Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: MxD - 13.05.2015, 22:16:11
-
Olisi seuraavaa tiedusteltavissa:
OBD-mittaus antoi vikakoodit P0030 ja P0134 ja muistelen konttorirotan sanoneen, että toinen vikakoodeista aiheutuu ennen kattia sijaitsevasta lambda-anturin virhearvosta. Katselin tossa kauhistuneena sellaisen uuden hintaa, enkä oikein osaa sanoa onko järkevä ostaa uusi anturi vai saisinko jostain käytetyn ja varmasti toimivan käyttööni? Hinta oli Mister-autossa 141€ :o (42% alennus).
Auto on V70 II 2.4T 2001, ajettu rapiat 320tkm
Korjausaikaa saatiin 30.5. asti, takapöntön yläpelti on mädäntynyt ja se korjataan viikonlopun aikana hitsaamalla kasaan.
Saisiko näille vikakoodeille kuinka tarkkaa opastusta ilman lukijaa?
Foorumilta luin, että P0134 Ox Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 1) (Katin edessä oleva anturi)?
Entäs tuo P0030?
Auto on menossa viikonloppuna kaverille laittoon ja kerroin tilanteesta alustavasti, johon hän tokas että koitetaan saada sen anturi pelittämään putsaamalla se eka. Kannattaako edes harkita tarvikeanturia?
Pikainen apu olisi tarpeen ja erittäin suotavaa.
Kiitos jo etukäteen.
-
elä laita tarvike anturia. onkohan vikakoodi pysyvä vai voisiko vaan nollata pois ja katsastaa. takapönttö kannattaa uusia, ei niitä kannata hitsailla
-
takapönttö kannattaa uusia, ei niitä kannata hitsailla
Jos nyt puhutaan niistä kannakkeista, voi kyllä kannattaakin hitsailla. Taitaa olla suurinpiirtein kaikissa tän ikäisissä ne takapöntön kannakkeet happamia. Ainakin mun S60 sama juttu. :D
-
Jos nyt puhutaan niistä kannakkeista, voi kyllä kannattaakin hitsailla. Taitaa olla suurinpiirtein kaikissa tän ikäisissä ne takapöntön kannakkeet happamia. Ainakin mun S60 sama juttu. :D
ruuvattava kannake taitaa maksaa kympin, ei tarvii kemppiliimaa eikä harjateräksiä :2funny:. luulen että tässä puhutaan takapöntön päällispellistä. pöntössä on usempi kerros ja päällinen on monesti aika rivon näköinen, tosin harvoin vuotavat
-
ruuvattava kannake taitaa maksaa kympin, ei tarvii kemppiliimaa eikä harjateräksiä :2funny:. luulen että tässä puhutaan takapöntön päällispellistä. pöntössä on usempi kerros ja päällinen on monesti aika rivon näköinen, tosin harvoin vuotavat
Päällispellistä joo kyse ja kyllä siellä sellanen nyrkin kokoinen hapero reikä on ja pörinä käy, niin että ala-asteen jonneilla valahtaa housuun kun lähden valoista ;)
Vikakoodia en pääse lukemaan, kun en omista lukijaa mut moottorin vikavalo syttyy uudelleen hetken päästä kun akun napa on asetettu takaisin muutaman minuutin irrotuksen jälkeen.
-
Jossei hieman koventuneet äänet haittaa niin otat sen pöntön pois vallan. Kulutuskin taitaa pienentyä.
-
Jossei hieman koventuneet äänet haittaa niin otat sen pöntön pois vallan. Kulutuskin taitaa pienentyä.
Aina vaan paranee, mut toi parempi osapuoli ja naapurit voivat olla eri mieltä asiasta :)
Lambda-arvoksi saatiin katsastuksessa 1,33. Runsas happipitoisuus vääristää arvoja.
-
Aina vaan paranee, mut toi parempi osapuoli ja naapurit voivat olla eri mieltä asiasta :)
Lambda-arvoksi saatiin katsastuksessa 1,33. Runsas happipitoisuus vääristää arvoja.
ei siitä kovat äänet tuu turbo vehkeessä, nyt ne varmasti kaikuu kovempana kun se pöhisee sinne auton pohjaan ne äänet. Mulla oli yhdellä läpivirtaavalla pöntöllä eikä siinäkään ollu mahottomat äänet.
-
Poistamalla sen pöntön ainakin ansaitsee katsastuksessa hylyn...
-
Poistamalla sen pöntön ainakin ansaitsee katsastuksessa hylyn...
Meinaatko että vain alkuperäisellä putkella saa leiman? Tai vastaavalla.
-
Meinaatko että vain alkuperäisellä putkella saa leiman? Tai vastaavalla.
Ei tarvitse olla alkuperäinen vaan jos pönttö on ollut takapäässä niin se täytyy olla nytkin, oli se sitten mikä hyvänsä.
Lambda-anturia nyt ei hyödytä putsailla, rikki mikä rikki, oletettu kestoikä 200tkm on täyttynyt. Kummatkin kertomat koodit liittyy rikkinäiseen anturiin tai sitten johdot ovat poikki.
-
Ei tarvitse olla alkuperäinen vaan jos pönttö on ollut takapäässä niin se täytyy olla nytkin, oli se sitten mikä hyvänsä.
Lambda-anturia nyt ei hyödytä putsailla, rikki mikä rikki, oletettu kestoikä 200tkm on täyttynyt. Kummatkin kertomat koodit liittyy rikkinäiseen anturiin tai sitten johdot ovat poikki.
Eli suora putki kelpaa jos kuoret löytyy putkesta. Näin karkeasti ilmaistuna.
-
Sillä lailla, ei siis suoraa putkea. Toivotaan että molemmat viat johtuvat hajonneesta lambdasta edessä. Vaikkei tuo katin jälkeinen anturi enää paljon tulisi kustantamaan, mutta se yhteissumma nollauksineen päivineen tulee jo maksamaan helvetisti. :(
Tiliä odotellessa siis.
Kiitokset lukuisista avuista, eiköhän tällä päästä taas huomenna ja lauantaina eteenpäin :hello: