Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: wama - 08.06.2011, 19:03:54
-
Nyt kesäkuumalla on ilmaantunut ilkeetä nykimistä, joka tuntuu moottoritievauhdissa selkeämmin, kuin pienemmissä nopeuksissa. Nykiminen tuntuu 10s-30s välein. Ilmastointi on huolettu syyskussa 2010. Kun ilmastoinnin laittaa pois, niin ei nyi. Ilmantointi toimii, eli kylmää tulee koko ajan.
Volvo on minulla ensimmäistä kesää, joten en tiedä onko tämä tyyppivika? Auto on manuaali, bensa 170hv. Ottaisin kiitollisena vinkkejä vastaan, jos asialle voisi tehdä jotain.
-
Jossainmäärin normaalia.. Tosin yleensä se tuntuu selkeämmin hitaammissa nopeuksissa, toisaalta hitaammassa vauhdissa ajetaan todennäköisesti matalemmilla kierroksilla jolloin se kompuran tarttuminen ei tunnu niin voimakkaasti.
-
Kahdeksankympin vauhdissa ei nykimistä oikein edes tunne. 130km/h niin silloin nykii jo, että pelkään jotain hajoavan :(
-
Ilmastoinnissa ei kyllä ole mitään osia joihin ajonopeus suoranaisesti vaikuttaa, muuten kuin niin että koneen kierrokset nousee. Todennäköisesti se nykii yhtäkovaa jos ajelee samoilla kierroksilla pienempiää nopeutta
-
näissä vanhemmissa volvoissa ainakin huomaa jos kompura putoaa pois päältä hetkeksi ja varsinkin jos kiihdyttää samalla tulee kiva tehopiikki ;D
-
Onko toi normaalia, kun autoa käyttää paikallaan (kylmä kone, sisällä 30), niin kompura käynnistyy kuuden sekunnin välein ja pysyy päällä noin sekunnin?
-
Taitaa olla kylmäaine vähissä jos se noin tekee.
-
Onko wama saanut nykimisen korjattua/poistettua? Meikäläisellä on ollut 2004 turbo v70 uudesta asti ja pari kesää on nyt nykinyt aina kun ilmastointi on päällä ja nimenomaan maantienopeuksissa noin 90km/h ja siitä ylöspäin. Pienemmilläkin nopeuksilla huomaa nykimisen mutta tasaisessa maantieajossa huomaa parhaiten kun vakkari päällä. Ilmastointi pois niin ei nyi. Autolla ajettu nyt 173tkm.
-
Ihan näin ohimennen kysyn....jos painaa sitä ilmastoinnin AUTO- nappia niin meneekö ilmastointikin päälle myös talvipakkasella? Vai tajuaako se ettei nyt tarvitakkaan ilmastointia. Pelkkä lämpö riittää? Ja onko järkee pitää ilmastointia päällä talvella? Nyt oon ainakin huomannu että vesisateella jos lasit menee huuruun niin siihen auttaa hyvinkin ilmastoinnin päällekytkentä.
-
Ihan näin ohimennen kysyn....jos painaa sitä ilmastoinnin AUTO- nappia niin meneekö ilmastointikin päälle myös talvipakkasella? Vai tajuaako se ettei nyt tarvitakkaan ilmastointia. Pelkkä lämpö riittää? Ja onko järkee pitää ilmastointia päällä talvella? Nyt oon ainakin huomannu että vesisateella jos lasit menee huuruun niin siihen auttaa hyvinkin ilmastoinnin päällekytkentä.
No, ilmastointihan on päällä silloin kun nappi on Auto asennossa.
Kompura ei tosin lähde käymään alle +5:n asteen, mutta kyllä tuota ilmastointia kannattaa pitää päällä talvellakin, koska ilmanvaihto ja lämmitys on pilloin parhaimmillaan.
Itte olen aina pitänyt Auto asennossa kesät talvet, jotkut ottavat sen pois siksi, kun kuluttaa polttoainetta varmaan sen 0,5l/100km enemmän :) ( mitä en ymmärrä silloin kun kompura ei pyöri )
-
Ja jos tuuri käy, niin se auto asennossa se ilmastoinnin kompura saattaa edes muutakan kerran talven aikana pyörähtää liikkeelle. Se että ilmastoinnin kompura on puolivuotta paikallaan ei tee kovin hyvää tiivisteille.
-
Joo, eipä toi nyt hirveesti oo kulutusta nostanu...olkoot päällä sitten...hyvä juttu toi että ei kompura oo käytössä alle 5 asteessa. Eli pyöriikö se kompura jos vaikka ulkona on +10 ja sisälle halutaan +22? Eihän sillon sitä kylmää ilmaa tarvita? Mutta ilmastointilaite tekee sillon jotain muuta? Suodattaa? Tulee raikkaampaa ilmaa?
-
PoniMies: Autolle ei ole tehty mitään. Olen pitänyt ilmastointia OFFilla. Tosin nykinen on syksyisin ihan eri luokkaa, kun kesällä 30 asteen lämmöissä.
-
Joo, eipä toi nyt hirveesti oo kulutusta nostanu...olkoot päällä sitten...hyvä juttu toi että ei kompura oo käytössä alle 5 asteessa. Eli pyöriikö se kompura jos vaikka ulkona on +10 ja sisälle halutaan +22? Eihän sillon sitä kylmää ilmaa tarvita? Mutta ilmastointilaite tekee sillon jotain muuta? Suodattaa? Tulee raikkaampaa ilmaa?
Kyllä mun autossa kompura käy jaksoittain, vaikka ulkona olis toi 10 astetta ja sisälle tulisi vain lämmintä. Eli se on vähän sellainen 'tyhmä' automaatti. Sen takia pidän itse OFF-asennossa, kun viilennystä/huurteenpoistoa ei oikeasti tarvita. Hetkellinen kulutus bensavolvossa nousee noin 1l/100km kun kompressori pyörii. Siis ajotietokoneen mukaan. Ja lisäksi vähän harmittaa sen kompressorin kytkeytyessä tuleva nykäisy.. siihen ei oikein tahdo tottua.
-
Kyllä mun autossa kompura käy jaksoittain, vaikka ulkona olis toi 10 astetta ja sisälle tulisi vain lämmintä. Eli se on vähän sellainen 'tyhmä' automaatti. Sen takia pidän itse OFF-asennossa, kun viilennystä/huurteenpoistoa ei oikeasti tarvita. Hetkellinen kulutus bensavolvossa nousee noin 1l/100km kun kompressori pyörii. Siis ajotietokoneen mukaan. Ja lisäksi vähän harmittaa sen kompressorin kytkeytyessä tuleva nykäisy.. siihen ei oikein tahdo tottua.
Niin, siis ilmastointi ( lämmönjako/tuuletus ym. on silloin käynnissä kun ilmastointi on ON asennossa, muuten tuon kaiken saa tehdä manuaalisti ) kompuraa ei tarvita kun viilennykseen.
Mutta sen vuoksi on hyvä pitää tuo Auto asennossa, että jos joskus talvisin eksyy vaikka parkkihalliin, niin siellä lämmössä tuo kompura saattaa jopa käynnistyä, ja tiivisteet saavat voitelun. :)
Niinkuin aijemmin kerroin, kompura ei käynnisty alle +5:n asteen lämpötilassa.
Itellä ei ole minkään näköstä nykimistä kun kompura kytkeytyy, ja kulutus ei tosiaankaan ole 1l/100km näyttää se ajotietokone mitä tähansa. ( sehän yleisesti näyttää mitä tahansa ) ;)
-
Joo, eipä toi nyt hirveesti oo kulutusta nostanu...olkoot päällä sitten...hyvä juttu toi että ei kompura oo käytössä alle 5 asteessa. Eli pyöriikö se kompura jos vaikka ulkona on +10 ja sisälle halutaan +22? Eihän sillon sitä kylmää ilmaa tarvita? Mutta ilmastointilaite tekee sillon jotain muuta? Suodattaa? Tulee raikkaampaa ilmaa?
hyvä se on että pyörii tuossa +10 asteessa ( ei tosin jäähdytä ) mutta pitää ittensä kunnossa.
-
Itellä ei ole minkään näköstä nykimistä kun kompura kytkeytyy, ja kulutus ei tosiaankaan ole 1l/100km näyttää se ajotietokone mitä tähansa. ( sehän yleisesti näyttää mitä tahansa ) ;)
Tarkoitin nimenomaan vain hetkellistä kulutusta, niinkuin kirjoitin. Kokonaiskulutukseen ei varmaan puoltalitraa enempää tulekaan, mutta jos suoraa tietä ajaessa hetkellinen kulutus näyttää 7.5l/100km, niin kompuran käynnistyttyä hetkellinen kulutus nousee 8,5l tuntumaan.
Vaikka pidän AC:tä usein Offissa, niin on silti tapana käyttää kompressoria säännöllisesti. Jossain lehtiartikkelissa joskus mainittiin, että vähintään kerran kuussa kun muistaa käyttää kompressoria, niin pysyy systeemi kunnossa.
No kukin tavallaan ;)