Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: belem - 12.05.2015, 22:21:46

Otsikko: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: belem - 12.05.2015, 22:21:46
Olen tuijotellut tuota kasipätkän valoa jo puolivuotta ja aina miettinyt siinä tuijotellessa, että mikähän mahtaa olla sen valon symboolin selitys. mulla on tullut mieleen esim. istuva koira tai leopardi tms... mikähän varoitusvalon tekijän ajatus on ollut, eli mikä on se kuvio, ajatus kiusaa niin, että rohkenen kysyä ?
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: laatikkovika - 12.05.2015, 23:01:42
Se on kreikan aakkosissa kirjain lambda. http://fi.wikipedia.org/wiki/Lambda
Otettu kai vikasymboliksi lambda-anturin takia??
Aikaisemmissa malleissa oli"check engine" valo joka mielestäni oli paljon järkevämpi. Ny kun on tuo lambdavalo niin monet ajattelevat että lambda-anturi pitää vaihtaa... :facepalm:

Ps. Minkä mallin kasipätkässä on tuo lambdavalo eikä check engine? -97?
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: TOK - 12.05.2015, 23:32:04
Ps. Minkä mallin kasipätkässä on tuo lambdavalo eikä check engine? -97?

Ainakin siskon -94:ssä oli lambda. Saattaa vaihdella markkina-alueittain, esim. jenkeissä on usein ollut vähän omat sävelet.
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: Heinämies - 13.05.2015, 09:01:23
Olen tuijotellut tuota kasipätkän valoa jo puolivuotta...

Sitten kun kyllästyt, irrota akun pluskaapeli muutamaksi minuutiksi ;).
Se nollaa sen miksi valo palaa. Itse olen tehnyt tuon omani kanssa muistaakseni kolme kertaa. Lambdavalo voi syttyä vaikka hetkellisen käyntihäiriön takia, ja se jää sit palamaan kunnes tekee em. toimenpiteen.
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: aprilli - 13.05.2015, 09:24:42
Voisiko vaihtoehtona olla sellainen, että lukee vikakoodit, selvittää missä vika ja korjaa vian pois?

Ei varmaan tartte erikseen korostaa sitä, että kunnossa oleva kone ei vikavaloja huvikseen sytytä. Se käyntihäiriökään tai mikä sitten lie, ei ole terveen koneen ominaisuus. Eikä vika poistu vikamuistin nollaamalla.

En nyt varmaksi mene sanomaan miten LH toimii vikavalon syttyessä, mutta ainakin Motronic sammuttaa vikavalon itsekseen sitten, kun kaikki on kunnossa.
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: belem - 14.05.2015, 22:58:31
Kiitos tiedoista. selkes taydellisesti.
Valoa ei muuten ole saatu sammuun mitenkään vielä, voi olla kyllä se lambdakin, koska ed. ecu jätti pahasti rikastimen päälle muutaman kerran ja siitä lähtien tällä uudellakin eculla se on palanut, ei auta nollaamiset tms. ajattelin että se lambda vaurioitui siinä. Nyt vaihdoin jakoremmin ja myöhemmin aletaan etsiin sitä lambdavikavalon syytä. Oli muuten tosi tiukka paikka saaha uus remmi sinne siimapyörän taka, vaikka sen alapellinkin otti pois niin vasemmalle jäi se muovi ja sitten yksi pultin pää ja moottorin ripustuski on pahasti tiellä. Kuvittelis inssien ajattelevan etes jotain tulevista huolloista, jätetään tällainen usein toistuva juttu turhan vaikeaksi.
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: belem - 14.05.2015, 23:00:19
Oli muuten pakopuolen nokka-akseli yhden hampaan myöhässä pyörinyt, tarkistin moneen kertaan. Edellisen omistajan juttuja. Voiko olla mahdollista ?
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: Chili - 14.05.2015, 23:36:02
Valo palaa heti startatauksesta - samalla sekunnilla?
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: rocktie - 15.05.2015, 06:57:10
Oli muuten pakopuolen nokka-akseli yhden hampaan myöhässä pyörinyt, tarkistin moneen kertaan. Edellisen omistajan juttuja. Voiko olla mahdollista ?
Tokihan tuo on mahdollista.
Minulle nyt ei vielä ole selvinnyt että onko ne vikakoodit luettu sillä ledisysteemillä konehuoneessa? Sehän saattaisi kertoa jotakin.

Se remmi on todella helppo vaihtaa kun ottaa kampiakselin hihnapyörän irti, ei ole iso homma.
Neljä pikkuruuvia ja keskimutteri vaikka bilteman mutterimopolla. P>
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: belem - 15.05.2015, 17:33:52
Chili kysyi valosta, eli se palaa heti, eli ei syty vähän viiveellä. Ennen sitä ed.kerrottua vikahommaa ei lambdavalo palanut muuten kuin startatessa, ed omis. sanoi, että kerran vaihtoi lambdan kun valo paloi ja sitten pelas.
Vikakoodeja antaa vain sellaisia, että egr venttiili ja toisioilmapumppu, kumpaakaan en autosta ole löytäny.
Sitten toinen:
Ajattelinki ottaa siimapyörän pois, mutta ajattelin että on tiukassa, tietääpä seuraavalla kerralla, kiitos neuvosta.
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: Chili - 15.05.2015, 17:45:04
Toisioilmapumppu ei aiheuta välitöntä valon syttymistä.

