Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: nepsus - 31.05.2015, 17:37:29

Otsikko: -01 S60 2.4 A (125kW) kontaktiton kaasuläppäkotelo temppuilee
Kirjoitti: nepsus - 31.05.2015, 17:37:29
Elikkäs, puoli vuotta sitten kontaktittomaksi päivitetty ja oletettavasti vähän kestävämmäksi markkinoitu kaasuläppäkotelo on alkanut temppuilemaan, oireina mm. seuraavanlaisia

- auto iskee välillä limp modeen, jolloinka tyhjäkäynti on epätasaista, auto tärisee valtavasti ja kuulostaa melkein vanhalle jenkkiautolle tai harrikalle. Liikkeelle lähtiessä kyyti tasoittu, mutta kierrokset ei mene korkealle ja nopeus pysyy pienenä, kuten limp modeen kuuluu. Kaasupolkimen painalluksesta saatava vaste on aika epätasaista ja toimii lähinnä keskialueilla, pohjaan painamalla harvoin on toivottua vaikutusta. Tätä tapahtuu lähinnä satunnaisesti. Joskus useammin, joskus harvemmin. Tuntuu että kylmällä ilmalla kylmällä koneella lähteminen tuntuisi olevan yhteistä ongelmallisille starteille mutta poikkeuksiakin on ollut. Tätä tapahtui aikaisemmin kerran, ongelma katosi viikoiksi. Ongelman yleisyys tiheni jatkuvasti ja nykyään auto starttaa näin useammin kuin normaalisti.

- ja tosiaan, kun auto käynnistyy normaalisti, niin se on ajoltaan aivan normaali.

- moottorisysteemi - huolla heti-herjaus ajotietokoneessa

- vikakoodit näyttää kaasuläppäkoteloon. Tarkemmat vikakoodit on ECM 914F ja ECM 9190.

Otin kaasuläppäkotelon korjauttaneeseen firmaan yhteyttä, ja sieltä kehotettiin suorittamaan autolle "software reload". Kannattaako tätä lähteä kokeilemaan (onnistuuko merkkihuollossa)? Onko jollakulla ollut vastaavia ongelmia ja miten ratkennut?

Ja auto on siis vuosimallia 2001, ja kaasuläppäkotelo Magenti Marellin.

En tiedä miten autoa on ohjelmoitu, jos on, kaasuläppäkotelon korjauksen yhteydessä.

Kaasuläppäkotelo korjautettiin Volvodiagnostic.com:illa.
Otsikko: Vs: -01 S60 2.4 A (125kW) kontaktiton kaasuläppäkotelo temppuilee
Kirjoitti: nepsus - 07.06.2015, 23:13:24
Päivitänpä hieman tilannetta jospa joku osaisi hieman avata tätä enemmän..

Puhdistin kaasuläppäkotelon huolellisesti ja kokeilin sen kalibrointia (ei aavistustakaan toimiiko se näissä malleissa lukemieni ohjeiden mukaan tosin, mutta ongelmien luonne on hieman muuttunut). Tämän jälkeen ja mahdollisesti tämän seurauksena tapahtunut seuraavaa

- aloituspostauksessa mainittu limp modeen meneminen on käynyt harvinaisemmaksi, joskin tätä käy välillä. Yhä useammin auto käynnistyy normaalisti, tai no, normaalimmim. Tällöin auto liikkeelle lähtiessä on kuin limp modessa, todella hidas eikä vastaa kaasuun, muutaman sekunnin, jonka jälkeen auto toimii normaalisti, lähtee kuin nappia painamalla auto taas toimimaan. Ei tunnu toistuvan lähdön jälkeen, eikä lämmintä konetta startatessa. Satunnaista hidasta kaasuun vastaamista käy silloin tällöin, mutten osaa sanoa johtuuko se vain 14 vuotta vanhan öljynvaihdon tarpeessa olevan automaattilaatikon kankeudesta. Vikavaloja ja varoitusviestejä tähän ei liity.

Lisäksi olemme kotelon korjauttaneen firman kanssa hieman viestineet josko ongelman saisi ratkottua ilman osan lähettelyä pitkin Eurooppaa ihan täällä itse. Sain sieltä tämänkaltaisen viestin:

"On opposite side of cover plate on throttle body there are 2 aluminium plugs. Remove one which is closer to plastic cap and you find screw under. Twist it half turn right and see if is any better. "

Pyysin vähän tarkennusta mutta viikonloppu tuli väliin ja toistaiseksi en ole sitä saanut. Osaako joku avata tarkemmin mitä tuossa siis ollaan tekemässä? Kaasuläppäkotelon puhdistuksen yhteydessä irroitin sen tarkoituksena toimia noiden ohjeiden mukaan, mutta joko en ymmärrä sen sisältöä oikein tai ne ovat liian epätarkat, mutta en päässyt edes sen vertaa alkuun että löytäisin tuon "cover platen".

Jos joku osaisi vähän avata tätä niin arvostaisin suuresti..
Otsikko: Vs: -01 S60 2.4 A (125kW) kontaktiton kaasuläppäkotelo temppuilee
Kirjoitti: Tikku70 - 08.06.2015, 06:09:28
Elikkä se cover on kansi minkä saa kotelosta auki. Se on se tasanen puoli missä tarra kiinni ja se liitin siinä sivussa vieressä kiinni.
Toisellapuolella kantta siis vastapuolella on 2 sellasta uloketta. Se mikä on lähempänä reunaa,sitä mustaa muoviosaa sisältää
sen ruuvin. Näin käsitin ;) Ilmeiseti se ruuvi säätää läpän pysähtymiskohtaa kun kaasua ei paineta. 100 varma en ole  :idiot2: