Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hiltsu - 08.05.2015, 21:59:42

Otsikko: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: Hiltsu - 08.05.2015, 21:59:42
Elikkäs eilen alkoi oireen kun työpaikalla käynistin auton.

Ajotietokone ilmoitti ennen liikkeelle lähtöä jotta moottorijärjestelmä vaatii huollon. Noin 15km reippaan ajon jälkeen ilmoitukset loppuivat.

No tänä aamuna taas ilmoitus tuli, aivan samalla tavalla auton käynnistyksen jälkeen ja lakkasi kun ajoi taas jonkin matkaa.

Vikakoodit luetutin illalla ja sieltähän löytyi...
Ohjainyksikkö 586F konfigurointivirhe ( Ei poistu )
Ohjainyksikkö 580F konfigurointivirhe ( Ei poistu )

Lisäksi oli muutama ilmoitus hiukkassuodattimen paineanturista. 

Samalla ilmeni ettei ajovaloille tule vettä ja jokin koodi ilmoitti jostain rele viasta pesureiden osalta.

Pikaisella googletuksella selvisi jotta noi kaksi koodia liittyisi vissiin jollain tavalla ardicin automaatti käynnistyksen poistoon, joten arvoituksesi jää tuo hiukkassuodatin. Onko niissä ollut millaisia anturi vikoja, vai onko vain suodatin tukkeutumassa?

Autolla on ajettu vajaat 400tkm ja vuosimalli 2007
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: deeviis06 - 09.05.2015, 09:10:28
Mulla oli tuollainen -06 d5 siinä luki loukun täyttyessä näytössä jotain suuntaan dpf järjestelmä täynnä. Yleensä lähti kun kävi heittään 30km lenkin kunnon kierroksilla et sai polton tehtyä..
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: Kulmamies - 09.05.2015, 09:41:45
Vikakoodit luetutin illalla ja sieltähän löytyi...
Ohjainyksikkö 586F konfigurointivirhe ( Ei poistu )
Ohjainyksikkö 580F konfigurointivirhe ( Ei poistu )

Autosta lienee ohjelmoitu Ardicin automaattikäynnistys pois toiminnasta? Siitä tulee kaksi jotain tämän suuntaista vikakoodia (en muista tarkkaan) ja eivät poistu nollaamalla.
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: Hiltsu - 09.05.2015, 12:12:30
Mulla oli tuollainen -06 d5 siinä luki loukun täyttyessä näytössä jotain suuntaan dpf järjestelmä täynnä. Yleensä lähti kun kävi heittään 30km lenkin kunnon kierroksilla et sai polton tehtyä..
Eli vika voisi näin ollen olla anturissa? Jännä kun vika katoaa kun auto lämpeää kunnolla...

Autosta lienee ohjelmoitu Ardicin automaattikäynnistys pois toiminnasta? Siitä tulee kaksi jotain tämän suuntaista vikakoodia (en muista tarkkaan) ja eivät poistu nollaamalla.
Joo on poistettu, eli niistä ei toinna sitten murehtia :)

Mitä lie maksaa paineanturi ja sen vaihto?
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: svart - 10.05.2015, 00:43:21
Omassa tuo paine-ero anturi on rikki ja antaa herjaa jatkuvaan että nokisuodatin täynnä. 180eur uus anturi.
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: paku97 - 10.05.2015, 07:49:50
Autosta lienee ohjelmoitu Ardicin automaattikäynnistys pois toiminnasta? Siitä tulee kaksi jotain tämän suuntaista vikakoodia (en muista tarkkaan) ja eivät poistu nollaamalla.
Mulla just näin, en muista koodeja. Voisin tarkistaa, kun vain muistais ja kerkeis. Eivät poistuneet edes sinisellä.
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: Hiltsu - 10.05.2015, 21:39:26
Omassa tuo paine-ero anturi on rikki ja antaa herjaa jatkuvaan että nokisuodatin täynnä. 180eur uus anturi.
No vikakoodi  vihjas kanssa tuota paine anturia.

Onko tuo 180€ pelkkä anturi vai vaihto työn kanssa? Ja mistä anturi sekä työ, volvolta?
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: svart - 11.05.2015, 07:20:46
Pelkkä anturi. Vaihtaa noin 5 minutissa, sijaitsee tulipellissä apparin puolella kun ottaa sen muovi kannen pois niin näkyy siinä tulitikku askin konoinen muovi rasia.  Näin ainakin siis 2008:ssa jossa sama kone. Anturiin tulee sähköliitin ja kaksi kumi letkua alhaalta päin. Vaatii volvolla testerillä dbf sopeutuksen tehdä että rupeaa uudet osat toimimaan. Töpseli käynti on ainakin täälläpäin 30-40 eur.
Samaa anturia (30785486) käyttää esim. fordi lähes kaikissa dieseleissä ni meen tänään tai huomenna kysyy sieltä hintaa tuolle anturille.
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: volvotdi - 11.05.2015, 07:30:38
Uuden anturin sopeutus ei ole pakollinen, lähtee toimimaan ihan normaalisti ajossa.
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: Hiltsu - 11.05.2015, 13:22:45
Oisko jollain kuvaa siitä anturista?

