Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: crd - 23.04.2015, 20:13:40
-
Tervehdys. Onko kellään kokemuksia Bilteman sähköisen seisontajarrun (EPB) nollaustyökalusta? Sen pitäisi käydä mm. V70 2008-, itselläni on vm.2010 V70.
Yritin ohjeen mukaan saada jarrut huoltotilaan, mutta laitteen näyttöön tuli joka kerran LINK ERROR, eikä siis vapauta seisontajarrua.
-
Takajarrupalojen vaihto onnistuu ilman erillistä laitetta. Omaan, joskin jo edesmenneeseen, v70 2008 2,4d, onnistui hyvin. Täältä foorumilta löytyy ohjeet!
-
Niin onnistuu hyvin ilman lisälaitettakin kun irroitat jarrusatulasta sähköisen käyttömekanismin on muistaakseni kahdella torxkantaisella ruuvilla kiinni ja sen jälkeen pyörität sopivalla torxkantaisella avaimella jarrusatulan puoleisesta vastakappaleesta jarrupalat löysälle levyistä ja sitten saat jarrusatulan irti palojen vaihtoa varten.takaisinlaitto on helppoa kun vaan kasaat jarrusatulan ja sähköisen servomoottorin takaisin ja käytät käsijarru kytkintä päällä kojelaulasta niin säätyy sillä toimintakuntoon.
-
Minä koin helpoimmaksi tavaksi jarrujen vapauttamiselle tämän:
- Jarrusatulan sähkömoottorista liitin irti
- 9V paristolla syöttää virtaa moottorin napoihin
- johtojen napaisuutta vaihtamalla moottorin pyörimissuunta vaihtuu auki/kiinni suuntaan
- lopuksi liitin kiinni ja "käsijarrukahvasta" normaalisti seisontajarru päälle --> moottori surisee niin kauan, että jarru tarttuu kiinni, sen jälkeen toimii normaalisti
-
Mulla oli -11 samanlaista ongemaa mutta aikani räplättyä testerii niin lähti pelaa. En enään muista mitä siinä tapahtui.