Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: s6025t - 23.05.2015, 21:45:54
-
Tulipa ostettua tänään otsikon laitos. Auto pelaa muuten, mutta kotimatkalla parkissa ollessa muutamaan otteeseen havaitsin ikään kuin laimean lämpimän öljyn katkun kabiinissa, tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa. Ajossa ei haise. Kotona pelti ylös ja öljykorkin vieressä olevasta letkusta vuotaa ilmeisesti _vähän_ ööliä ja tupruttelee jotain käryä ja tästähän se haju selvisikin. Auto ei ainakaan näkyviä öljyläikkiä ole alleen tiputellut.
Avasin öljyn täyttökorkin, ja samaa käryä hetken näysi nousevan sieltä. Se näyttää jokseenkin tältä: http://puu.sh/hXN4Y.png
Letku, joka käryää / tiputtaa ööliä on täyttökorkin vieressä oleva: http://puu.sh/hXN6W.png
Kysymys on, mikä sen aiheuttaa ja miten se korjataan? Pikaisen googletuksen jälkeen en löytänyt vastaavaa ongelmaa. Auto on liikkeestä ostettu, joten niiden piikkiin varmaan saa laitettua jos jotain kalliimpaa remppaa on tulossa :'(
-
Huohotukseen liittyvä putki, ja ilmeisesti jonkin sortin tyyppivika että murtuu poikki...?
-
Tuo kyseinen huohotuksenletku menee tuosta imusarjan välistä alaspäin ns.huohotin purkkiin mulla kans oli poikki lieni alkuperäinen mureni täysin käsiin,uus maksaa sinisellä n 40e
-
Itselläni tuo näkyvissä oleva letku on poikki alle 10cm tuosta öljykorkista alaspäin. Pakosarjan? välissä taas näkyy kuminen letku avonaisena ikäänkuin näiden kahden välistä puuttuisi noin 20cm letkua, mikäli olen oikein ymmärtänyt? Vaikea selittää, kun ei näitä termejä oikeen hallitse. Laitan kuvaa huomenissa jos tarpeen.
-
Se on tosiaan imusarjan välissä, ihan tyyppivika näissä et poikkee siitä kohtaa, ei muuta kun uusi huohotinletku paikoilleen niin loppuu öljyn käry.
-
Asia selvä. Löysin tälläisen kuvan (http://www.lakesidedp.com/uploadpics/pcv/pic12.jpg). Eli tuo ylemmällä nuolella merkitty letku on hankittava ja kiinnitettävä samoin kun kuvassa? Pahoittelen tyhmyyttäni, parempi kysyä kun katua, ettei kysynyt :)
-
Lienee hyvä käydä ne muutkin huohotukseen liittyvät letkut ja tuo keskellä oleva öljynkeräyssäiliö läpi jos imusarjan joutuu tuosta ottamaan irti.
-
Olen käsittänyt että näppärimmät jätkät ovat saaneet tuon vaihdettua irroittamatta imusarjaa ;)
-
Olen käsittänyt että näppärimmät jätkät ovat saaneet tuon vaihdettua irroittamatta imusarjaa ;)
Niin kyllä se kai on mahdollista ylhäältä päin ja semmoisella puristusmallisella letkunkiristimellä? Noh eikös tässä ollut virhevastuu että myyjäliike tekee miten haluaa.
-
Liittyykö tähän samaiseen asiaan nyt se niinsanottu öljyloukku josta täälläkin riittää puhetta? Vai onko täysin eri asia?
-
Liittyykö tähän samaiseen asiaan nyt se niinsanottu öljyloukku josta täälläkin riittää puhetta? Vai onko täysin eri asia?
Liittyy. Se on tuo pari viestiä ylempänä olevassa kuvassa näkyvä musta pönttö, johon noi letkut menevät.
-
Toi putki menee siihen öljyloukkuun, öljyloukusta lähtee sitten letku ainakin lohkoon. En tunne niin tarkkaan tätä huohotusperiaatetta, että osaisin sanoa koko ton huohotinjärjestelmän toiminnan, mutta jos toi öljyloukku on tukossa niin auto alkaa huohottamaan öljykorkista ja mittatikun reiästä, eli se kerää painetta. Ton letkun vaihto on tosiaan suht helposti vaihdettavissa ilman imusarjan irrotusta, suutintukin kun ottaa pois niin saa vähän lisää tilaa, mutta sekään ei ole välttämätöntä.
-
Noniin. Ko. putki vaihdettu ja öljy ei enää käryä. 27€ maksoi sinisellä osa. Onnistui purkamatta imusarjaa. Kiitokset kaikille vinkeistä.