Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: pete881 - 01.06.2015, 12:48:00
-
Pitäskö nuo vinokoneen uudemman mallin pultit uusia jokakerta? Nyt kasattiin reinzin tiivisteellä ja vanhoilla pulteilla, kahden viikon ajojen jälkeen tekee painetta reilusti. Kansi on oikaistu. Elringin tiiviste piti kierollakin kannella. Nyt laitan elringin massatiivisteen, voinko käyttää kupariliimaa tämän kanssa? Mikä on se oikeaoppinen kiristys näille pulteille 14mm kannalla? Tehot +400hv ahdot 2bar.
-
takaveto faqista otoksia:
Sylinterikannen pultit:
Pultit pitäisi uusia jos keskiosa näyttää laajentuneen. Älä käytä uudelleen enemmän kuin 5 kertaa, jos epäilet asennusta uusi pultit.
Käytännössä 2-3 kertaa olisi hyvä max
Uudemmat (14mm kuusiokantapultit)
Vaihe 1: 20 Nm
Vaihe 2: 60 Nm
Vaihe 3: Kiristä 90o
onhan noita jotkut laitellu +25% tehokkaampiinkin laitoksiin käyttetyinä, mutta jos pultit alkaa olemaan jo miehen iässä, niin itellä on tullut vastaan ekaa kertaa avatuissa koneissa murtuneita ja sen johdosta jopa katkenneita yksilöitäkin vastaan.murtuneet pultit "joustavat" kiristyksessä (huomaa varsinkin tossa 90o-vaiheessa kun alkaa vertaamaan uusiin) ja sillonhan ne eivät purista tiivistettä tarpeeksi.
kupariliimalla on asennettu myös eikä ongelmia sen suhteen
...eikä kannata jahkailla uusien pulttien suhteen, tais reilu vuosi sitte sarja elringin pultteja fixukselta maksaa 30e. joten ei tuohon tehomäärään oo kova investointi
tietty myös voi olla, jossei oo tarkistettu, et kansi on suora, mutta entäs dekki?
-
Pari kuukautta takaperin tein kansipahvin vaihdon, uudet pultit 18e ja kupariliimalla. Vanha pahvi oli 10tkm ajettu ja puski paineet 1 pytystä jakopäähän... Elringin pahvi. Vaikka tasotkin tarkastettu/höylätty ja kansi täysin läpikäyty..
Eipä toi pari/kolmekymppiä ole paha sijoitus uusista pulteista.
-
Pultit viimesyksynä uusittu. Nyt avattiin veivien vaihdon takia. Kansi oikaistu nyt. Lohko suora.
-
Pultit viimesyksynä uusittu. Nyt avattiin veivien vaihdon takia. Kansi oikaistu nyt. Lohko suora.
Itse laittaisin aina uudet, kun ne vakiot ei sitä paria kymppiä enempää maksa. Nimimerkillä kokemusta on, säästämisestä väärässä paikassa ja tullut vähän skeptiseksi näiden kanssa. Nykyisin kaikki uusitaan ja vähän enemmän. :D
#Tommi
-
Vakio pultit uudempii koneisiin on venyviä ja vanhemmasta koneista löytyy kovat 12.9 pultit. Omasta kokemuksesta vakio venyvät pultit ei kestä painetta tarpeeksi löystymättä vaikka olisi uudet. Omassa motissa on nyt arbit, mutta kovat 12.9 pultitkin ihan kelpo kamaa. Kovilla pulteilla pitää vain muistaa jälkikiristää kansi vaikka tunnin kevyen käytön jälkeen.
Vakio kannentiivistekin heikko lenkki siellä, jos kone vähänkään nakuttaa, nii jäähdytysjärjestelmä kerää paineet varmasti. Kupariliima liekkirenkaaseen voisi vähän auttaa. Reinz tiivisteen itse laittaisin, jos elring ja reinz vaihtoehdot.
