Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Jaakz - 01.06.2015, 11:23:04

Otsikko: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Jaakz - 01.06.2015, 11:23:04
Ostin tollaisen vehkeen tässä autoksi opintojen ajaksi.
Oon kerennyt ajaa sellaisen 600km ja näytti olevan öljyt tikussa jo kohta puolivälissä. Vuotoja ei näy. Onko näin kova öljynjano tyypillistä tälle koneelle? Pakokaasu normaalia, ei sinistä tai mustaa. Katti joskus vaihdettu.
Tuntuis että terävin tehokin on koneesta hukassa ja hyttiin kuuluu "tirinä" kaasua painettaessa. Nesteet pysyy omissa lokeroissaan, öljytikku haiskahti vähän bensalle mutta ajettu kyllä viime vuosina lyhyttä pätkää.
Koneessa oli pientä pätkimisvikaa ostaessa mutta korjaantui tulppien ja ilmansuodattimen vaihdolla. Lisäksi laitoin paljon ajetuille tarkotettua suuttimia puhdistavaa ainetta bensan sekaan niin sai tehoja vähän takaisin. Bensansuodatin vois olla seuraava vaihtokohde.
Öljyinä koneessa Mobilin 5W40 ja autolla ajettu 270tkm.

 
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Ristus - 01.06.2015, 12:54:54
Noissa vanhoissa vapareissa oli jotain öljyrenkaan häröjä, joihinkin korjayttu takuuna silloin kauan sitten ei välttämättä kaikkiin... pistä topakamat öljyt koneeseen niin pysyy sisällä 10w40 käy myöskin...

voihan se toki olla niin väljäkin... vaikka noin vähän ajetussa vähän eppäilyttää.
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Merlin - 01.06.2015, 13:09:28
Minä olen huomannut tuosta Mobilin 5W-40 -öljystä, että sitä tuppaa syömään yksi jos toinenkin moottori.
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: vee40td - 01.06.2015, 13:20:04
Minä olen huomannut tuosta Mobilin 5W-40 -öljystä, että sitä tuppaa syömään yksi jos toinenkin moottori.
x40 foorumilla myös huomattu, että mobili maistuu osalle pikkuvolvoista.
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Jaakz - 01.06.2015, 13:37:26
Täytyypä lyödä sitten jäykemmät öljyt seuraavaks sisään. Ihmetyttää myös tuo tehouupelo, jotenkin tukkoisen oloinen, kuin tehot valuis johonkin ohi sen tirinän kera. Jostain koneen takaa (pakosarja tms?) kuuluu kun sisälle kuulee selvästi mutta ulos ei niinkään. Lähtee kuitenkin terävästi käyntiin ja ottaa kierroksia tyhjäkäynnillä rivakasti. Oliskohan vanhan katin sisukset jossain tukkona. Selailin tota toista foorumia äsken ja muilla oli tismalleen samaa probleemaa tirinöineen, tukkosuuksineen ja öljynjanoineen mutta ei löytynyt ratkasua. Sitäkin ihmettelen kun leimasta mennyt päästöt kirkkaasti läpi 6tkm sitten tuolla öljynjanolla ja oireistolla. Tuskin kerennyt alkaa vasta nyt tota..
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Ristus - 01.06.2015, 14:11:48
pakosarjassa halkeama tai katti tukossa... katti kun on kunnolla tukossa ei se mopo kule mihinkään
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Akssuu_ - 01.06.2015, 14:32:37
Itsellä oli täysin vastaava menopeli S40 -97 2.0 103kw 260tkm ajettuna. Kaasua painaessa kuuluu juurikin kuvailemasi ääni. Syytä ei koskaan löytynyt vaikka tarkastelin kaikki vaihtoehtoja. Päädyin tyytymään tulokseen, että pakoputken seinämän vahvuus on niin ohutta että ääni kuuluisi itse pakoputkesta. Päästöt hyvät ja mitään ei vuotanut mistään. Olen omistanut myös toisenkin vastaavan 2.0i vapari bensa 98vm, teki täysin samaa. Eräällä tutullani 96vm V40 2.0i bensa, teki täysin samaa... Toisaalta, omistin myös 98vm T4, joka ei pitänyt mitään ylimääräistä ääntä, olihan pakoputkistokin täysin erilainen...  :idiot2:

