Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Tunamies - 08.06.2011, 13:39:19
-
Ongelma ilmenee tasakaasulla kuutosvaihteella ajettaessa, jolloin kierroksia on karvan verran yli 2000 (vauhtia noin 110 km/h) - vakionopeusäätimen kautta sama homma. Tuulella tai säällä muutenkaan ei tunnu olevan vaikutusta asiaan.
Auto ikään kuin nytkäyttää tai hikottelee kenties reilun kymmenen sekunnin välein. Vähän kun käyttäisi huolimattomasti kytkintä tai vastaavaa, tai kun polttoaineen syöttö yhtäkkiä katkeaisi hetkeksi. Viitosvaihteella ja siten korkeammilla kierroksilla ongelmaa ei ilmene. Muistaakseni muilla Volvoilla on joskus ollut aikoinaan samoja, ikäviä oireita. Osuu juuri pahasti itseni suosimaan matkanopeuteen.
Mikä vikana? Ihan uusi auto, prkl. >:(
-
Ruåttalaisella foorumilla (jagrullar.se / D2:sen polttoaineen kulutus kova -topicissa ainakin) ovat nykimisen kanssa taistelleet. Ilmeisesti päivitelleet ohjelmistoja ja tehneet sopeutus ajon tms. En oikein osaa suoraa vastausta sanoa mikä homman juju nyt on kun tuo ruotsi ei niin hyvin taivu (chrome selain suomentaa lennosta, niin saa siitä kohtuu selvää)... Mutta uskoisin ohjelmisto asian ongelmasi olevan. Ongelmat mitä tuolla tuntuu olevan on kova kulutus, nykiminen, raksuttaminen (koneen ääni kova) joko yhdessä tai erikseen ilmenevää. Päivityksillä tulleet kai kuntoon.
-
Kävi huollossa. Sai päivityksen. Ongelma poistui. Tai sitten joku "sisäänajo-ohjelma" loppui tai vastaavaa. Lopputuloksena ei enää nyi vaan kulkee suoraan. Etenkin kun rengaskulmatkin säädettiin samalla huoltokerralla. Mainio auto, kerrassaan.
-
Oliko rengaskulmissa jotain hämminkiä, kun suuntautuksessa kävi?
-
Mulla ainakin ollu parissa edellisessä Volvossa kulmat mettässä tehtaan jäljiltä. Huomasi selvästi ajossa kun käytti säädätyksessä. Nykyistä en ole käyttänyt säädätettävä kun tuntus kulkevan sinne minne pitääkin...
-
Meneekö suuntaukset takuuseen? Pitäähän sen uuden vehkeen olla säädöissä.
-
Meneekö suuntaukset takuuseen? Pitäähän sen uuden vehkeen olla säädöissä.
Toisen sain puhuttua ettei maksanu mitään mutta vetoavat tietysti siihen että ei ne uutena ole ollu... Tietysti ehkä eri asia jos heti uutena tarkastuttaa/säädättää, mulla oli kummassakin reilu puoli vuotta menny.
-
Pitäähän ne kulmat pysyäkin arvoissa ellei autoa rysäytä mihinkään, mutta silloin näkyy kyllä muustakin kuin kulmista. Ilmeisesti tuntee selvästi, jos pielessä? Oma tuntuu ainakin vakaalta ja kulkee suoraan... (Vainoharhat alko nyt tästä... voi hel"#tti pitää pysyä pois täältä - sama kuin antaisi lääkärikirjan luulotautiselle)
-
Pitäähän ne kulmat pysyäkin arvoissa ellei autoa rysäytä mihinkään, mutta silloin näkyy kyllä muustakin kuin kulmista. Ilmeisesti tuntee selvästi, jos pielessä? Oma tuntuu ainakin vakaalta ja kulkee suoraan... (Vainoharhat alko nyt tästä... voi hel"#tti pitää pysyä pois täältä - sama kuin antaisi lääkärikirjan luulotautiselle)
Tuntui levottomalta urattomallakin alustalla = uudella asfaltilla. Ja kyllä sun autossa kulmat on ok... :D
-
Oliko rengaskulmissa jotain hämminkiä, kun suuntautuksessa kävi?