tarkoitan sitä, että irrota akkukaapelin miinusjohto 10 min ajaksi ja starttaa auto. Kertomasi mukaan valo syttyy välittömästi - niinkö?
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: paku97 - 15.05.2015, 17:45:23
...siivapyörä.... :idiot2: :hello:
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: Chili - 15.05.2015, 17:50:53
http://www.matthewsvolvosite.com/air-pump-fix-tutorial-volvo.html

Toisioilmapumppu on akun alla. Näkyy hyvin, kun otat pohjamuovin auton alta pois. Pitäisi työntää ilmaa pakosarjaan käynnistyksen jälkeen parin minuutin ajan.
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: belem - 16.05.2015, 21:10:18
Siis hihnapyörä tieteski, ei siima...joka poisotetaan. Jep.
Akunkenkä on irrotettu useaan kertaan, ja ollut pois parikin päivää viimeksi, ei vaikutusta.
Vikakoodien nollaus kerran kokeiltu, valo ei syttynyt heti, vajaan minuutin päästä ja sitten aina palaa...
Akun telineen alla on vain cruisen (ilmeisesti) pumppu, muuta ei näkyny, ja se kirjankin mainitsema egr joka pitäis olla kaasuläppäsysteemin lähistöllä, en ole löytänyt ? voiko olla mahollista ? Cruise ei ole minun aikana toiminut joten en tiedä tuosta pumpusta totuutta, putki menee kuiteski ohjaamoon päin.
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: belem - 16.05.2015, 21:16:38
Ai se pumppu on tuollainen kuin tuossa linkissä oli, eikö sitä näe muuten kuin auton alta ?
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: Chili - 17.05.2015, 09:29:15
Sen pumpun näkee myös päältä, mutta ensin on nostettava akku pois ja akun teline. Tosi helppo irrottaa.

Mutta siihen pääsee tosi helposti kiinni myös alakautta: Autoa ei tarvitse nostaa. Pohjalevy on kahdella ruuvilla kiinni; molemmilla puolilla sivusta eturunkoon ruuvattu. Helppo ottaa pois 2 min. Ja oikeesti riittää, kun avaa vain pumpun puolelta sen ruuvin ja pudottaa pohjalevyn maahan vain siltä laidalta.

Laita auto kylmänä käyntiin ja pidä kättää pumpussa - tunnet pyöriikö pumppu. Pitäisi pyöriä pari minuuttia.


Mutta olethan tosiaankin starttispraylla suhutellut koneen imusarja yltympäriinsä koneen käydessä tyhjäkäyntiä ja testannut, ettei kierrokset nouse - ettei ole imuvuotoja missään?

Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: belem - 17.05.2015, 19:47:22
Joo löysin pumpun, alta näkee hyvin, kokeilen seuraavaksi pumpun pyörimisen kuten sanoit, sitä ajattelin seuraavaksi kysyäkin.
Pilottia en ole kokeillut tuollai vielä. Auto toimii kyllä muuten ihan moitteetta, mutta kokeilen se myös. Kiitos vain, palaan asiaan.
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: laatikkovika - 17.05.2015, 22:47:23
Pilottia en ole kokeillut tuollai vielä. Auto toimii kyllä muuten ihan moitteetta, mutta kokeilen se myös. Kiitos vain, palaan asiaan.
Ihan omalla vastuulla sitten, se on erittäin tulenarkaa tavaraa. ;)
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: jaskajokunen - 17.05.2015, 23:13:40
Joo löysin pumpun, alta näkee hyvin, kokeilen seuraavaksi pumpun pyörimisen kuten sanoit, sitä ajattelin seuraavaksi kysyäkin.
Pilottia en ole kokeillut tuollai vielä. Auto toimii kyllä muuten ihan moitteetta, mutta kokeilen se myös. Kiitos vain, palaan asiaan.
CRC:n Bräkleen toimii myös hienosti imuvuotojen etsinässä ja ei ole yhtään niin tulenarkaa kuin eetteri, toki tuotakaan ei sovi suihkia tupakki suussa kuumalle moottorille.
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: belem - 19.05.2015, 21:12:29
Ajattelin juuri sen tuliarkuutta. Katsotaan mitä teen, voin ehkä kokeilla tuota toista jos tarvis. Se toisioilmamoottori pyörii, kuuluu selvä sirinä ja tuntee myös käteen, tosin se ei kyllä sammunut kahteen, eikä vielä seuraavaankaan kahteen minuuttiin. täytyy katsoa vielä ajon jälkeen, että pyöriikö se aina.
Huomasin muuten, että ajon jälkeen ilmanputsari oli ihan lämmin, melkein kuuma, eli imi kuumaa ilmaa esilämmityksestä, silloin oli n. 5 asteen ulkolämpö.
Ei mielestäni ollut sulkenut läppää, se toimii sen varressa olevalla lämpötilahydrauliikalla.
Kannattaisko kesäksi vetasta pakosarjan al.putki irti ja sitoa se kauemmas pakosarjasta.
Otsikko: Vs: ns. lambdavalon symboolikuva
Kirjoitti: Chili - 19.05.2015, 21:15:55
Pelaakohan sulla moottorin lämpötila-anturit? Näyttääkö lämpömittari oikein?