Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tertsi- - 23.05.2015, 20:22:26
-
Pihassa nököttää '95 mallisena myyty 850 farkku, 2,5 20V vapari bensa j automaatti, ajettu noin 250tkm, myyty uutena Floridan kylään ja sittemmin uitettu Suomeen. Mittaristo vaihdettu jossain vaiheessa kilometrimittariin ja samalla poistettu tarpeellinen määrä varoitusvaloja. Nyt on kaikki muut hallinnassa, mutta se lambda-valo eli käsittääkseni tavallinen moottorin häiriön merkkivalo (?) palaa.
Keskikonsolissa on OBD2-portti ja sieltä kautta kun lukee bluetooth-sovittimen avulla vikakoodit, niitä ei löydy. Moottoritilasta löytyy kuitenkin tämä boksi jossa hyppyjohdolla ja nappia painamalla saa ledin vilkkumaan. Seuraavat koodit sain irti:
153 Rear HO2S signal
433 Rear knock sensor signal
436 Rear HO2S compensation
Sain ilmeisesti nollattua koodit (lukemisen jälkeen nappi 5sek pohjassa > 3sek irti > 5sek taas pohjassa, tämän jälkeen ledi jäi vilkuttamaan tiuhaa tahtia. Virrat pois ja takaisin päälle, samat koodit edelleen jonossa. Autoa ei kuitenkaan käynnistetty välissä.
Varsinaiset kysymykset, joita päässä liikkuu tällä hetkellä; kumpaako uskoa, obd2:sta vai vilkkuvaa lediä? Onko moottorin vikavalon ohjaus jossain muualla kun mittaristossa ja onko mittaristo vain käyttöliittymä jolla info saadaan kuljettajalle asti? Takimmaisen lambdan löysin, mutta missä sijaitsee takimmainen nakutusanturi?
Muutaman tankillisen perusteella kulutus pyörii 8-11 välillä riippuen ajaako pääosin maantieajoa vai pyöriikö vain nurkissa. Vaikuttaa suht normaalilta tuon kokoiselle vaunulle, moottori ei varmaan kovin pahassa vikatilassa ole?
Auttakaa aasia ajattelemaan ;D
-
Uskoisin kyllä siihen ledi valoon koska sehän keskikonsoli voi olla vaihdettu siihen ja samalla tullit tuo obd portti mukaan siihen.
Ja takimmainen naku anturi sijaitsee imusarjan alla eli imusarjan joutuu irrottamaan jotta pääsee käsiksi siihen.ja se on se lähempänä vaihdelaatikkoa oleva anturi
-
Paina nappia vähän pitempään, 6-7s. En saanut nollattua 5s. painamisella.
-
Minä lasken aina kymmeneen ja toimii
-
Obd bluetooth lukulaite ei toimi munkaan v70:ssä (motonetistä hommattu).
-
Obd bluetooth lukulaite ei toimi munkaan v70:ssä (motonetistä hommattu).
Motonetistä tuokin värkki on kotoisin, ja ainakin reaaliaikaista anturidataa se näyttää ihan järkevästi. Tarkemmin kun muistelee niin aiemmin kun tuli muuten vain testattua sitä obd2-porttia löytyi sieltä vikakoodi joka viittasi nopeusanturiin, tämän koodin sain pyyhittyä pois muistista eikä se ole tullut takaisin.
No, savotta alkanee johtosarjan tutkiskelulla. Imusarjan irrotus kuulostaa melkein yhtä kivalta kuin happianturin irrottaminen ruosteisesta pakoputkesta...
-
Imusarjan irroitus hirvittää edelleen, joten keskityn alkuun tuohon takimmaiseen lambda-anturiin. Pyytävät toistasataa euroa moisesta ja nuukuuksissa tuli mieleen että onko noissa etu- ja takalambdoissa toiminnallisia tai fyysisiä eroja? Johtoa ja liitintä lukuunottamatta siis.
Eli käykö takimmaisen lambdan tilalle tuommonen universaali malli johonka juottelisi alkuperäisen kaapelin kiinni?