Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Terock - 02.05.2015, 02:15:04

Otsikko: B18A venttiilin säätö
Kirjoitti: Terock - 02.05.2015, 02:15:04
Tällaisen kanssa olen paininut ja miettinyt että kun noita säätää ohjearvojen mukaan välyksellä 0,4mm lämpimänä ja silti raksuttaa hieman. Kone on tod.näk. alkuperäinen vm. -63, noilla säätöarvoilla  työntötangot hieman "lonksuu" joten liekö viisautta säätää ne ns. napakkaan näppituntumaan vaiko oppaan mukaiseen säätöön? Onko tuosta raksutuksesta mitään sen suurempaa haittaa kuin ääni? Muuten käynti on hyvä ja tasainen mutta mitä tapahtuu, jos tapahtuu, jos osan säädän tiukempaan arvoon? Itse näkisin että työntötangon ei kuuluisi liikkua yhtään säätöjen ollessa kohdillaan vai miten on??
Otsikko: Vs: B18A venttiilin säätö
Kirjoitti: AKK - 02.05.2015, 10:40:43
Tappikoneesta kuuluu hienoinen napina aina, vaikka olisikin oikein säädetty. Siellä liikkuu vain metallisia osia toisiaan vasten ja siitä ääni kuuluu. Jos välys on liian pieni, alkaa venttiilit vuotamaan ja todennäköisesti pakoventtiili palaa. Sen seuraksena saat irroittaa sylinterikannen, vaihtaa venttiilin ja läppää seetirenkaan. Eli tyydy tuohon 0.4mm välyksellä olevaan ääneen.
Voit myös vaihtaa alumiiniseen venttiilikoppaan joka on huomattavasti paksumpi kuin peltinen. Se vaimentaa hieman venttiilikoneiston ääniä.

Omasta mielestäni tappikoneen tyhjäkäynti on hieno, se muistuttaa ajasta jolloin kontissa olevalla työkalupakilla sai korjattua melkein kaikki viat tien päällä.
Otsikko: Vs: B18A venttiilin säätö
Kirjoitti: Kupru - 02.05.2015, 17:24:51
Sitten keinuvivut saattaa olla kuluneet venttiileiltä uralle, jolloin rakotulkilla mitatessa helposti näyttää vääriä arvoja.
Otsikko: Vs: B18A venttiilin säätö
Kirjoitti: kilikali - 02.05.2015, 17:45:19
Kyllä se rallattaa tosiaan 0,4mm välyksellä ja välys määräytynyt silloin -60 luvun öljylaatujen ym perusteella.  Venttiilivälysten tarkastus oli silloin huolto-ohjelmassa varmaankin. Itse laitoin rallimoottorin välykset 0,25-0,30 lukemiin kuumana eikä mitään ongelmaa. Tuplaventtiilinjousilla ja rajulla nokalla kovilla kierroksilla nyky öljyillä ei pienemmästä välyksestä ollut ongelmaa. Kuulin jonkun käyttäneen 0,20 välystäkin! Tietysti rallitouhussa tulee välykset säädettyä heti kisan jälkeen ja muutenkin huollettua ja tsekattua asioita useammin. Mutta ei ainakaan rallattanut niin karmeasti yläkerta. Myös montulle kuluneet nostajat siellä nokkaa vasten aiheuttaa ylimääräistä napinaa. Voithan kokeilla pienempää välystä ja säätää takas jos 'hirvittää'. Normi 0,4 välyksellä vakio koneella ei ainakaan hajoamisen riskiä, jos ajat paljon tai kone käy erityisen kuumana.
Otsikko: Vs: B18A venttiilin säätö
Kirjoitti: Terock - 02.05.2015, 20:55:40
Kiitokset näistä, ehkäpä tyydyn tuohon ääneen. Korvakuulolta arvioisin että siellä on vain yksi tai kaksi venttiiliä jotka raksuttavat enemmän. Ja varmasti kulumaa on niin keinujissa kuin tapeissa, täytynee vaihtaa ne sopivan hetken saapuessa. Velipojan PV samanlaisella koneella, tosin vuoden uudempi, putputtaa käydä niin sievästi että siksi hämmästelen tätä.
Otsikko: Vs: B18A venttiilin säätö
Kirjoitti: atso - 06.05.2015, 14:26:28
Onko  b18 .imu ja pakovettiilin rako sama 0.40 kuumana . Kun kuuluu ääniä ,yhdessä pakoventtiilissä     väli jotain 0.47