Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Rassaaja1 - 11.05.2015, 19:26:19
-
Joo elikkäs kysysin mistä lähteä vikaa etsimään kun vaihdoin kannentiivisteen ja kasasin niikun pitääkin ja jakopään merkit kohilleen ja kipinä tulee ja pensaa tulee mutta ei lähde käyntiin. Tunnostaa että ois puristukset kateissa kun niin keveästi pyörii, mutta miten ne on voinut kadota kun ei ole käyttänyt kun kannen pois, uus tiiviste alle ja kansi takasin paikoilleen?
-
Onko jako aivan varmasti kohdallaan?
-
Merkit on ainakin vastakkain
-
No jos vaikka mittaisit puristukset sitten?
-
Niin pitää tehä mutta missä vika jos eiole puristuksia
-
Tällä tavalla kohdistettu jakopää? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146.msg80452#msg80452
-
Venttiilisalaatti...
-
tuolleen on jakopää. Ja miten ne venttiilit ois mikskää menny siitä ku käyttää kantta irti?
-
No en kyllä tiedä mutta jos venttiilit liikkuu niin kuin pitää niin silloin on myös puristuksia. Eli siinä vika jos ei ole puristuksia.
Kerro vaikka vähän mitä olet korjannut ja miten ja miksi?
-
Onko jakaja syystä tai toisesta ollut irti? Ykkösen yläkuolokohdassa pyörijä osoittaa ykkösen piuhalle?
240 vai 740 vai joku muu? Renix vai tavallinen systeemi?
-
Seiskojen puolella ollaan ja asentaja on kasannut "niikun pitääkin" niin ei voi olla vika siinä.
-
Jakajaa ei oo käytetty irti ja 88vm 740 sedan.
-
ja auto toimi muuten hyvin ennen kuin purin mutta söi jäähytin nestettä joten arvelin tiivistettä niin kuin olikin mennyt.
-
Tuleeko kipinä oikeaan aikaan? Valokuva konehuoneesta olisi kiva nähdä.
Onko vurranjakajan alalaidassa oleva pistoke kiinni?
Nouseeko kierroslukumittari startatessa?
Apuakselin ajoitusmerkki kohdallaan ihan varmasti? Vaihdoitko hammashihnan uuteen?
Jos nostat virranjakajan pois ja käännät pykälän verran....onko vaikutusta?
-
Apuakselin asennolla ei ole mitään merkitystä ja virranjakajaa ei saa laitettu kuin oiken päin.
-
Onhan se mahdollista myös että nokka on pyörähtänyt 180°, jolloin tosin puristukset on ihan normaalit mutta kipinä tulee aina pakotahdin lopulla. Pyöräyttää nokkaa, tai järjestelee tulpanjohdon uusiksi.
E: jaahas ja seiska kyseessä eli unohtakaa koko juttu. Eikä se ole edes nokka joka pyörähtää.. :-[
-
Apuakselin asennolla ei ole mitään merkitystä ja virranjakajaa ei saa laitettu kuin oiken päin.
Onko siinä jakaja nokka-akselin päässä vai lohkon kyljessä?
Eli apuakselin merkki ei ole kohdallaan?
-
Ihan sama onko nokka pyörähtänyt 180 astetta vai ei koska se pyörii muutenkin 180 astetta yhden kampuran kierroksella.
Ja seiskoissa käsittääkseni jakaja on aina nokassa kiinni PAITSI jos B200A / B230A.
-
Sytytysjärjestys oikein? Vai oliko käytetty edes irti johtoja? Onko kierroslukumittarissa eloa startatessa? Jos ei, niin kampuran asentoanturin piuha jäänyt irti tai anturi viallinen? Tosin sitten ei pitäis tulla kipinääkään.
Apuakselin asennolla ei oikein ole merkitystä päätyjakajakoneissa, tietysti jos haluaa että öljypumppu on synkassa niin sitten... :2funny:
-
Ihan sama onko nokka pyörähtänyt 180 astetta vai ei koska se pyörii muutenkin 180 astetta yhden kampuran kierroksella.
Ja seiskoissa käsittääkseni jakaja on aina nokassa kiinni PAITSI jos B200A / B230A.
Tuolla vastausasenteella on aika monelle jo ihan sama, minkä vian saitte aikaan.
Onko jakajassa Hallanturi; ja nouseeko kiekkamittari startatessa, ja onko Hallanturin johto kiinni virranjakajan alalaidassa (jos siinä on Hallanturi).
