Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: timo70 - 04.05.2015, 20:23:26
-
V70 2,5T aut -04 245tkm
Moottorin vikavalo palaa.
Konetta kuormitettaessa paikallaan (jarru pohjassa ja D:llä hetki kaasua) kuulostaa aivan kuin olisi reilu ahtovuoto jossain (koneen takaa).
Kokeilin jo ottaa turbolta ahtoputken irti ja paineistaa sitä ilmalla, mutten havaitse vuotoa missään.
Pakokaasu ei haise.
Voisiko olla katalysaattoriongelma? Tai sitten turbo itse?
Öljyä ei kuluta juurikaan, eikä savuta. Tehotkin tallella, melkeinpä saattaisi ahtaa liikaa?
Hukkaportin kello liikkuu puhaltaessa letkuun. TCV vaihdettu pari vuotta sitten ja toimii..
Luetutan vikakoodit heti kun pääsen sellaiseen paikkaan.
Äh, alkaa kertyä liikaa vikoja...
-
Onhan ahtoputken ja turbon liitospala ehjä?
-
Ehjä on, oli eilen irti ja vaikka kuin venytteli niin en löytänyt siitä vikaa.
-
Noniin, tänään oli pajalla. Vaihdettiin poikki menneet ABS kehät eteen ja etsittiin noita vikavalojen syttymissyitä.
Ymmärrettävästi renkaan pyörimisnopeus- ja auton nopeussignaali, väärä -virheet.
Mutta mitään varsinaista yhteyttä ei löytynytkään tuon moottorivikavalon palamiseen.
(Ennen remppaa siis ABS ja moottorivikavalo paloi)
Tietäjät hoi! Voiko tuo reilun viikon vaivannut absivika sytyttää myös moottorivikavalon?
Nyt noin 100km ajoa ja muutamia lähtöjä täysillä. Ei vikaa toistaiseksi...
Kuulemma melko normaali turbon ääni.. en kyllä itse muista aiemmin kuulleeni noin kovaa kohinaa.
-
Moottorin ylätukikumi ehjä? Kaverilla oli immun klemmari löysällä ja se teki erikoista ääntä.
-
Ja sitten että mitä vikakoodia se sieltä antaa nytten?
-
Koneen tuenta ok.
Vikavaloja/koodeja ei siis nyt ABS kehien korjauksen jälkeen ole, mietin vaan että mistä se check engine valo syttyi?
Onko ABS systeemillä joku vaikutus tuohon moottorivaloon joka paloi?
-
Onko imuvuodot eliminoitu?
-
Itse tutkin niin hyvin kuin pystyin kaikki letkut, ja korjaamokaan ei toistaiseksi niitä kovin pikään ihmetellyt kun vika pysyi koeajon jälkeen poissa.
Pieni epäilys on että joku on toisin kuin ennen, tuntuu kulkevan todella ripeästi nyt.
Pitäisi kai ahtopaineet mittailla.. eikös ne 0,5-0,6 bar pitäisi näissä olla