Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: t--m - 08.06.2011, 15:13:31

Otsikko: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: t--m - 08.06.2011, 15:13:31
Nyt tarvittaisiin jeesiä sellaisilta, jotka tuota D5-konetta tuntevat...

Kyseessä vm 2007 Volvo S80 D5. Eilen moottoritiellä ajettaessa moottori sammui yllättäen. Sähköt pysyivät kyllä päällä, radio soi ja automaatti vaihteli hienosti pienempää vaihdetta vauhdin hidastuessa. Vaikutti siltä, että polttoaineen syöttö olisi vaan jostain syystä katkennut.

Kun yritin käynnistää autoa ei pariin minuuttiin tapahtunut mitään. Startti siis kyllä pyöri, mutta auto ei käynnistynyt. Parin-kolmen minuutin jälkeen auto käynnistyi kuitenkin ilman mitään ongelmaa, ja toimi taas moitteetta siitä eteenpäin.

Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: mattis - 08.06.2011, 16:31:56
Itsellä oli sama homma ja meni 6 kk ennen vian lopullista löytymistä. Autossani on kaksi tankkia ja tankkien välinen siirtopumppu reistaili. Polttoaineen ollessa alle puoli tankkia polttoaine vaan loppui. Aikansa parkissa ollessa lähti käymään normaalisti. Sama toistui 4 kertaa, vika  tuli satunnaisesti (jopa 10 000km välissä), vaihdettiin osia (takuuaikana) ja paljon. Viasta ei jää jälkeä koska syynä polttoaineen loppuminen. Apu löytyi Ruotsin päästä.
Itsellä harmina edelleen kun tankki näyttää välillä tyhjää (todellisuus lähes täynnä), talvella webasto ei suostu käynnistymään. Polttoainemäärä nousee käynnistyksen jälkeen viiveellä normaaliin (n. 10-20 minuuttia riippuen oikeasta polttoainemäärästä). Näin kesällä ei haittaa mutta jos jollakin olisi vinkkiä tulevaa talvea ajatelleen.
V70 2008 DA
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: JJ-Race - 08.06.2011, 17:50:58
Voi perkele... 2007 S80 teki saman kuin vuosi sitten http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=61212.0 , eli sammui lennossa. Yhtäläisyyksiä vain +29 asteen ulkolämpötila ja lähestyvä huolto. Toinen syy voi olla se, että joku uusi johtonippu on nyt hinkkaantunut melkein puhki. Nyt ei vaan taas jaksa vaikka Vollen ohjaamossa on valoja kuin joulukuusessa ja avaimen poisottamalla auto taas suostuu yhteistyöhön..

Eikö näitä todellakaan ole tehty kesäkäyttöön... kysyy epätietoinen...
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: Mariini - 08.06.2011, 18:23:55
Polttoaineen määräanturi.

Auto sammuu kuumalla, ei lähde heti käyntiin, kestää ajaa sammumatta max ~70km/h nopeutta. "Been there, done that."
Siitä jäi vikakoodit järjestelmään, 99% varmuudella tuo syy.

Katos perkele, en ollu muistanu kertoa sitä tuonne aiempaan ketjuun JJ-Racen avuks silloin kun tilanne oli hoidettu.
My bad  :-[
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: JJ-Race - 08.06.2011, 19:12:49
Oukay...pitää infota tuosta anturin tsekkauksesta kun saan auton pukeille liikkeeseen. Tarkka ajankohta on viasta tiedossa, joten nyt menen ja tsekkaan omin silmin koodit, enkä tyydy mihinkään amatöörin työnjohtajan tulkintaan tehdyistä toimenpiteistä. Niitä olen saanut ihan tarpeeksi.
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: (Miksu) - 10.06.2011, 09:32:49
Jos moottoritilan johtosarjat on kunnossa paikoista jossa ne kulkee lähellä muita komponentteja ja tuo määränsäätimen vikakoodi on tallentunut, niin noilla oireilla voit uhrata sen pari sataa siihen määränsäätimeen.
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: VolvoSpecialist - 15.06.2011, 16:21:57
Yleisin siirtopumppu vika ja sen liitin pumpun päällä (maadoitus). AWD malliin hankalahko vaihtaa. Määränsäätimen ja paineensäätimen koodit ei välttämättä kerro ko. komponenttien viasta. Voi syntyä myös muussa tilanteessa kun jakoputkenpaine on liian matala. Ainut keino todeta kummat vaihtaa on vian ilmetessä tarkastettava siirtopumpun tuotto korkeapainepumpulta.

