Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tommp - 21.04.2015, 08:03:52
-
Volvo otti ja teki temput eilen. Käynnistäessä huomasin ettei mittariston merkkivalot syty, moneen kertaan käänsin avaimesta, lähdin silti ajelemaan ja 10 metrin jälkeen huomasin, että valokytkin oli 0-asennossa käänsin valot päälle ja jarruttaessa jarruvalosta johtuva merkkivalo alkoi palamaan normaalisti. Ajattelin että tuo valojen syttymättömyys johtui tuosta kytkimen 0-asennosta, onko näin? Kävin kaupassa ja en ajatellut startatessa että paloivatko merkkivalot, kotimatkalla alkoivat soittimen virrat pätkimään. Ajelin parkkiin ja tyhjäkäyntikierrokset huitelivat yli tonnissa, tyhmänä sammutin auton ja eihän se sitten enää jaksanut startata, eikä edes sytyttää noita merkkivaloja. Radio jaksoi soida, ikkunanostimet toimivat mutta esim nappikäyttöinen sähköflekti vei kaikki mehut ja soitin sammui ja bensa + kierrosmittari eli aivan omaa elämäänsäp. Aikani odoteltua kaveri tuli antamaan tekohengitystä apuvirtakaapeleilla ja nätisti starttasi, merkkivalot paloivat himmeänä, mutta kaasua polkiessa katosivat. Pääsin ajelemaan kotiin asti, ja kun päästin tyhjäkäynnille niin ei jaksanit käydä, ei sitten yhtään, kierrokset huiteli 400-600 välillä.
Ajattelin huomenissa vaihtaa uuden akun, josko vanha olisi vain yllättäen kuollut, jos ei helpota niin mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään? Mittaristo? Virtalukon pohja? Laturi? Mistä löydän vm. 88 pervoon kys. osia, edes google ei osaa auttaa.
-
Eio akkuvika. Todennäköisesti mittaristossa kylmäjuotos, nyppäses apuvirralla käymään se ja kahto akun navoilta latausjännite, ja sitten sama mittaus laturin perästä.
-
Eio akkuvika. Todennäköisesti mittaristossa kylmäjuotos, nyppäses apuvirralla käymään se ja kahto akun navoilta latausjännite, ja sitten sama mittaus laturin perästä.
Todennäköisesti, vaikka olisi maa tai laturiongelmaa niin tuskin sen takia merkkivalot jättäisi palamatta mutta muut laitteet toimii? vieläköhän löytyy mitään purkuohjetta tuolle mittaristolle? =0]]http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Volvo/VOLVO-760/1988_1990/Mittarit-&-Katkaisimet/Mittaristo-Täydellinen/Kaikki/?parttype_id[0]=0] (http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Volvo/VOLVO-760/1988_1990/Mittarit-&-Katkaisimet/Mittaristo-Täydellinen/Kaikki/?parttype_id[0) tuolla olisi liuta prv:n ja turbon mittaristoja, ei sinällään pahanhintaisia. Nopeus ja bensamittarit, ja kello toimi vielä, lämpömittari hajosi jo aiemmin, liekkö ollut jotain enteilyä tuolle mittariston laukeamiselle?
-
Kato davebarton ja sieltä odometer repair volvo 740 jos apuja.myös volvotips sieltä service manual
-
Latausmittaus kertoo lähinnä sen, tuleeko laturille magnetointivirtaa mittaristolta. Voit varmistella asiaa vielä antamalla mittausten jälkeen koneelle reilusti kierroksia, tyyliin 4krpm, ja kokeilemalla mitata uudelleen. Yleensä nuo laturit magnetoituu ilman herätevirtaakin kun antaa vaan kierroksia.
Voin katsoa, heitinkö jo yhden -90 prv:n mittariston roskiin vai vieläkö se on jemmassa. Tosin tuossa mittaristossa vika on melko varmasti kylmäjuotos, voisin jopa osoittaa kuvasta sen sijainnin koska saman hyppylangan juotokset korjaamalla taitaa olla jo 4 mittaristoa korjautunut...
760 on tosi vammanen talkoo irrottaa mittaristo, se koko kehysasia ilmasuulakkeineen jne täytyy irrotella, siinä on varmaan kymmenkunta piilotettua ruuvia listojen alla ja peitelevyjen alla ja suuttimien yläpuolisissa osissa ilmakanavia.
-
Latausmittaus kertoo lähinnä sen, tuleeko laturille magnetointivirtaa mittaristolta. Voit varmistella asiaa vielä antamalla mittausten jälkeen koneelle reilusti kierroksia, tyyliin 4krpm, ja kokeilemalla mitata uudelleen. Yleensä nuo laturit magnetoituu ilman herätevirtaakin kun antaa vaan kierroksia.
Voin katsoa, heitinkö jo yhden -90 prv:n mittariston roskiin vai vieläkö se on jemmassa. Tosin tuossa mittaristossa vika on melko varmasti kylmäjuotos, voisin jopa osoittaa kuvasta sen sijainnin koska saman hyppylangan juotokset korjaamalla taitaa olla jo 4 mittaristoa korjautunut...
760 on tosi vammanen talkoo irrottaa mittaristo, se koko kehysasia ilmasuulakkeineen jne täytyy irrotella, siinä on varmaan kymmenkunta piilotettua ruuvia listojen alla ja peitelevyjen alla ja suuttimien yläpuolisissa osissa ilmakanavia.