Tuossa soitellut aamun pajoja läpite... Pytävät pelkästä vianhausta 150-400€  :buck2:

Mietin että missä hinnoissa liikkuu tuon hiukkasloukun tyhjennys, pois ohjelmointi ja ehkä joku eco ohjelma?
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: Ristus - 11.05.2015, 14:08:05
Oisko jollain kuvaa siitä anturista?

Tuossa soitellut aamun pajoja läpite... Pytävät pelkästä vianhausta 150-400€  :buck2:

Mietin että missä hinnoissa liikkuu tuon hiukkasloukun tyhjennys, pois ohjelmointi ja ehkä joku eco ohjelma?
artulta saat varmaan ~500€ hintaluokassa ohjelman.
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: Hiltsu - 11.05.2015, 15:22:47
artulta saat varmaan ~500€ hintaluokassa ohjelman.
:-\ ~900€ ku just soitin...
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: svart - 11.05.2015, 16:43:52
(http://i.imgur.com/jUn6Mxu.jpg)
tuollanen se saattais olla imeisesti myös siinä sinun mallissa. Fordin numero on tuo 6G9N.... alkunen ja sieltä tilasin äsken niin maksoi 115eur. Eikös tuokin vuosimalli malli toimis tuolla letku muutoksella pöntön tyhjennyksen jälkeen niin ettei tarvii sitä softaa välttämättä sen vuoksi laittaa. Vai onko eroa vuotta uudempaan kolmos koppaseen siltä osin?
Otsikko: Vs: V70 2,4D, koodit 586F 580F & hiukkasloukun paineanturi
Kirjoitti: svart - 11.05.2015, 16:56:15
Ite luetutin vikakoodit ihan volvolla aiemmin ja sieltä näki nuo anturin paine arvot lukea käynnissä ollessa ja pitäis muistaakseni olla luokkaa 0-20 kevyesti kaasutellen ja tuo anturi näytti mulla arvoja jotain 55000kpa:ta. Sopeutuksella saatiin toimimaan oikein hetkeksi mutta tiltaa taas vähän väliä uudestaan ja menee limp moodiin sekä poltto päällä lähes koko ajan ja herjaa sitä nokisuodatin täys muutaman päivän välein.

Okei, hyvä tietää jos toimii suoraan ilman sopeutusta kunhan uuden anturin saan perjantaiksi
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: Hiltsu - 12.05.2015, 22:50:21
Auto kävi tänään avainvaunulla huollossa.

Anturihan siellä antoi ihan höpö lukemia. Uusi anturi löytyi hyllystä ja sen asentivat paikoilleen, mutta toisin kuin olisi luullut, vika pysyi samana. Taas anturi antaa höpölukemia... Vanha anturi takasi.

Seuraavaksi puhdistivat anturille tulevat letkut, ei vaikutusta.

Seuraavaksi kävivät liittimet ja johdot läpi eikä sielläkään vikaa.

Aika loppui kesken joten niputtivat auton ja antoivat takaisin, mut mitäs nyt? Vika hävisi, auto kulkee normaalisti, mutta keskikulutus näyttää 7,5 kun ennen huoltoa 6,4...

Jos vika ilmenee huomennna niin pitäneen seuraavalla kerralla alipaineistaa anturin letkut.

Muita vika idea kohteita?
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: volvotdi - 13.05.2015, 00:19:20
Mitä höpölukemia anturi sitten näyttää (liian isoja, liian pieniä, elää omaa elämää?) Ei noissa muuta ole ollut kuin johtosarjavikoja. Anturin letkut nyt syypää tuskin on kun ovat muutenkin kovin lyhkäset ( muuttuu kovaksi putkeksi juuri DPF:n kohdalta). Voi myös olla jokin maadoitusvika, mutta herjaa kyllä muistakin antureista. Ecun liittimet hapettuneet eli katso itse kun ovat helpossa paikassa tuossa mallissa eli ilmanputsarin päällä.
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: Hiltsu - 13.05.2015, 12:25:45
Mitä höpölukemia anturi sitten näyttää (liian isoja, liian pieniä, elää omaa elämää?) Ei noissa muuta ole ollut kuin johtosarjavikoja. Anturin letkut nyt syypää tuskin on kun ovat muutenkin kovin lyhkäset ( muuttuu kovaksi putkeksi juuri DPF:n kohdalta). Voi myös olla jokin maadoitusvika, mutta herjaa kyllä muistakin antureista. Ecun liittimet hapettuneet eli katso itse kun ovat helpossa paikassa tuossa mallissa eli ilmanputsarin päällä.
Alkuun näytti ihan ok, mutta sitten arvot pomppasi jonnekkin 60 000tjms...

