Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: make12 - 12.06.2011, 12:16:22
-
vuotaa sit venttiilikopan tiiviste nokka akselin kohdalta ja äkkiseltään katottuna taitaa olla aika homma ku pitää käyttää suihkutki irti! onko vastaavia ongelmia tullut vastaan? mikä lääkkeeksi kyseiseen ongelmaan? auto on d5 ja vm05
-
Uusi tiiviste, sekä tiivistä myös se nokka-akselin laakeripukin yläosan ja kannen välinen sauma varmuuden vuoksi (käytä volvon tasotiiviseliimaa).
Laita myös tiivisteliimaa niihin kohtiin, jossa on se kulma tiivisteessä, kun lähtee nousemaan ylös laakeripukkia pitkin.
Uudet korkeapaineputket tarvit myös (tosin voit kokeilla tuuriasi, josko vanhat vielä menisivät tiiviisti paikalleen.)
Uudet suuttimien pohjatiivisteet.
Suuttimen pohjatiivisteen vastinpinta täytyy puhdistaa jollain, esim. pyöreä puukapula, jolla hinkkaat pinnan kiiltäväksi on hyvä.
Ei tuo homma loppuviimein ihan niin mahdoton ole, ne suuttimethan siinä eniten työtä teetää ja niiden kanssa pitääkin olla tarkka, että ei jää sieltä pohjalta vuotamaan.
-
juu ei varmaan ihan mahdoton homma oo mut eniten just mietityttää noi suihku"härpäkkeet" et saa viel toimimaan! miten kova paine noissa suihkuputkis on?
-
juu ei varmaan ihan mahdoton homma oo mut eniten just mietityttää noi suihku"härpäkkeet" et saa viel toimimaan! miten kova paine noissa suihkuputkis on?
Olisko se ollut max 1800bar, eli melkein kuin kotona raanasta päästäis vettä :)
-
Uudet korkeapaineputket tarvit myös (tosin voit kokeilla tuuriasi, josko vanhat vielä menisivät tiiviisti paikalleen.)
Uudet suuttimien pohjatiivisteet.
Suuttimen pohjatiivisteen vastinpinta täytyy puhdistaa jollain, esim. pyöreä puukapula, jolla hinkkaat pinnan kiiltäväksi on hyvä.
Mä olen joka kerta saanut nuo putket tiiviiksi laittamalla ne ennen injektorien kiristystä niin, että paljain sormin kierretään putkien mutterit pohjaan putkea hieman liikutellen, että löytyy se kohta, missä mutteri kiertyy eniten. Silloin on se aikaisempi liitoskohta kohdillaan ja putki todennäköisesti pitää.
Enemmän olisin huolissani suuttimen kiinnitysraudasta. Ne kun saattavat jossain tilanteessa katketa uudelleen käytön jälkeen ja muutenkin voivat olla "pehmentyneet" jousivoimaltaan, jolloin suutin voi liitoskohdastaan vuotaa. Kiinnikesarja joka sisältää kiinnikeraudan ja tiivisteen ym. maksanee noin 20 euroa / suutin. Jos tuo rauta katkeaa, niin saattaapi koko auto palaa koska silloin suutin pääsee nousemaan ainakin millin ylöspäin ja palava polttoaine/ilma seos purkautuu kovalla paineella sylinteristä päällä oleviin muoveihin.
Asennuksen jälkeen suuttimia kannattaa kuunnella moottorin käydessä tyhjäkäynnillä. Pohjatiivisteestään vuotavasta liitoksesta kuuluu yleensä sihisevä ääni.
vuotaa sit venttiilikopan tiiviste nokka akselin kohdalta
Tuossa vuoto voi olla venttiilikannen tiivisteestä tai akselin tiivisteestä (stefasta) tai peräti nokka-akselinlaakeripukin saumasta. Siitä oli aiemmin juttua jossain ketjussa. Paikka kannattaisi diagnosoida ennen remonttia, niin ei tule uusintaa tai turhaa työtä.
