Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Special - 13.06.2011, 18:56:44
-
Otsikonmukaiseen moottoriin olisi tarkoitus lisätä turbo+välijäähdytin. Ongelmana on se, että penkityslappu ei saisi näyttää yli 134 heppaa. Kuinka toimia, vai onko mahdoton yhtälö?
-
Otsikonmukaiseen moottoriin olisi tarkoitus lisätä turbo+välijäähdytin. Ongelmana on se, että penkityslappu ei saisi näyttää yli 134 heppaa. Kuinka toimia, vai onko mahdoton yhtälö?
ei onnaa moottorin vähäpäästöisyyden takia, ellei tuo kone tule sitten johonkin -88 vanhempaan saaste vehkeeseen
-
Kone tulisi 70-lukuiseen kinneriin.
-
Otsikonmukaiseen moottoriin olisi tarkoitus lisätä turbo+välijäähdytin. Ongelmana on se, että penkityslappu ei saisi näyttää yli 134 heppaa. Kuinka toimia, vai onko mahdoton yhtälö?
Jos onnistuin katsastamaan 2,5L 16v TURBO vinokoneekin 135hv penkkilapulla, ni eiköhän tuo 173 kuutiota pienempi vajaa venttiilinenkin mene sitten läpi. Omassa 0,2bar ahdot ja kelpaa vaikka täällä foorumilla huudellaan että pitäis olla vaikka kuin paljon ahtoa. Laki ei edellytä mitään tiettyä painetta, ja 0,25bar ahtopaineellakin on tehdasautoja!
Sytkäennakot päin pläsiä, seokset pikkulaihalla (niin ettei kuiteskin nakuta) ja turbon ilmanottoon kuristus, itellä oli 2x tyynyliinat ilmanputsarin putken klemmarien välissä kuristamassa ja löysä hukkaportti.
-
Luulisi tuon 2.5 16v olevan jo ilman turboakin yli 135 hevosvoimainen!
Jos onnistuin katsastamaan 2,5L 16v TURBO vinokoneekin 135hv penkkilapulla, ni eiköhän tuo 173 kuutiota pienempi vajaa venttiilinenkin mene sitten läpi. Omassa 0,2bar ahdot ja kelpaa vaikka täällä foorumilla huudellaan että pitäis olla vaikka kuin paljon ahtoa. Laki ei edellytä mitään tiettyä painetta, ja 0,25bar ahtopaineellakin on tehdasautoja!
Sytkäennakot päin pläsiä, seokset pikkulaihalla (niin ettei kuiteskin nakuta) ja turbon ilmanottoon kuristus, itellä oli 2x tyynyliinat ilmanputsarin putken klemmarien välissä kuristamassa ja löysä hukkaportti.
-
Sytkäennakot päin pläsiä, seokset pikkulaihalla (niin ettei kuiteskin nakuta) ja turbon ilmanottoon kuristus, itellä oli 2x tyynyliinat ilmanputsarin putken klemmarien välissä kuristamassa ja löysä hukkaportti.
Niinhän se ilmeisesti onkin.
B230FK koneessahan on vakiona 99kw eli 135 heppaa.. Siitä osat ton koneen kupeeseen niin sehän on siinä.
-
Niinhän se ilmeisesti onkin.
B230FK koneessahan on vakiona 99kw eli 135 heppaa.. Siitä osat ton koneen kupeeseen niin sehän on siinä.
eikös b230f on jo vakiona 116 vakiona, ni eikös siihen pitäs vähä enemmän saada laittaa ku 135?
ja eikös se mee malli sarjan tehokkaimman mukaa?
-
eikös b230f on jo vakiona 116 vakiona, ni eikös siihen pitäs vähä enemmän saada laittaa ku 135?
ja eikös se mee malli sarjan tehokkaimman mukaa?
Onkos 70-luvun kinnereissä ollut tehokkaampiakin volvon vinokoneita pellin alla?
-
Onkos 70-luvun kinnereissä ollut tehokkaampiakin volvon vinokoneita pellin alla?
jaa mun moka, en huomannu et puhuttii sen ikäluokan menijöistä :idiot2:
-
jaa mun moka, en huomannu et puhuttii sen ikäluokan menijöistä :idiot2:
Juu kaippa tässä puhuttiin tuon kanta-auton suurimmasta mahdollisesta tehosta. :arkkupakastin:
-
Koska lähtökohta on B230F eli tuon 116hv, voidaan siitä turbottamalla penkittää sallittu maks 134hv katutehoiksi. Ihan sama mikä turbo on koneen kyljessä kunhan ahtopainelukemat ovat "uskottavat".
-
Tunnen tapauksen jossa eri merkkisestä noin 2,3 litrasesta 16v dohc +700hv koneesta penkitettiin noin 90hv katsastusta varten. Ahdot oli joko tässä, tai sitten edellisessä kokoonpanossa 0,1bar.
Tosiaan ahdot alas, esim hukkaportti lukitsemalla johonkin asentoon tai jousi pois, tms, seokset reippaasti rikkaalla (ei niin suurta riskiä särkeä konetta kuin liian laihalla seoksella), sytty myöhäselle ja jos ei vieläkään tule tarpeeksi pieniä tehoja niin kuristus jonkunlaisella laipalla.
Itse laittaisin kuristuksen mieluiten ahtimen ja moottorin välille. Turbon imupuolella kuristus rasittaa ahdinta, eikä ahtopaineita tahdo saada ylös. Pakopuolella taas tekee pakopainetta ja lämpöä, eikä tee hyvää moottorille. Ahtimen ja moottorin välillä ahdin rajoittaa moottoriin menevää ilmaa mutta ahtopainetta voidaan silti pitää "uskottavasti".
Nämä kaikki koska kadullahan ne kuristukset täytyy kuitenkin olla aina paikallaan ;)
-
Riippuu vähän katsastajasta miten pienet ahtopaineet hyväksyy. Yhden kanssa juttelin niin hän piti alarajana 0,3bar mutta hyvin katsastaja kohtaista hän myönti itsekkin.. ::)