Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: hukka - 13.06.2011, 11:40:37

Otsikko: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: hukka - 13.06.2011, 11:40:37
Miten saisi vaihdettua 850 airbag ratin?

Olisi tiedossa purkuautosta ehjä ja toimiva ratti, mutta millainen homma se on vaihtaa?
Nykyinen ratti on jo parhaat päivänsä nähnyt ja äänimerkki on rikki.
Otsikko: Vs: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: Grahik - 15.06.2011, 10:55:06
Omaan autoon vaihdoin muoviratin nahkaiseen.

Homma menee jotakuinkin näin:
-Miinuskenkä akulta irti ja kahvitauko
-Ratti noin 90 asteen kulmaan että saa takakautta ruuvattua toisen bagia pitelevän torx-ruuvin auki, sitten rattia toiseen suuntaan ja sama homma. Muistaakseni T30. Saa enemmän tilaa jos irrottaa rattiakselin muovit operaation ajaksi.
-Varovaisesti bagi kouraan ja liitin irti. Ei kannata pudotella eikä pelata jalkapalloa.
-Keskiöpultti auki, älä väännä rattilukkoa vasten vaan hommaa kaveri vääntämään ratin kehältä vastaan. Älä vielä vedä rattia booreiltaan.
-Ratti täysin suoraan. Bagin liittimeltä pitäis lähteä keltainen nauha jonka päästä löytyy ruuvi. Se tulee bagin kierukassa olevaan reikään ja lukitsee kierukan paikalleen. Jos kierukka pyörähtää kierroksella pois keskikohdastaan, tulee kallis rasahdus kun kääntää ratin linkkuun.
-Nyt ratin pitäis lähteä aika nätisti vetämällä booreiltaan. Bagin liitin sujahtaa keskiössä olevan reiän kautta ulos.
-Uusi ratti paikalleen, pujota bagin johdin paikalleen ja sihtaa oikeille booreille. Irrota airbagin kierukan lukitusruuvi ja ruuvaa keskiöpultti kiinni, kiristyksessä taas kaveri apuna. Suositusmomenttia en muista äkkiseltään.
-Sitten vaan bagi kiinni.
-Kun kytket akunkengän takaisin niin ketään ei istu kuskin paikalla, ihan varotoimenpiteenä kun on nallia käpistelty.

Saattoi unehtua jotain koska on aikaa kun itse purin. Selventäviä kuvia naapurimaan pojalta. (http://www.backspegeln.com/tips_ratt.asp)

Edit: Keskiöpultin ohjemomentti 40Nm
Otsikko: Vs: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: HTK - 15.06.2011, 11:22:49
Tuossa edellä olikin oikeastaan kaikki oleellinen. Kannattaa varata pitkä torx-avain tuonne ratin taakse,  ja pahvi mittariston eteen ettei tule naarmuja.
Otsikko: Vs: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: Timo_R - 04.05.2014, 15:31:55
Jatketaas tähän, kun aiheeseen liittyy läheisesti.

Tarttui tuolta rompepäiviltä tälläinen ratti mukaan, kun sopi "jalopuu"-väritkin yksiin sisustan kanssa :
(http://timor.pic.fi/kuvat/855%20T-5R/2014/IMG_20140504_135111.jpg?img=smaller)

Tänään sitä mittailin ja vertasin alkuperäiseen, niin ei taida 850:n bägi sopia tuohon. Tuo vissiin on x70-sarjalaisen ratti, vai 960:n? Toimiiko niin, että etsii rattiin sopivan bägin, piuhat kiinni ja menoksi?  ???
Otsikko: Vs: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: pomo - 04.05.2014, 19:41:47
Jatketaas tähän, kun aiheeseen liittyy läheisesti.

Tarttui tuolta rompepäiviltä tälläinen ratti mukaan, kun sopi "jalopuu"-väritkin yksiin sisustan kanssa :
(http://timor.pic.fi/kuvat/855%20T-5R/2014/IMG_20140504_135111.jpg?img=smaller)

Tänään sitä mittailin ja vertasin alkuperäiseen, niin ei taida 850:n bägi sopia tuohon. Tuo vissiin on x70-sarjalaisen ratti, vai 960:n? Toimiiko niin, että etsii rattiin sopivan bägin, piuhat kiinni ja menoksi?  ???
960/x90/x70 ratti ainakin mielestäni.
Otsikko: Vs: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: m1ke - 04.05.2014, 19:43:18
näyttäs x70 ratilta noin yhtäkkiä.. voi alkaa hylkiin jos 850:seen kytkee x70 bäkin.. kannattaa olla jossain muualla kuin, penkin ja ratin välissä kun kääntää virrat päälle.
Otsikko: Vs: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: Timo_R - 04.05.2014, 19:45:25
näyttäs x70 ratilta noin yhtäkkiä.. voi alkaa hylkiin jos 850:seen kytkee x70 bäkin.. kannattaa olla jossain muualla kuin, penkin ja ratin välissä kun kääntää virrat päälle.


Rattiin sopiva bägi alustavasti löydetty....testaillaan joskus jahka keretään, että miten käy :)


EDIT : Tuossa Ruotsin poikien ohjesarjassahan nimenomaan laitetaan x70:n ratti 850:iin, joten luulisi sen onnistuvan rapakon tälläkin puolen :D
Otsikko: Vs: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: Grahik - 07.05.2014, 19:38:52

Rattiin sopiva bägi alustavasti löydetty....testaillaan joskus jahka keretään, että miten käy :)


EDIT : Tuossa Ruotsin poikien ohjesarjassahan nimenomaan laitetaan x70:n ratti 850:iin, joten luulisi sen onnistuvan rapakon tälläkin puolen :D

Ei, vaan ysisarjan.. :)
Otsikko: Vs: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: Ribbe - 09.05.2014, 12:13:34
Jatketaas tähän, kun aiheeseen liittyy läheisesti.

Tarttui tuolta rompepäiviltä tälläinen ratti mukaan, kun sopi "jalopuu"-väritkin yksiin sisustan kanssa :
(http://timor.pic.fi/kuvat/855%20T-5R/2014/IMG_20140504_135111.jpg?img=smaller)

Tänään sitä mittailin ja vertasin alkuperäiseen, niin ei taida 850:n bägi sopia tuohon. Tuo vissiin on x70-sarjalaisen ratti, vai 960:n? Toimiiko niin, että etsii rattiin sopivan bägin, piuhat kiinni ja menoksi?  ???
Tuo on X70-mallin.

Tämä on taas X90-sarjalaisesta
(http://www.backspegeln.com/Album/850/Tips/Ratt/Ratt_1.jpg)
Otsikko: Vs: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: pomo - 09.05.2014, 12:18:32
Tuo on X70-mallin.

Tämä on taas X90-sarjalaisesta
(http://www.backspegeln.com/Album/850/Tips/Ratt/Ratt_1.jpg)
Entäs tää?  :pomo:
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo%20Palin/DSCF3370_zps898d32c2.jpg)
Toi olis aikomus sijoittaa 940:iin.  :P
Otsikko: Vs: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: m1ke - 09.05.2014, 21:58:17
v70? ainakin mulla on MK I v70 tuommonen 99%varmuudella. tosin "vähän" 600tkm kuluneempi. Myytkö tuota?
Otsikko: Vs: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: pomo - 10.05.2014, 00:46:12
v70? ainakin mulla on MK I v70 tuommonen 99%varmuudella. tosin "vähän" 600tkm kuluneempi. Myytkö tuota?
Myyn toki jos ei mulle sovi.  ;)
Otsikko: Vs: 850 airbag ratin vaihto.
Kirjoitti: kersti91 - 11.05.2014, 18:36:16
Samassa voisin kysästä, että meneekö MK2 S60/V70 ratti MK1 V70? Meneekö rattiakselin boorit oikein ja bägin piuhat? En ole vielä katellut netistä sen enempää, sieltähän kyllä varmasti löytyis. Alkaa oma ruori olla melko kulahtanut...