Eiköhän vika silloin ole selvä, kierroksilla tosiaan valotkin kirkastui ja soitin pysyi päällä, lisäksi himmeänä palavat häiriövalot sammuivat. Jos sulta tuo mittaristo löytyy niin nakkaa yv:tä, ostan poies :) tai tosiaan vaihtoehtoisesti sen kylmentyneen juotoksen kertominenkin riittää toki! Voin ottaa sulle mittarin takaata kuvan kunhan saan sen irti.
-
TVS, tässä ois kuvaa mittarin takaa http://aijaa.com/T4Z8rt (http://aijaa.com/T4Z8rt)
Otti melkeen 20 minsaa repiä höskä irti ;D
-
1990:en mittaristo ei sellaisenaan toimi 1988:ssa. Nopeusmittari ( -90:en perässä tiheähampainen anturi, -88:ssa harva ) ja sähkönsyöttö ovat erilaiset, mutta muut mittarit yksilöinä menee kyllä.
-
TVS, tässä ois kuvaa mittarin takaa http://aijaa.com/T4Z8rt (http://aijaa.com/T4Z8rt)
Otti melkeen 20 minsaa repiä höskä irti ;D
Hyvä, sikälimikäli tuo on niinkon moni kaverinsa niin viallinen hyppy on tuossa alarivin lamppujen 9 ja 10 yläpuolelta lähtevä pystysuora lanka (kätevästi piirretty mattoon), tuossa E-kirjaimen vieressä menee. Sen molemmat päät kun juottaa uusiksi niin yleensä merkkivalot on sillä herännyt. Ennen korjausta voit yleismittarin pienimmällä vastusalueella seurata koko sen johteen läpi ja kolmannella kädellä ( :-X) töniä piirilevyä ja kun löydät kohdan jota tökkimällä mittarin näyttämä hyppii niin vika on paikallistettu.
PS: montako ruuvinreikää oli jo revitty ruuvin läpi?
1990:en mittaristo ei sellaisenaan toimi 1988:ssa. Nopeusmittari ( -90:en perässä tiheähampainen anturi, -88:ssa harva ) ja sähkönsyöttö ovat erilaiset, mutta muut mittarit yksilöinä menee kyllä.
Onko vielä -88 harvalla? Kansanmalleissa on tullu vastaan useita -88:eja missä tiheä kehä, ja olen jotenkin ollut luulossa että muljuavin vetarein varustetuissa olisi aina tiheä kehä?
-
Hyvä, sikälimikäli tuo on niinkon moni kaverinsa niin viallinen hyppy on tuossa alarivin lamppujen 9 ja 10 yläpuolelta lähtevä pystysuora lanka (kätevästi piirretty mattoon), tuossa E-kirjaimen vieressä menee. Sen molemmat päät kun juottaa uusiksi niin yleensä merkkivalot on sillä herännyt. Ennen korjausta voit yleismittarin pienimmällä vastusalueella seurata koko sen johteen läpi ja kolmannella kädellä ( :-X) töniä piirilevyä ja kun löydät kohdan jota tökkimällä mittarin näyttämä hyppii niin vika on paikallistettu.
PS: montako ruuvinreikää oli jo revitty ruuvin läpi?
Otanpa huomenna projektiksi :)
Mittariston osalta ei ihme ja kumma ollenkaan, paneelista jossa soitin ja ilmastointi oli ylimmät reiät revitty, mutta tarttuu vielä kuiteskin.
-
Onko vielä -88 harvalla? Kansanmalleissa on tullu vastaan useita -88:eja missä tiheä kehä, ja olen jotenkin ollut luulossa että muljuavin vetarein varustetuissa olisi aina tiheä kehä?
Tosiaan puhuin omasta kokemuksesta jäykästä perästä, kun on vain farkkuja. Retkusta en tiedä.
-
Tässä tutkiskelin niin aamulla lähti hyvin käyntiin, mittarissa paloi valot ja ajelin pari kilsqa, latausjännitteet ok, pari lisää niin lataus katosi eikä mittaristo sytyttänyt mitään merkkivaloja. Kävin paukauttamassa tunkin varrella laturiin ja kas, taas toimii merkkivalot ja lataus. Eli onko vika ilmeisesti laturin säätimessä? Kävin hakemassa kympillä uuden mutta mahotonhan tuo on ilman nosturia vaihtaa jotenka huomenissa pajalle.
Tekeekö hiilien kuluminen tuota ettei merkkivalot syty mittaristoon?
-
Joo. Latausvalon kautta menee muidenkin merkkivalojen maadoitus tsekkaustoimintona. Yleensä jarruvika ja käsijarruvqlo.
-
No joo, toinen hiilistähän sieltä oli porsinut: http://aijaa.com/iE5CJr (http://aijaa.com/iE5CJr)
Jotenka seuraaville saman ongelman omaaville, koputelkaa ensin laturia ja jos sen jälkeen merkkivalot syttyy, niin uutta hiilipakettia tilalle. Kympin maksoi itselle uusi säädin ;D mittariston purkaminenkin oli mukavaa pientä värkkäämistä, kiitos kaikille topicciin postanneille.