Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: hyrysysy - 14.05.2015, 13:27:17
-
Opastusta tarvittaisiin: V70 2,4d aut /-10 ja jarruton traileri+vene yhteispaino ~500kg.
A) Ilmeisesti turvallisinta on vetää siten, että kierrokset pysyvät yli 2000rpm eli kytkettävällä
puolella nelosella tai vitosella. Liikkeelle voi kuitenkin lähteä automaattipuolella?
B) Nostetaanko pitäväpohjaiselta normirampilta vaihteella vai automaatilla?
Jos on epävarmuutta, auttaako lähteminen talvikolmosella?
C) Käyttöohjeessa oli jotain sähköisen käsijarrun painamisesta mäkilähdössä.
Ihan en ymmärtänyt, mitä tarkoitettiin. Jos sammutan auton ramppiin, jotta saan
veneen traikulle, laitan toki käsijarrun päälle. Sehän laukeaa itsekseen pois,
kun lähtee liikkeelle. Pitääkö sitä vielä erikseen ehtiä painaa vai kui?
D) FarkkuOmegalla ei ollut isompia ongelmia loivassa luonnonrannassakaan, jossa
takuset jäävät sorahiekalle (veden rajasta maalle metri/puolitoista) ja etuset nurmikolle.
Sateessa pito heikompi, lisättiin lapsia takapaksiin.
Entä V70: Nuo edelliset nostamiseen liittyvät ongelmat tässä erityistapauksessa?
Ja otetaanko DSTC:stä pois se mikä saadaan vai annetaanko olla päällä?
Tämä pitäisi saada onnistumaan sillä apuja ei enää ole eikä tule :'(
-
Opastusta tarvittaisiin: V70 2,4d aut /-10 ja jarruton traileri+vene yhteispaino ~500kg.
A) Ilmeisesti turvallisinta on vetää siten, että kierrokset pysyvät yli 2000rpm eli kytkettävällä
puolella nelosella tai vitosella. Liikkeelle voi kuitenkin lähteä automaattipuolella?
B) Nostetaanko pitäväpohjaiselta normirampilta vaihteella vai automaatilla?
Jos on epävarmuutta, auttaako lähteminen talvikolmosella?
C) Käyttöohjeessa oli jotain sähköisen käsijarrun painamisesta mäkilähdössä.
Ihan en ymmärtänyt, mitä tarkoitettiin. Jos sammutan auton ramppiin, jotta saan
veneen traikulle, laitan toki käsijarrun päälle. Sehän laukeaa itsekseen pois,
kun lähtee liikkeelle. Pitääkö sitä vielä erikseen ehtiä painaa vai kui?
D) FarkkuOmegalla ei ollut isompia ongelmia loivassa luonnonrannassakaan, jossa
takuset jäävät sorahiekalle (veden rajasta maalle metri/puolitoista) ja etuset nurmikolle.
Sateessa pito heikompi, lisättiin lapsia takapaksiin.
Entä V70: Nuo edelliset nostamiseen liittyvät ongelmat tässä erityistapauksessa?
Ja otetaanko DSTC:stä pois se mikä saadaan vai annetaanko olla päällä?
Tämä pitäisi saada onnistumaan sillä apuja ei enää ole eikä tule :'(
A: Puntti on niin kevyt, että ei väliä. Normi D:llä.
B: Ihan normisti D:llä.
C:Ei
D:Anna olla päällä, sitten pois jos ei anna vetoja.
Kyllähän tuon painoinen puntti tulee miten päin vain ylös ilman ongelmia.
-
Kappas! Kiitokset lohdullisista vastauksista ;)
Vielä olisi eräitä huolen aihetta:
1) Kaveri väitti, että hänen mersussaan (yli 3 litran moottori) tomaatti
on rakenteeltaan semmoinen, että voi jättää rinteeseenkin paikalleen
ilman käsijarrua. Kaveri vetää isohkoa Hobbya.
Miten Volvon käy, jos noin sattuu käymään traikku perässä?
2) Voiko Volvon vaihdekepin siirtää vauhdissa asennosta D asentoon N?
Olisi tuollointällöin tarvetta antaa rullata vapaalla.
3) Uusi 13-napainen perävaunupistoke kai näyttää olennaisesti erilaiselta kuin 7-napainen?
Volvon perässä semmoinen, jossa 7 nystyä. Traikun plugissa 7 naarasta. Käynee yhteen.
Voiko silti tulla jokin valo-ongelma, joka vaatii liitoskappaleen hankkimista ennen lomareissua.
Kokeilla ei nyt voi, traikku kun on mökillä.
4) Ratti pitää lievää ääntä. Ääni on samanlainen kuin PC-autopelin peliratissa sitä käännettäessä.
Ominaisuus vai uuden huolen aihe?