Cometikin tiiste ollu ihan kelpo tiiviste omassa motissa, kestää hyvin, jos kone ei nakuta. Nakutus tappanut itseltäkin muutaman cometikin, että ei nekää kestä nakutusta vaikka kestäviä onkin.
-
Käyttämätön setti Payen HBS174 -pultteja. Ohjeen mukaan pitäisi vetää:
1) 20 Nm
2) 40 Nm
3) 60 Nm
4)= 90*
5) 60 Nm
6) 90*
Hä? Meinaako noi kohdat 5) ja 6) jälkikiristystä, kun tuossa edellä kohdassa 4) on yhtäsuuruusmerkit?, vai miten noi kuuluu vedellä?
* meinaa astemerkkiä en jaksanu ettiä sellaista tähän
-
Kansi otettu nyt pöydälle. Tiivisteessä ei näkyny mitään vikaa, ei myöskään kannessa eikä lohkossa. Heitänpä nyt sen elringin paikalleen kovilla pulteilla ja kupariliimalla. Nakutukseen en usko koska vanha tiiviste kesti viimesyksystä asti, eikä olisi vieläkään ollut tarvetta vaihtaa jos konetta ei olis tarvinnut avata. Nyt tää uus reinz meni kahdessa viikossa. Löytyyköhän tuohon sopivat pultit jostain pulttikaupasta, vai pitääkö kaivaa jostain nuo vanhan malliset?
-
omaan pataan löysin kovatpultit paikallisesta ruuvimarketista, hintaaki tais olla reilu 15e yhteensä
-
omaan pataan löysin kovatpultit paikallisesta ruuvimarketista, hintaaki tais olla reilu 15e yhteensä
oliko tehot +400hp ja ahdot 2bar?
-
eipä oo viel penkissä käyny, mut hyvin kestäny ainakin sen mitä hx35 super 1,1 bar:iin tuppaa. Pahvina tosin cometic
-
Ok. Mukava, kun vastasit.
Tilanne voi tosin muuttua pahvin kannalta haastavammaksi, jos sylinteripaine nousee monikertaan tuosta Sinun kokoonpanostasi.
-
Nyt mittasin pultit ja nehän oli kasvanu parissa viikossa 1.6mm, eli siitä löytynee syy. Viimeksi ku kasasin, nää oli samoissa mitoissa ku alkuperäisetki eli 132mm. Oli vissiin jotain vaikutusta tuolla koneen rengastuksella ja suorilla kangilla ;D. Kävin hakemassa 12.9 pultit pulttikaupasta. Näiden kiristys? Kukaan käyttäny tuota moparin kannentiivisteliimaa, voi kyllä olla turhaa jos pultit pysyy mitoissaan?
-
Kasassa ja toimii. Paikallaan 12.9 pultit 110nm kirittynä. Elring pahvi Vht copper gasketilla liimattuna. Painetta ei tee yhtään ainakaan vielä tämän illan ajoilla.
-
En löytäny noita cometikin pahveja ku 97 poraukselle, niin voiko tota käyttää vakioporauksen kans.
-
Voin puhua ihan pehmeitä mutta muistasin että reinzin pahvissa oli liki 98mm reikä ja tarkotettu juur 96 poraukselle
-
No ei kai siinä sit muutaku tilaukseen
-
Onkos porukalla kokemuksia mig-langan käytöstä liekkirenkaana? Eli sen kuparirenkaan sijaan käytettäisiinkin ihan tavan, vaikka 1mm kuparilankaa jolle on ura koneistettu lohkoon?
Omaan kellariin olis tämmönen tulossa. Ja perus-massapahvilla kasaan. Ajattelin kysyä onko porukalla kokemuksia/vedätteö kovilla pulteilla momenttiin?
