Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Yrsin - 10.05.2015, 01:54:07
-
Moro, tällein uutena käyttäjänä ja ensimmäisen Volvoni ostaneena haluisin pari kysymystä kysyä. Ensinnäkin katselin tuossa että tuo volle jonka ostin on jotenkin "kummallisella" tekniikalla näin nopeasti nettiautoa ja yleisesti nettiä selatessa. Jos joku vois vähän valaista mua että oonko ihan hakoteillä asian suhteen ja pikkusen kertoa tuosta tekniikasta jotain esim. vikaherkkyyden osalta? Tuolla mun kyseisellä vekottimella on rullattu 350tkm ja kuittinippua ja muita lippusia selatessa ei ainakaan näkyny että tuolle turbolle olis tehty koskaan mitään joten varmaan kannattaisi huollattaa se? Tosin ainakaan turbo ei pidä kummallista ääntä ja ahtaakin sen joku 0.5 Bar ahtopainemittarin mukaan. Muuten mitä täältä foorumilta luin niin jarrujen kitinä tarvikepaloilla ja käsijarrun pitämättömyys taaksepäin on lähinnä ominaisuus :D kiinnitin myös huomiota siihen että starttia saa pyörittää pikkuisen enemmän kuin mihin on tottunu, ehkä noin 2-3sek. Vika vai ominaisuus tuo sitten? :D sori vähän sekava posti mutta puhelimella vaikea tehdä kunnon jakeita tekstiin :) älkääs nyt sitten tuomitko mua, tosiaan ensimmäinen Volvo minkä omistan :)
-
Tuo kaksilitrainen on harvinaisempi täälläpäin, sillä on käytetty lähinnä Italian vientimalleissa. Kone ei eroa kestävyyden tai vikaherkkyyden puolesta pahemmin muistakaan vitoskoneista. Erona 2,3 litraiseen on muistaakseni kampura ja männät.
Jos turbo ahtaa hyvin, ei kuluta öljyä eikä kuulosta omituiselta, on se todennäköisesti kunnossa. Toki sen voi ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä huoltaa, niin ei ehdi ongelmia tullakaan...
-
Hmm, tässä kävin mutkatietä ajelemassa ja pysähdyttyäni huomasin että aikamoinen nakutus kuulu konepellin alta, jätin auton käymään ja parin minuutin päästä nakutus loppu... Onkohan tuolla nyt jotkut nokat tai venttiilit menossa? :(
-
Eikö tässä muuten oo hydrauliset nostimet? Tuli mieleen että johtuisiko siitä että öljyt heittelehtii mutkatiellä niin että ei kierrä kunnolla ylös asti tjms. Meteli kuitenkin pikkuhiljaa loppui. Vastailkaas asiantuntijat! :)
-
En itseäni lue asiantuntijaksi mutta jos koneessa on öljyä ja merkkivalo ei pala niin kyllä se nostimillekin kiertää.
Ei kai vain vvt pyörä raksuta?
Hae vaikka googlella "volvo 70 vvt"
Lisäys: Onko koneessa kunnon öljyt? Jos vaikka kuumeni mutkatiellä ja öljyt meni ohueksi ja tilanne tasaantui hetken päästä kun ei enää annettu pollelle niin paljon kauroja..
-
Joo se mutkatiestä aiheutunut on ainakin poissuljettu kun ihan kaupunkiajon jälkeen taas pysähdyttyä sama mekkala. Ääni kuullosti kyllä tulevan ihan venttiilikoneistosta, ammattilaiskaveri epäili että johtua siitä että jotain paskaa pyörii siellä ja nakuttais sitä varten. Paikallaan ollessa pikkusen ku kierrätti ni kolina hävisi käytännössä samantien. Öljyt on jotkut 5w40 litkut jotka on edellisen omistajan toimesta vaihdettu noin 9tkm sitte, kirkasta oli viel ainaki mittatikussa. Huomenna ajan moottorinputsausliemet ja pinnotteet läpi ja vaihdan öljyt ja suodattimen ni katsotaan mikä on lopputulos. :) samalla availen myös jakoremmin kotelon ku kuullostas että hihna hinkkais vähä johonki. Näin offtopic vielä huvittava amispatentti löydy ulommasta oikeen takapyörän helasta. Sinne oltiin laitettu jotain kuminpalasia ja puuruuveja että oltiin saatu kasaan koko hela. :D ei ihme että kolisteli kuopissa takapää :D onneks sain pelastettua tän Volvon omiin käsiini ettei oo aivan pilalle vielä menny, nyt saa ansaitsemaansa huolenpitoa ja hellyyttä :)
-
Noh selvis tästä autosta sen verran että öljyä syö, ei vuoda mutta johonki se katoaa, korkin ympäriltä on ainakin öljyinen.