-
Mersussa lienee mäkilähtöavustin. Jotain Jeep Grand Cherokeeta (mersun dieseli) ajelin ja siinä oli mäkilähtöavustin. Piti mennä alamäkeäkin kaasua painaen kun muuten oli jarrut pohjassa.
Tuo veneenveto rampilta tai ajaessa on vaihteiston kannalta aikalailla yhdentekevää, onko vaihdekeppi automaatilla vai manuaalilla. Vanhemmissa oli joissakin "W" eli winter-asento. Sillä kytketään isompi vaihde ja pito liukkaalla pito oli parempi kun ei sudi niin helposti.
Pitäisin sen automaattiasennossa niin on varmaan paremmin optimoitu kierrosluku kuormaan nähden.
Ei sitä vaihdetta vauhdissa vapaalle kuulu laittaa. Tuskin siitä hajoaa, mutta en keksi yhtäkään syytä tehdä niin.
Peräkärryn pistokkeet ovat ok, jos niissä on standardinmukaiset kytkennät. 14-napainen on selvästi erilainen ja vaatii adapterikaapelin.
-
Yleisesti ottaen pitäsin automaattia hyvänä vaihtoehtona veneen vetoon, varsinkin venettä nostaessa automaatilla jää tuo luistattaminen vähemmälle kun manuaalilla. Itellä on noin 500kg painava venekonetraileri-paketti. Paremmin oon saanut luiskasta ylös DSTC sammutettuna kun päällä. Varsinkin jos pyörät pyrkivät suttaamaan.
Kierrokset oon pyrkiny pitämään minimissään 2000rpm niin matka-ajossa kuin sitten pienemmälläkin tiellä. Sopiva ainakin tuo V70 vitosvaihde maantielle kun vauhtia mittarin mukaan 95, siitä kun otetaan pois GPS:llä mitattu mittarivirhe 8kmh niin vauhtikin on ihan passeli. Ite sanosin että juuri tämä liian suurella vaihteella ajaminen kärryn/veneen kera on se suurin syy voimansiirtovikoihin.
-
Kiitokset osallistuneille.
Taidan nyt aluksi pelata varman päälle eli >2000rpm kun tämä karvalakkimalli ;) ei näytä moottorin lämpöjä >:(
Omegassa moottorin vaivaantunut ääni oli kohtuullinen opastaja. Tämä dieselkone tuntuu hiljaisemmalta.
Ja onhan noita kikkakolmosia nostamiseen
-
Ei mulla ole koskaan ollut lämpöjen kanssa ongelmia. Niin sun kuin munkin tapauksessa puhutaan kevyehköstä venekone-paketista.
Niinkuin jo mainitsinkin:
Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä että ei paljoakaan alle 2000rpm kierroksilla. Antaa koneen tehdä työ, ei rasiteta liikaa voimansiirtoa.
-
Ei mulla ole koskaan ollut lämpöjen kanssa ongelmia. Niin sun kuin munkin tapauksessa puhutaan kevyehköstä venekone-paketista.
Niinkuin jo mainitsinkin:
Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä että ei paljoakaan alle 2000rpm kierroksilla. Antaa koneen tehdä työ, ei rasiteta liikaa voimansiirtoa.
Omalla 163 hv manuaali D5:lla on vaikeuksia nostaa n. 1000 kg venetraileri rampilta ylös. Voimaa on koneessa vasta yli reilun tuhannen varvin vaan milläs saat alkuvauhdin riittäväksi - ainoa mahdollisuus on joko
a) luistattaa kytkintä tai
b) sudittaa rengasta
c) komentaa perhe järveen työntämään venettä :- )
-
Aikanaan vedettiin farmari warrella tuommosta pakettia kaikenlaisista rampeista, ilman mitään ongelmia.
Luulis nyt nousevan vähän rivakammin D5 Volvolla :D
-
Jotenkin nuo ajovaihteen huolehtimiset tuntuu aika turhilta tuollaisen pikkuruisen venetrailerin kanssa. Kaverilla oli ihan samanlainen paketti VW Polo 1.2:n kanssa.
Mä tajuaisin jos puhuttaisiin 1500kg oikeasti 2000kg vaunusta, jonka ilmanvastus on sama kuin tuomiokirkolla.
-
Mikä tässä on se oleellinen ongelma? Jos koko paketti painaa sen 500kg niinkun alussa sanottiin niin sama se on millä vaihteella sitä vetelee. Jos tuollasella autolla vedellää perässä yli tonnin kuormii joka päivä mitä näkee liikenteessä.
Auto tykkää kun sitä käytetään.