-
Missä mallissa on noi ns kovatpultit, kun kävin volvolta kyselemäs niin en saanut oikein vastausta
-
Missä mallissa on noi ns kovatpultit, kun kävin volvolta kyselemäs niin en saanut oikein vastausta
Uskoisin että kymppisarjan koneissa, muistaakseni niiden manuaalissa mainitaan kannen jälkikiristys.
-
Unohtakaa nyt noi miggi langat ja kuparitiivisteet yms. hompötykset ELK Ei urien koneistus ilmaista ole.. KL-Racingiltä saa edelleen A-group:in kynsitiivistettä joka toimii niin turboissa kuin vapareissa. Idea on karkaistu teräsrengas jonka terävät reunat uppoavat kanteen sekä tiivistyy lohkoon eikä tarvitse olla kuin tasaset pinnat !! Tuon tiivisteen voipi käyttää pariin kolmeen kertaan kunhan ennen asennusta liottaa moottoriöljyssä yön yli ja tämä ihan sen kiinnipalamisen takia..
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/skarkantspackning-b23-b230-b234-special-.html
-
En löytäny noita cometikin pahveja ku 97 poraukselle, niin voiko tota käyttää vakioporauksen kans.
vakio pahvissakin on 97mm reikä joten kyllä voi (olettaen että B23x)
-
Nyt on etsitty niitä kovia pulttia kissien ja koirien kans mutta ei tunnu löytyvän. Ei edes pultti kaupoista löydy sopivan mittaisina. >:(
Mulla on kometicin metallipahvi niin eikös siinä pidä olla kovat. Noi arpt on vaan niin kovis hinnois.
-
Nyt on etsitty niitä kovia pulttia kissien ja koirien kans mutta ei tunnu löytyvän. Ei edes pultti kaupoista löydy sopivan mittaisina. >:(
Mulla on kometicin metallipahvi niin eikös siinä pidä olla kovat. Noi arpt on vaan niin kovis hinnois.
KL Racingillä 12.9 pinnapultit vinokkaaseen ja hintaa alle puolet ARPeista.
-
Joo katoin niitä mut postiinensa tulee kuitenki melkee sama hinta
-
Foorumilla harrastettu kimppatilaus tonne ois ollu kova ;)
Onkos porukalla kokemuksia mig-langan käytöstä liekkirenkaana? Eli sen kuparirenkaan sijaan käytettäisiinkin ihan tavan, vaikka 1mm kuparilankaa jolle on ura koneistettu lohkoon?
Omaan kellariin olis tämmönen tulossa. Ja perus-massapahvilla kasaan. Ajattelin kysyä onko porukalla kokemuksia/vedätteö kovilla pulteilla momenttiin?
Mutta edelleen tähän olis kiva kuulla näkemyksiä. Lähinnä tohon pultti-asiaan? Kovilla vaan momenttiin?
-
Mulle tulee nyt liekkirengasurat lohkoon, samalla kun tehdään muutkin koneistukset. Mä ajattelin ainaki käyttää tarviketiivistettä ja kovia pultteja. Kokemusta tuollasesta ei oo itellä, mutta pitäs kuulemma olla ihan hyvä.
Nyt on etsitty niitä kovia pulttia kissien ja koirien kans mutta ei tunnu löytyvän. Ei edes pultti kaupoista löydy sopivan mittaisina. >:(
Mulla on kometicin metallipahvi niin eikös siinä pidä olla kovat. Noi arpt on vaan niin kovis hinnois.
Itelle löyty ainaki pulttikaupasta sopivat pultit kuusiokolokannalla. Pultit on 3-4mm pidemmät ja niissä on saman paksuiset kovat prikat välissä. Kierreosa on lyhyempi ku alkuperäisessä, mutta sillä ei oo mitään väliä.
-
Joo kävin tänään kyselees niin oli pultteja 120mm ja 140mm pitusina mut ei ollu 130mm ja se jengan pituus rupes mietityttää jos ois lyhentäny noita 140mm pitusia
-
Mä veikkaan että mulla on noi 140mm, eikä ne vaadi lyhennystä. Prikkaa vaatii muistaakseni sen takia ettei kierteetön osa tuu kannen tasopinnan yli.
