Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jann3 - 21.05.2015, 08:12:50

Otsikko: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: jann3 - 21.05.2015, 08:12:50
Ugh!
Ostinpa tuossa otsikonmukaisen kulkimen momentum varustuksella jne. 150tkm ajettu, jakopää tehty sekä hiukkasloukku.
Varsin timmissä kunnossa, ei juuri huomaa että 150tkm mittarissa.

Muutama kysymys kuitenkin.
Ensimmäinen Volvo ja ensimmäinen diesel meikäläisellä. Onkohan dieselin ominaisuuksia kun vaihtaa kakkosvaihteelle, vauhtia about 15 km/h ja painaa kaasua kevyesti, auto "täristää" / vetelee sivusuuntiin ihan hetken. Tai tälläinen vetely-fiilis välittyy rattiin.
Muissa nopeuksissa tai vaihteilla ei moista ole.

Webastoa / eberiä kuulemma kannattaa huollattaa about kerran vuoteen. Onko näin?

Ei muuta tähän hätään, katotaan löytyykö tuolle täristykselle jokin syy ja kysellään myyjäliikkeeltä että mitäs tehhää...
Kiitos ja anteeksi!
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: VäLKKy - 21.05.2015, 08:20:17
Webastoa / eberiä kuulemma kannattaa huollattaa about kerran vuoteen. Onko näin?

Niinhän sitä suositellaan mutta itse huoltaisin vasta sitten kun se ei toimi. Ennakoiva huolto on tietty hyvä juttu mutta... :)
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: Swolle60 - 21.05.2015, 08:31:05
Niinhän sitä suositellaan mutta itse huoltaisin vasta sitten kun se ei toimi. Ennakoiva huolto on tietty hyvä juttu mutta... :)

Pisimpään ilman ongelmia pääset, kun ohjelmoitat pois automaattikäynnistyksen, ja käytätä sitä kesälläkin n. kerrran kuussa kunnolla lämpimäksi. Lyhyet käyttöjaksot tuon yleensä tuhoaa.
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: VäLKKy - 21.05.2015, 08:55:49
Pisimpään ilman ongelmia pääset, kun ohjelmoitat pois automaattikäynnistyksen, ja käytätä sitä kesälläkin n. kerrran kuussa kunnolla lämpimäksi. Lyhyet käyttöjaksot tuon yleensä tuhoaa.

Juuri näin. Tuota automaattikäynnistystä ei vaan tainnut saada ohjelmoitua pois...
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: VolSe - 27.06.2015, 15:30:30
Onnittelut hankinnasta! Itsellä nyt takana rapiat 100tkm moisella, 2008 mallin 2.0 diesel automaatilla. Eipä ole muuta tullut kuin pyöränlaakerit. Umpiot menivät vaihtoautotakuuseen jo alle 100tkm ajettuna, nyt siis mittarissa 161tkm.

Omani ei vetele kiihdytyksissä, renkaina 17" 205/50 (vai 55) contit. Loistava ajaa tuolla setillä. Nyt kuitenkin aika siirtyä uudempaan ja maanantaina auto menee liikeeseen. Tilalle v40 D3 automaagi.
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: FIP - 27.06.2015, 20:51:01
Onkohan dieselin ominaisuuksia kun vaihtaa kakkosvaihteelle, vauhtia about 15 km/h ja painaa kaasua kevyesti, auto "täristää" / vetelee sivusuuntiin ihan hetken. Tai tälläinen vetely-fiilis välittyy rattiin.

Kiihdyttäessä ja vielä ratti hieman vinossa ja urissa ajaen. Jarruttaessa samanlaisia tuntemuksia ja ratin hienoista täristystä joskus. Kaarteessa ajaettaessa auto heilahtaa epämääräisesti sivuttain ajettaessa esim sillan saumojen yli.
Hyvä syy löytyy juurikin noista tukivarren takimmaisista puslista ja löysistä iskareista.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=62232.0


Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: jann3 - 13.07.2015, 19:31:07
Kiitos vastauksista, päivitellään taas tilannetta.