-
Tuolla vastausasenteella on aika monelle jo ihan sama, minkä vian saitte aikaan.
Onko jakajassa Hallanturi; ja nouseeko kiekkamittari startatessa, ja onko Hallanturin johto kiinni virranjakajan alalaidassa (jos siinä on Hallanturi).
Minä en ole saanut mitään aikaan vielä vaikka kovasti yritän auttaa ja kertoa miten asiat menee.
-
No nouseeko se kiekkamittari startatessa?
Tuo on varmaan helppo rasti kokeilla ja kirjoittaa tänne miten kävi.
-
Vastausasenteena se, että "tietää" paremmin mitä kysyjä on tehnyt tai ei ole tehnyt, on ainakin vähän outo. Kuitenkin kaikki täällä yrittää vain auttaa. Kaikille ei ole tuttuja kaikkien mallien eri konversiot. Jakajankin saa myös väärinpäin. Itse taas puusilmänä en esimerkiksi koskaan osaa lukea minkä osaston alla täällä kirjoitellaan :-\ :2funny: Selaan vaan uudet viestit läpi, otsikon perusteella.
Tässä autossa lienee B200K Bendix Renix sytkällä? Eli epätavanomainen puola, anturi vauhtipyörällä, "tyhjä" jakaja, mutta samanlaisella pyörijällä kuin hall-anturillisissa (muistaakseni)? Kipinää ei pitäisi käsittääkseni tulla jos vauhtipyörältä signaali toimii. Jostain syystä kipinä voi kuitenkin tulla väärään aikaan, ja toisekseen onko kipinä tarpeeksi vahva sytyttääkseen seoksen?
Mites se käynnistely nyt, lupaako edes yhtään? Tulee tuhahduksia tms aivastuksia? Irrotitko imusarjan+kaasarin kokonaisena vai erikseen, näissä kun on ollut usein tiiviyden kanssa ongelmia (kaukaa haettu, tiedän). Tuleeko bensaa varmasti edelleen? Ja pääsitkö mittaamaan puristukset jo?
-
Siteraasin aloittajaa / kysyjää kun kirjoitin että asentaja oli kasannut "niinkuin pitääkin", se ei mielestäni tarkoita että tiedän paremmin mitä kysyjä on tehnyt tai ei ole tehnyt.
Itse olen myös häneltä kysynyt että mitä hän on tarkalleen tehnyt ja miten mutta hän ei viittinyt vastata tähän.
En väitä että kaikki pitäisi tietää kaikki, päin vastoin yritän kertoa mahdollisimman selvällä kielellä sen minkä minä tiedän / luulen tietäväni.
Kerro sitten vielä miten jakajan saa laitettu värinpäin?
-
Ihan sama onko nokka pyörähtänyt 180 astetta vai ei koska se pyörii muutenkin 180 astetta yhden kampuran kierroksella.
Ja seiskoissa käsittääkseni jakaja on aina nokassa kiinni PAITSI jos B200A / B230A.
Joo, sillä ei ole väliä silloin kun jakaja on nokassa kiinni. Muuten on mahdollista onnistua sähläämään sytytys puolikierrosta metsään, jolloin se ei tietenkään syty, kuin korkeintaan pakoputkessa.
B200A konetta ei ole olemassa, ellei itse tee yhdistelemällä.
-
B200A konetta ei ole olemassa, ellei itse tee yhdistelemällä.
Tämä selvä, mun moka. Pikaisella googlauksella löytyi kuitenkin varaosia tällaiseen, esim. venttiilejä ja tiivistesarjoja.
-
Kerro sitten vielä miten jakajan saa laitettu värinpäin?
Juu anteeksi, tässä tapauksessa esim. pyörijän vain hieman pieleen, enkä tiedä osaako renix korjata asian itse?
Mutta se kai tästä, ainakin ennenkuin kysyjä ilmaantuu uusien tietojen kera :idiot2:
-
Joo sori eiole kerinnyt vastaileen mutta joo kiekkamittarivärähtellee startatessa ja jakopäässä on merkit kohillaan ja venttiilitkin liikkuu. Ei yritäkkään käydä. Nyt vielä varmistin jakopään ja ne on kohillaan. Sytytyksen osat on kaikki paikoillaan.
-
Virranjakaja on kannenpäässä ja ei ole käytetty irti ja tulpan johot merkkasin mikä on mistäkin ja ne on oikein päin.
-
Joku videoklippi tai ihan äänipätkä kertoisi varmaan että onko puristuksia tarpeeksi vai ei.
Jos ei niin venttiilivälysmittauksesta näkisi varmaan jos joku venttiili jää auki.
Tai sitten se puristusmittaus.
Luuliko Chili minut aiheen aloittajksi vai miten tässä oikein kävi?
-
Joku videoklippi tai ihan äänipätkä kertoisi varmaan että onko puristuksia tarpeeksi vai ei.
Jos ei niin venttiilivälysmittauksesta näkisi varmaan jos joku venttiili jää auki.
Tai sitten se puristusmittaus.
Luuliko Chili minut aiheen aloittajksi vai miten tässä oikein kävi?
joo, mun moka. Luulin tosiaankin sinua aloittajaksi.
-
Nämä ovat taas sarjassa demonstroi ääntä kirjoittamalla mutta,, kuulostaako se kone ihan normaalilta startatessa. Eli että siellä on kaikissa sylintereissä puristukset. Eli ikäänkuin vuu-ti-ti-ti-ti-ti-ti. :D eikä esimerkiksi tältä vuu-ti-ti-vuuu-ti-ti-vuuu. Starttaus äänessä ei pitäisi olla mitään epämääräistä rytmiikkaa vaan ns. tasaista ellei kone yski. Helppo analysoida. ;)
-
puristuksia ei ole.. miten ne on hävinny kun vaihtanut kansipahvin ?
-
Kone oli auki ja männänrenkaat ruostuivat jumiin? Suhauta crc:tä tulppien rei'istä ja pyöräytä konetta. Lisää sitten tulppien rei'istä öljyä mäntien päälle. Eiköhän puristukset palaa.
tai laita pelkästään öljyä...
-
Jako pielessä ja sitämyöten pakovenat mutkalla.
-
Jako pielessä ja sitämyöten pakovenat mutkalla.
En kyllä minäkään muuta keksi. Jotenkin vaan on jako pois oikeasta
-
öljyllä kokeiltu, ei vaikutusta.
-
Onko sytkän ennakko kohdillaan?
-
sytytys osiin eiole tarvinnut koskea joten kaikki kohillaan, ja eikai niitten pitäs puristuksiin vaikuttaa..
-
Kampuran pyörittely riittää ennakon sekoamiseen.
-
Pattimännät ?
Jako pari hammasta pielessä tai alapyörän pultti löysällä ja näinollen jako on alhaalta metsässä vaikka jako olisikin merkissään. Ts kiila murusina alarattaasta. Ja venttiilit mutkalla.
Omaani kun jakopään laittelin toissa keväänä pahvirempan yhteydessä jaon laitoin kohdilleen ilman sitä isoa alahihnapyörää. Siinon merkki juu mut kumilla vulkanoitu runkoonsa ja se pikkupyörä voikin olla mitenkä vaan jos vulkanointi on vähääkään antanu myöten.
-
laittoin ilman sitä isoa hihnapyörää ja se on kohallaan, kiila on ehjä. Onko mitään muita vaihtoehtoja kuin venttiilit kun puristukset on hävinny?
-
Ota venakoppa auki ja pyöritä konetta käsin, jos pakovenoissa on milliluokkaa oleva venavälys niin voit samaa vauhtia jatkaa irrottelemalla kannenpultit...
-
Joo elikkäs kysysin mistä lähteä vikaa etsimään kun vaihdoin kannentiivisteen ja kasasin niikun pitääkin ja jakopään merkit kohilleen ja kipinä tulee ja pensaa tulee mutta ei lähde käyntiin. Tunnostaa että ois puristukset kateissa kun niin keveästi pyörii, mutta miten ne on voinut kadota kun ei ole käyttänyt kun kannen pois, uus tiiviste alle ja kansi takasin paikoilleen?
Saitko koneen käymään?
Yläkuolokohta ykkössylinteristä on helpohko hakea työntämällä ruuvimesseli tulpanreiästä ja pyörittämällä kampiakselin vauhtipyörää (ota jakohihna ja muut tulpat pois ensin). YKK löytyy kun meisseli on ylimmässä kohdassa... Samalla voi tunnustella olisiko männissä palotilat eli ns Heron Head kone.