Lisätäkseni jos katti on hajalla tukkimassa pakoputkea niin auto ei ota luonnollisestikkaan kierroksia... Katti myöskään ei tukkiudu, vaan sulaa tai hajoaa katalysaattorikoteloonsa  ;)
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Jaakz - 02.06.2015, 01:35:06
Itsellä oli täysin vastaava menopeli S40 -97 2.0 103kw 260tkm ajettuna. Kaasua painaessa kuuluu juurikin kuvailemasi ääni. Syytä ei koskaan löytynyt vaikka tarkastelin kaikki vaihtoehtoja. Päädyin tyytymään tulokseen, että pakoputken seinämän vahvuus on niin ohutta että ääni kuuluisi itse pakoputkesta. Päästöt hyvät ja mitään ei vuotanut mistään. Olen omistanut myös toisenkin vastaavan 2.0i vapari bensa 98vm, teki täysin samaa. Eräällä tutullani 96vm V40 2.0i bensa, teki täysin samaa... Toisaalta, omistin myös 98vm T4, joka ei pitänyt mitään ylimääräistä ääntä, olihan pakoputkistokin täysin erilainen...  :idiot2:

Lisätäkseni jos katti on hajalla tukkimassa pakoputkea niin auto ei ota luonnollisestikkaan kierroksia... Katti myöskään ei tukkiudu, vaan sulaa tai hajoaa katalysaattorikoteloonsa  ;)

Okei, eli verrattain yleinen siis tuo ääni ainakin. Kylmänä kuuluu ulospäinkin se tirinä joutosella.Joku paikka siis oletettavasti hieman tiivistyy kun lämpenee kun sitten kuuluu enää sisälle kun antaa kierroksia. Pakokaasut pääsee ainakin putkistosta hyvin vapaasti tulemaan joten epäilen kyllä suurempia tukoksia. Ja paikallaan ottaa todella hyvin kierroksia. Kait tuo on vaan sitten niin laiska kulkemaan muuten  ;D  Kuluttikos se sun vehjekses öljyä? Tai oliko ongelmia kosteuden kanssa sytytyspuolella? Eilen sitten bensamittari jumittui yläasentoon kun tankkasin täyteen. Nyt n. 150km ajanut eikä lähde laskemaan  :(
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Jaakz - 02.06.2015, 21:16:07
Lisätään nyt vielä tähän samaan ketjuun että kun avaa jäähdytysnesteen paisuntasäiliön korkin, kuuluu kohtalainen sihaus ja kuumana tuli vähän nestettäkin sormille. Nestepinta lähti nousemaan heti kun korkin avasi (min -> lähelle puoliväliä). Nyt kun ajettu 300km viime avaamisen jälkeen nestepinta oli alle minin. Ei noussut korkin avaamisen jälkeen enää. Täytyy lisäillä ja katsoa mihin kehittyy. Kun kone on käynnissä ei säiliössä näy kyllä mitään poreilua tai muutakaan liikettä. Toivon että on vaan ilmattu huonosti kun nesteet vaihdettu 30tkm sitten, toki ikävämpiäkin vaihtoehtoja on  ;D Onkohan näissä ollut kannentiivistevikoja yleensä? Kuuluuko paisarista tullakin painetta kun syylärissä ei ole erillistä korkkia? Nesteet siistit.
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Akssuu_ - 02.06.2015, 23:52:43
Lienee toi tirinä aika yleistä noissa... Tullut jopa kauppojen parkkipaikoillakin havaittua tuntemattomien S/V40 samaa... Öljyä tuntui häviävän ehkä 10.000km aikana noin 1,5L  :-\ ei mitenkää merkittävästi kuten uusissa Audeissa / VAGgilaisissa  ::). Ja käytännössä paisariin ei kuuluisi painetta kertyä, mutta tämä kannattaa todeta kylmänä, eikä aukoa tuli kuumana kun neste muutenkin lähellä kiehumista. Sytytyksest' sen verta että satunnaisesti kerran pari kuussa saattoi nykiä / käydä jopa kolmella sylinterillä vaikka uudet orkkis tulpat, johdot ja lambda. Puoliin en koskenut. Jos ei ajoa haittaa, tai jätä vikakoodeja niin ei maata mullistavaa näiltä pikkuvolvoilta  :idiot2:
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Jaakz - 03.06.2015, 00:03:42
Lienee toi tirinä aika yleistä noissa... Tullut jopa kauppojen parkkipaikoillakin havaittua tuntemattomien S/V40 samaa... Öljyä tuntui häviävän ehkä 10.000km aikana noin 1,5L  :-\ ei mitenkää merkittävästi kuten uusissa Audeissa / VAGgilaisissa  ::). Ja käytännössä paisariin ei kuuluisi painetta kertyä, mutta tämä kannattaa todeta kylmänä, eikä aukoa tuli kuumana kun neste muutenkin lähellä kiehumista. Sytytyksest' sen verta että satunnaisesti kerran pari kuussa saattoi nykiä / käydä jopa kolmella sylinterillä vaikka uudet orkkis tulpat, johdot ja lambda. Puoliin en koskenut. Jos ei ajoa haittaa, tai jätä vikakoodeja niin ei maata mullistavaa näiltä pikkuvolvoilta  :idiot2:

