Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: 7 neliskantti - 10.06.2011, 17:58:27
-
elikkäs kyseesä ois volvo v70 vm:97 2,5 20valve, josta on alkanut vuotaan hammastanko ja lähi aikoina varmaan pitäs alkaa vaihtaan. Jotenka kysyisin että onko kukaan itse vaihtanu tuota tankoa ja onko minkälainen homma vaihtaa? Ja mistähän sais käytettyjä tankoja järkevään hintaan?
-
Käsittääkseni ei se ole ihan pikkuhomma, joten mieti, kannattaako käytettyä ostaa.
Motonetissa uusi maksaa 500 tai 550, riippuen kumpi siellä on. Sinisellä alkuperäinen maksaa 950.
-
jooo onpa sillä hintaa :o sen verta oon tutkinu että niitä on kahata eri mallia kalliipi ja halvempi elikkä kumpihan tuo mahtaa olla kun tangon kylessä luki made in franse.. Oispa jollain asennus kuvia nii ois kyllä hyvä, kun jos ite vaihtais ko ei raaski viedä minnekkään sinisille tai nyrkkipajalle.
-
Nyt loppu termitaito, mutta onko se tämä: http://volvospeed.com/pdf/power_steering.pdf ??
edit: vaihdoin linkin kuvalliseen versioon
-
jaa a nehän on aika pitkälti saman näkösiä mut pittää käyttää vielä tässä jokuku päivä montun päällä kun kerkiää ja kahtua tarkemmin. kiitos linkistä ihan hyvä paitsi että englannin kielinen mutta hyviä kuvia.
-
Tuolta tunnistusapua hammastangolle http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=59801.0
Ja kuva smi tangosta
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/SMI.jpg)
ja olikohan TRW merkkisessä ton"pultinkannan"kohdalla semmoinen kupin mallinen suoja...ku ei muista :(
-
ahaa no nii eiköhän nuilla tiedoilla selviä että minkä merkkinen tanko on kyseessä. :)
-
Mä vaihdoin kerran tommosen. Debililtä purkutanko 200e ja eikun hommiin Haynesin opastamana. Tais mennä jotain 12 tuntia työtä yhteensä. Aivan v..tunmoinen homma. Erityisen lämmöllä voi muistaa rattiakselin ja tangon yhdistämistä siellä helkutin syvällä konetilassa. Ja tehostimen putkien yhdistäminen tanko paikallaan on kanssa herkkua kun mistään ei oikein pääse kääntämään kunnolla.
-
Tekisikö 850V70 toisella kerralla eri tavalla, olisiko helpompi kasata pakettina ja pudottaa paikalleen, tai voisko irroittaa jotakin pois edestä.
Pääsiskö yhtään helpommalla takaisin asennettaessa kytkeä hydrauliikka takaisin tehostajan pumpulle tms.
Ei herätä luottamusta kiristää hydrauliikkaputkien mutterit oikeaan momenttiin, kun sinne ei työkalulla ole tilaa.
-
Noniin sain aikaseksi kurkattua että minkä merkkinen tanko on kyseessä, elikkä smi tanko. Soittelin jo purkaamoihin että löytyiskö kyseistä tankoa, yhestä purkaamosta sanottiin että ne passaa kyllä ristiinkin sim ja trw tangot. Jotenka passaako ne tosiaan ristiin??? Niin onkohan tuo rattiakseli lujastikki kiinni ja miten olette sen irrottanu?
-
Noniin sain aikaseksi kurkattua että minkä merkkinen tanko on kyseessä, elikkä smi tanko. Soittelin jo purkaamoihin että löytyiskö kyseistä tankoa, yhestä purkaamosta sanottiin että ne passaa kyllä ristiinkin sim ja trw tangot. Jotenka passaako ne tosiaan ristiin??? Niin onkohan tuo rattiakseli lujastikki kiinni ja miten olette sen irrottanu?
Kai ne passaa ristiin, mutta raidetangot ei sitten passaa ristiin.
-
Olikohan se niin, että raidetangon sisemmät nivelet on eri kierteellä eri valmistajan tangoissa.
Rattiakselin irroitus ei ole hankala, takaisinlaitto kylläkin koska tanko on syvällä roinan seassa.