Ota sitten kampiakselin vauhtipyörä irti ja tarkista missä asennossa vauhtipyörän ja akselin välissä oleva peltinen kaulus, mikä pitää hihnan oikeassa paikkassa että se ei heilu edes-takaisin, on. Kauluksessa on kolo kiilalle ja lovi osoittamassa YKKta mutta kaulus ei välttämättä ole niin kuin Alfamerin oppaassa on näytetty. (omassa b230k-koneessa tuo kaulus oli 180 astetta väärässä, ei ihme kun ei ollut puristuksia...) YKK on kuitenkin löytynyt ja kaulus , kiila ja vauhtipyörä paikalleen. Käännä nokka-akselia että merkit kohdistuvat (viiva koneen päässä olevassa metallisessa jakoremmin laipassa ja pyöreä kolo vauhtipyörässä. Kokeile kynnellä jos on vaikea erottaa. Itse olen selventänyt merkit valkoisella merkintätussilla.) Ja apuakselille sama homma. Nyt "vain" jakohihna paikalleen liikuttamatta hihnapyöriä.
-
Taas kirjoitan vähän niinkuin aloittajan puolesta vaikken ole mitenkään tekemisissä tämän kanssa ;)
Eli, kone on ihan normi 530-kannella ja männissä ei ole palotilaa.
Vauhtipyörän takana ei ole kiilaa eikä peltilevyä eikä se liity jakopäähän mitenkään.
Siivapyörän takana löytyy peltejä, kiiloja, hammaspyöriä ja vaikka mitä. Kuitenkin kannattaa olla niihin koskematta ja hakea YKKn tulpanreiästä, ja mielummin heittokellolla eikä ruuvarilla ;) Menee sitten kerralla oikein.
-
Olisi mielenkiintoista tietää miten tässä kävi...
-
Ylös.
Mauser on ihan oikeassa, nokka-akselin hammaspyörään ei tule kiilaa eikä kaulusta.
Kiila ja kaulus on kampiakselin vauhtipyörässä.
Pahoittelut epäselvästä ohjeesta.
-
Kyllähän nokkapyörässä on putkisokka kiilana, ja peltilevyt molemmin puolin pyörää, joissakin vielä pyörän ja nokan välissä paksu prikka. Kampiakselin hihnapyörän molemmin puolin peltilevyt ja hihnapyörässä kiila. Vauhtipyörän (vaihteiston ja moottorin välissä) alle ei tule kiiloja ja peltilevyjä. Eikä vauhtipyörää oteta normaalisti näkyviin saati irti jakopäätä rassatessa. B200/230 on tunnettu heikosta kampiakselin hihnapyörästä, kiila lohkeaa helposti ja jako menee sen myötä sekaisin ja venttiileitä enemmän vähemmän mutkalle. Kiila saattaa mennä murusiksi jos hihnapyörän takana oleva peltilevy on väärässä asennossa tai pyörä on hivenen vinossa ja lyödään paikoilleen.
-
Ylös.
Mauser on ihan oikeassa, nokka-akselin hammaspyörään ei tule kiilaa eikä kaulusta.
Kiila ja kaulus on kampiakselin vauhtipyörässä.
Pahoittelut epäselvästä ohjeesta.
Mauser ei ole puhunut nokkapyörästä ja vauhtipyörässä ei ole kiilaa!
Vauhtipyörä on koneen takapäässä ja sen luistamisen estetään kahdeksalla ruuvilla ja loctitellä.
estate, putkisokka ei toimi kiilana ja se pyörä pysyy yhtä hyvin ilman sokkaa. Se on vain ohjausta varten. Peltilevyjä en ole autoistani nokkapyöristä löytänyt yhtään, ainoastaan ruuvi ja prikka. Voi olla että vanhoista löytyy remmin ohjauslevyjä.
-
Kyllähän nokkapyörässä on putkisokka kiilana, ja peltilevyt molemmin puolin pyörää, joissakin vielä pyörän ja nokan välissä paksu prikka. Kampiakselin hihnapyörän molemmin puolin peltilevyt ja hihnapyörässä kiila. Vauhtipyörän (vaihteiston ja moottorin välissä) alle ei tule kiiloja ja peltilevyjä. Eikä vauhtipyörää oteta normaalisti näkyviin saati irti jakopäätä rassatessa. B200/230 on tunnettu heikosta kampiakselin hihnapyörästä, kiila lohkeaa helposti ja jako menee sen myötä sekaisin ja venttiileitä enemmän vähemmän mutkalle. Kiila saattaa mennä murusiksi jos hihnapyörän takana oleva peltilevy on väärässä asennossa tai pyörä on hivenen vinossa ja lyödään paikoilleen.
Kymppisarjassa noi levyt nokka-akselin hihnapyörän molemmin puolin, satasarjassa ei.