-
Juu kyl se venttiilikopan tiiviste vuotaa ku putsasin ja tutkiskelin! Ei auta ku käydä tilaamas volvolta osat ja ruveta vaihtamaan :-\!
Onko muilla ollut öljyvuotoja d5 ssa? Ku kattelin et olis vähän märkä öljystä joka puolelta :-[!
Ohjaustehostajakin näkyi vähän vuotavan!
-
Vuotaminen joka puolelta ei ole tyypillistä volvon moottorille. Toki jos moottorin sisälle muodostuu painetta esimerkiksi tukkoon menneen huohotusjärjestelmän takia, niin silloin pursuu öljyä vähän sieltä sun täältä.
-
Mimmosellahan rahalla aiheen aloittajan ongelmaan kannattaa varautua?
Tuossa kun on yksi d5 joka valuttaa öljyä turbon lämpöpellin piälle, niin taitaa johtua samasta olgelmasta.
-
Mimmosellahan rahalla aiheen aloittajan ongelmaan kannattaa varautua?
Tuossa kun on yksi d5 joka valuttaa öljyä turbon lämpöpellin piälle, niin taitaa johtua samasta olgelmasta.
Jos itse tekee työt niin osat suunnilleen 60€ luokkaa itse ostin tarvikeosat ja hyvin pelaa liima ei tarvitse olla Volvon omaa
-
Jos itse tekee työt niin osat suunnilleen 60€ luokkaa itse ostin tarvikeosat ja hyvin pelaa liima ei tarvitse olla Volvon omaa
Ossoon mie tuhosin seurauksin purkoo, mutta se kassoominen onkin toinen juttu.
Kauanko korjaamolla moiselle on ns ohjeaika?
-
Ossoon mie tuhosin seurauksin purkoo, mutta se kassoominen onkin toinen juttu.
Kauanko korjaamolla moiselle on ns ohjeaika?
Riippuen kuinka kovassa suuttimet on mutta jos hyvin menee niin 2h riittänee
-
Riippuen kuinka kovassa suuttimet on mutta jos hyvin menee niin 2h riittänee
Niinpä. Kiinnikkeen irrottamisen jälkeen joko lähtee sormin tai sitten pitää purkaa suuttimesta pää pois ja kiertää ulosvetovasara suoraan runkoon kiinni. Voi olla mitä tahansa siitä välistä. Monesti kiinnike löysään ja käynnistäminen irrottaa suuttimen jos ei ole ulosvedintä. Eli paras kokeilla suuttimien irrotusta ensimmäisenä ennen kuin purkaa mitään muuta irti. Tietää onko suunnattava suoraan pajalle jossa on sopiva ulosvetotyökalu. Siellä sitten suutin irti, kolon puhdistus, suutin takaisin ja takaisin sinne missä meinaa homman tehdä.
-
Onkos suosituksia mimmosella pajalla moinen operaatio kannattaa tehdä?
Putsaako avainvaunu ihan 6-0 vai onnistuuko jossain edullisemmassa paikassa?
-
Naumanen ainakin osaa.
-
Naumanen ainakin osaa.
Kiitos vuan vinkistä, sammoo isän kanssa tännään mietittiin että pittääpä siellä käyvvä kyselemäässä.
-
Ei varmasti ole halvin mutta heidän osaamiseen voi luottaa 100%:sesti. :)
-
Naumanen tekee vuan tiisseli hommia ensisijassa ja sen ymmärrän.
Volvolta sain tarjouksen venttiilikopan tiivisteen vaihdosta, 300€ ois siellä hinta.
Suutin putket taitaa olla toiset 300€ jos joutuu vaihtamaan.
-
Naumanen tekee vuan tiisseli hommia ensisijassa ja sen ymmärrän.
Volvolta sain tarjouksen venttiilikopan tiivisteen vaihdosta, 300€ ois siellä hinta.
Suutin putket taitaa olla toiset 300€ jos joutuu vaihtamaan.
Ainakin yleensä suutin putket vaihtaneet että saa takuun työlle näin ainakin Hämeenautolta sanoivat kun itse sitä kysyin.