Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: vipe - 25.04.2015, 13:55:33

Otsikko: B230f + 531 RE85 koneen suunnittelua
Kirjoitti: vipe - 25.04.2015, 13:55:33
Elikkäs B230f lohko, jossa on paikallaan h-profiilit ja turbon männät, myös 531 kansi löytyy jo.
Nyt mietin että kumpi olisi järkevämpi tapa saada puristussuhde sopivaksi viinalle. Vaparin mäntien hankinta vai dekkitasosta koneistaa tavaraa pois?
Otsikko: Vs: B230f + 531 RE85 koneen suunnittelua
Kirjoitti: sjs - 25.04.2015, 16:26:33
Mulla sama kombo, niin ajattelin ajaa, jotain 8,5:1 puristus tossa on. Ahtoa lykätään niin paljon kun HX35 kopio antaa, pitää kestää ajaa lappu laudassa 10min veneessä.
Otsikko: Vs: B230f + 531 RE85 koneen suunnittelua
Kirjoitti: Brick - 25.04.2015, 19:20:57
Elikkäs B230f lohko, jossa on paikallaan h-profiilit ja turbon männät, myös 531 kansi löytyy jo.
Nyt mietin että kumpi olisi järkevämpi tapa saada puristussuhde sopivaksi viinalle. Vaparin mäntien hankinta vai dekkitasosta koneistaa tavaraa pois?

B230FB männät on muistaakseni 9,3 puristeiset ja ei heikoimmasta päästä.
Otsikko: Vs: B230f + 531 RE85 koneen suunnittelua
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.04.2015, 19:24:14
B230FB männät on muistaakseni 9,3 puristeiset ja ei heikoimmasta päästä.
B230FB männät on tasan samat kuin B230F:ssä. Matalampi puristus tulee 531 kannesta (isompi palotila).
Otsikko: Vs: B230f + 531 RE85 koneen suunnittelua
Kirjoitti: vipe - 26.04.2015, 12:45:57
Onko nuo vaparin männät tarpeeksi kestävät? Taitaa olla vähän ohuemmat kun turbon ?
Mietin tota dekkitason laskua sen takia kun on jo olemassa hyvä kuntoiset turbon männät.
Otsikko: Vs: B230f + 531 RE85 koneen suunnittelua
Kirjoitti: Veksi - 26.04.2015, 13:29:31
Vaparin männässä vajaa 10mm tavaraa ohuimmassa kohtaa
Mites jos lisäisi iskua ja madaltaisi niitä turbon mäntiä?
Otsikko: Vs: B230f + 531 RE85 koneen suunnittelua
Kirjoitti: 8-pätkä - 26.04.2015, 15:09:46
Vaparin männässä vajaa 10mm tavaraa ohuimmassa kohtaa
Mites jos lisäisi iskua ja madaltaisi niitä turbon mäntiä?

Muistanko väärin vai oliko niin että laen vahvuudessa ei koskemattomana ole ainakaan suurta eroa turbon ja vaparin välillä. Vaparin männän jos madaltaa puristukseltaan vastaavaksi kuin turbon niin aika ohueksi menee.
Otsikko: Vs: B230f + 531 RE85 koneen suunnittelua
Kirjoitti: Veksi - 26.04.2015, 21:36:59
SJS ja 8-pätkä ovat nyt ihan ahdoissaan
Missä kohti on mainittu että koneeseen tulee ahdin?
Otsikko: Vs: B230f + 531 RE85 koneen suunnittelua
Kirjoitti: 8-pätkä - 26.04.2015, 21:44:22
SJS ja 8-pätkä ovat nyt ihan ahdoissaan
Missä kohti on mainittu että koneeseen tulee ahdin?

Jos ei erikseen mainita niin kokoonpanoksi on syytä olettaa 240+Holset.
Otsikko: Vs: B230f + 531 RE85 koneen suunnittelua
Kirjoitti: vipe - 26.04.2015, 23:09:34
Juu, niinkin oleellinen homma unohtu mainita, että kyseessä turbo kone.
Niinkun melkeen joka toisessa vastaan tulevassa 240 tähänkin tulee hx40 :D
Otsikko: Vs: B230f + 531 RE85 koneen suunnittelua
Kirjoitti: Veksi - 27.04.2015, 17:56:48
Mikä mahtaa olla tavoite puristus_suhde?
Otsikko: Vs: B230f + 531 RE85 koneen suunnittelua
Kirjoitti: vipe - 27.04.2015, 18:50:36
Mikä mahtaa olla tavoite puristus_suhde?
siinä 9,5:1 paikkeilla olis varmaan hyvä