Onhan tuo mukava kulkine ajaa ja nyt lomien aikaan 2500km kertynyt mittariin.
Ennen lomia oli kuitenkin vähän murhetta ja nyt lomilla tuli lisää...

Ilmastoinnin lauhdutin oli puhki, päästi kylmäaineet pihalle vaikka testeri näytti että vuotoja ei ole. Samalla meni vaihtoon myös kuivain. Kun ajoin auton myyjäliikkeeseen huoltoon, matkalla alkoi kuskin puolen pyöränlaakeri pitää ääntä  ;D
Nämä korjattiin myyjäliikkeen toimesta, minä maksoin 400e ja liike loput.

Eberiä kokeilin käynnistellä, ei lähde käytiin. Lämpötila oli käynnistelyjen aikaan +10. Valikosta kun valitsee off -> on, pitää n. 5sek on -asenossa ja sen jälkeen siirtyy off -asentoon. Eli ennen talvea seuraava remontti...

Ja nyt kun tuolla landella olin pari viikkoa, takaluukku herkesi toimimasta. Myöskään rekisterivalot ei pala eli ilmeisesti piuha poikki.
Paljonkohan Biliassa tms. merkkipuljussa korjaaminen maksaa, Debil espoossa sanoivat että seuraava vapaa aika vasta 22.7.
Just alkaa työt kivasti samana päivänä ja tuolla espoossa kun ei pääse liikkumaan mulla kuin omalla autolla tai taksilla... Vttu mikä kehitysmaanosa koko espoo.

Eli kaikenlaista mutta varsin tyytyväinen olen silti!

Ja vielä lisäkysymys: tarvitseeko öljynvaihdon yhteydessä uusia muuta kuin filtteri ja tiiviste? Hain kaupasta Castrol Magnatec 5w-30 A5 pönikät ja filterin. Vien vaihdettavaksi torstai aamuna korjaamolle.
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: Leo - 13.07.2015, 20:01:20
Kyselin aiemmin myös tuosta Eberin toiminnasta ja vastaus oli että ei toimi ku alle +5 tai +7 asteen lämpötilassa.
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: jann3 - 13.07.2015, 20:03:56
Mahtavaa, toivoa on siis vielä!  ;D ;D
Meikäläisen tuurilla en ihmettele vaikka koko järjestelmä olisi paskana ja touhutonnit vaan vilahtaa tililtä...
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: antzaa - 13.07.2015, 21:33:27
Muistaakseni sen pitäisi kyllä alle +25 lämpötilassa lähteä aina manuaalisesti käyntiin. Kun tekee tuota, että muutaman sekunnin jälkeen menee Off -tilaan, niin se eber on lukossa liian monen epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen. Eli toisin sanoen siellä on kyllä jotain häiriötä. Se automaattikäynnistys lähtee +5 asteesta.
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: Leo - 13.07.2015, 21:57:24
Mikähän tähän Eberi-kysymykseen lienee oikea vastaus? :o Itselläkin vasta reilun viikon ollut V50:nen ja olisi mukava tietää toimiiko Eberi vai onko vain niin ettei lähde edes manuaalisesti päälle kuin alle +7 tms. Joku V50:n omistaja voisi nyt kokeilla :)
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: antzaa - 13.07.2015, 22:26:15
Näillä keleillä kyllä pitäisi toimia. Itse olen käyttänyt +15 asteessa ja hyvin on lähtenyt päälle.

Ja minulla siis vuoden 2006 V50 2.0D
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: Leo - 13.07.2015, 22:55:17
Jaahas eli myyjäliikkeeseen on loppuviikosta asiaa.  >:(
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 13.07.2015, 23:30:09
Joo kyllä lähtee eberi Manuaalisesti Viiksestä käyntiin kesäpäivälläkin jos on johto kiinni , ehjät sulakkeet ja ehjä lämmitin.