(https://thumb.ibb.co/bYqqgm/IMG_20180111_203235.jpg) (https://ibb.co/bYqqgm)
(https://thumb.ibb.co/cHCsu6/IMG_20180111_203221.jpg) (https://ibb.co/cHCsu6)
(https://thumb.ibb.co/f5Fj7R/IMG_20180111_203133.jpg) (https://ibb.co/f5Fj7R)
Mittasin ku tallissa kävin. 140mm.
-
Minkälaiseen momenttiin oot laittanu ja vissiin sullaki pellitiiviste
-
Eikös pete tuossa ylempänä laittanut että massapahvilla?
Mulle tulee nyt liekkirengasurat lohkoon, samalla kun tehdään muutkin koneistukset. Mä ajattelin ainaki käyttää tarviketiivistettä ja kovia pultteja. Kokemusta tuollasesta ei oo itellä, mutta pitäs kuulemma olla ihan hyvä.
Itelle löyty ainaki pulttikaupasta sopivat pultit kuusiokolokannalla. Pultit on 3-4mm pidemmät ja niissä on saman paksuiset kovat prikat välissä. Kierreosa on lyhyempi ku alkuperäisessä, mutta sillä ei oo mitään väliä.
-
Mulla on elringin massatiiviste. 120nm.
-
Näyttäisi Heinolan Hemimotors-koneistamosta löytyvän 12.9 vahvuisia kannenpultteja vinokoneeseen. (http://www.hemimotors.fi/tuote/kansipulttisrj-volvo-vinokone-hd-12-9-1789) Huomasin kun heidän verkkokauppaansa selailin yhtenä päivänä ja ihan näin vinkkinä jos joku sattuu kys. puljussa asioimaan tai sieltä jotain tilaamaan. Ovat näemmä 130mm pitkiä, 20€/sarja eli ei pahan hintaisiakaan.
Mutta tosiaan helpoimmalla löytynee juurikin pulttiliikkeistä noita kovia pultteja, kun nuo 140mm pitkät pultitkin sopivat olemaan.
-
Joo tuolta hemiltä tilasin ja sieltä sai myös kovat alusprikat noihin pultteihin. Kiitti näistä :)
-
Laittaako porukat cometikin tiivisteen kans jonku liiman vai heitetäänkö vaan paikalleen?
-
Mopar:in liimaa olen käyttänyt itse lisänä.
(https://scontent-sea1-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/c0.134.1080.1080/12725152_132343020484194_574431817_n.jpg?ig_cache_key=MTE4MTcxMjk3MzIzNTM1OTg1Mg%3D%3D.2.c&se=7)
kohtuullisen kallista tavaraa mutta tolla pysyy tavallinen massatiivistekkin paikallaan hieman rankemmassakin menossa.
-
Tänään kävin kinexiltä ostamassa 10kpl m12x140 12.9 pultteja yht. 18e
Mekin on tuota moparin liimaa tyrkitty väliin, sitä yleisempää jonka nimeä en muista nyt ei oikein meinaa saada enää mistään.
-
Mitkä liikkeet myy tota liimaa vai mennäänkö verkoilla vesien taakse?
-
tarvikemotti.com olen tuota aikaisemmin ostellut mutta pikaisella vilkaisulla ei näkynyt enää sivuilla.
-
tarvikemotti.com olen tuota aikaisemmin ostellut mutta pikaisella vilkaisulla ei näkynyt enää sivuilla.
