Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 740tbo - 20.05.2015, 04:28:53
-
Hei, osaako kukaa neuvoa mikä volvossa vikana, heti ku lähtee keräämään paineita ja nostaa kaasun niin sammuu, myös tuntuisi että ahdin sakkaa? neuvoja pyytelisin kiitos.
-
Siis volvoon vaihdettiin ahdin missä ei ole bypassia, mutta kokeiltiin dumppilla niin sammuu jo 0.1bar paineilla kun.päästää kaasun ja paina kytkintä
-
Se vaatii bypassin jotta toimii tai sitten immun siirto ennen kaasuläppää mutta se voi olla lyhytaikainen.
Nyt imm on mitannut määrän x ilmaa menevän koneeseen mutta dumppi päästää ilmat pihalle -> seos älyttömän rikkaalle.
-
Korjaantuu varmaan kun laittaa erillisen dumpin ja avaa pikkaisen kaasuläppää,?
-
No joo ja ei. Ei välttämättä enää sammu mutta ei se oikein toimi. Bensaa menee edelleen sen ilman tarvitsema määrä vaikka se on jo ulkoilmassa.
Laita bypass tai siirrä imm välijäähyn ja kaasuläpän väliin
-
Siis volvoon vaihdettiin ahdin missä ei ole bypassia, mutta kokeiltiin dumppilla niin sammuu jo 0.1bar paineilla kun.päästää kaasun ja paina kytkintä
Siinäpä se syy! :nuhtelu
Suosittelen haeskelemaan asiaa foorumilta, niin huomaat kuinka monia kymmeniä kertoja asiaa on kokeiltu eri tahojen toimesta ja tulos on aina sama! Tai eihän se tulos mitään muutakaan voisi edes olla!
Kova sana on haku ja FAQ!
Korjaantuu varmaan kun laittaa erillisen dumpin ja avaa pikkaisen kaasuläppää,?
Ei korjaannu! :buck2:
Asiaa on käsitelty täällä foorumilla vaikka kuinka monta kertaa, LH:n kanssa se vaan ei toimi ollenkaan!
Myöskään dumppi ei toimi ja sekoittaa LH:n sopituksen iloisesti. Tietysti jos tykkää 20-30L/100km kulutuksesta normaalissa ajossa, niin mikäpäs siinä!
Tosin männille ja männän renkaille voi odottaa super-lyhyttä elinikää voitelun puutteen vuoksi. :idiot2:
Lisäksi IMMua ei saa tai pidä missään tapauksessa sijoittaa painepuolelle, tai se hajoaa alta aikayksikön ja/tai alkaa mitata väärin hyvin nopeasti , jolloin kaikki on persiillään sopituksen ja myös sytytyksen osalta.
Kaikkien ei kannata lyödä päätään siihen samaan mäntyyn, sillä otsaan sattuu ihan turhaan. :facepalm:
-
Onhan noita immuja sijoitettu ihan menestyksekkäästi painepuolelle näissä.
Itsellä ei ole tuohon tarvetta ollut mutta näköjään monet on niin tehneet. Liekö sitten tehneet väärin? Varmaankin...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11621.msg921174#msg921174
Saattaa tosin vaikuttaa mittarin kestoikään.
Samassa ketjussa mietittiin voiko nestekierron jättää ahtimelta pois ja joku asiantuntija sarkastisesti totesi että mihinkähän sitä jäähdytysnestettä käytetään mutta ei se kyllä ahtimessa paljoakaan vaikuta eli sen voi jättää poiskin.
Se tosiaan lähinnä tasaa lämpökuormaa sammutuksen jälkeen. Normaalistikin neste kiertää lähinnä painovoiman vaikutuksella eli lämpö nousee ylös ja sitä rataa.
Joku insinööri kohta kumoaa tämän mutta onhan noita ahtimia käytössä ilman nestekiertoakin, ihan alkuperäisasennuksena.
-
Onhan noita immuja sijoitettu ihan menestyksekkäästi painepuolelle näissä.
Itsellä ei ole tuohon tarvetta ollut mutta näköjään monet on niin tehneet. Liekö sitten tehneet väärin? Varmaankin...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11621.msg921174#msg921174
Niin, Niksalla on mennyt muistaakseni 5 kpl IMMuja rikki ja muutamilla muillakin, joten se ei siellä pitkään kestä.
Toinen syy sopimattomuuteen on se, että IMMu likaantuu painepuolella turbosta ja huohotuksesta tulevasta öljy-sumusta -> likainen IMMu mittaa väärin ja siten sopitus menee pitkin prinkkalaa sen seurauksena.
Painepuolelle minäkin olisin sen sorvannut, jotta tietyistä tilanteista päästäisiin eroon, mikä on myös syy siihen, miksi tutkin LH 3.1/3.2:sta, koska niissä on TPS.
Tosin TPS:n avulla sopitus toimisi paremmin, kun se IMMu menee rikki.
-
Toinen syy sopimattomuuteen on se, että IMMu likaantuu painepuolella turbosta ja huohotuksesta tulevasta öljy-sumusta -> likainen IMMu mittaa väärin ja siten sopitus menee pitkin prinkkalaa sen seurauksena.
Niin, sanoinkin ettei se varmaan siellä kauaa kestä. Huohotuksen voi toki viedä muualle. Mitä TPS:n käyttöön tulee, toki se on parempi kuin lh:n "katkaisija" mutta kaikki aivot ei vaan sitä tajua. :)
Edelleenkin se turbo toimii ilman nestekiertoa. ;)
-
Edelleenkin se turbo toimii ilman nestekiertoa. ;)
Toimiihan ilmajäähdytteinen moottorikin ilman nestekiertoa, miksi ihmeessä nestejäähdytteinen moottori ei sitten toimi?
-
Toimiihan ilmajäähdytteinen moottorikin ilman nestekiertoa, miksi ihmeessä nestejäähdytteinen moottori ei sitten toimi?
Ymmärrän sarkasmin mutta se ahdin todellakin jäähtyy tarpeeksi sillä öljykierrollakin, nestettähän se öljykin on. Eihän se neste siellä pakopesää kierrä jäähdyttämässä.
Otetaan esimerkiksi joku vanha takavetoturbo, ahtimena Garret T03. Ensimmäisissä ei ollut nestekiertoa ja ahdin kesti silti 300-400tkm.
Samaan ei varmaankaan moottori olisi kyennyt, ymmärrettävistä syistä.
Monet ovat käyttäneet rakennelmissaan nestekiertoista ahdinta ilman nestekiertoa ja hyvin ovat toimineet. Tehokas voitelukierto lienee se tärkein.
-
Hain tuolla kommentillani sitä, että ahtimen rakenne on keskiön osalta kuitenkin erilainen. Eli nestekiertoinen ahdin on suunniteltu nesteen jäähdyttämäksi, ja ilman nestekiertoa oleva taas on tehty niin että öljynkierto riittää jäähdyttämään, näissähän on monesti ihan jäähdytysrivatkin.