Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: järviin - 11.06.2011, 14:57:28
-
Mikä vinokoneen urallinen nokka-akseli?
Kummassakaan päässä ei ole stanssattuna mitään.
Valussa numerot 1001511 ja GC0957.
Nostoa noin 11,6mm.
-
vakio perusympyrä?
-
Tönärillä mitattu 35,6mm.
-
En nyt muistiini niin paljoo luota, mutta eikös 36mm ollut vakio. Eli V-nokassa vakio nosto molemmin puolin 11,3..tai sinnepäin. Ja olematon overlap. Eli oilisko mahdollisesti hiottu? Jos ei veikkaa ei voi voittaa...
-
Mäkin haluaisin tiettää että millanen nokka on M? en ainakaan löytäny muuta kirjainta mistään.
Tuo kirjain ei ollu nokan päässä vaan 2 noston välissä oisko ollu 4 pytyn kohdalla jos jakopäästä alkaa 1 pytty.
-
Nokan malli on aina stanssattu takapäähän(M-nokka on saastemallien 200Fja 230F nokka).
-
Nokan malli on aina stanssattu takapäähän(M-nokka on saastemallien 200Fja 230F nokka).
Eli ihan paska turbokäyttöön vai?
-
Eli ihan paska turbokäyttöön vai?
No ihan paska oikeastaan mihin tahansa käyttöön paitsi verkonpainoksi.
-
No ihan paska oikeastaan mihin tahansa käyttöön paitsi verkonpainoksi.
Voihan sitä käyttää myös ovenkahvanaihioksi tai postilaatikonjalaksi.
-
Verkon painoksi tai oven kahvaksi siis :buck2:
-
konepellin pitäjäksi
-
Jatkanpa tähän, :) elikkä tuli hommattua tollanen hiottu nokka, jonka arvot on täysiarvoitus. Peräpäähän on pistetty tussilla merkintä T ja nokan alkuperänen stannaus merkki on A. Myyjä sanoi että kyseisen nokan arvot ovat samat kuin rallicrossissa käytetyissä turbomoottoreissa. Äkkiä katottuna Turbobricksien sivuilta ainakin A-ryhmäläisissä ois ollu joku T5 nokka? mitkä lienee tuon nokan arvot ja onko noita edes ollut noissa rallicross vehkeissä aikoinaan? perusympyrä tuossa näyttäisi olevan 34mm luokkaa ja turbokoneen pitäisi kuulemma pyöriä helposti 8500rpm tuolla.
-
Pitää kaivaa tuo kristallipallo tuolta kaapin perältä ;)
Kannattaa varmaan kysyä myyjältä.
-
Jatkanpa tähän, :) elikkä tuli hommattua tollanen hiottu nokka, jonka arvot on täysiarvoitus. Peräpäähän on pistetty tussilla merkintä T ja nokan alkuperänen stannaus merkki on A. Myyjä sanoi että kyseisen nokan arvot ovat samat kuin rallicrossissa käytetyissä turbomoottoreissa. Äkkiä katottuna Turbobricksien sivuilta ainakin A-ryhmäläisissä ois ollu joku T5 nokka? mitkä lienee tuon nokan arvot ja onko noita edes ollut noissa rallicross vehkeissä aikoinaan? perusympyrä tuossa näyttäisi olevan 34mm luokkaa ja turbokoneen pitäisi kuulemma pyöriä helposti 8500rpm tuolla.
ookko mistä päin? mulla on nokkaakselin mittauslaiteet.
-
Kokeile sitä nokkaa?
-
Joo siis kiinni tää on menossa tohon turbiina vehkeeseen :D ja onhan se pikkasen vaikia selvitellä ja kuvailla nokkaa tällä tavalla foorumilla, että sais kiinni mikä se on... ja myyjä ei muuta osannu sanoo kun arvot ois samat kun niissä crossi vehkeissä. Mutta kait se kopasemalla selviää ::)
-
Tämmönen mysteeri nokka. Kulkeutunut joskus romikselta "K nokkana" mutta näyttää omaan silmään enemmän T nokalta kun koolta. Nokan päässä näkyy K mutta yhellä sakaralla liikaa.
http://ozku.kuvat.fi/kuvat/Teknix/P3153013.JPG (http://ozku.kuvat.fi/kuvat/Teknix/P3153013.JPG)
http://ozku.kuvat.fi/kuvat/Teknix/P3153012.JPG (http://ozku.kuvat.fi/kuvat/Teknix/P3153012.JPG)
http://ozku.kuvat.fi/kuvat/Teknix/P3153010.JPG (http://ozku.kuvat.fi/kuvat/Teknix/P3153010.JPG)
-
Tämmönen mysteeri nokka.
Mittaamalla se selviää. Harvemmin K-nokassa jakajanuraa tosin on.
-
Mitäs ja miten tuota nyt pitäis sitte mittailla että sais selville? ku eioo tullu aiemmin näitten kaa niin pelattua...
-
Ota vaikka tönärillä yhestä nokasta ensiks perusympyrän halkaisija, eli jos nokka osoittais nyt klo 12, leuat klo 3 ja 9 kohille
niin saat siitä ohuimmasta kohtaa perusympyrän, sitten mittaat samalla tavalla klo 12 ja 6 kohdalta lukeman ja vähennät
perusympyrän lukeman siitä, niin sulla on nokan nosto. Imu ja pakonokka erikseen.
-
Ei nyt digitönäriä sattunut oleen nii ei kovin tarkaa lukemaa saanut mutta 10.5 on "tarkka" silmäisen mukaan nostoa.
-
A-nokka vois olla tolla nostolla. Joka löytyy perus b200e:stä?
-
Minusta tuo näyttää epämääräiselle y:lle. Y-nokassa nostoa 10.35 muistaakseni.
-
Y vois olla ihan hyvä veikkaus
-
Klracingia selatessa silmään osui että olivat ottaneet myyntiin myös nokka akseleita, kenelläkään kokemuksia kyseisen yrityksen nokista?
Kumpihan näistä nokka akseleista olisi järkevämpi b230et 8v moottoriin josta haetaan 500-600hp:ta ahtimena Holset HX40 Super (riippuu toki muusta moottorista mutta ylhäältä vetävää kokoonpanoa haetaan)
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-8v-kamaxel-klr-s_t4.html
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-8v-kamaxel-klr-s_t5.html
-
Takapäässä lukee vain 11.4? Nostoa noin 10mm molemmissa?
(http://s23.postimg.org/8sijw0ehz/HPIM4456.jpg) (http://postimg.org/image/8sijw0ehz/)
-
Mikä vinokoneen urallinen nokka-akseli?
Kummassakaan päässä ei ole stanssattuna mitään.
Valussa numerot 1001511 ja GC0957.
Nostoa noin 11,6mm.
Onko kellään vielä tietoa tuosta GC0957 nokasta?
-
No perus H olis tuollainen
H 12 11,5 272 268 Standard B23E (79-80)
http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/k-nokka/k-nokka.htm
-
Tuli hommattua sveduista B20 kone, jonka nokassa seuraavia merkintöjä:
Pääty: S760
Akselivalussa matkan varrella: T·5 K11 CWC Made in USA K-235 D·2
Osaako joku kertoa, mistä/minkälaisesta nokasta on kyse ja kenen valmistama?
-
Tuli hommattua sveduista B20 kone, jonka nokassa seuraavia merkintöjä:
Pääty: S760
Akselivalussa matkan varrella: T·5 K11 CWC Made in USA K-235 D·2
Osaako joku kertoa, mistä/minkälaisesta nokasta on kyse ja kenen valmistama?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84051.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84051.0)