Oli. Puolsi selvästi oikealle. Säätivät kuntoon (kahden renkaan säädöt pielessä). Meni tietenkin takuuseen kun oli sellainen heti luovutuksesta alkaen. Äläkä huoli. Sinulla ei ole vikaa rengaskulmissa jos et ole asiaa huomannut.
-
Nykiminen iski nyt minullekin. Aivan pintakaasulla ja 6-vaihteella 80km/h alko hikotteleen. Aika tuntuvasti näykkäsee. Teki aika monta kertaa ja kerran sain loivaan ylämäkeen sen nylkytyksen jatkumaan 10sekunttia. Karmeeta rynkytystä. Todellakin pintakaasulla ja ihan karvan alle 80. Kone ei ole mitenkään rasittunut vaan nimenomaan kevyellä kaasulla. Matkaa ajettua muutama kilsa näykkiminen loppui tai sitten olosuhteet muuttuivat. Pitänee soitella liikkeeseen asiasta olisiko päivitystä tarjolla.
-
Nykiminen iski nyt minullekin. Aivan pintakaasulla ja 6-vaihteella 80km/h alko hikotteleen. Aika tuntuvasti näykkäsee. Teki aika monta kertaa ja kerran sain loivaan ylämäkeen sen nylkytyksen jatkumaan 10sekunttia. Karmeeta rynkytystä. Todellakin pintakaasulla ja ihan karvan alle 80. Kone ei ole mitenkään rasittunut vaan nimenomaan kevyellä kaasulla. Matkaa ajettua muutama kilsa näykkiminen loppui tai sitten olosuhteet muuttuivat. Pitänee soitella liikkeeseen asiasta olisiko päivitystä tarjolla.
Tismalleen samoin kävi minulle tänään, vaikka luulin ongelman jo poistuneen huollossa käynnin myötä. Tosin vauhtia oli semmoinen satanen, mutta pintakaasulla tasaisella ja jälleen kerran kierrokset siellä 2000 rpm lukemissa. Teki vain kerran mutta tuntui sitäkin selvempänä nytkäyksenä. Alkaa vituttaa. Kerro jos saat asiasta lisätietoja.
-
Ens kuun puolelle pitkälti menee huolto aika. Ehkä siinä ajassa ehtivät tekemään paremman version ohjelmista... Ennen eilistä ei ole kyllä tehnyt nytkyttelyjä. Enkä kyllä ole saanut sitä toistumaankaan vaikka olen yrittänyt ajaa 80:tä pinta kaasulla. n.2500tkm on tullut mittariin luovutuksesta. Tuntuu aivan kuin auto heittäisi on-offina moottorijarrulle hetkeksi. aivan kuin siellä joku kloksais samalla kun se nykäisee. Tuohan kytkee ilmastointia ja lataustakin kuormituksen/tarpeen mukaan etten sitten tiedä voiko ne toimia vähän huonosti yhteen. Jotain pientä hämminkiä siellä nyt on. Vahvasti epäilen ekohässäkköitä ja ohjelmistoa. Yksi tietenkin voisi olla hiukkaslouskun regenerointi mutta eikös sen pitäisi vain nostaa kulutusta. Vähän samanlainen tuo nykäisy on kuin lähdössä luistattaa kytkintä ja löysää kaasua - silloin auto luulee moottorijarrun alkavan ja pamautta syötön pois -> munat rattiin. Voi olla että moottorijarru on herkässä tuossa vekottimessa ja kevyt kaasu saa sen jotenkin laukaistua sopivissa oloissa. menee mutuksi... Kuitenkin tuo 8-tappi on uusi kone volvon mallistossa että voisi olettaa koneen ohjauksen kehittyvän vielä hivenen. Sinänsä hyvä asia että useampi valittaa - tietää ettei vain oma vekotin ole poikkeuksellinen. En kovin raskaasti ole huolissani tästä, mutta joku selvyys tähän tarvii saada.