Kahtoo kuhan kohta lähtee liikenteeseen jotta herjaako, outoa vaan jos toimii kun mitään ei korjattu.
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: svart - 13.05.2015, 15:07:20
Nyt rupes  jännittää että korjaantuuko tuo omakaan sit uudella anturilla :/ voisko olla siinä pöntön lämpötila anturissa jotain häikkää myös. En tiedä... tuota hieman uumoillut omassakin vielä yhdeks mahdolliseksi vian aiheuttajaksi.
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: Hiltsu - 13.05.2015, 15:12:35
Lämpötila arvot oli täasä ainakin ok.

Eilinen meni ilman vikaa.

Äsken auto käyntiin kone yön seisseenä ja vika päällä heti...
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: svart - 13.05.2015, 16:41:49
käytän samaa topicia kun samojen vikojen kanssa tässä painin ja mielenkiinnolla odotan ratkaisua.

Otin huvikseni irti tuon mutkan egr:n ja imusarjan välistä:
(http://s18.postimg.org/wkcsqy9k5/20150513_162629.jpg) (http://postimg.org/image/wkcsqy9k5/)

Ja kuva imusarjaan päin näytti tältä:
(http://s3.postimg.org/96tz2fz0f/20150513_162640.jpg) (http://postimg.org/image/96tz2fz0f/)

Voisko näillä olla mitään tekemistä noiden  häiriöiden kanssa? Näyttää tuo egr aika kenkulle irti otettavaksi ja imusarjakin tietysti suutinputkien alla

Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: Hiltsu - 13.05.2015, 22:20:55
Vienkö auton vai ihteni huoltoon :uglystupid2:

Tänään ulkona +10 astetta, auto taas yön seisonut ja käynnistyksen jälkeen *Moottorijärjestelmä vaatii huollon :buck2:*

No ajoin kylille noin 20km jona aikana näytössä varmaan puolenkilometrin välein herja, ehkä kasun nosto sytytti herkemmin ilmoituksen tai sitten ei...

Kylillä kierrellessä noin 10km jonka jälkeen risteyksestä hieman hätänen lähtö välistä johtuen ja samassa kuului pohjasta / putkesta outo ääni suurinpiirtein kyynernojan alta. Samalla tuli huomattua jotta vika hävisi  :idiot2:

No seuraavaksi 30km siirtymä jolloin vika ei uusinut ennen kuin saavuin ensimmäisiin valoihin joihin nostin jalan kaasulta ja taas herja ja tämä tapahtui varmaan 4 kertaa 5km matkalla välillä hävittäen vian kaasua painamalla.

Motarille päästellä nilikka suorana vauhti ylle eikä vika ole enää tänään häirinnyt.

Turhauttaa ::)

käytän samaa topicia kun samojen vikojen kanssa tässä painin ja mielenkiinnolla odotan ratkaisua.

Otin huvikseni irti tuon mutkan egr:n ja imusarjan välistä:
(http://s18.postimg.org/wkcsqy9k5/20150513_162629.jpg) (http://postimg.org/image/wkcsqy9k5/)

Ja kuva imusarjaan päin näytti tältä:
(http://s3.postimg.org/96tz2fz0f/20150513_162640.jpg) (http://postimg.org/image/96tz2fz0f/)

Voisko näillä olla mitään tekemistä noiden  häiriöiden kanssa? Näyttää tuo egr aika kenkulle irti otettavaksi ja imusarjakin tietysti suutinputkien alla



Paljonko siun autollas on ajettu? Kyllä tuo egr on ihan mukava kun on pakkasta, mutta pakkoko sen on sotkea paikat  :(
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: svart - 13.05.2015, 22:24:04
Vajaa 240tkm. Egr on nyt irti ja huomenna putsailen tuon härpäkkeen.
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: Hiltsu - 13.05.2015, 23:49:44
Vajaa 240tkm. Egr on nyt irti ja huomenna putsailen tuon härpäkkeen.
394tkm tällä, en ees uskalla kurkata :buck2:
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: volvotdi - 14.05.2015, 00:04:10
No ei se EGR nyt niin paljon vaikuta lämpenemiseen, väitän, että jos otetaan EGR pois käytöstä tietämättäsi niin et huomaisi eroa lämpenemisessä. Pohjoisessa saattaa jokin merkitys olla, mutta sielläkin jos pakkanen menee alle 21 niin EGR on kiinni, että se siitä lämmittämisestä. Nokka tukkoon talveksi on parempi ja toimivampi ratkaisu.