Motissa ollut viimeksi hakiessa (n. 1v sitten) permatexia, syksyllä kaveri kasaili sierraan uutta konetta, niin oli sekin loppunut ja ei kuulemma olisi enää saatavilla... Kysymällä toki selviää ja kuvittelisin että samalla saattaa jäädä korvan taakse hankkia vastaavaa tilalle, kun useampi samaa meetiä kyselee. :)
-
http://www.motonet.fi/fi/tuote/6000683/Permatex-Copper-Spray-Gasket-331-ml
tällä liimasin volkkarin moneen kertaan käytetyn peltitiivisteen kasaan. ohan tuo vielä ainakin pitänyt kilpamoottorissa.
-
Kun vht:n copper kiellettiin tappavana niin siirryttiin permatex copperiin. hyvin on toiminut kilpamoottoreissa.
-
Mulla on ihan uusi cometicin pahvi niin laitetaanko tohonki liima, ja jos Laitetaan niin poistetaanko toi vakio liima tinnerillä?
-
Uudessa kansipahvissa on valmiina liima. siihen en lisäisi mitään. tosin toiset laittaa kansipahveihin vaseliinia eikä liimaa....
-
Uudessa kansipahvissa on valmiina liima. siihen en lisäisi mitään. tosin toiset laittaa kansipahveihin vaseliinia eikä liimaa....
Jopa järkevää jossain rauta-aluyhdistelmässä isoilla lämpökuormilla, joskaan ei pitkäikäistä...
-
Itse kasasin ilman lisäliimaa uudella cometicillä ja vuosi oljyä vaikka kaikki tasot ajettu, eli ite laittaisin liimaa uuteenkin tiivisteeseen. uudestaan kasasin mopar liimalla, jopas piti tavarat inessä.
-
Laitoikko siihen valmiiksi olevan liiman päälle
-
Siis kasasin vanhalla tiivisteellä uudestaan, mutta itse laittaisin uudessa tiivisteessä olevan liiman lisäksi moppe/jotain muuta liimaa, järjen kanssa, ohjeita löytyy kyllä netistä.
-
Mulla porsi pahvi volvosta ja nyt laittamassa nippuun taas mutta mietin että jos tällä kertaa laittais 12.9 pultit ja vakiopahviin permatexit pintaan. Eli onko näin että pulttikaupasta 12.9 x 140mm pultit ja kovat prikat alle ja sitten kiristys 120nm? tarviiko jälkikiristystä?
-
Mulla porsi pahvi volvosta ja nyt laittamassa nippuun taas mutta mietin että jos tällä kertaa laittais 12.9 pultit ja vakiopahviin permatexit pintaan. Eli onko näin että pulttikaupasta 12.9 x 140mm pultit ja kovat prikat alle ja sitten kiristys 120nm? tarviiko jälkikiristystä?
Nuo 140mm pitkät pultit käyvät myös, Pete881:llä ainankin näytti olleen nuo 140mm pitkät pultit koneessaan (tokalla sivulla mainittu). Alkuperäisethän on 130mm pitkiä ja tätäkin pituutta löytyy joistain pulttiliikeistä, ainankin Etralla näyttäisi olevan valikoimassa 12.9 M12x130 kuusiokolopulttia ja nuohan tosiaan vaatii ne kovat aluslevyt.
Itsellenikin tulee nyt ensikesäksi koneeseen nuo kovat kannenpultit, jotka kiristin takaveto faq-osiosta löytyneen vanhemman mallisten kannenpulttien ohjeen mukaan (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=145.0) ja ohjeessa on kerrottu myös tuo jälkikiristys. Eikös nuo vanhemman mallin pultit ole juurikin kovia(12.9) pultteja? Itseänikin kiinnostaisi onko muut, jotka näitä 12.9-pultteja käyttävät, tehneet jonkin sortin jälkikiristystä, kuten ao. ohjeessa mainittu?
Vanhemmat (kolokantapultit)
Vaihe 1: Kiristä 60 Nm
Vaihe 2: Kiristä 110 Nm
Vaihe 3: Käytä moottori lämpimäksi ja anna jäähtyä 30 minuuttia
Vaihe 4: Avaa pulttia 1 n. 30o ja kiristä uudestaan vaiheen 2 momenttiin
Vaihe 5: Toista vaihe 4 järjestyksessä pulteille 2-10
-
Penkissä asuvassa B230 F+T moottorissa on 12.9 kuusiokolopultit ja jälkikiristetty Lankun ohjeen mukaan.
