Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: ismoed - 23.04.2015, 18:23:07
-
Kysymys kuuluu seuraavasti:
- b200e ja kannesta otettu1,5mm; vakio ajoituksella nokka myöhässä 3 astetta, onko näin?
- Kuten edellä, mutta remmi heitetty hampaan verran jälkeen, eli nokka siis hampaan verran edellä, kuinka monta astetta nokka on nyt edellä?
Ja toinen takentava kysymys ja mielellään kokemuspohjaista tietoa:
- Nokalle ennakkoa; vääntö alemmille kierroksille ja maksimi tehot pienenee, onko näin?
PS nokkana VX3
-
Yhden millin kannen lasku vaikuttaa ajoitukseen noin 2 astetta
Yhden hampaan siirtäminen vastaa 9,5mm kannen laskua joka vaikuttaa ajoitukseen 19 astetta
-
Kysymys kuuluu seuraavasti:
- Kuten edellä, mutta remmi heitetty hampaan verran jälkeen, eli nokka siis hampaan verran edellä, kuinka monta astetta nokka on nyt edellä?
VX3:n koneistusaikaistus ja kannen lasku noin suunnilleen kumoavat toisensa, joten kyseisessä nokassa ennakkoa vähän alle 19 kampiakselin astetta.
Ja toinen takentava kysymys ja mielellään kokemuspohjaista tietoa:
- Nokalle ennakkoa; vääntö alemmille kierroksille ja maksimi tehot pienenee, onko näin?
Suunnilleen noin. Kokemuspohjalta Volvon vaparikoneesta tulee liian suurella ennakolla taikinamainen jyrä, joka ei herää keräämään kierroksia missään kohtaa rekisteriä. Sopivilla ennakoilla "heräämiskohtaa" voinee muutella ehkä sen +- 500 rpm.
-
No niin, nyt on säädettää nokkapyörä. Seuraavaksi sitten dynolle hakemaan sopivaa säätöä.
Kiitos heille, jotka viitsivät vastailla :)
Tarkoituksena saada veto alkamaan mahdollismman alhaalta ja jatkumaan sinne vähän päälle kuuden tonnin. En hae maksimi tehoja vaaan ajettavuutta.