Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Jube - 02.05.2015, 11:40:15
-
Eilen havaittiin voimakasta nakutusta barin ahdolla. Moottori on 420tkm ajettu B230FK, ahtoruuvilla, vikingin lastulla ja avatulla ilmanotolla. Tankissa 98:a.
Kysymys kuuluu että näyttääkö ap-mittari (autogauge) väärin, vai voiko tuo nakutus tosiaan tulla jo noin maltillisilla ahdoilla. Mistä se johtuu, mikäli päädytte siihen että vika ei ole mittarissa?
-
Testimielessä joskus ajelin itse mittarin kanssa, nostin ahtoja 0,6 ylöspäin niin kauan että nakuanturi havaitsi nakutusta, niin 1,1bar ahdoilla alkoi oma suht vakio B230FK naulaamaan, juurikin viking lastulla. Tästä tiputin sitten varmuuden vuoksi paineet 0,9bar. Eli kyllä se ihan mahdollista on, ainakin ilman sytkälastua jota mullakaan ei ollut. Vakiosuuttimet on tossa kilon paikkeilla aika tapissa, samoin kuin vakio IMM jne. Ahtimena kun on tuo 13c mitsu jolla on noin 2,5kertaiset pakopaineet ahtoihin nähden tolla ahtopaineella niin ei mikään ihme että naulaa :buck2: Mulla oli jopa hiukan paremmin hengittävä pakokaasujarru.
-
Ok. Se voi olla että kävikin siellä barin paremmalla puolella, ehdin vaan nähdä sen baarin. Saman teen itekkin että lasken paineita niin ei leviä.
-
itelläkin ahtoja vain 0.9bar.... Turha tota on vakio romuilla enempää edes rääkätä ::)
-
Rajapaineventtiili/turboruuvi voi tehdä tuota huomaamatonta nakutuspiikkiä, varsinkaan tuningmittarit ei kerkee näyttämään sitä. Porasin venttiilin poistoreikää (hukkiksen puolella ruuvia, mallista riippuen pitäis löytyä) puoli milliä isommaksi, ei räpsi enää kiihdytyksessä samalla tavalla ja uskalsi nostaa sinne 0,9 taas. Kunnon hukkaporttihan se ois paras...