Tällä foorumilla oli juttua että tuon lämmitimen hajoittavan pakko/automaatti käynnistyksen saisi pois laittamalla ohjelman asetuksista kuljetusmoodin päälle, kysyin merkkiliikkeestä asiaa ja odottelen puhelinsoittoa aiheesta  :'(

Pikku Volvon eberissä on manuaalinen käynnistys viiksestä + 2 vai 3 ajastettuna kellonajan mukaan lähtevää käynnistystä ja kolmantena PAKKO/automaatti käynnistys pakkasella joka startilla, vai lähtikö se jo virrat päällä.
(Lähtökäsky Eberille menee yhdellä + johdolla, luultavasti sama johto kaikille kolmelle eri käynnistysvaihtoehdolle ) (suluissa oleva puoliksi arvausta)

Joku varmasti osaa pystyy tuon automaattikäynnistyksen poistamaan, tämän tiedon tarvitsisin.
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: volvotdi - 14.07.2015, 00:47:57
Katkaisija lisälmmittimen sulakkeen "väliin" niin ei lähde käymään automaattisesti kun kerran käyttöjännitettä ei ole. Napsautus katkaisijasta, jolloin käyttöjännite löytyy ja kaikki on kuin ennenkin. Softaa tuohon ei kerran saa ja kuljetusmoodi vaikuttaa myös muihin toimintoihin eli se ei ole ratkaisu. Eberi on väylässä, joten jos sen väyläjohdon katkoo niin vikamuistiin tulee merkintä (en ole aivan varma kuuluuko tähän "lisälämmitintä ei havaittu tms" siihen epäonnistumisyrityksiin eli lukitseeko lämmittimen) Kun taas jos ei ole käyttöjännitettä niin ei ole vikakoodin luojaakaan.
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 14.07.2015, 01:22:43
Kuljetusmoodin olemassaolo ja vaikutukset ??

Eberin liittimen voi irroittaa laitteen vierestä, mitään vikalukituksia eikä merkkivaloja tule, takaisin laittaessakaan.

Vain pakko/automaattikäynnistys tulee saaha pois ohjelmasta tai valinnaiseksi.

En tiedä onko hyvä laittaa tollaista katkaisijaa sulakkeelle, JOS VIRHE(pakkokäynnistys) ON VALMISTAJAN ja TAHALLINEN.
 Käynnistämisessä on vaiheita, luultavasti sammuttamisessakin. 
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: volvotdi - 14.07.2015, 10:09:06
Kuljetusmoodin olemassaolo ja vaikutukset ??

Eberin liittimen voi irroittaa laitteen vierestä, mitään vikalukituksia eikä merkkivaloja tule, takaisin laittaessakaan.

Vain pakko/automaattikäynnistys tulee saaha pois ohjelmasta tai valinnaiseksi.

En tiedä onko hyvä laittaa tollaista katkaisijaa sulakkeelle, JOS VIRHE(pakkokäynnistys) ON VALMISTAJAN ja TAHALLINEN.
 Käynnistämisessä on vaiheita, luultavasti sammuttamisessakin.

Mutta kun ohjelmasta sitä EI SAA POIS niin tuota vaihtoehtoa on turha edes miettiä. Tällöin jää vain yksi vaihtoehto ja se on katkaisija. Sammumiselle on omat toiminnot, joten kesken käynnin ei ole hyvä laittaa off-asentoon kun jää jäähdytykset, tuuletukset tekemättä jne, mutta käynnistyksessä ongelmaa ei ole. Katkaisija vaan pitää aina ennen starttausta laittaa off-asentoon.
Otsikko: Vs: S40 2.0D 2008 ja muutama kyssäri
Kirjoitti: Leo - 28.07.2015, 15:59:39
Tuohon Eberin toimimiseen vastaisin vielä, että tänään oma auto oli Wetterillä Eberin toiminnan testauksessa ja pyöränlaakerin vaihdossa niin siellä todettiin, että autossa on lämpötila-anturi peilissä ja se ohjaa Eberin toimintaa. Eli aiemmin toimimattomaksi luultu Eberi alkoi toimimaan kun lämpötila-anturi jäähdytettiin alle nollaan. Eli vuosimallikohtaisia eroja noiden toiminnassa on.