Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jull3 - 23.04.2015, 15:02:37

Otsikko: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: jull3 - 23.04.2015, 15:02:37
Tuore volvon omistaja ja uusi tällä foorumilla alkaa heti kyselemään nyt murheiden kanssa.

Kerää hitosti painetta paisariin tämä D5 ja lähtökohtaisesti kaikki ovat sanoneet että kansiongelmat tässä koneessa todella harvinaisia. Olen mielestäni poistanut Ardicin yhtälöstä kun otin siltä sulakkeen pois moottoritilan sulakerasiasta, onhan se sillä pois pelistä?

Mitäs seuraavaksi? Tein paisarista CO2 testin indikaattorinesteellä, mutta tulkinta on vähän epämääräistä. Neste muutti kyllä väriä hieman ja siinä kesti jonkunaikaa. Onko jollain jakaa kokemuksia onnistuneesta diagnoosista tuon CO2 indikaattorin kanssa että sen avulla olisi löytynyt kansivika? Miltä neste silloin näytti ja muuttuiko neste kuinka nopeasti väriä?

Henkilöstä riippuen jonkun mielestä paisarista tuleva höyry haisee pakokaasulle, toisen mielestä ei. . öljy ei näytä sotkuiselta. Lämmöt pysyy kurissa. Päästöt leimalla oli erinomaiset.

Onko kukaan kohdannut että ahdin voisi olla halki niin että paineistaisi jäähdytysjärjestelmää tai että ahdin keittäisi syystä tai toisesta jäähynesteitä?

Onko kenelläkään se muovisiipinen tarvikepumppu aiheuttanu paineen nousua sen takia että kone keittäisi jäähynesteitä liian heikon kierron takia? Jos on kokemusta niin oliko silloin lämmöt koholla?

Paineen nousu on luokkaa paisarin MAX rajasta nestetaso tippuu hälyrajalle muutaman kymmenen kilometrin ajossa. Vaihdoin jo paisarin korkinkin uuteen minkä hain siniseltä, mutta ei muuttanut tilannetta. Korkki ei nähtävästi pysty vuotamaan painetta ulos riittävän nopeasti suhteessa siihen tahtiin mitä se nousee. Näkyviä kuplia siis pulputtaa paisariin. .

Kiitos jo etukäteen jos jollain on jakaa vinkkejä aiheeseen.
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: Kulmamies - 23.04.2015, 15:12:00
Ahtimen voi ainakin laskea pois vikavaihtoehdoista, koska dieselin ahtimessa ei kierrä jäähdytysnestettä.

Muuten en valitettavasti osaa auttaa.
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: virkpe - 23.04.2015, 15:21:28
Tuore volvon omistaja ja uusi tällä foorumilla alkaa heti kyselemään nyt murheiden kanssa.

Kerää hitosti painetta paisariin tämä D5 ja lähtökohtaisesti kaikki ovat sanoneet että kansiongelmat tässä koneessa todella harvinaisia. Olen mielestäni poistanut Ardicin yhtälöstä kun otin siltä sulakkeen pois moottoritilan sulakerasiasta, onhan se sillä pois pelistä?

Mitäs seuraavaksi? Tein paisarista CO2 testin indikaattorinesteellä, mutta tulkinta on vähän epämääräistä. Neste muutti kyllä väriä hieman ja siinä kesti jonkunaikaa. Onko jollain jakaa kokemuksia onnistuneesta diagnoosista tuon CO2 indikaattorin kanssa että sen avulla olisi löytynyt kansivika? Miltä neste silloin näytti ja muuttuiko neste kuinka nopeasti väriä?

Henkilöstä riippuen jonkun mielestä paisarista tuleva höyry haisee pakokaasulle, toisen mielestä ei. . öljy ei näytä sotkuiselta. Lämmöt pysyy kurissa. Päästöt leimalla oli erinomaiset.

Onko kukaan kohdannut että ahdin voisi olla halki niin että paineistaisi jäähdytysjärjestelmää tai että ahdin keittäisi syystä tai toisesta jäähynesteitä?

Onko kenelläkään se muovisiipinen tarvikepumppu aiheuttanu paineen nousua sen takia että kone keittäisi jäähynesteitä liian heikon kierron takia? Jos on kokemusta niin oliko silloin lämmöt koholla?

Paineen nousu on luokkaa paisarin MAX rajasta nestetaso tippuu hälyrajalle muutaman kymmenen kilometrin ajossa. Vaihdoin jo paisarin korkinkin uuteen minkä hain siniseltä, mutta ei muuttanut tilannetta. Korkki ei nähtävästi pysty vuotamaan painetta ulos riittävän nopeasti suhteessa siihen tahtiin mitä se nousee. Näkyviä kuplia siis pulputtaa paisariin. .

Kiitos jo etukäteen jos jollain on jakaa vinkkejä aiheeseen.
Toisessa auto merkissä olen törmännyt kannentiivisteen vuotamisen aiheuttamiin ongelmiin.
Silloin muodostui painetta jäähdytys järjestelmään sen verran paljon että esim. letkut oli todella kovat.
Kannentiivisteen vaihto korjasi heti ongelman.
Silloin jäähdytin nesteestä ei äkkiseltään pystynyt päättelemään mitään, en muista oliko pakokaasun hajua.
Kirjoituksesi perusteella tuntuisi että ongelma on kannentiivisteessä.
Ja jos kerran näkyviä kuplia tulee niin vaikuttaisi että ongelmia on kannentiivisteessä tai joku on halki (kansi, lohko)
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: AnteroV70 - 23.04.2015, 15:46:55
Ardicin vesipumppu aiheutti itsellä tuommoista. Muistaakseni se sulake ei poistanut ongelmaa koska pumppu kaiketi tukkii niin tehokkaasti vesiletkun ettei kierrä? n.45e maksoi boschin pumppu ja sillä poistui minun ongelmani. Voisit kokeilla korvata pumpun suoralla putkella niin tulisi varmuus. Pumppu löytyy kun otat puskurin irti ja se on siinä kuskinpuolen renkaan edessä. Vaihto/korvaus voi onnistua ilman puskurin irroitustakin mutta tilaa tulee jos jaksaa räveltää.

Tarvike muovisiipisen vesipumpun vaihtaisin kyllä metallisiipiseen, vaikka originelliin tai sitten ihan Inan valmisteeseen.

Ps. jos ylävesiletku ei ole kova koneen käydessä ja koneen ollessa lämmin niin tuskin se kansi vuotaa.
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: jull3 - 23.04.2015, 16:55:43
Kiitos, hyvä tipsi tuo ardicin pumppu, pitää koettaa se ohittaa putkenpätkällä!

Kyllä se ylävesiletku aika kova on, mutta mikä sitten on "kova" ? :D saa sitä nyt vähän käsin puristamalla kasaan, mutta on sielä koko järjestelmässä niin kova paine että on se ylävesiletkukin aika paineistettu.
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: virkpe - 23.04.2015, 17:00:57
Mainitsemassani autossa, letku oli kuin polkupyörän rengas joka on pumpattu kunnolla ilmaa, tuntui ettei kauaa kestä.
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: jull3 - 27.04.2015, 13:42:28
Juu tuli ardicin ohittamisen sijaan laitettua uus ardicin pumppu ja ardicin sulake takaisin jotta nesteen kierto olis mahdollisimman "normaali". Ei se tunnu keittävän ja keräävän painetta ardicilla, mutta hieman kovemmat vedot taas motarilla niin johan huusi nestepinnan olevan alhainen, lähtiessä oli max rajassa.

Alkaa ideat loppua. . vaikuttaa että kun ajaa ihan sukkasillaan niin ei kerää sillai painetta kuin kovemmissa vedoissa. Onko kellään kokemuksia että huonossa hapessa olevan vesipumpun takia keittäis kovemmalla kuormituksella nesteitä sen takia että ei pumppu liikuta nesteitä tarpeeksi? Käyttäytyykö tuo muillakin samoin että jos tyhjäkäynnillä (lämmin kone) pitää vähän rundeja, vaikka 2500rpm ja sitte nostaa jalan kaasulta niin lykkää nesteitä ulospäin paisarista jos korkki on auki. Onkohan normaalia vai voisko tuosta päätellä jotain. . .?
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: jak900 - 27.04.2015, 22:07:15
Kuulostaa käyttäytyvän samalla tavalla kuin oma chrysler aikoinaan, viaksi paljastui ainakin siinä viallinen jäähdyttäjän korkki. Lykkäsi nesteet aina ulos kun kaasun kuumana helppasi.
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: AnteroV70 - 28.04.2015, 11:03:37
Mainitsit että ylävesiletku on aika kova. Itsekläni se on muistaakseni aika lötkö. Oletko termarin uusinut? Tässähän on kaiketi se perinteinen malli ja jos sen jumiminen aiheuttaisi ko. Ongelman.
Testasitko muuten ardicin pumpun että pyörii?
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: Kulmamies - 28.04.2015, 11:15:59
Mitä tulee ihan yleisestikin tuohon vesiletkujen kovuuteen, niin eihän siihen vaikuta mikään muu, kuin paisarin korkki. Sehän ne ylimääräiset paineet sieltä järjestelmästä pois päästää. Jos esim. kansipahvi on palanut, niin ei sitä painetta siellä järjestemässä sen enempää ole, mutta sitä vaan muodostuu nopeammin. Erikseen sitten tietysti ne tapaukset, jossa pahvi on ihan romuna, niin ei korkki ehdi päästää painetta riittävän nopeasti ulos.
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: AnteroV70 - 28.04.2015, 11:25:22
Katso vielä ne jäähylle tulevat letkut, itsellä suihki siitä jäähdyttimen yläpään vesiletkusta kun oli kuuma kone ja jäähyn päästä vielä.
Toimiihan flekti? Ja neste ei vuoda konehuoneen puolelle lämppärin Letkujen sisäänmenosta saati kuskin jalkatilaan.

Kansivikaan en kyllä usko, kaikkeen muuhun esim tuohon tarvikevesipumpun huonouteen.
Onko jäähdytin puhdas että ilma jäähdyttää?
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: AnteroV70 - 28.04.2015, 11:51:39
Vielä tuli yksi mielee, EGR. Jos se on juminut auki niin kuumentaa kyllä reippaassa polennassa konetta koska on samassa jäähdytyspiirissä. En tiedä onko mahdollista mutta tuli mieleen.
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: Julma-Henri - 28.04.2015, 12:49:37
Olen tehny joskus samasta aiheesta topicin. Kaikkea koakeiltu eikä ongelma ole poistunu. Paisarin korkki auki toimii poljettaessaki.
Niin ja egr on deaktivoitu ohjelmalla ja tulpalla. Omassa autossa epäilen pahvi vikaa. Sopivasti jos menee niin nesteet ei katoa mutta painetta kertyy jäähdytykseen.
Josssain vaiheessa nappaan motin pois keulilta ja käytetään atomeina ja laakeroidaan uusiksi ja tehdään pientä mukavaa muutenki.
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: jull3 - 30.04.2015, 12:42:23
Mitä tulee ihan yleisestikin tuohon vesiletkujen kovuuteen, niin eihän siihen vaikuta mikään muu, kuin paisarin korkki. Sehän ne ylimääräiset paineet sieltä järjestelmästä pois päästää. Jos esim. kansipahvi on palanut, niin ei sitä painetta siellä järjestemässä sen enempää ole, mutta sitä vaan muodostuu nopeammin. Erikseen sitten tietysti ne tapaukset, jossa pahvi on ihan romuna, niin ei korkki ehdi päästää painetta riittävän nopeasti ulos.

Joo, juuri kuten sanot korkki ei päästä painetta ulos riittävän nopeasti. Uuden korkin tosiaan hain siniseltä kun se oli ensimmäinen toive että olis vaan korkki viallinen.

Termarin diagnosointi on tulevan viikonlopun työlistalla. Ardicin pumppu tuli vaihdettua ja kokeiltiin kyllä että pyörii. Tosin sähköliitäntä oli aika huonossa hapessa, tosi hapettunut siis.