-
Omalla 163 hv manuaali D5:lla on vaikeuksia nostaa n. 1000 kg venetraileri rampilta ylös. Voimaa on koneessa vasta yli reilun tuhannen varvin vaan milläs saat alkuvauhdin riittäväksi - ainoa mahdollisuus on joko
a) luistattaa kytkintä tai
b) sudittaa rengasta
c) komentaa perhe järveen työntämään venettä :- )
Tuo ongelmahan näissä etuvedoissa tulee kun alkaa painoa kertyä. Kumpa olisi takapotku D5........ :)
Jostain syystä aika moni luiska on lyhyt ja jyrkkä. Lyhyt ja pitkä luiska antasi paljon anteeksi takavedon puutetta. Itekkin oon tuossa hippuillut L-busteria. Mieleen on tullut juurikin tuo kuminpoltto luiskilla veneen vaihdon jälkeen, kun nykynen RS-busteri nousee vielä hyvin ylös.
Vinkkinä muuten. Jos lähet vesille niin katuharja autoon mukaan. Sillä saa kätevästi rampin putsattua pahimmasta irtokivestä.
-
Tuo ongelmahan näissä etuvedoissa tulee kun alkaa painoa kertyä. Kumpa olisi takapotku D5........ :)
Jostain syystä aika moni luiska on lyhyt ja jyrkkä. Lyhyt ja pitkä luiska antasi paljon anteeksi takavedon puutetta. Itekkin oon tuossa hippuillut L-busteria. Mieleen on tullut juurikin tuo kuminpoltto luiskilla veneen vaihdon jälkeen, kun nykynen RS-busteri nousee vielä hyvin ylös.
Vinkkinä muuten. Jos lähet vesille niin katuharja autoon mukaan. Sillä saa kätevästi rampin putsattua pahimmasta irtokivestä.
Onkohan vaihteiston välityksissä eroa eri V70II vuosimallien välillä, onko tuo M56L2 kaikissa manuaali 5v V70:ssä? Jos 1. olisi himpun verran pienempi niin trailerikin nousisi helpommin luiskalta.
(http://i1168.photobucket.com/albums/r499/harveysr/2014-07/81f31d73-af9d-4028-a566-2d50a2c98a11_zps5bf4a51e.jpg)
Joskun taannoin tuli vedettyä venettä V6 automaatti Omegalla (kitkalukko perässä) ja traileri nousi paikasta kun paikasta näytöstyyliin ilman ongelmia....
-
En ite ainakaan oo perstuntumalta huomant eroja tuon nykysen ja edellisen V70 2002 vuotisen bensavaparin välillä.
240 vaparideekussa oli kyllä niin loistavan lyhyt ykkönen kun vaan saattoi. Lootana oli M47. Paikaltaan sai nostaa kytkimen melkeen kerrasta eikä paljon hypännyt! :D
-
Tuo ongelmahan näissä etuvedoissa tulee kun alkaa painoa kertyä. Kumpa olisi takapotku D5........ :)
Itseasiassa monesti etuvetoisella autolla tuossa tilanteessa on sen vetävän pyörän päällä enemmän massaa kuin takavetoisessa. Johtuu tietysti miten se traileri perään asettuu, mutta etuvetoiset autot ovat kuitenkn yleensä etupainoisia, takavetoiset yleensä eivät ole takapainoisia, vaikka painopisteensiirtymä otettaisiinkin huomioon.
-
Kaikilla vetotavoilla n.tonnin pakettia kiskoneena voin kyllä sanoa, että etuveto on Huono tuohon hommaan jos vähänkään mäkeä rampissa. Ja yleensä aina on.
-
jos autossa ei meinaa pukku riittää laittakaa hinausliina koukun ja trailerin väliin, nokkapyöränvarassa vedätte tasaselta alustalta sen trailerin ylos luiskalta... onnistuu muuten paskemmallakin etuvedolla kun ei tarvii ylämäkeen kiskoa omaa painoa.
-
Tässähän kävi nyt sitten niin, että:
1. Luonnonranta oli tosi märkä ja ruoho liukasta. Mutta vedet oli korkeella, joten nostokulma jäi vaatimattomaksi.
Nostaessa asettelin Volvon jyrkästi linkkuun traikkuun nähden. Just kun funtsin kierrosten nostamista,
olikin koko paketti jo ylhäällä :o Vielä jäi kokematta nosto normivuoden vedenkorkeudella.
2. Maantiellä tuli vedeltyä tomaatin valittavalla vitosella ja vakkarilla mittarivirhe huomioiden ~82km/h.
Kierrokset oli tuolloin ~1800rpm. Riittänee? Tasan 2000rpm olisi tarkoittanut selkeää ylinopeutta...
-
Jossakin venelehdessä oli juttu miehestä joka rakensi etuvetoisen autonsa etuosaan vetokoukun veneen nostamista ja laskemista varten, kyllästyttyään sutimiseen :)