Ja sitten sellainen asia, pari kertaa startannut vähän huonosti, yskäisten lähtee käyntiin, toimii muuten kyllä tavallisesti. Eilen lisäsin bensan sekaan sitä putsausainetta jonka pitäs putsaa suuttimet ja bensalinjat. Johtuisiko siitä vai olisiko tulpat syynä?
Tästä näköjään nyt tuli oikein kyselytopicci tähän omaan autoon mutta en nyt viitsi uutta ketjuakaan aloittaa ja en löytäny aiheeseen liittyvää topiccia mistään ;D
-
Kannattaa jossain vaiheessa, vaikka jakopääremontin yhteydessä tarkistaa öljypumpun paineenrajoitinventtiilin jousen pituus, ettei ole painunut liian lyttyyn vuosien ja kilometrien saatossa. Omassa 850 turbossa jousi oli n. 10 mm liian lyhyt. Speksit jousen pituudelle löytyy ainakin korjauskäsikirjasta.
-
Kannattaa jossain vaiheessa, vaikka jakopääremontin yhteydessä tarkistaa öljypumpun paineenrajoitinventtiilin jousen pituus, ettei ole painunut liian lyttyyn vuosien ja kilometrien saatossa. Omassa 850 turbossa jousi oli n. 10 mm liian lyhyt. Speksit jousen pituudelle löytyy ainakin korjauskäsikirjasta.
Täytyy tarkistaa, remmin vaihto on ens kuussa tiedossa.
-
On joko kaadettu ohi tai sitten vaan korkin tiiviste valskaa. Volvolta uus tiiviste n.3e.
-
Tuohon öljynsyöntiin liittyen kannattaa puhdistaa huohotusjärjestelmä. Nuo tykkää tukkeutua ja alkaa keräämään kotelopainetta moottoriin -> öljyvuotoja ulospäin. Helppo testi LÄMPIMÄLLÄ koneella on vetää käyvän koneen öljytikku pois ja katsoa tuleeko höyryä/painetta ulospäin (ei sais tulla). Toinen testi on ottaa lämpimästä koneesta öljykorkki pois, laittaa kumihanska kuminauhalla TIIVIISTI siihen öljyntäyttöreiän kaulukseen ja kone tulille. Jos hanska alkaa pullistumaan ulospäin on huohotin tukossa/kone väljä. Itsellä täysin kunnossa oleva huohotin/kone ja imee kevyesti hanskaa sisäänpäin.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=36184
http://lakesidedp.com/uploadpics/pcv/
Nii vielä tähän lisätäkseni -> rassaa jollain ne huohotinputket läpi, koska pelkkä paineilmalla puhaltelu ei toimi (itsellä oli karstaa sisällä). Itse tein tuon huohotinpöntöltä turbon kupeille menevän huohotinletkun kokonaan uusiksi kun oli useasta kohta murtunut. Myös tuo ptc-häkkyrän se pikkunippa tulee rassata auki.
Tuota pitkää starttia mietin niin jos tuo huohotin on tukossa niin tahtoo tuonne virranjakajaan ja nokan anturille hölvätä sitä öljyä. Noiden puhdistus ja sitte vois vielä käyttää kampiakselin asentotunnistemen pois ja katsoa jos siihen on kertynyt skeidaa päähän
-
Joo, huomasin tossa aikasemmin että tuli pieni höyry ku otin lämpimästä koneesta öljyn mittatikun pois eli tämähän se ongelma todennäkösesti on.
Ikävä juttuhan tässä on se että näköjään suht iso homma tehä tuo putsaus ja itsellä ei oikein kyllä taidotkaan välttämättä riitä. En kyllä haluis välttämättä mihinkää korjaamollekkaa tota autoo kuskata ku saa ittensä kipeeks varmaa tuostakin maksaa. Jotain täytyy keksiä :'(
-
Joo, huomasin tossa aikasemmin että tuli pieni höyry ku otin lämpimästä koneesta öljyn mittatikun pois eli tämähän se ongelma todennäkösesti on.
