Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: L4NDe - 29.05.2015, 17:14:21
-
Moro,
Elikkä semmosta kysyisin, että kannattaako M-nokan vaihto esim. hihnan vaihdon yhteydessä. Tuolla on varsin mukava ajella kun jaksaa vääntää alhaalta asti. Lähinnä ois vaan kiva tietää miten tuosta vetoja löytyisi jos nokaksi vaihtaisi vaikka D/A/V/V3X-nokan. Olisiko merkittävää vaikutusta tehoalueeseen, vääntöön tai kulutukseen? Tuo kun tuntuu vähän hengettömältä verrattuna B200E koneella olleeseen edeltäjään, jolle kyllä samoilla nopeuksilla maistuikin soppakin vähän enemmän. Siinä oisko ollu V tai A nokka.
Aikomusta turbotukseen tai kannen madallukseen ei ole. Kunhan pohdin päätäni puhki näin perjantai iltavuorossa. *kahvia->
-
Kannattaa. Itse laittaisin jonkun alunperin kattikoneesta peräisin olevan nokan sinne kuten esim. tuo VX3 tai ihan vaan VX.
Loppuun vielä VX nokasta kehut:
Persdynon, nilkkadynon ja silmädynon muodostama high tech kombinaatio kertoo että eroa tuli.
Eihän se vieläkään varsinaisesti mihinkään kiihdy - ei noilla tehoilla ja väännöillä voikaan - mutta tyhjäkäynti putosi arviolta 100 rpm (positiivista), veto jatkuu ilman isompaa kiusaamista melkein viiteen tonniin (pidemmälle en kokeillut, positiivista), alavääntöä on vähintään yhtä paljon kuin aiemmin ellei enemmän ja 80 km/h vauhti pysyy pintakaasulla mitä se ei todellakaan tehnyt ennen (erittäin positiivista), moottorijarrutus "keveni" huomattavasti varmaan paremman hengityksen ansiosta ja auto rullaa vähemmällä hidastumisella pidemmälle bensahanat kiinni (erittäin positiivista)
Kaiken kaikkiaan tuo muutos kustansi jotain reilun satasen pintaan ja pelkästä ajomukavuuslisästä maksaa sen verran ihan mielellään.
-
D tai A jos haluat enempi sitä räväkkyyttä. laajempi väänteisiä nuo V alkuiset nokat
-
Itse laitoin vx3n ja kadun sitä. Hengittää pikkasen pidemmälle, muuta en huomannut. Kun teen uudestaan laitan A-nokan ja olen tyytyväinen.
-
B230ET:N vakio A
Tai FK:N vakio T,(200ET) jos ei aio virittää autoa, muuten lähtee alavääntö, mitään hyötyä ei ole yläkierroksista näissä vakiomoottoreissa, ainoastaan ajomukavuus häviää.
-
En ihastunut b230fd ja vx3 yhdistelmään. Kulkee pirteämmin 4000 jälkeen mutta 80 vauhdissa tekee mieli vaihtaa vitoselta neloselle jos kiihdyttää haluaa tai jyrkempää mäkeä kiivetä.
FB:ssä se toimii paremmin 531 kannen kanssa.
-
Mistä saa nokkia?
-
Mistä saa nokkia?
Volvolla
-
Mistä saa nokkia?
Jospa kattosit markkinapaikalta vaikka. Käytettyjä nokkia löytyy ihan sopuhintaan kyllä.
-
Onko muilla kokemuksia V-nokasta FD koneessa? Nokan vaihto suunniteilla ja juuri varoiteltiin että tulisi harmia päästöjen kanssa.
Miten teillä?
-
Jos V nokalla saat päästöt mönkään niin sitten on koneessa jotain muuta vikaa...
-
Tuli laitettua M nokan tilalle V.
Eloa tuli ihan eri tavalla, kuin olisi vapauttanut moottorin kahleista :o