Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: VolvoovloV - 09.05.2015, 14:28:48
-
Pään vaivaa aiheuttanu ku alko yhtäkkiä nuo suhahtelut kun kiihdytyksessä löysää kaasun. Ja samaten n. 1750 -> 2000 rpm välillä kuuluva ääni joka kuulostaa "kujerrukselta", vähä sellanen nariseva , tämä kuuluu vain 3,4 ja 5 vaihteella kun vedättää. Ääntä aika hankala kuvailla. Paikallaan ku laittaa kierroksia ja löysää kaasun ni kuulostaa ihan ku turbo sakkaisi, ilmanputsarikotelon luota ku kuuntelee ni kohahtelee oudosti.
Tähän mennessä ahtovuodot tutkittu, putket ja letkut ehjiä. Mites ton VNT-varren mikä siipiä säätelee pitäs liikkuu ? Tuossa näyttäs että hyvin pientä ja hidasta liikettä tekee eikä ihan täysin kierrosten mukaan. Ei ainakaa heti lähe liikkumaa ku kierroksia nostaa.
Jollain jos sattus olemaan kokemusta samanlaisista ongelmista ni kertokaa ihmeessä. Kiitos
-
Alipainejärjestelmässä vuoto joka aiheuttaa VNT-säädinkellon heikon toiminnan?
Yleisemmin koneen tukikumit hajotessaan aiheuttaa tuon vuodon.
Voihan siellä toki olla johdinsiivet karstoittuneet jumiin...
-
No kyllä minullakin suhahdus kuuluu kun kaasun löysää sekä myös siinä 2000 kierroksen kohdilla on kovimmat turboäänet. Mutta ei niitä kyllä ajaessa kuule.
Ettei vain olisi vuoto kuitenkin jossakin, koska nuo äänten ajoitukset kuulostaa normaalilta. Esim turbon imuputkessa reikä siellä huohotinputken liitoksen seudulla tai sitten se kiinnike löysännyt siitä egr jäähdyttimestä ja putki hierautunut puhki. Tai pakoputkessa esim joustoliitin rikki?
Tuossa on huono video vuotavasta välijäähdyttimestä, mutta kuuluu ja näkyy kuinka juuri kaasun löysättyä tulee myös suhahdus.
http://vid1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/WP_20141122_18_18_38_Pro_zpsba73c79e.mp4
Tähänhän on myös aika helppo laittaa ahtomittari, niin saattaa myöspaineita seurailla. Tietenkin ilmainen toimenpide on myös putsata se VNT-solenoidi niin voi sen likaisuuden sitten sulkeapois.
-
Pitää noita vuotoja täs vielä yrittää ettii, imuputket näky ainaki olevan ehjät. Jos seuraavaks sen välijäähyttimen kunnon kattos. VNT-solenoidin käytin irti ja putsailin mut ei sen kummempaa vaikutusta ollu.
Onko muute kukaan testannu turbon puhdistusta mr. musclella että miten hyvin sillä karstat lähtee?
-
Onko muute kukaan testannu turbon puhdistusta mr. musclella että miten hyvin sillä karstat lähtee?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=25498.0
-
Tuli sitte musclet testattuu, ainaki rupes VNT-varsi huomattavasti paremmin liikkumaan. Irrotin pakoputken turbolta ja sitä kautta ruuttasin aineet sisään, tuntuhan nuo sitäki kautta hyvin menevän. Moottorin tukikumitki näytti ehjät olevan, samalla tuli nekin tarkistettuu.
-
Onko aivan varmasti turbon imuputki ehjä? Siis se kumiputki joka tulee turbon imukaulaan kiinni. Itsellä meni juuri viime viikolla se halki. Ihan lemmarin vieressä. Höri siitä ilmaa ja ääniefektit oli juuri tuollaiset.
Hain uuden putken volvolta. 114€. Kuntoon tuli.
-
kaikki imupuolen putket ja letkut tuli irroteltuu ja ehjät näytti olevan. Eikä ollu välijäähdyttimessäkään vuotoja. Hmm...rupee kohta vaihtoehdot loppumaan että mistä vois vuotaa ja suhinat kuulua.
-
Asentelinpa tuossa ahtopainemittarin ni näyttäs 1,1 - 1,3bar väliin ahtavan, mittari on kylläki autogauge "laatua" ni satavarma ei voi olla mitä se tarkalleen se paine siellä on :D Eikös ne jossai tollasis lukemissa vakiona näissä vehkeissä pyöri?
-
Normaali paineet. Mitenkäs ne painepuolen letkut ja putket? Pakoputken joustoliitin? Entäs oliko näissä joku helposti irtoava äänieriste jossakin rattiakselin ympärillä, voiko olla irronnut? Jos keran yhtäkkiä äänet ilmenivät.
Kun se ajossa kuuluu se ääni niin luulisi olevan aika isokin sitten.
-
Jooo kyllä se ääni aika selvästi sisälle kuuluu ajaessa. Painepuolen letkut ja putket oon käyny kans läpi, tota pakoputken joustoliitintä ei tullu sen tarkemmi syynättyy mut ei äkkiseltää näyttäny ainakaa mustuneen miltää suunnalta. Ja ei ollu päässy se rattiakselin ympärillä oleva kumikaa irti, se tuli itelläki melkee ekana mielee.
Jospa sitä viikonloppuna joutas taas vähä tarkemmin ihmettelemään, johan tuolle on jokunen tunti tullu valohoitoo annettuu vaa ei oo korjaantunu.
-
Joko tähän on löytynyt syy? Itsellä alkoi juuri lähes samanlaiset suhinat kuulumaan kans ja arveluttaa lähteä pitemmälle reissulla tässä lähipäivinä..