Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: volvonainen - 05.05.2015, 19:41:11
-
Varmaan ongelmaani on jo käsitelty täällä, mutta uunituoreena foorumilaisena esitän huoleni tähän. Eilen ohitustilanteessa Volvoni V50 vm.-06 ajettu 178tkm, hyytyi vaudissa. Moottori kertakaikkiaan sammui. En ole toipunut järkytyksestä kunnolla vieläkään. Onneksi vastaantulija älysi hiljentää vauhtia ja törmäykseltä vältyttiin. Korjaamolla löytyi vikakoodeja jakoputken painevahdille ja korkeapainevaraajan paineelle. Pyörittelivät päätään ja käskivät seurata tilannetta.
Olisin todella kiitollinen, jos joku valaisisi selkokielellä, mistä voi olla kyse. Jokainen ohitustilanne palauttaa mieleen naapurikaistalle hyytymisen :-[ :sundaydriver: ja enää ei huvittaisi seurata mitään...
-
Varmaan ongelmaani on jo käsitelty täällä, mutta uunituoreena foorumilaisena esitän huoleni tähän. Eilen ohitustilanteessa Volvoni V50 vm.-06 ajettu 178tkm, hyytyi vaudissa. Moottori kertakaikkiaan sammui. En ole toipunut järkytyksestä kunnolla vieläkään. Onneksi vastaantulija älysi hiljentää vauhtia ja törmäykseltä vältyttiin. Korjaamolla löytyi vikakoodeja jakoputken painevahdille ja korkeapainevaraajan paineelle. Pyörittelivät päätään ja käskivät seurata tilannetta.
Olisin todella kiitollinen, jos joku valaisisi selkokielellä, mistä voi olla kyse. Jokainen ohitustilanne palauttaa mieleen naapurikaistalle hyytymisen :-[ :sundaydriver: ja enää ei huvittaisi seurata mitään...
Tuo voi olla ihan kosketushäiriö jakoputken päässä olevassa paineanturissa tai sitten anturi alkaa olla tiensä päässä. Toinen vaihtoehto on korkeapainepumpun määränsäätimessä, joka jostain syystä antoi liikaa painetta ja anturi huomasi ja katkaisi vedon. Tarkemmat koodit olisi tarpeen, nimittäin ne kertoo kyllä mitä kyseinen anturi herjasi eli siis menikö paineet yli sallitun vai kadottiko ecu anturin tiedon, jne. Tosi yleistä noissa on liian pieni paine, jolloin se tosiaan sammuttaa moottorin täyskaasukiihdytyksestä ja syynä yleensä tukkeutunut polttoaineensuodatin.
-
Täältä ääni tukkeutuneelle suodattimelle
-
Täältä ääni tukkeutuneelle suodattimelle
Tämä olisi joka tapauksessa sellainen "helppo ja halpa" juttu kokeilla, eikä varmasti haittaa tee muutenkaan vaihtaa, jos ei hetkeen ole polttoainesuodatinta vaihdettu.
Aloittaja voisi laittaa vielä näkyviin millä moottorilla auto on.
-
Kiitos vastauksesta! Moottori on 1,6 dieseliä menovetenä hörppivä. Korjaamolta saamassani lapussa olivat koodit 2520 ja 2550 sekä niihin jo edellä mainitsemani selitykset. Hiukkassuodatinta volleni herjaa myös, vaikka se on viime kesänä vaihdettu. Täytyy tarkistaa tuo polttoainesuodatin. Muistelen, että se on vaihdettu.
Ajan pääsääntöisesti maantieajoa n. 400-500 km/ viikko. Aika ajoin polttelen karstoja pienellä vaihteella ja suurilla kierroksilla. Tahtoisin niin vakaasti uskoa, etten tehnyt huonoa kauppaa Volvoni kanssa. Vikoja, isompia ja pienempiä on ilmaantunut tämän vuoden puolella turhaumaksi asti. Nyt mietin jo vakaasti, että korjautanko vai vaihdanko koko auton. Viallisen osan arpominenkin tulee kalliiksi. Harmittaa, sillä V50 on ollut minulle just passeli kulkupeli.
-
Itse omistanut Volvon nyt rapiat 24h niin teki aivan samoin! Ja kokeilin uudestaan niin teki aivan samoin. Eli ilmeisesti on päässyt sakkaa linjoihin ja suodattimiin kun tankki oli autoliikkeessä aivan tyhjä? Ehdotuksia siis otan itsekin vastaan.
VAG.een vehkeitä enempi roplanneena moinen vastasi syöttöpumpun relevikaa. Taikka yliahtoja nokeentuneen turbon johdosta.
Niin ja täsmennyksenä täsmälleen sama malli mutta 2008 on kyseessä.
-
Vikakoodit luettu ja homma suunniteltu autoliikkeen kanssa eteen päin.
Vikakoodeissa oli seuraavaa:
3000 Nokka-akselin asentoanturi (signaali viallinen)
2A40 Partikkelisuodatin (toimintahäiriö)
444D Pakokaasujen takaisinkierrätys (toimintahäiriö)
-
Nuo vikakoodit aiheutti sitten oman Volvoni kohdalla vaihtokunnossa ollut polttoainesuodatin.
Ihmettelen vaan miksi moiset koodit aiheuttaa?!?
-
Nuo vikakoodit aiheutti sitten oman Volvoni kohdalla vaihtokunnossa ollut polttoainesuodatin.
Ihmettelen vaan miksi moiset koodit aiheuttaa?!?
Vaihtokunnossa oleva suodatin ei noita koodeja saa aikaan vaan ne ovat ilmestyneet juuri nimensä mukaisesti toimintavirheestä kyseisissä komponenteissa (dpf + egr) kummatkin tyyppivikoja. Jos nuo koodit poiston jälkeen uusivat niin sitten vasta tekisin asialle jotain.