-
Oottako 16v koneissa käyttäny 12.9 kuusiokoloja ?
-
Pitäisi turbovino aukasta, entinen pahvi elring joka ollut liimattuna kovilla pulteilla. 2.1bar paineella pysynyt menossa mukana moitteetta.
Nyt kuitenkin lukenut että elring olisi muuttanut tiivistettä huonompaan suuntaan, onko kenelläkään muuta kuin mutua tästä?
Jääkö jäljelle muita kuin reinzin pahvi? Se on ilmeisesti ns "leveillä" liekkirenkailla?
-
Tästä on jo useampi vuosi aikaa mutta itsellä petti yksi elringin pahvi 2kk ajon jälkeen suoraan jakopäätä kohti, rengas poikki. Kansi oli juuri suoristettu ja lohkokin tarkistettu, uusi vastaava tilalle ja hyvin kestänyt. Vaikutti kyllä valmistusvialta, kun aina nämä pullistuu vesikanavaan, tämä aivan suoraan keulaa päin.
-
Victor Reinziä on kaikki tiivisteet mulla. hyllyssä koko ajan kaks sarjaa varalla. Elringin kannenpultit
-
Victor Reinziä on kaikki tiivisteet mulla. hyllyssä koko ajan kaks sarjaa varalla. Elringin kannenpultit
Millaisella käytöllä kansinahkat? Itse aikaisemmin käyttänyt elrinkiä halvemman hinnan takia, täysin ongelmitta. Ilmeisesti jos tilaa 2.3 turbon pahvina niin saa oikeanlaisen vai onko reinzillä edes niillä ohuilla renkailla olevia pahveja mitä motonet yms halpispahvit tarjoaa?
Vielä kaipaileisin tietoa tuosta huhusta että elring olisi muuttanut tiivistettä vuoden 2018 jälkeen, pitääkö kutiaan? :D
-
taisi olla pete881 topikkiin kun laitoin muutaman kuvan uudemmasta ja vanhasta elringistä. kyllä näissä meidän tallitarkkailun mukaan on eroja. rataa ajettu ja yhden viikonlopun kesti just huonosti tuoreet elringit. painetta maksimissaan 1.5bar ja sitten kun rupesi oireilemaan niin piti pudottaa 1 bar pintaan että sai kisat ajettua. taisi olla niin että kolme ajettiin ennenkuin uskottiin. toissakausi päästiin yhdellä pahvilla, kone kasattiin silloin -18 niin lienee sattunut vanhaa vuosikertaa. kovilla pulteilla kasattuna ja kiristetty ohjeiden mukaan.
viimeiseen viikonloppuun laitettiin cometic ja pinnapultit, laitettiin ilman liimaa uusi tiiviste todella sileille pinnoille niin vähän tihkui öljyä. painetta sai laittaa normaalin ja kesti ajaa viikonlopun ajot kymiringillä jossa kone saa kyllä huutia.
toisessa vermeessä vanha elring ja sillä ajettu siviiliä, jäätä ja yksi kesä kisaa. edelleen sama pahvi paikallaan ja odotellaan jääkautta :)
-
Millaisella käytöllä kansinahkat? Itse aikaisemmin käyttänyt elrinkiä halvemman hinnan takia, täysin ongelmitta. Ilmeisesti jos tilaa 2.3 turbon pahvina niin saa oikeanlaisen vai onko reinzillä edes niillä ohuilla renkailla olevia pahveja mitä motonet yms halpispahvit tarjoaa?
