helpottaa sitten kun on turbo kädessä!:)
-
Joo, hydrauliikka liikkeet tekevät asiakkaan toiveen mukaan. Tai ainakin pitäisi. Itse suosittelisin AN liittimiä ja teräspunosletkuja. B2XX lohkon päädyssä olevassa kuusiokolotulpassahan on tuo 1/4npt kierre, niin siihen suoraan vain 1/4NPT -> AN6 liitin. Itse en muista mikä kierre ahtimen öljyntulossa on. Pieni muistikuva että olisi m12x1.5 kierre, joten siihenkin saa suoraan AN nippaa. Enää tarvitsee vain letkun väliin, ja sekin on helppo asennella itse noiden AN liittimien kanssa.
-
Joo hiton näppärän olosia noi AN liittimet! Näillä mennään.