Okei, kiitoksia paljon jeesistä! Täytyy kattoa vielä noi paisarin paineet kylmänä, sitten jos painetta on silloin täytyy puristuspaineita mittailla.
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Akssuu_ - 03.06.2015, 01:05:09
Puristuspainetestit on lähinnä männän ja sylinterin paineen pitävyyttä varten, eli mitataan pysyykö kasaan puristettu polttoaine-ilma seos sylinterissä vai karkaako se esim ohi mäntien. Kansipahvi usein ''levitessään'' ilmoittaa viallisuutensa tyrkkäämällä nesteet sekaisin (öljy + jäähd.neste) tai juurikin keräämällä painetta jäähdytysjärjestelmään. Puristuspainetesti on tarpeellinen jos epäilet männänrenkaiden väljyyttä tai vuotavaa / vuotavia venttiilejä. Myös kantava (karstoittunut jne.) venttiili voi vuotaa. Öljyn palaminen johtuu usein kulumasta venttiilikoneistossa (tyypillisenä vikana venttiilinvarren kumit), väljät männänrenkaat tai kone yleensä. Myöskin niinkin yksinkertaisesta voi olla kuin väärät öljyt (lue: liian pieni viskositeetti)  :o
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Jaakz - 03.06.2015, 23:21:11
Puristuspainetestit on lähinnä männän ja sylinterin paineen pitävyyttä varten, eli mitataan pysyykö kasaan puristettu polttoaine-ilma seos sylinterissä vai karkaako se esim ohi mäntien. Kansipahvi usein ''levitessään'' ilmoittaa viallisuutensa tyrkkäämällä nesteet sekaisin (öljy + jäähd.neste) tai juurikin keräämällä painetta jäähdytysjärjestelmään. Puristuspainetesti on tarpeellinen jos epäilet männänrenkaiden väljyyttä tai vuotavaa / vuotavia venttiilejä. Myös kantava (karstoittunut jne.) venttiili voi vuotaa. Öljyn palaminen johtuu usein kulumasta venttiilikoneistossa (tyypillisenä vikana venttiilinvarren kumit), väljät männänrenkaat tai kone yleensä. Myöskin niinkin yksinkertaisesta voi olla kuin väärät öljyt (lue: liian pieni viskositeetti)  :o

Tänään tsekkailin niitä paisarin paineita n. 6 tuntia ajon jälkeen. Ihan todella pieni sihahdus kuului, sellainen että hyvä kun edes kuuli. Täyttelin paisarin puoleenväliin, täytyy nyt seurailla tasoa. Jos näyttää että vedet kohta taas minimissä niin täytyy alkaa kattoa vaihtoehtoja. Okei.. Ei kuitenkaan varmaan olis pahitteeksi kattoa niitä puristuspaineita tonkin verran rullatusta kiesistä  :) Tuntui taas tänään kun ajeli todella tehottomalta.
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Akssuu_ - 04.06.2015, 01:05:33
Oletettu tehohäviö taitanee johtua jostain muusta syystä. Nestettä jos katoaa, se vuotaa, sekoittuu öljyyn tai palaa...  :(
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Jaakz - 04.06.2015, 11:21:41
Oletettu tehohäviö taitanee johtua jostain muusta syystä. Nestettä jos katoaa, se vuotaa, sekoittuu öljyyn tai palaa...  :(

Todennäköisesti.. Täytyy katsoa jos se tuosta ihan reilusti ajamallakin piristyy ja sen bensansuotimen vois vaihdattaa  :)
Otsikko: Vs: S40 -97 2.0 103kW öljynkulutus
Kirjoitti: Jaakz - 09.06.2015, 19:26:35
Pistetäänhän nyt tähän vielä, että nyt on jäähdytysneste pysynyt samassa mihin sen täytinkin, todennäköisesti oli ilmaa vaan järjestelmässä.. Öljynsyöntikin rauhoittui, varmaan vei vaan sitä uutta puhdasta öljyä aluksi  :) Tehouupelo on ja pysyy mutta katsotaan sitä mihin se kehittyy.