Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jukka79 - 06.05.2015, 20:00:10
-
Heps!
Tuli vaihdettua äsken jarrupalat joka nurkkaan.
Homma muuten OK, mutta käsijarru uusien palojen jälkeen vähän outo. Vanhoilla kuluneilla paloilla käsijarru oli sellainen että se otti kiinni 3-4 naksahduksen jälkeen ja tällöin kahva nousi X senttiä keskikonsolin pinnasta. (X = arviolta reipas viitisen senttiä)
Nyt uusilla paloilla kahva nousee arviolta sen saman X senttiä keskikonsolin pinnasta ennenkuin ensimmäistäkään naksahdusta kuuluu.
Jarrut ajoin paikalleen siten, että auto käyntiin, poljin jarrupolkimen kovaksi, ennenkuin kokeilinkaan käsijarruun. Poljin uudelleen jarrupolkimen kovaksi, nostin käsijarrukahvaa arviolta sen X senttiä ja vapautin jarrun.
Tein tuon proseduurin muutaman kerran peräkanaa, ei vaikuttanut käsijarrun kahvan X sentin määrään.
Käsijarru ottaa kyllä kiinni eikä jarrut laahaa päällä (testattu pikaisesti autokatoksessa, parempi testi tässä illemmalla), mutta kahva nousee epätavallisen paljon verrattuna aikasempaan.
Mikäs meikällä meni vikaan...?
-
ootko kokeillu painaa jarrun pohjaan ja kiskoa käsijarrusta kunnolla monta kertaa niin ylös kun saa jotta säätyisi kunnolla...
-
Ihanko tosiaan se pitää kiskoa niin ylös kuin vain tulee...?
Mini Cooper S Clubmanissa käsijarru säätyy ihan päin vastoin. Samaten muutamassa muussakin autossa.
Tuossa tein vähän pidemmän koelenkin ja aivan kuin käsijarru olisi säätynyt itsestään parempaan suuntaan, eli lähemmäs sitä mitä se oli vanhoilla kuluneilla jarrupaloilla. Automaattisäätö tuolta varmastikin löytyy, mutta miten se käytännössä toimii?
-
FAQ-osiosta löytyy mm. tämmöistä jarruihin liittyvää: https://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Brakes.pdf
-
FAG-osiosta löytyy mm. tämmöistä jarruihin liittyvää: https://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Brakes.pdf
Ja tuolla lukee: Adjustment occurs when braking, using the footbrake
-
Omalla kohdalla piti vain polkaista jarrupoljin pohjaan reippaasti pari kertaa jolloin seisontajarru asettuu oikeaan kohtaan.
-
Mulla parani käsijarru paljon ku vaihto takapalat oikeinpäin :). Laittovat uudet takapalat nyrkkipajalla väärinpäin nii käsijarru kahva nousi melkein pystöön
-
Käsijarru on OK kun vain on ajanut ja jarrutellut. Eli säädöt yms. pelaa niinkuin pitää. :)