Jos nyt tekisin saman uudelleen, niin yrittäisin kiristää hydrauliikan liittimet ennenkuin apurunko laitetaan takaisin kiinni koriin.
-
Olikohan se niin, että raidetangon sisemmät nivelet on eri kierteellä eri valmistajan tangoissa.
Näin on
-
no niin ain aikaseksi tilattua tangonki ja alkaa jo pikkuhiljaa vaihtamaan kun ruennut jo ihan kunnolla vuotamaan öljyä. Jaa sekö pitää apurunkoki irrottaa että saa tangon irti?
-
Joo konetta pitää roikuttaa moottorinorsusta tai tukea tunkilla/pukilla alta. Sitten kone irti apurungosta, apurungon etupää löysälle ja takapää irti kokonaan roikkumaan... jotenkin näin se meni. Haynesin manuskassa oli sepostettu hyvin.
-
Itse tein näin.
-Pyörät irti
-Raidetangonpäät irti
-Rattiakselin ja ohjausvaihteen liitos auki, pyöränkotelosta pääsee pikkuräikällä ja 40cm jatkovarrella hyvin käsiksi
-Apurunkon takapultit kokonaan auki ja etupultit reilusti auki
-Kallistuksenvakaaja pois
-Hydraulipuket ja niiden tuet auki
-Ohjausvaihteen kiinnityspultit auki, myös se kolmiotukisuoja joka on apurungossa kiinni
-Ohjausvaihde pois ja uusi tilalle.
-Ohjausvaihteen kiinnityspultit kiinni ja kolmiohärdelli
-Hydrauliputket kiinni
-Apurunko kiinni
-Hydrauliputket kiinni
-Rattiakselin ja ohjausvaihteen hytin puoleinen liitos auki ja koneen puoleinen kiinni ja sitten hytinpuoli kiinni
-Kallistuksen vakaja kiinni
-Raidetangot ja pyörät takaisin ja kulmien säätöön
Vittumainen 4tunnin homma.
-
Noniin sain aikaseksi kurkattua että minkä merkkinen tanko on kyseessä, elikkä smi tanko. Soittelin jo purkaamoihin että löytyiskö kyseistä tankoa, yhestä purkaamosta sanottiin että ne passaa kyllä ristiinkin sim ja trw tangot. Jotenka passaako ne tosiaan ristiin??? Niin onkohan tuo rattiakseli lujastikki kiinni ja miten olette sen irrottanu?
Mistä kohdin tuon tangon oe numero/malli selviää? Näkeekö helposti tangon paikalla ollessaan?
-
Itse tein näin.
-Pyörät irti
-Raidetangonpäät irti
-Rattiakselin ja ohjausvaihteen liitos auki, pyöränkotelosta pääsee pikkuräikällä ja 40cm jatkovarrella hyvin käsiksi
-Apurunkon takapultit kokonaan auki ja etupultit reilusti auki
-Kallistuksenvakaaja pois
-Hydraulipuket ja niiden tuet auki
-Ohjausvaihteen kiinnityspultit auki, myös se kolmiotukisuoja joka on apurungossa kiinni
-Ohjausvaihde pois ja uusi tilalle.
-Ohjausvaihteen kiinnityspultit kiinni ja kolmiohärdelli
-Hydrauliputket kiinni
-Apurunko kiinni
-Hydrauliputket kiinni
-Rattiakselin ja ohjausvaihteen hytin puoleinen liitos auki ja koneen puoleinen kiinni ja sitten hytinpuoli kiinni
-Kallistuksen vakaja kiinni
-Raidetangot ja pyörät takaisin ja kulmien säätöön
Vittumainen 4tunnin homma.
Tuosta jäi pari asiaa pois erityisesti jos kunnostaa itse vanhan:
-Moottorin tukeminen ja moottorituentojen irroitus (yläkautta tuplajatkovarrella)
-Rattiakselin ja ohjausvaihteen asennon merkintä ja ratin lukitseminen (maalipensseli) jotta saa samaan asentoon takaisin (en ole satavarma onko kaikissa ratin asentotunnistinta)
-Varmuudeksi mittaa paljonko kumpikin tangon pää oli ulkona, jos merkintä hukkuu. Tämä tarvitaan myös jos asentaa toisen tangon.