Ikävä juttuhan tässä on se että näköjään suht iso homma tehä tuo putsaus ja itsellä ei oikein kyllä taidotkaan välttämättä riitä. En kyllä haluis välttämättä mihinkää korjaamollekkaa tota autoo kuskata ku saa ittensä kipeeks varmaa tuostakin maksaa. Jotain täytyy keksiä :'(
Täältä löytyy hyvät ohjeet. Eikun opettelee ja tekemään.
-
Täältä löytyy hyvät ohjeet. Eikun opettelee ja tekemään.
Juu kaipa se on opeteltava ;D pitää kyllä vielä ajaa tolla autolla töihin reilun viikon ajan ja sit ajaa 550km muuttoreissu etelästä Kajaaniin ja sitte siellä laitella ku on koko kesä aikaa :) onneks on nosturipaikka ja yks aika hyvä volvomies siellä ni saa vähä apujaki. Öljyy on takapaksissa 5litraa ni eiköhän sitä perillekki päästä :D
-
varaa tuohon hommaan uus imusarjan tiiviste
-
varaa tuohon hommaan uus imusarjan tiiviste
Juu ja varmaa uusin samalla ne letkut ja muut systeemit mitä siellä on :)
-
Mites voiko tuo tukkeutunut huohotin aiheuttaa tyhjäkäynnin tippumista?
Tällanen keissi tässä tapahtu että oli noi puhdistustökötit tankissa ja ajelin niitä bensoja pois ja bensavalon sytyttyä alko pieni nykiminen ja pätkiminen. Laitoin bensaa heti sitten lisää (95) ja loppu nykiminen mut tyhjäkäynti rupes pikkusen täristämään ja kierrokset n.750rpm. Tämä siis eilen.
Tänään sitten samanlainen täristys jatkui mutta kierrokset rupes jarruttaessa aaltoilemaan ja kävi välillä jossain melkein 500rpm, ei kuitenkaa sammunu.
Muutenki rupes vähä nuhaselta tuntumaan kiihdyttäessä ja ahtopainemittaria kun seurailin niin ei oikein pysyny ahdot tasaisena kun kiihdytti kunnolla, nous johonki 0.4 Bar ja tippu melkein heti vacuumin puolelle pikkusen notkahtanut vaikka kaasu ja kiihtyminen oli tasaista.
Ensiapuna koitan nyt ensin tankata 98, vaihtaa tulpat, pa suodattimen ja ilmanputsarin, toivotaan että kaasuläpän asennontunnistin ei ole sanomassa itseään irti. Näiden jälkeen jos ongelma ei katoa käyn ilmamassamittarin ja sytkäpuolen läpi. Huohotinta en pääse laittamaan vasta kun kajaanissa ja auto pitäis sinne ensin ajaa etelästä.
Tulihan oikea murheenkryyni ostettua >:(
-
Eihä tuo puhdistusaine oo irroittanu jotai paskaa ja tyhjällä tankilla vetäny bensafiltterin osittain tukkoon? Tyhjäkäyntiventtiilihän se kannatta kans irroittaa ja puhdistaa. Siellä sisällä on semmonen kara, jonka pitäis heilua/hölskyä todella herkästi kun nopeasti pyörittelet venttiiliä kädessä.
Nii ja vielä tuohon "murheenkryyni" termiin palatakseni, niin tuommostapa se minkä tahansa 20v vanhan auton omistaminen on. :D Itse uusinut kaikki jarrut (satulat puhallettu, maalattu, uudet tiivisteet, jarrupalat, levyt,jarruletkut, jarruputket taakse), kaikki alustan puslat, uudet eibach jouset, remontoidut/maalatut konin iskarit, yläpään jousituet aikailla kaikki koneen tiivisteet, kaikki vaihdelaatikon tiivisteet, turboremontti, huohotin, uusi isompi pakoputkisto, moottorin tukikumeja, automaatti-ilmastoinnin korjaus, sachs kytkinpaketti, kansiremontti, jakopää, vesipumppu... + uskomaton tuntimäärä kaikennäköstä herkistelyä/näpertämistä. Oikeastaan koneen laakerit + männänrenkaat alkaa olla ainoa mihin, ei ole VIELÄ kajottu. Nämä tuli siis äkkseltään mieleen :D
-
Joo tällasta se näitten kanssa on ;D itelle tuli kans mieleen se että imas jotai skeidaa johonki ku sattu ajotus just noin sopivasti. Täytyy tarkastella asiaa ja kerroilla että mitä löyty siinä vaiheessa ku ongelma toivottavasti selviää :)
Sääli kyllä että tämäki kapine jääny ennen mua vähä huonolle huolenpidolle, joku aikaisempi omistaja huollattanut oikein rakkaudella merkkihuollossa mutta sen jälkee kuittien ja huoltojen määrä pudonnu aika reippaasti. Tuo kaveri jolta ostin ei kyllä tienny autoista tuon taivaallista.
Mutta nyt on hyvissä käsissä, parhaani ainaki taitojeni mukaan teen että hyvänä pysyis tuo, olis vaa perkele pitäny ne autopuolella opinnot käydä loppuun ettei tarttis vähän väliä olla sormi suussa :D
-
Vielä en oo päässy vaihtamaan pa-suodatinta mutta omasta mielestä oireet on kyl aika selvät, eilen maantiellä cruise päällä ylämäessä auto kiihdytti ensin ja sen jälkeen rupes hyytyy ku anto kakkua kunnolla. Eiköhän tuo oo selvä oire että ei virtaa riittävästi bensaa koneelle? Pintakaasulla ja pienessä kiihdytyksessä toimii niinku pitääki mut jos hetken pidempää painaa reilusti kaasua ni käy hyytymään. Maanantaina vasta pääsee lajittelemaan >:(
-
oireet ainaki passaa = suodatin tai pumppu
-
No niin tilannepäivitys! Tänään tuli vaihdettua öljyt, suodatin, ilmanputsari, bensasuodatin, tulpat ja ulompi puslahässäkkä pelkääjän puolelle. Tuli ajettua puhdistusaine vanhojen öljyjen kanssa läpi ja uusien öljyjen sekaan heitin lisäaineet.
Bensansuodatinta ku vaihdoin niin bensa mikä sieltä suodattimen sisältä tuli oli käytännössä mustaa eli aihetta oli varmaan iha riittävästi vaihtaa :D
Noh näiden toimien jälkeen ni auton kulku muuttu pehmeämmäksi, selkeän eron huomas ku ennen pintakaasulla tuntu polkimessa sellanen epätasainen tärinä ja nyt ei mitään.
Mutta vieläkin suht nopeesti jarruttaessa kierroksen vähän hyppii ja saattaa käydä ihan vähän alle 800rpm eli se ongelma jäi, lieveni pikkusen. Tyhjäkäynti on muuten tasainen ja auto ei enää hyydy jos pitkään painaa esim ylämäkeen enemmän kaasua eli ongelmat osaltaan poistui tai ainakin lieveni.
Seuraavat laiton kohteen on huohottimen putsaus, virranjakajan putsaus, ilmamäärämittarin putsaus/vaihto ja varmaan yks kerrallaan kaikkien anturien läpikäyminen. Katsotaan ratkeaako ongelma vai onko sittenkin vaan ominaisuus :D
Voisiko se pieni kierrosten hyppiminen tyhjäkäynnillä olla vain sitäkin että laatikko tiputtelee vaihteita kun yleisesti kierrokset hypyttää jarruttaessa muutaman kerran, yleensä välillä 750rpm-1100rpm, hetkittäin käy vähä alempana kiekat? :idiot2:
-
Eipä sun tarvi jakajaa putsata, sitä kun tuossa autossa ei ole.
-
Eipä sun tarvi jakajaa putsata, sitä kun tuossa autossa ei ole.
No putsaillaan kaikki muut sitte ;D
-
Kierrosten humppaamine tyhjäkäynnillä tarkoittaa parhaassa tapauksessa paskaista kaasuläppäkotelon läppää ja huonoimmassa tapauksessa kaasuläpän asentoanturien loppuun kulumista-> siitä tulee sitten jo vikakoodikin ja auto menee limpmodeen.
Kandee se läppä ekaks putsata.
Ohjeita löytyy täältä ja yuutuubista yms yllin kyllin