Mutta tuohon anturiherjaan, veikkaan, että sen eropaineanturin liitin on huono. Jos siihen tuleva 5V jännite vääristyy niin samassa suhteessa vääristyy oletettu painekin. Kokeileppa avata ja sulkea sitä liitintä vaikka 10 kertaa jos vaikka alkaisi toimimaan. Sitten pitäisi lähteä ajeleen ja livedataa graafisessa muodossa seuraileen niin näkisi milloin sekoilu alkaa.
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: svart - 20.05.2015, 17:21:27
No niin, eipä se eilen asentamani uusi anturi auttanut tässä minunkaan tapauksessa tietenkään. Nyt ois sitten uusi anturi ja jos kuka moista tarvitsee niin voishan tuon myydä pois.
Mutta itse vikaan, johtosarjastahan se syyllinen taisikin löytyä, tuosta kuvasta jo rapsastu vanha piuha poikki ja uuden piuhan veto tilalle ja toivotaan että nyt viimein tulis kuntoon tuolta osin.
(http://s28.postimg.org/pfzwgiue1/1432131077727.jpg) (http://postimg.org/image/pfzwgiue1/)

Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: Hiltsu - 23.05.2015, 17:53:05
No niin, eipä se eilen asentamani uusi anturi auttanut tässä minunkaan tapauksessa tietenkään. Nyt ois sitten uusi anturi ja jos kuka moista tarvitsee niin voishan tuon myydä pois.
Mutta itse vikaan, johtosarjastahan se syyllinen taisikin löytyä, tuosta kuvasta jo rapsastu vanha piuha poikki ja uuden piuhan veto tilalle ja toivotaan että nyt viimein tulis kuntoon tuolta osin.
(http://s28.postimg.org/pfzwgiue1/1432131077727.jpg) (http://postimg.org/image/pfzwgiue1/)

Tuliko auto kuntoon johtosarjalla?
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: svart - 24.05.2015, 17:51:08
Kyllä nyt tuntuu toimivan. 1000km viikonloppuna tuli ajoa ja hyvin on vetoja :)

Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: Hiltsu - 24.05.2015, 21:20:18
Kyllä nyt tuntuu toimivan. 1000km viikonloppuna tuli ajoa ja hyvin on vetoja :)
Kuinka paljon piti tehdä johtosarjaa uusiksi?

Ja kuinka sinulla auto oireili?

Itsellä on jännä kun paikat on kuumana niin ei herjaa...
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: svart - 24.05.2015, 21:35:31
Puotteli tehoja välillä ja herjas nokisuodatin täynnä josta seuras moottorijörjestelmä vaatii huollon, puhistus polttoo teki käytännössä aina kun autolla ajo kun ecu luuli koko ajan että pönttö on tukossa koska tuo paine ero anturi antoi paine ero tiedoksi yhdellä kertaa jotain 55000kpa:ta ja seuraavan kerran noin 60000kpa:ta ja eikä uusi anturikaan korjannut peine erovikaa.
Mittailin ja selvitin piuhat itse ja noin metri 0.75 piuhaa meni, eli ei maksanu korjaus oikeastaan mitään. Volvolta sain tuon anturin kytkentäkaaviosta känny kuvan josta selvis ecun kamman piuha numerot josta oli helppo mittailla sitten.
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: svart - 24.05.2015, 21:38:50
Sullakaanhan ei uusi anturi auttanut paine ero tietoon niin jäljelle jää johtosarja anturin ja ecun välissä tai itse ecu rikki
Otsikko: Vs: V70 2,4D Hiukkasloukun paineanturi virheellinen lukema.
Kirjoitti: wh - 03.12.2019, 21:51:49
Iltaa! V70 -08

Sellanen tapaus, että herjaa paine-ero anturista muutamaa eri vikaa ja paineanturin paineita kun seuraa tyhjäkäynnillä niin pysyvät siinä 15hpa tuntumassa ja välillä poukkoaa 100-600hpa. noh vaihdettiin anturi ja kalibroitiin vidalla.

Edelleen poukkailee satunnaisesti korkealle tehden vikakoodin. Mistähän sitä vikaa lähtisi etsimään? Tukkeutuneet putket/letkut vai sähköpiuhat? Jos noita piuhoja ootte vaihtanut niin mistä kohtaa ootte tuoneet uudet piuhat vaiko ihan eculta asti tuotu?

Tietty voihan se olla että ecussakin vikaa.


Edit: Tämä tuli kuntoon kyllä jo aikoja sitten.  :2funny: :2funny:

Tosiaan paineanturille menevät sähköjohdot ja johtojen kuoret olivat saaneet tarpeeksi lämpöä ja dieseliä siinä suuttumien nurkilla ja oikkaria ottivat välillä. Todella haperoksi olivat menneet.