Olen tehny joskus samasta aiheesta topicin. Kaikkea koakeiltu eikä ongelma ole poistunu. Paisarin korkki auki toimii poljettaessaki.
Niin ja egr on deaktivoitu ohjelmalla ja tulpalla. Omassa autossa epäilen pahvi vikaa. Sopivasti jos menee niin nesteet ei katoa mutta painetta kertyy jäähdytykseen.
Josssain vaiheessa nappaan motin pois keulilta ja käytetään atomeina ja laakeroidaan uusiksi ja tehdään pientä mukavaa muutenki.

Koetin haulla muutamia hakusanoja mutten löytänyt tuota aikasempaa topiccia, jos muistat millä hakusanalla se näppärästi löytyy niin viitsitkö linkata, voisin lueskella sieltä mitä kaikkea silloin käytiin läpi. Oletko kuinka paljon km nyt sitten suhaillut paisarin korkki auki ilman suurempaa porsimista? Onhan sekin toki itselle yksi vaihtoehto että ajaa vaan korkki auki kunnes laukeaa toi pata kokonaan jos laukeaa.

Saisikohan puristukset mittaamalla eliminoitua ainakin jotain vikakohteita pois? Oletko mitannut Julma-Henri puristuksia omastasi?
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: Julma-Henri - 30.04.2015, 13:02:06
En muista otsikkoa enkä pikasella haulla löytäny.

Saahan sillä puristusmittauksella jotain eliminoitua pois..
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: jphamala - 30.04.2015, 13:57:03
Minulla meni kannentiiviste (auto vm. 2005 V70 D5) pari vuotta sitten, vaikken sitä meinannut uskoakaan. Esim. lämpömittari ei ollut koskaan mennyt puolivälin yli. Aikani kuvittelin, että taas Ardicin pohjasta johtuva juttu mutta kyllä se lopulta oli kansi. Aikaisemmin Ardic todellakin aiheutti keittämistä ja pari kertaa oli nesteet vähissä, joten olisiko tämä johtanut kannentiivisteen palamiseen?

Mutta toivottavasti sinun tapauksessa löytyy joku pienempi vika, mulla maksoi nimittäin remontti lisätöineen pari tonnia :( Vikakuvaus jo hoito löytyy täältä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28089.msg532272#msg532272
--
Jussi
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: jull3 - 01.05.2015, 22:29:54
Kiitos kommentista! Oireet tuntuvat tutuilta. Tänään sen verran eteni että termari vaikuttaa olevan älyissään. Uusina oireina totesin että syylärin ylivuodon kautta lykkää nestettä kokoajan paisariin (melkein jatkuvana virtana), öljyntäyttötikun putkesta tarkastaessa öljyä pukkaa "höyryä" kun avaa ja ei lykkää kunnolla lämmintä kun käänsi puhalluksen ja lämmöt täysille.

Tuo öljyn tarkistus putkesta nouseva käry/höyry kiinnitti huomion sen takia että se tuli n. 100km ajon jälkeen, joten luulisi öljyn seasta kaiken "normaalin" kosteuden tms jo haihtuneen tolla ajolla. . ?
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: jull3 - 08.05.2015, 16:02:48
Itselleni vastaten, tuo öljyputkesta tuleva kärytys taitaa olla normi huohotusta tässä koneessa. Lämpöä ei lykännyt silloin kun paisarin korkki oli löysästi kiinni, oikea nesteen kierto siis näköjään vaatii sen paineen sinne järjestelmään. Kun korkin piti kiinni niin että nosti paineen kiertoon niin tulee lämmintäkin taas.

Sen jälkeen tuli laskettua nesteet pois niin paljon kuin sai ja tutkittua termaria, lämpöanturia sekä sitä miten neste virtaa syylärin läpi. Kaikki vaikutti melkolailla järkeviltä. Keitettäessä termaripakettia noin 100C lämmössä termari avautui noin 5mm kylmä asennosta ja lämpöanturi antoi noin 300 ohmia @ 100C ja useamman kOhmin huoneenlämmössä, eli muutosta ainakin tapahtui.

Löytyykö keneltäkään tarkempia tietoja, onko tuo termarin avautumismäärä 5mm järkevän kuuloinen? Entä nuo vastusarvot? Joku muukin mittaillut. . .?

