Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Petsku73 - 22.05.2015, 09:28:28

Otsikko: S60 2.4 170 hp bensakoneen jakohihnan vaihdosta
Kirjoitti: Petsku73 - 22.05.2015, 09:28:28
Löytyykö tuohon jotain ohjeita jostain, ja onko miten paha homma. Ja mietittynä siis ei ammattimekaanikon, vaan sellaisen tavis kaverin näkökannalta, joka fiksailee autoansa sen verta, mitä pystyy ilman nostureita ja erikoistyökaluja. :)

Mitä kaikkea myöskin kannattaisi vaihtaa, kun näyttää siltä että hihnavaihdosta on vasta noin 50tkm, mutta aika on mennyt "umpeen".
Riittääkö jos vain pistäisi hihnat. Toki aina parasta olisi laittaa rullat ym jne, mutta voiko miettiä, että nehän kuluu mekaanisesta rasituksesta, ja niihin ei ajan hammas pääse vaikuttamaan, kuten tuohon hihnaan joka hapertuu.

Otsikko: Vs: S60 2.4 170 hp bensakoneen jakohihnan vaihdosta
Kirjoitti: veikko - 22.05.2015, 10:38:04
Tuossa olis aika hyvin selostettu
https://www.youtube.com/watch?v=IK_zH8g8Fow
Otsikko: Vs: S60 2.4 170 hp bensakoneen jakohihnan vaihdosta
Kirjoitti: Masinisti - 31.05.2015, 12:20:26
Eipä tuossa tarvita ko joku työkalu millä saa nokkapyörät lukittua. Sisäloksu pois, Ohjaustehostajan säiliö ja paisuntasäiliö nostamalla vaan pois. Moniurahihna pois, kampiakselin hihnapyörä irti niistä pienistä pulteista, koppa pois jakopään päältä, (hihna kannattaa merkitä tässä vaiheessa valkoisella tussilla esim. 3 hampaaseen joka hammaspyörässä niin että merkit näkyy sekä hihnassa että pyörissä), lukitse nokkapyörät, löysää kiristin, hihna pois, laita uutta rullaa, vesipumppua ja kiristintä  jos on tarpeen (suosittelen). Merkkaa uuteen hihnaan samat merkit kuin vanhassa ja tarkistsa pyörimissuunta (sekin kannattaa merkata vanhaan remmiin vaikka nuolella), hihna paikoilleen, poista lukitus nokkapyöriltä, säädä kiristin mikäli säätö löytyy ja sitten voitkin jo kokeilla pyörittää moottoria muutaman kierroksen käsin kampiakselin pultista. Jos kaikki ok, voit kokeilla käyntiin.

Sitten vaan kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, nesteet koneeseen, ilmaus ja kovaa ajoa :D en tiedä saako nuista ohjeista kukaan selkoa mutta tuolla menetelmällä hihna vaihtuu 1-1,5 tuntiin miehestä riippumatta ;)