-
Jänskä juttu muuten, että itsellänikin tuli tänään about 2500 kilometriä mittariin... Tosin tuo ilmiö tulee esiin niin harvoin, etten sen vuoksi jaksaisi käydä huollossa. Etenkin kun toinen "ongelma" on yhtä vähäpätöinen: kuskinpuoleinen turvavyö (siis se korvan tasolla oleva vekotin siinä vasemmalla) surisee vähän väliä kuin kärpänen. Voisikohan sinne sujauttaa jotain silikonijohdannaista?
-
Voi olla että moottorijarru on herkässä tuossa vekottimessa ja kevyt kaasu saa sen jotenkin laukaistua sopivissa oloissa. menee mutuksi...
En usko. Moottorijarrutus 80 km/h nopeudessa kuutosvaihteella ei kykene tuottamaan noin tuntuvaa nytkäystä. Eri asia jos yhtäkkiä läväyttäisi kolmosen pesään.
-
Jos pamauttaa sopivasti vaikka laturin vetoon (drivessä laturi ei ole koko ajan vedossa) ja samalla katkaisee kaasun hidastuessaan, niin näykkäsee. Juu mut kyllä se minustakin tuntuu syötön katkolta mikä siten taas syötön palatessa pamauttaa vastapalloon. Dieselihän ei oikein muuten voi pätkästä kuin että syöttökatkeaa tai ulkoinen voima nappaa (laturi, ilmastointi, koko paska leikkaa kiinni...). ilman katketessa voi hyytyä muttei nykäse voimalla. Ruåttalaisilla samaa ongelmaa monella (jagrullar.se -foorumilla). Käydään huollossa ja katson tilanteen onko päivitystä. Itsellä tuli 'ohjauslukko vaatii huollon' -teksti näyttöön kun ei startannut (ratkesi ottamalla keyless tutti pois lukosta ja sitten uusiksi, ei ole tehnyt toistamiseen. - menee satunnasiin häröihin, mutta käydään nyt kirjaamassa asia kirjoihin lukemassa koodit jos on) ja sitten puuttuu yksi tulipellin eristeen kiinnike. Samalla saan sen huollosta. Minäkään juuri jaksa tuon takia, mutta lomien alettua on aikaa juosta kiusaamassa ihmisiä.
-
Minäkään juuri jaksa tuon takia, mutta lomien alettua on aikaa juosta kiusaamassa ihmisiä.
;D Hyvin sanottu. Ja uudelta autolta pitääkin odottaa virhettömyyttä (tiettyyn rajaan asti nyt ainakin).
-
On siinä sekin tietysti, että takuun takia ilmoittaa virheistä heti. Näin liikkeellä on mahdollisuus korjata viat ajoissa. Vaikka toimenpiteisiin ei todeta olevan sillä hetkellä tarvetta tai ei ole ratkaisua, niin on papereissa merkinnät asiasta (luultavasti vain merkintä "Asiakas on muluk..").
EDIT 12.7:: Kävi huollossa. Uusin ohjelmisto ECM:ssä sisällä. Auto luovutettu toukokuussa (eli toukokuun aikana/jälkeen autonsa saaneet on turha mennä kyselemään päivitystä 1.6D:lle). Menee satunnaisten häröjen piikkiin nämä. Ei ole kyllä nykimistä uudestaan tullutkaan että seurataan asiaa.
-
Ittellä tuo nykiminen/kulutuksen nousu tullee aina silloin kuin hiukkassuodatinta puhdistetaan. Muita merkkejä siitä on sitten kun pysäyttää auton niin tuoksuu sellainen palaneen käry ja koneesta kuuluu hurina sammuksissakin...
Autossa nyt 70tkm mittarissa ja nuo puhdistukset ovat yleistyneet aika paljon...