Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tomppa72 - 15.05.2015, 16:19:25
-
V70 D5 -02 vikakoodi ECM 1300 ja moottori vaatii huollon.
Vika tulee kun virrat laittaa päälle. Ilmamäärämittari,suodatin vaihdettu. Turbolle menevät ja lähtevät letkut kaikki ehjiä. Auto vikatilassa eikä ota 2500 kierrosta enempää
Missähän vois vika olla?
-
Mitenkähän tuo vika tuli? Jos kerran uusit MAFfin ja silti tulee niin kaiketi siitä johdosta ja liittimestä olisi hyvä lähteä liikkeelle.
-
Kesken tasaisen ajon. Liitin putsattu ja johtonippuakin purettu. Kaikki näyttää siltä kuin pitääkin.
-
Onko muita vikakoodeja?
-
Ei ole
-
Voisko vika olla hiukkassuodattimessa. Onko hiukkassuodattimen luona jotain anturia josta menee tieto Ilmamäärämittarille.
-
Tuon ikäisessä ei ole hiukkassuodatinta, eikä myöskään pakoputkessa mitään antureita.
Koodi ei siis nollaannu lainkaan, vai tuleeko se aina vaan takaisin, kun auton käynnistää?
-
Tulee takasin ennenkuin käynnistää. Nyt pari kertaa lähtenyt kesken ajon pois ja tullut seuraavassa käynnistyksessä uudestaan. Eikä auto silloinkaan kulje mihinkään. Kiertää kuitenkin 4000. Taitaa olla turbokin jumissa.
-
Otin VNT venttiilistä johdon irti niin katosi moottori vaatiin huollon teksti. Vikakoodit kyllä tuli. Auto vaan ei kulje mihinkään. Säätäkö VNT venttili turbon ahtopaineita. Voiko moottorityynyt molemmat tulpata. Alipaineletkutkin näyttävät olevan ehjät. Ei oikein meinaa vikaa löytyä.
-
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://img693.imageshack.us/img693/6783/solenoidvalve.jpg&imgrefurl=http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t%3D90841&h=414&w=640&tbnid=i91kFbwVvMvuFM:&zoom=1&docid=-6uGDh-g1Ay3CM&ei=cqNYVe6aIofkyAP7lYGICA&tbm=isch&ved=0CCEQMygEMAQ (http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://img693.imageshack.us/img693/6783/solenoidvalve.jpg&imgrefurl=http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t%3D90841&h=414&w=640&tbnid=i91kFbwVvMvuFM:&zoom=1&docid=-6uGDh-g1Ay3CM&ei=cqNYVe6aIofkyAP7lYGICA&tbm=isch&ved=0CCEQMygEMAQ)
Tuossa on tuo VNT:n tarkoitus eli säätää turbon siipiä.
Voit tulpata molemmat tyynyt, niille lähtee letkut siitä ilmanputsarin luonta http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://img192.imageshack.us/img192/8922/variablenozzleturbogove.jpg&imgrefurl=http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t%3D90841&h=414&w=640&tbnid=uhy1rskhWgKdkM:&zoom=1&docid=-6uGDh-g1Ay3CM&ei=cqNYVe6aIofkyAP7lYGICA&tbm=isch&ved=0CCQQMygHMAc (http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://img192.imageshack.us/img192/8922/variablenozzleturbogove.jpg&imgrefurl=http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t%3D90841&h=414&w=640&tbnid=uhy1rskhWgKdkM:&zoom=1&docid=-6uGDh-g1Ay3CM&ei=cqNYVe6aIofkyAP7lYGICA&tbm=isch&ved=0CCQQMygHMAc)
Kuvassa osa 12.
Siltä laitat letkut kaksinkerroin ja vaikka nipparilla kiinni. En usko että se auttaa kyllä tuohon ongelmaan mikä liittyy MAF-vikaan.
Jos se herjaa MAFfia heti virtoja laittaessa niin MAF on joko viallinen tai ei saa yhteyttä eli johdotuksessa vikaa.
ECU:n osuutta asiaan en osaa edes arvailla mutta joitan CEM vikoja näissä on ollut.
Joku enemmän väiden kanssa touhunnut osannee vastata.
-
Onko tähän vikaan löytyny ratkasua?