Mahtaakohan se että sinne paisariin palaa neste kokoajan syylärin ylivuodon kautta olla tässä normaali "ominaisuus" silloin kun kierto ei o paineistettu kun paisarin korkki on auki? Jaksaako kukaan raottaa omaa paisaria koneen ollessa lämmin ja kattoa miltä näyttää?
 
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: Itsok - 08.05.2015, 18:39:03
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29293.msg935167#msg935167 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29293.msg935167#msg935167)

Tossa on jotain mun mittaamia arvoja. Olisko ollu 4.4kOhm @6C ja 600Ohm @ ~50C
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: jull3 - 21.05.2015, 08:26:27
Jatkanpa vielä kirjoittelua jos tästä jossain vaiheessa on apua jollekin muulle. Eilen oli taas aikaa testilenkille niin totesin että ongelma onkin varmaan siinä, että "raskaamman" ajon (motarilla muutama kymmenen km) jälkeen kone kiehauttaa jäähynesteitä kun poistuu motarilta.

Totesin että kun veti motarilta suoraa sivuun seisakkeelle ja nokkapelti auki niin jäähdyttimen kenno kuumeni niin kuumaksi ettei kärsi kädellä koskea, mutta flekti ei silti vain pyöri ja tässä vaiheessa kävi paisarin pinta laskemaan vauhdilla kun paine kasvoi.

Nyt kysymys jos on tietäjiä täällä, onko D5 vain yksi lämpötila-anturi (termarikotelossa) minkä perusteella tulee lämpötieto mittaristoon ja myös flektin ohjauksen "älylle" ?

Onko flektissä useampi pyörimisnopeus jäähdytystarpeen perusteella? Tämä kiinnostaa siksi koska ilmastointia käyttämällä saan kyllä flektin pyörimään mutta silloinkin tuntuu että kiehauttaa, joten kiinnostaa että pyörisiköhän flekti vielä reippaammin jos jäähdytystarpeeseen perustuva flektin ohjaus toimisi oikein?
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: mulugren - 21.05.2015, 21:28:23
Onko flektissä useampi pyörimisnopeus jäähdytystarpeen perusteella? Tämä kiinnostaa siksi koska ilmastointia käyttämällä saan kyllä flektin pyörimään mutta silloinkin tuntuu että kiehauttaa, joten kiinnostaa että pyörisiköhän flekti vielä reippaammin jos jäähdytystarpeeseen perustuva flektin ohjaus toimisi oikein?

Kyllä se kierrosnopeus säätyy tarpeen mukaan. en tiedä onko täysin portaaton. veikkaan että on omien kokemusten perusteella. Puhaltaa ja ujeltaa melkolailla kun vetää kierrokset tappiin
Otsikko: Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
Kirjoitti: jull3 - 15.10.2015, 08:59:12
Päivitetään tämä tarina vielä loppuun. Pitkän hakemisen ja väistämätöntä vastaan rimpuilun jälkeen lopulta alkoi näkyä merkkejä öljystäkin jäähynesteessä. Auto pajalle ja tuomio oli kannessa. Annoin luvan korjata ja kuten näistä pahveista sanotaan niin ei ollut selkeitä vian merkkejä kansipahvissa tosin sitä kai on melko vaikea nähdäkään. Mutta kansi oli ihan selkeästi kuulemma kiero.

Kansi kävi oikaisussa ja samalla entisöitiin muukin tarpeellinen kannesta mm pakoventtiilit vuoti. On nyt sitten ollu noin kuukauden ajossa sen jälkeen ja kyllä se vaikuttaa nyt sillä tulleen kuntoon. Ei ollut sitten niin huokea auto tämä nyt kansirempan jälkeen.

Opiksi tarinasta jäi ainaki se, että melko huonosti sillä indikaattorinesteellä näki kansivuotoa kun mittaaminen ei oikein onnistu mitenkään ajossa :D toinen oppi on se että on ne jäähynesteen letkut nyt selkeästi ihan löysät verrattuna siihen mitä ne oli, eli kyllä se vähänkin jämäkämpi letku on sitten liian korkea paine jäähyjärjestelmässä.