Vielä kaipaileisin tietoa tuosta huhusta että elring olisi muuttanut tiivistettä vuoden 2018 jälkeen, pitääkö kutiaan? :D
Kyllä on muuttunut jossain vaiheessa. Mulla alkoi ainaki ongelmat siinä vaiheessa kun tiivisteen malli muuttui. Vanha malli kesti ajaa omassa koneessa varttia parhaillaan n.40 lähtöä avaamatta ja nämä uudemmat alkaa tekemään painetta kolmannessa tai neljännessä lähdössä. Parhaalla tais 7 lähtöä päästä ennen ku nesteen hukkaaminen oli sitä luokkaa, että oli pakko lopettaa ajot. Voimaa ja painetta suunnilleen samat ku aiemminkin. Toki tuo ei oo kummonen homma kokeilla mitä se kestää omassa koneessa. Mulla tuli nyt kuitenkin kupari, ku koko kesä painittiin saman ongelman kanssa.
-
Malli on muuttunut kuten yllä jo mainittiin. Mulla oli 2016 kasatun kannen alla vanhanmallinen joka toimi hyvin myös yli 1bar ahdoilla. Nyt syksyllä tuli uudempimallinen kun tilasin.
E:toinen kuva nurinpäin. En löytänyt sopivaa kuvaa nyt nopeasti.
-
Millaisella käytöllä kansinahkat? Itse aikaisemmin käyttänyt elrinkiä halvemman hinnan takia, täysin ongelmitta. Ilmeisesti jos tilaa 2.3 turbon pahvina niin saa oikeanlaisen vai onko reinzillä edes niillä ohuilla renkailla olevia pahveja mitä motonet yms halpispahvit tarjoaa?
Vielä kaipaileisin tietoa tuosta huhusta että elring olisi muuttanut tiivistettä vuoden 2018 jälkeen, pitääkö kutiaan? :D
Moikka! ihan arkikäytössä, töissä käymissä, eri naisten luona käymisiä, pimppirallia
-
Vähän vanha aihe mutta mitäs tiivistettä suosittelette? Nyt ollut reinzin massatiiviste vht copperilla liimattuna kesän ajossa ja 1,7bar paineella sitten antautu ja alko tekemään painetta vesitilaan. 12.9 pultit ollut ja kiristetty 120nm. Oli myös jälkikiristetty lämpimäks käytön jälkeen. Lohko ja kansi oli ajettu tasaseks. Pitäiskö laittaa cometicci vai vielä yrittää massatiivisteellä? Jos cometicci niin ilman liimaa vai uuteen myös suosiolla liimaa? Liekkirenkaiden koneistus ei oo nyt vaihtoehto vaikka varmasti toimiva.
-
Ite käyttänyt cometiccia ihan ohjeen mukaan eli uutena EI liimaa. Sit kun uudestaan käytetty niin on laitettu liiman kanssa ja joka väliin. Itellä petti männät ennenkuin cometicci koneistettuilla pinnoilla että kai se jotain kestää :2funny:
Toinen vaihtoehto on Athenan liekkirengastiiviste missä irralliset liekkirenkaat (ei tarvi koneistaa lohkoon uria) ja kunhan muistaa vaan laittaa ne jotenkin kiinni jos motti autossa niin että ne pysyy keskellä kun kannen nostaa päälle niin toimiva on sekin.
-
16V vinokkaaseen kansipultteja hommaamassa ja mietityttää toi jälkikiristys, eikö se oo vähän tympeä 16 venttiilises ku eikö siinä joudu purkaa nokat ja välikansi ja kaikki että kansipultteihin pääsee taas käsiksi.
-
Juuri tämän takia käytin omissa 16v vinokkaissa vakiopultteja. Tosin eivät mitenkään kovin korkeaviritteisiäkään olleet.
-
Cometecin pahvi kovilla pulteilla kiinni niin ei tarvitse huolehtia jälkikiristyksestä. Omassa entisessä 16v vinokkaassa pysyi paikallaan vuotamatta 2.3bar ahtopaineella.