Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kanis187 - 18.05.2015, 19:20:42
-
Haluaisiko joku selittää toimenpiteen kulusta mm. mitä täytyy purkaa edestä ja mitä kannattaa ottaa huomioon ja millä puhdistaa? Noviisi kysymyksiä, mutta olisi mukava tietää etukäteen ettei mene koko päivää pikku hommassa.
-
Helpoin ja turvallisin vaihtoehto on imusarjan irroittaminen. Vaparikoneesta ainakin sen saa imusarja paikallaankin mutta ahdasta on ja vaarana että huohotinpöntön muoviputki menee poikki jolloin se putoaa koneen sisälle. Puhdistus bensalla, jarrukliinerillä tmv öljyä pesevällä aineella sekä paineilmaa kaveriksi.
-
Joo, taidan kuitenkin ottaa riskin ja yrittää varovasti imusarja paikallaan. Jos tk-venttiilin ottaa edestä eikös se tee vähän tilaa sinne. Tarkoitatko putkea joka johtaa venttiilikopan ylitse imuletkuun?
Pakollinen toimenpide, ei varmaan oo koskaan putsattu, 410tkm mittarissa ja hönöttää vähän korkista.
Kiitos tietämyksestäsi. :)
-
En tainnut itse muuta purkaa kuin tyhjäkäyntimoottorin.
(http://www.autopartsapi.com/eEuroparts.com/images/parts/lg_cdf8ebb3-10ba-4845-ad98-37d1edc388ce.jpg)
Tuossa vasemmalla nuo putken nysät.
-
ettei mene koko päivää pikku hommassa.
Haaroitusnipan ja letkujen kunto kannaattaa tutkia etukäteen ja tarvittaessa vaihtaa. Varaa putsaukseen riittävästi aikaa ja uusi o-rengas pohjaan. Siinäkin menee jo paljon aikaa, että jättää pöntön likoamaan. Kaasuläpän voi vaikka puhdistaa sillä välin. Jos on EGR niin kannattaa kyllä ottaa imusarja pois, sen verran tiukka paikka.
-
Haluaisiko joku selittää toimenpiteen kulusta mm. mitä täytyy purkaa edestä ja mitä kannattaa ottaa huomioon ja millä puhdistaa? Noviisi kysymyksiä, mutta olisi mukava tietää etukäteen ettei mene koko päivää pikku hommassa.
Jos rajoituksena on tuo aika, niin ehkä kannattaa harkita sen purkin hommaamista, niin ei tarvitse läträtä sen vanhan puhdistamisen kanssa. Säästyy sitä aikaa jos se on tiukalla. Tossa vaikkapa Skandixin purkki; päätä itse tykönäsi haluatko "pitää volvosi volvona" ja ostaa orkkisen vai tyydytkö Skandixin omaan merkkiin.
Samasta paikasta sitten tarvittaessa muitakin huohotustsydeemin osasia löytyy.
http://www.skandix.de/en/suche/?q=Crankcase%20breather&k=905
Tarinaa tuohonkin operaatioon liittyen löytyy runsaasti https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineSealsBeltsVent.htm#Crankcase_Ventilation_A_Treatise (https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineSealsBeltsVent.htm#Crankcase_Ventilation_A_Treatise)