Paineensäätelyyn liittyviin koodeihin yleensä ei liity johtosarjavika näissä tuotteissa. Joskus harvoin vaurio massamittarilta lähtevän imuputken alla. Pahitteeksi ei ole tarkastaa pyörreläpän säätömoottorin alla ja akkukotelon kyljessä menevää ECM johtosarjaa päällisin puolin. Kerralla kuntoon tulee tämä yleensä vaihtamalla määränsäätöventtiili, paineensäätöventtiili ja siirtopumppu.
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: Farkkumies - 11.07.2011, 22:17:15
Aivan presiiiis sama vika täällä...eli auto sammuilee 1kk-1,5kk välein varoittamatta eikä lähde käyntiin samantien vaikka tosin starttaa kyllä hyvin. muutaman minuutin odottelu ja taas mennään niin kuin ei olis mitään tapahtunutkaan. Huolloissa ovat toivotelleet hyvää jatkoa kun ei oo jääny vikakoodia, ymmärrän että menee arpomiseks jos ei oo hajua. Olishan toi aika kurkoa jos tuon hintaluokan auton sais vaikkapa toimimaan.
Auto on V70 2.4D autom. vm.2008 (uusikoppainen)

Osaatteko sanoa mitä tuollainen siirtopumppu / muuhärpäke remontti maksaa?

Yleisin siirtopumppu vika ja sen liitin pumpun päällä (maadoitus). AWD malliin hankalahko vaihtaa. Määränsäätimen ja paineensäätimen koodit ei välttämättä kerro ko. komponenttien viasta. Voi syntyä myös muussa tilanteessa kun jakoputkenpaine on liian matala. Ainut keino todeta kummat vaihtaa on vian ilmetessä tarkastettava siirtopumpun tuotto korkeapainepumpulta.

Paineensäätelyyn liittyviin koodeihin yleensä ei liity johtosarjavika näissä tuotteissa. Joskus harvoin vaurio massamittarilta lähtevän imuputken alla. Pahitteeksi ei ole tarkastaa pyörreläpän säätömoottorin alla ja akkukotelon kyljessä menevää ECM johtosarjaa päällisin puolin. Kerralla kuntoon tulee tämä yleensä vaihtamalla määränsäätöventtiili, paineensäätöventtiili ja siirtopumppu.
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: Mariini - 12.07.2011, 10:15:06
Edelleenkin aika "satavarma," että se on se määräanturi, joka sekoaa kuumalla kelillä konehuoneen kuumuudesta. Jos ei näissä parinkympin keleissä tilttaa, vaikka kuinka polkisit, mutta helteellä sippaa niin...
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: VolvoSpecialist - 12.07.2011, 22:30:02
Aivan presiiiis sama vika täällä...eli auto sammuilee 1kk-1,5kk välein varoittamatta eikä lähde käyntiin samantien vaikka tosin starttaa kyllä hyvin. muutaman minuutin odottelu ja taas mennään niin kuin ei olis mitään tapahtunutkaan. Huolloissa ovat toivotelleet hyvää jatkoa kun ei oo jääny vikakoodia, ymmärrän että menee arpomiseks jos ei oo hajua. Olishan toi aika kurkoa jos tuon hintaluokan auton sais vaikkapa toimimaan.
Auto on V70 2.4D autom. vm.2008 (uusikoppainen)

Osaatteko sanoa mitä tuollainen siirtopumppu / muuhärpäke remontti maksaa?

Olikohan pumppu ~450€, määränsäädin 250€ ja paineensäädin ~150€. 3 tuntia töitä riittää osien vaihtoon. Ja taas pelaa hienosti (ensin ne johtimet tarkastus)
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: JJ-Race - 10.08.2011, 12:09:27
Jäänyt kirjoittamatta tänne, mutta huollossa ei ollut mitään vikakoodeja jäänyt muistiin auton sammumisesta. Päätettiin tarkkailla vielä auton käyttäytymistä ennenkuin aloitetaan osien vaihtaminen. Lienee tämän kesän hellekelit jo ohitettuna... Polttoainepumpun oireilu kuulemma ei jätä jälkeä muistiin, joten se on nyt vaihtoprioriteetin kärjessä.
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: (Miksu) - 10.08.2011, 15:09:55
Jäänyt kirjoittamatta tänne, mutta huollossa ei ollut mitään vikakoodeja jäänyt muistiin auton sammumisesta. Päätettiin tarkkailla vielä auton käyttäytymistä ennenkuin aloitetaan osien vaihtaminen. Lienee tämän kesän hellekelit jo ohitettuna... Polttoainepumpun oireilu kuulemma ei jätä jälkeä muistiin, joten se on nyt vaihtoprioriteetin kärjessä.

Kyllä sen pa-pumpunkin oireilun pitäisi jättää vikakoodi polttoaineen painetta jakoputkessa mittaavasta anturista, eli pa-paine liian pieni.
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: sempalo - 10.08.2011, 19:39:11
Minun autosta meni polttoainepumppu eikä se jättänyt mitään merkintää minnekään... onneksi sinisellä tunsivat oireen ja tiesivät mistä etsiä vikaa. (auto sammui onneksi omaan pihaan)
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: (Miksu) - 11.08.2011, 06:31:15
Minun autosta meni polttoainepumppu eikä se jättänyt mitään merkintää minnekään... onneksi sinisellä tunsivat oireen ja tiesivät mistä etsiä vikaa. (auto sammui onneksi omaan pihaan)

ok.
voi se siis niinkin hajota, varmaan tosiaan tuollainen paikallaan sammuminen etenkin on tilanne, jossa ei jää vikakoodeja.
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: sempalo - 24.08.2011, 14:54:15
Näyttää olevan polttoainepumpusta joku takaisinkutsu kampanjakin menossa..
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: (Miksu) - 24.08.2011, 16:04:16
Näyttää olevan polttoainepumpusta joku takaisinkutsu kampanjakin menossa..

Jos meinaat tätä http://www.ake.fi/ake/akerecall/DetailPublic.aspx?id=596
Niin tuo koskee moottorilla B4204S4 olevia autoja tietyllä valmistenumero rajalla  (eli 2litrainen bensakone)
ja niitä tuon aken mukaan 12kpl suomessa
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: sempalo - 25.08.2011, 13:46:33
Tuo se taisi olla minkä pongasin.. ja opinpa uutta, että tuosta saa lisätietoakin klikkaamalla... kiitos.
Otsikko: Vs: Auton sammuminen moottoritiellä
Kirjoitti: VolvoSpecialist - 11.09.2011, 14:26:53
Jäänyt kirjoittamatta tänne, mutta huollossa ei ollut mitään vikakoodeja jäänyt muistiin auton sammumisesta. Päätettiin tarkkailla vielä auton käyttäytymistä ennenkuin aloitetaan osien vaihtaminen. Lienee tämän kesän hellekelit jo ohitettuna... Polttoainepumpun oireilu kuulemma ei jätä jälkeä muistiin, joten se on nyt vaihtoprioriteetin kärjessä.

Tämä moottori on juuri erikoinen siitä että pa-pumpun zippaus ajosta ei jätä paineensäätelyn koodia. Myös maadoitusjohtimen johdinkenkä pumpun liittimellä on usein sulanut ja kupettunut. Kantsuu tarkastaa kun tankin laskee alas.